Aanschaf konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyjuh_Xx

Aanschaf konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:53

Heey allemaal,
Hoe zal ik beginnen? Het zit zo dat ik graag een konijn wil aanschaffen, opzich geen probleem alleen mijn ouders zijn hierop tegen van wege de stank van het dier. Heeft iemand ervaring met de dieren en die mij eventueel een beetje kan inlichten en hoe het zit met de geur. Het dier komt dan in een kooi (waarschijnlijk in een dubbele dus met verdieping .circa 1 m lang) Ik kan het dier buitenzetten in de lente, zomer maar ik heb GEEN gras bij ons thuis. Ik heb wel de mogelijkheid om gras te plukken in mijn wei die 2 straten verder ligt. Ook kan ik met de konijn (wandelen) zodat ze kan grazen in de wei.
Ik heb zelf een groote verandwoordelijkheid voor het konijn. Ik zal waarschijnlijk de kooi 1x per dag schoonmaken --> plas en keutels weghalen.

Dus heeft iemand wat info over:
De stank, onderhoud, ...

m.v.g. Romy

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:25

Hoi Romy,

Ik heb zelf 2 konijnen. Bij mij zitten ze in mijn huiskamer... En het enige wat je ruikt is het hooi. Mijn konijnen zijn wel zindelijk (de meeste konijnen zijn makkelijk zindelijk te maken). Ze plassen op een 'konijnenbak', een driehoekig konijnentoillet (is gewoon te koop bij dieren winkels) en hier heb ik houten kattenbakkorrels (moeten wel van hout zijn, ivm eventueel eten van de korrels anders verstopt je konijn) in zitten. De bak maak ik 1x per 2 dagen leeg en schoon. De rest van de kooi fatsoeneer ik elke dag (ze zitten op handdoeken die ik uitklop en ik veeg de kooi uit). De kostenposten die ik heb:
- Brokken (hier krijgen ze maar 1 eierdopje van per konijn, in 2 porties verdeeld)
Ik koop duur voer (6,95) maar daar doe ik 1 tot 2 maanden mee
- Groenvoer (een boswortels en een andijvie/3witlof per week en eventueel stukjes van groente die ik zelf eet)
- Hooi (onbeperkt)
- Kattenbakkorrels
- inenting (2x perjaar)

Ga er niet vanuit dat je met elk konijn kunt gaan wandelen (ik krijg mijn konijnen niet aan een tuigje gewend, zodra ze voelen dat ze tegengehouden worden raken ze in paniek)! Verder zijn het vlucht/prooi dieren, een hond die je tegenkomt kan altijd besluiten dat hij toe is aan een lekkere snack. Gras kun je bijv. ook vervangen door het groen van wortels. Als je ouders groenvoer te duur vinden, kun je eens in de buurt bij groenteboer of supermarkt navragen of je restjes/overschot mag afhalen. Bij de alberthein waar ik ga, hebben ze een bak waar klanten het groen van de wortels in kunnen dumpen. Het is gratis en mijn konijnen vinden het heerlijk.

Ik kan er nog veel meer over vertellen, maar kijk maar eens op de volgende site; http://www.bunnybin.nl Daar kun je veel handige info vinden.
Verder is het misschien leuk om met je ouders naar een konijnenopvang te gaan kijken. Ze kunnen je daar veel informatie geven en je ouders kunnen meteen kijken hoe 'erg' het stinkt. (bij de konijnenopvang waar ik af en toe geholpen heb zaten soms 70 konijnen in iemands achtertuin en je rook er weinig tot niks van, kooien werden 1x per 2 weken schoonmaken)

Nog even iets dat ik belangrijk vind dat je weet, of gewoon eens over nadenkt (sorry heb ik overgehouden aan werken in een konijnenopvang, daar zie je een hoop ellende voorbijkomen):
- net als paarden zijn konijnen kudde/groeps dieren, denk eens over een koppeltje (voedster en gecastreerde ram). Hierover kunnen ze je ook info geven in een opvang
- een konijn kan 10-15 jaar worden. Hou er rekening mee dat je er ook zo lang voor moet zorgen... En mocht je ze eerder zat zijn, je kunt ze NIET zomaar loslaten in de natuur.... Dat wordt echt hun dood.
- tot slot: als je besluit een konijntje te nemen, denk dan eens aan een konijnenopvang daar zitten ook een heleboel lieve konijnen en regelmatig ook jonge konijntjes! Je betaald daar vaak alleen een vrijwillige bijdragen (voor de heren ook vaak hun castratie)

Hopelijk heb je hier wat aan?
Als je nog vragen hebt hoor ik dat natuurlijk graag!

