Kleine kat gister gecastreerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Kleine kat gister gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 10:18

Gisteren is mijn kat dus gecastreerd, en hij was heel suf dat hij thuis kwam. Vandaag gaat het al iets beter, en hij heeft ook al een klein beetje gegeten. Hij slaapt nog wel heel veel, en hij kijkt heel zielig ;(

Hoe hebben jullie dit ervaren bij jullie eigen kat/hond/enz.... ?

Vjestagirl

Re: Kleine kat gister gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:20

Onze poes werd gesteriliseerd, en die nam direct te benen, hup vanuit het reismandje over een hek van 1,5 meter hoog in 1 sprong...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:19

mijn kat ging toen hij gecastreerd was bij thuiskomst gelijk eten, en kwam gelijk alles weer uit haha

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:54

patserke schreef:
mijn kat ging toen hij gecastreerd was bij thuiskomst gelijk eten, en kwam gelijk alles weer uit haha

daarom moet je een kat/poes ook niet direct na een castratie/sterilisatie eten geven.
Een paar uur wachten en dan langzaam een klein beetje brokken of natvoer.

Ik vind het haha achter je zinnetje een beetje raar staan/..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:45

Is heel normaal dat hij nog erg moe is. De narcose is waarschijnlijk nog niet helemaal uitgewerkt. Verwen hem maar lekker bij de kachel :).

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:54

Danielle005 schreef:
patserke schreef:

daarom moet je een kat/poes ook niet direct na een castratie/sterilisatie eten geven.

Precies, als jij net uit de narcose komt krijg je ook geen volle maaltijd, hoogstens een beetje water en later een sneetje brood.
Begin zoals gezegd met een heel klein beetje blikvoer en kijk of dat goed blijft zitten. Gaat dat goed dan voer je een uurtje later weer
een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:35

Danielle005 schreef:
patserke schreef:

Dat vind ik ook een slecht idee. Wij voeren pas de volgende dag weer. Als ze direct na de operatie te eten krijgen gaan ze meestal overgeven. Overgeven geeft veel druk op de buik waardoor de kans bestaat dat de wond openknapt.

De dag na de operatie zijn ze vaak nog heel moe. Twee dagen na de operatie moet de kat weer normaal reageren, net als anders. Is dat niet zo neem dan contact op met de DA.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:59

Danielle005 schreef:
patserke schreef:

Dat vind ik ook een slecht idee. Wij voeren pas de volgende dag weer. Als ze direct na de operatie te eten krijgen gaan ze meestal overgeven. Overgeven geeft veel druk op de buik waardoor de kans bestaat dat de wond openknapt.

De dag na de operatie zijn ze vaak nog heel moe. Twee dagen na de operatie moet de kat weer normaal reageren, net als anders. Is dat niet zo neem dan contact op met de DA.

nee hoor niks slechts aan, de DA zei dit zelf MITS de kat of poes aangeeft dat hij/zij honger heeft.
De onze gaven dit aan door te gaan staan miauwen op de plek waar hun voer stond, ik heb toen een blikje mouse natvoer voor een deel gegeven en dat ging prima.
Tuurlijk je moet niet gelijk een hele kuip natvoer gaan geven of een hele bak brokken.

Tuurlijk als je kat niet aangeeft of geen gehoefte heeft aan eten, zou ik ook een dag wachten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:02

Mijn poes was gestilleriseerd en het ging best goed,ze mocht een klein beetje eten als ze thuis kwam.Helaas ging ze na een paar dagen aan de wond zitten, en dat werd dus een flinke ontsteking.Ben toen naar de D.A gegaan en kreeg zalf mee maar die werkte niet goed.De wond zou na 3 weken pas goed dicht zijn werd er verteld.Ik heb toen zelf een brouwsel gemaakt en na 4 dagen was de wond dicht en kon ze naar buiten.Maar echt ziek is ze niet geweest van de operatie.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:04

Hij gaat vandaag al veel beter. Hij kan alleen nog niet zo goed springen, omdat hij het raar vindt dat z'n balletjes er niet meer zitten ;). Verder is hij heel levendig en wil hij alweer naar buiten, maar het liefst moest hij 3 dagen binnen blijven, dus nog even wachten.
Hij heeft trouwens wel wormen, is dat erg gevaarlijk? Natuurlijk gaan we hem ervoor behandelen, maar ik vroeg me af of dat erg gevaarlijk is met die wond?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:05

Nee hoor dat valt wel mee, gewoon even een wormenkuur er in doen en klaar is kees.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:09

Oke gelukkig maar...