Succes met 'voorbereiden' en overhalen!

Alet74

Re: Aanschaf konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:30

Volgens mij valt het met de stank wel mee mits je regelmatig verschoont. Wel is het voor het konijn leuker en gezonder om er 2 te nemen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:35

Idd zo'n konijnen toillet is heel handig gooi m ook elke dag leeg.
en je ruikt geen nare geurtjes

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:41

Kristel heeft al veel belangrijke punten genoemd.
Mijn konijnen zijn ook zindelijk, ik heb alleen een kattenbak (zonder kap, dat paste niet) voor ze. En die maak ik om de dag schoon.
Een hok van een meter met twee verdiepingen heb ik ook voor mijn konijnen, maar ik laat ze wel dagelijks een paar uur los lopen zodat ze zich kunnen uitleven. Ze hebben zulke mooie achterpootjes om lekker mee te rennen en gekke sprongetjes te maken.

Een tuigje is af te raden, als je konijn een verkeerde beweging maakt kan hij zijn rug beschadigen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:26

Ik ben echt heel blij met jullie info :(:)
Het tuigje is alleen (als ze het aandurft) voor eventuele oefeningen springen (uiteraard als ze dit leuk vind) en om eens te grazen in de wei.

ik heb dan nog 2 vragen;
Ik heb een konijn gezien ,een meisje die echt lief was die kon je gewoon oppaken waar ze geen problemen mee had (andere konijnen liepen weg)
betekent het dan dan ik ze ook kan knuffelen (niet heel hard) maar zo zittend op mijn schoot en aaien

tuigje:
welke?
http://www.4yourpet.nl/article1161320.jpg
http://www.dehuisdiersuper.nl/thumb.php ... height=200
http://www.pets-dream.nl/shop/catalog/p ... =147&h=120

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:32

Als je toch echt een tuigje wilt nemen, neem dan de laatste, die schijnt veiliger te zijn.
Ik had het in mijn vorige berichtje niet geschreven, maar zeker voor wat grazen kun je beter een panelenren nemen, die zijn makkelijk te verplaatsen.

Optillen vinden veel konijnen eng, dus dat kan je beter niet te veel doen. Een van mijn twee konijnen houdt best van zo af en toe wat aaien, als ze maar veilig met haar pootjes op de grond blijft.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:52

Mijn konijnen vinden springen echt super. Ik heb zelfs kleine hindernisjes. Bij mij springen ze er op commando erover heen (zonder tuigje). Je kunt een konijn veel leren, als je weet hoe je dieren kunt trainen.
Het grote probleem van tuigjes is het volgende: konijnen kunnen soms van iets schrikken wat jij niet ziet (bijv. een vogel of vliegtuig hoog in de lucht) als ze dan ineens op de vlucht slaan en tegen gehouden worden door een tuigje, kan er een nare situatie ontstaan. Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn konijn schrok, op de vlucht sloeg, zo hard sprong en rende dat hij zich helemaal door het tuigje perste (zat toen in z'n geheel om zijn lijf), tot de conclusie kwam dat hij niet kon vluchten en toen begon te gillen in doodsangst. Sondsdien heb ik mijn tuigje dus niet meer gebruikt. Mijn eerste konijntje heb ik het vanaf kleins af aan aangeleerd en hij voelde zich bij mij heel veilig (vluchtte naar mij toe) en luisterde als ik hier zei, met dat konijntje heb ik nooit een probleem gehad, die nam ik op warme dagen mee naar het koele park :P

Ik heb zelf het 2de tuigje. Houdt ook rekening met de maat. Ik heb redelijk gemiddelde konijnen (elk 2 kilo) en die passen geen konijnentuigje. Ik heb een kittentuigje (die zijn hetzelfde alleen ietsje groter).