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:09

sunny_l0ve schreef:
Hij gaat vandaag al veel beter. Hij kan alleen nog niet zo goed springen, omdat hij het raar vindt dat z'n balletjes er niet meer zitten ;). Verder is hij heel levendig en wil hij alweer naar buiten, maar het liefst moest hij 3 dagen binnen blijven, dus nog even wachten.
Hij heeft trouwens wel wormen, is dat erg gevaarlijk? Natuurlijk gaan we hem ervoor behandelen, maar ik vroeg me af of dat erg gevaarlijk is met die wond?

wel even een goed wormentablet halen bij de DA, en niet van die spuit troep die ze bij de dierenwinkel verkopen.
De spullen van de dierenwinkel bestrijden namelijk niet alle wormen!!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:14

Nee dat weet ik. ;) dan zijn ze zo weer terug die wormen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:22

Nou, hij heeft zojuist een tablet achter zijn kiezen. Wat een gevecht! Hij wou het tabletje niet doorslikken... Ik weet in ieder geval zeker dat hij weer de oude is! :D

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:22

Danielle005 schreef:
patserke schreef:

ik had toen ook nog een poes, die dus gewoon altijd kon eten wanneer die zin had, en tja blijkbaar had hij honger...
soms typ ik te snel HAHA :9

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:26

Danielle005 schreef:
patserke schreef:

ik had toen ook nog een poes, die dus gewoon altijd kon eten wanneer die zin had, en tja blijkbaar had hij honger...
soms typ ik te snel HAHA :9

oke Haha ;)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:20

De mijne is dinsdag ook gecastreerd. Was heel suf toen ik hem op kwam halen. Eenmaal in de auto leek hij te ontwaken. Thuis wilde hij gelijk eten. Liep nog een beetje vreemd en was wat loom, maar kon goed uit de benen.

Gister nog erg knuffelig, maar vandaag is hij ineens aan de diarree. :? Ga het nog even aankijken, anders maar eens een belletje doen.

Hoe oud is die van jou?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 19:28

Stacey schreef:
De mijne is dinsdag ook gecastreerd. Was heel suf toen ik hem op kwam halen. Eenmaal in de auto leek hij te ontwaken. Thuis wilde hij gelijk eten. Liep nog een beetje vreemd en was wat loom, maar kon goed uit de benen.

Gister nog erg knuffelig, maar vandaag is hij ineens aan de diarree. :? Ga het nog even aankijken, anders maar eens een belletje doen.

Hoe oud is die van jou?

Dan heeft die van jou nog snel gegeten dan. Die van mij wou alleen nog maar slapen en wist geeneens hoe hij moest liggen. ;)

Die van mij is nu 7 maanden ong. De DA wou eigenlijk wachten tot 9 maanden, maar hij ging de andere jeweetwelkater ook pesten en dat werd opeens wel erg heftig. En hij had boven al een keer gesproeid.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:41

Dat sproeien was iets wat ik echt voor wilde zijn. Die van mij is (zondag) 6 maanden. Maar al een echte kerel met bijbehorende streken. :D Vorige week was ik op vakantie en kreeg ik een berichtje van de oppas dat het verstandig was de beste man te ontdoen van zijn mannelijkheid, want hij was iets te fanatiek met zijn zusje aan het spelen. :')

De mijne was ook gelijk 's ochtends toen ik hem bracht om 8 uur opgenomen en behandeld. :) Heeft dus de hele dag zijn roes al uit kunnen slapen.