Verder wat optillen betreft. Als je een konijn optilt voelt dat voor een konijn hetzelfde alsof opeen een roofvogel of een roofdier hem van de grond plukt. Als je ze van kleins af aan laat wennen, wennen sommige konijnen er wel aan, maar anderen ook weer niet. MAAR je kunt ook gezellig bij ze op de grond gaan zitten of liggen of ze zelf op je schoot laten klimmen. Mijn konijnen willen niet opgetild worden. Ik kann ze wel makkelijk optillen (ze spartelen niet), maar ik merk duidelijk dat ze het niet leuk vinden.
Als ik een konijntje zou moeten uitkiezen zou ik eerst kijken of het konijntje gezond uitziet: geen traanoogje, droog neusje, schone oren, geen kale plekken in zijn vacht en levendig (niet slap in een hoekje). Daarna zou ik kijken welk konijntje mij het meeste aanspreekt, welke het minst hard wegrent. Ik moet zelf een 'verliefd gevoel' krijgen bij een dier een soort klik. Het gevoel dat je denkt: YES, dat is hem.
Waarschijnlijk is het konijntje wat je gezien hebt al wat tammer dan de andere konijntjes. Die andere konijntjes kunnen dat natuurlijk wel nog worden. Om konijnen tam te maken moet/houden je er veel tijd en aandacht in steken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:50

eigenlijk zijn hier alle tips al gegeven. je kan ook op de site van www.opvangkonijnenberg.nl kijken voor informatie.
Ik zou sowieso de raad geven om je nieuwe nijnen uit een opvang te halen en niet uit een winkel. Die laatste zijn vaak erg jong en niet goed gesexed, waardoor jij dadelijk met vechtende konijnen zit of een nest jongen.
Als je ouders er niet 100% achter staan, zou ik het niet doen. De verzorging van een konijn is arbeidsintersiever en kostbaarder dan gedacht. Bij mij gaat er met 2 konijnen (buiten) doorheen in een week
- 4 euro kattenbakkorrels
- 4 euro hooi
- 4 euro brok
- 4 euro groente

daar komen eventuele entkosten (2x per jaar, 20 euro per konijn) nog bij en natuurlijk dierenartskosten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:47

Ik vind jouw kosten wel hoog voor twee konijnen, benangelique, behalve dan groenvoer daar besteed ik iets meer aan. Hier gaat er per maand een 3 kilo zak hope farm biks van 6,50 euro doorheen (twee konijnen die samen iets boven de 4 kilo wegen, dus redelijk gemiddeld gewicht voor twee rasloze dieren.)
Houtkorrels zijn bij de AH 3,40 voor een 10 liter zak en hier gaat in de bak ongeveer een liter per keer plus een beetje stro er over tegen het graven. Hooi gaat hier met 2,5 kilo zakken van ruim 3 euro en ze eten geen kilo per week.
Enten ben ik wel wat meer aan kwijt, 25 euro per konijn per jaar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:37

ja ga zeker eens bij een opvang kijken daar zul je vast 2 konijnen vinden die goed bij je passen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:40

Benangelique, wat een geld ben jij aan 2 konijnen kwijt zeg..
Mijn 2 (flinke) konijnen doen 2/3 weken met een pak hooi, eens in de zoveel tijd een pak zaagsel in het hok maar ze zitten meer buiten dus dat hok blijft heel lang schoon. Verder hebben ze een kattenbak waar nog wat zaagsel in gaat en een 5 kilo zak konijnenbrok kost ook 5 euro en daar doen ze héél lang mee.. (Zeker langer als een maand, anders kan ik ze straks rollen..)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:31

ik geef veel uit aan mijn konijnen ja :+ het is wel zo dat ik duur voer heb, vanwege darmproblemen van 1.
ik voer:
750 gr. Sciense Selective per week per 2 konijnen
1 zak hooi (gaat schoon op, alles wordt opgegeten), is kwalitatief goed hooi, niet van dat sprieterige reut uit de dierenwinkel

1 is er niet zindelijk te krijgen, dus daar gaat in totaal 10 kg houtkorrel in de week doorheen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:40

Ik vermoede al dat je science zou voeren, maar dan heb je wel grote konijnen, aangezien het me ondertussen al duidelijk is dat voor science de regel van 25 gram per kilo meestal te veel is.
En wat noem jij dan kwalitatief goed hooi? Ik voer ook echt niet dat goedkoopste dierenwinkelspul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:17

Ik heb 4 konijnen en een ren van 3 bij 9 meter. Hun binnenhok is een kinderspeelhuis.
Met een slaapgedeelte en een poepbak. Vaak doen ze het buiten, maar ook wel veel op de poepbak, daar ligt gehakseld stro. Daar koop ik een baal a 7,75 euro, de baal is ongeveer een dikke meter hoog en een halve meter breed. Daar doe ik ongeveer 1,5 maand mee.
Hooi haal ik in balen bij mijn zus, gewoon de balen die je aan je paard geeft. 3 euro per baal, ik gebruik een baal in de dikke maand. Als eten en ook als bedding in het nachthok.
Ik koop zakken a 25 kilo voer a 13 euro en daar doe ik behoorlijk lang mee. Mijn zieke konijn krijgt Beaphar care + of science selective, groene zak. Die zakken kosten een tientje per stuk. Verder gaat er een hoop andijvie, wortels, witlof peterselie en dergelijke die kant op, wat dat kost ligt aan het seizoen.
Konijn 1 heeft pasteurella gehad en ik was 65 euro aan de DA kwijt, konijn overleden. Mijn 11 jarige konijn had een abces, ze is op de operatietafel ingeslapen, ze had waarschijnlijk een tumor in haar blaas er liep tijdens de operatie bloed uit haar achterkant. Mijn andere konijn heeft een abces doordat ze te nieuwsgierig was in de reisbox en vast is blijven zitten in de luchtgaten, grote wond en abces vandien. Ze is geopereerd en na vier weken ben ik nog niet van de ab af, hopelijk maandag de laatste, het gaat goed. Tot nu koste het 78 euro. Nijnen enten, myxo volledig en VHD ben ik 15 euro per konijn per jaar kwijt.
Het kost dus aardig wat (kan het kosten). Kijk ook eens op de site van stichting konijnenbelangen.
http://www.konijnenbelangen.nl
Lees je in over het konijn, er staan daar ook gratis op de site in te kijken boekjes (je kunt ze ook gratis aanvragen), de boekjes gaan over verzorging en ziektes. Wat ze mogen hebben qua voer en wat niet, wat voor takken je kunt geven en wat giftige planten zijn.
Ik raad je dit wel aan, een konijn heeft gauw wat en is zeker niet het simpele huisdier als velen denken. Van optillen moeten ze niets hebben, doe dat dus ook niet als het niet hoeft. Denk er in ieder geval goed over na en neem zeker meer dan 1 konijn, het zijn net als paarden kuddedieren en horen dus niet alleen te zitten. Eeen mens als gezelschap is zekers geen goede vervanging voor een konijn.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:23

ik heb twee cavia's weggehaald bij een asiel omdat het asiel helemaal vol zat tijdens de vakanties door zogenaamde "allergieen" die mensen ineens kregen tijdends de zomervakantie... ben er erg blij mee... mijn twee cavia's staan ook gewoon in de woonkamer in een grote kooi. deze zijn niet zindelijk en plassen en poepen elke dag in het hooi. Als je de kooi tussen een halve/hele week verschoont dan stinkt er niets hoor!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:23

Ik heb een konijn van bijna 10.
Hij staat altijd buiten, behalve toen het 15 graden vroor.
Overdag loopt hij in de gang met de cavia.
Stank valt wel mee, zolang je goed verschoont.
Je kan ook een toiletje nemen, alleen wel avanf het begin al aanleren, anders snapt ie het niet.

Succes ermee!

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:56

Ik heb een konijn die denkt dat ze een poes is :+
Ze loopt los als we thuis zijn, ze zit bij je op de bank, komt heerlijk uitzichzelf knuffelen, zit in het raamkozijn om naar buiten te kijken. Trek ik de koelkast open, denkt ze Worteltjes!!! Loopt achter mij aan, als ik ze roep, reageert ze. En ze is zinnelijk, ieder keuteltje/plasje gaat ze terug de kooi in.

Ik haal om de paar dagen de keutels weg, en bij mij ruik je ook niks.
Ze krijgt de groente die ik in huis heb en 2x per dag een handje voer en met zo`n zak doe ik volgens mij anderhalve maand.
En altijd hooi.