Krijgt die van jou ook nog pijnstillers en de hele mikmak? Zoja, hoe geef je die dan? Ik heb een spuitje 1x daags wat wel gaat, maar pillen 2x per dag is een crime. Vanavond maar uit pure ellende in stukjes gebroken en puur in zijn mond gestopt en zijn keeltje gemasseerd. Ging een stukje sneller, maar dat zal over een keer of 2 niet meer lukken vrees ik. :')

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:14

Bij onze katten was het heel verschillend.
Moederpoes is echt een aantal dagen niet lekker geweest, maar een sterilisatie is ook veel ingrijpender dan een castratie.
Onze Homer is een jaar of 9 geleden onder het mes gegaan en die was de eerste dag niet lekker. De tweede dag was ie een stuk opgeknapt maar nog wel wat sloom, en vanaf dag 3 was ie weer redelijk de oude.
Onze Rooyke is een maand of 4 geleden geweest en die presteerde het om binnen een paar uur al bovenin de krabpaal te hangen, onze andere katten te terroriseren en de boel op stelten te zetten. Alsof ie nooit weggeweest was, hij ging gewoon verder waar ie een paar uur geleden gebleven was ;) :))
Volgens de DA kwam dat waarschijnlijk omdat ze de laatste tijd een andere manier van narcotiseren gebruiken. In de tijd dat Homer aan de beurt was, moest hij z'n roes uitslapen en daarna mocht ie naar huis.
Rooyke heeft na de ingreep een 'tegen-narcose' (weet niet precies hoe dat heet???) gekregen, en volgens de DA zijn ze daarom alweer zo snel op de been :)

Sunnylove, is je patient ondertussen alweer een beetje opgeknapt? :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:04

@ stacey: Ik kan me voorstellen dat je het sproeien voor wil zijn. Bij ons heeft hij 1x gesproeid, en daarna gelijk een afspraak gemaakt. Ook aangezien die andere katten geen rust meer hadden. Die van mij krijgt geen pijnstillers meer, daar ben ik ook heel blij mee! Anders zat ik het einde van de week helemaal onder de krassen :P Een wormenkuurtje is al een ramp bij hem, hij slikt het tabletje gewoon niet door. Maar oh zo'n lieve kat... }>

@ oscar: Echt heel apart dat ze allemaal anders reageren. Lijkt me ook niet fijn om na een paar uur alweer zo'n druktemaker in huis te hebben :n
Die van mij mocht vandaag weer naar buiten, dus hij ging mee met de honden uitlaten. Hij ging alweer liggen rollebollen in het gras en de honden aanvallen. Thuis was hij ook alweer de andere katten aan het treiteren. Hij is dus weer helemaal de oude!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:29

De volgende dag zijn ze vaak weer als nieuw :D

Ik heb er afgelopen jaar 2 laten helpen, eerst een poesje en toen een katertje. Het poesje was zoooooooooo zielig, heeft de hele avond op m'n borst gelegen op de bank, gewikkeld in een handdoek en onder een fleece plaid *als ik er nog aan denk, pffff*, was ook de volgende dag zo goed als de oude! De kater was gelijk bij thuiskomst weer als nieuw! Wel een beetje suf, maar gelijk eten en rond lopen.

Vaak vind ik het schuldgevoel het ergst :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:34

Pooky kwam versufd thuis en wilde spelen maar hij viel paar keer om dus is is maar gaan suffen.

Garfield voelde zich nogal zielig en ging in mandje liggen, hij werd die dag veel gewassen door Pooky vond zeker dat ie stinkt

Vandaag is Lotus gesterliseerd ik weet niet hoe ze is mag om 13.00h bellen en ga ze om 17.00h ophalen samen met Pooky want die stinkt uit zijn bek dus ff nakijken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:26

tita schreef:
Pooky kwam versufd thuis en wilde spelen maar hij viel paar keer om dus is is maar gaan suffen.

Garfield voelde zich nogal zielig en ging in mandje liggen, hij werd die dag veel gewassen door Pooky vond zeker dat ie stinkt

Vandaag is Lotus gesterliseerd ik weet niet hoe ze is mag om 13.00h bellen en ga ze om 17.00h ophalen samen met Pooky want die stinkt uit zijn bek dus ff nakijken.

Die van ons stinkt ook heel erg uit zijn bek, dat merkte ik dat ik hem een wormenkuur gaf. Niet de gecastreerde hoor, maar een andere. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze allemaal anders reageren. Zo zie je maar weer dat geeneen dezelfde is.
Het schuldgevoel is inderdaad het ergste. Ik zat dinsdag ook al: Wat heb ik mijn baby aangedaan |(
Gelukkig kijken de katten zelf nog net niet schuldig, alleen maar zielig. De DA had wel een compliment gegeven dat ze nog nooit zo'n lieve en rustige kat hadden gezien.