Een tuigje heb ik geprobeerd, maar dat vind ze maar niks.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:08

Ik heb nu ook 2 konijnen, een van de dierenzaak (wat ik niet nog een keer meer doe) en een gecastreerd mannetje van de konijnenopvang.
Ik zou ook een konijn van de konijnenopvang halen, daar kun je ook aangeven wat voor soort konijn je zoekt (tam en gericht op mensen of juist wat meer op zichzelf, ik heb van elk eentje) of bij een fokker.
Als je een konijn haalt zou ik er 2 doen, een voedster en een gecastreerd mannetje omdat het groepsdieren zijn en gezelschap van soortgenoten maakt het veel plezierige voor konijnen.
Geur vind ik wel meevallen, regelmatig de plassen weghalen en schoonmaken helpt erg veel.
Een toilet kan ook helpen maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Als je ze buiten zet heb je helemaal geen last van de geur.
Het is jammer dat ze niet op gras komen te staan maar het is niet heel erg.
Bij mij komen ze in de lente ook op het balkon te staan met een zachte ondervloer en gras van de overkant.
Ik ben ongeveer 7-8,- per maand kwijt aan stro, zaagsel, hooi en voer.
Inenting is hier 58,- voor 2 konijnen en dit doe ik dan 2x per jaar.
Wortels ed haal ik met de boodschappen op en zit niet in het bedrag maar dat is maar 50 cent ofzo.
Als het van je ouders echt niet mag dan zou ik het niet stiekem doen maar gewoon overleggen en hun laten weten hoeveel je ingelezen hebt en weet wat bij de verzorging komt kijken.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:14

Zoiezo die stank kun je wegstrepen, konijnen stinken pas als je ze lang niet verschoont.. Ik was mijn konijn zelfs wel eens met water (geen zeep!) en daarom stinkt ie ook niet zo vaak ;)

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:40

Dankje allemaal voor jullie info :D
Ben nu al even aan he denken over de 'nijn en zoals ik al vermelde heb ik er gevonden in een knaagdierenzaak in Luik
De meeste van jullie zeggen uit de opvang, maar ik weet niet wat ik moet doen.
De zwarte konijn in luik vond ik echt super lief. Als de konijn weg zou zijn ga ik zowiezo naar de konijnenopvang omdat de meeste van jullie dit aanrade.
Ik weet nu al wat over de konijnen en toch heb ik nog een aantal vragen:
De kooi:
welke?
L 102 m
Afbeelding

L 102 cm x B 53 cm x H 105 cm
Afbeelding

L 96 x B 57 x H 56 cm
Afbeelding

Het zou ook leuk zijn als je verteld of de kooi handig is en ook bij het zuiver maken

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:42

De 1ste is lekker ruim, en makkelijk schoon te maken dus ik zou daar voor gaan! ;)

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:46

StillAngel schreef:
De 1ste is lekker ruim, en makkelijk schoon te maken dus ik zou daar voor gaan! ;)

1 en 2 zijn ongeveer even groot alleen 2 is eeen dubbele kooi en dus kunnen zo ook naar boven

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:55

Als je de konijn in de lente naar buiten doet zou ik een buitenkooi nemen, deze kun je ook tijdelijk binnen neerzetten.
Bunnybunch heeft erg veel verschillende kooien daarvoor.
Anders zou ik voor de 2e kooi gaan, hoe meer ruimte hoe beter.
Neem je er ook een maatje bij? Want dan kan 1 kooi erg klein zijn tenzij je ze veel buiten de kooi laat lopen in een kamer of in een ren.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:16

C_arola schreef:
Als je de konijn in de lente naar buiten doet zou ik een buitenkooi nemen, deze kun je ook tijdelijk binnen neerzetten.
Bunnybunch heeft erg veel verschillende kooien daarvoor.
Anders zou ik voor de 2e kooi gaan, hoe meer ruimte hoe beter.
Neem je er ook een maatje bij? Want dan kan 1 kooi erg klein zijn tenzij je ze veel buiten de kooi laat lopen in een kamer of in een ren.

Ik heb een schrijnwerker in de famillie die een buitenkooi kan maken (proffesioneel)
een maatje op het moment niet. Ik wil de aandacht aan mijn konijn geven zoals springen, balletjesspel, ... Miss in de loop van de tijd dat ik een vriendje aanschap

De 2de kooi is die makkelijk schoon te maken?