Wat vinden jullie van de Jack Russell Terrier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Wat vinden jullie van de Jack Russell Terrier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 14:48

Ook ik moet een presentatie houden, en mijn presentatie gaat over de Jack Russell Terrier.
Gewoonweg omdat ik er zelf 1 heb en het karakter van mijn Jack bevalt me best goed (uiteraard met een aantal mindere).

Ik vroeg me af of jullie mij zouden kunnen vertellen wat jullie van de Jack Russell Terrier vinden.
De voordelen van deze hond, maar ook de nadelen. En natuurlijk waarom je dit vind.

Ik vraag geen uitgebreide informatie, maar gewoon jouw mening.
Je hoeft dus helemaal niets over dit ras te weten om iets te mogen plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

http://img299.imageshack.us/img299/7489/91999866zw5.jpg

Dit is mijn eigen Jack Russell Terrier.
Stoer, houd van spelen, en vind lange wandelingen helemaal het einde.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-03-09 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

SecretLIN

Re: Wat vinden jullie van de Jack Russell Terrier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:54

eerlijke mening?

ik ken heel veel jackrussels maar niet een die ik echt leuk vind het type ras spreekt me gewoon niet aan veeltste druk en te aanwezig (maargoed gaat over de jacks die ik ken he ;) )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:19

Jack Rusesel. In mijn ogen zijn jackrussels echte werkhonden, die elke dag flink moeten wandelen en doen, want anders krijg je wat hierboven beschreven wordt: veel te druk en té aanwezig.
Dus, voordeel: het zijn over het algemeen hondjes waar je veel mee kan doen, hard mee kan werken.
Nadeel: doe je dit niet worden het vaak overactieve spring in het veldjes. Daar komt nog bij dat het imo over het algemeen echt kleine hondjes zijn in karakter, en daar bedoel ik mee dat ze (voor zover ik ze ken) als er een andere hond langskomt, hoe groot ook, ze behoorlijk kunnen trekken en blaffen.
Niet mijn soort hondje, maar goed, die eigenschappen zitten vaak in terriers, en die van mij is toch een kruising cairn.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:33

Ben het met Pluttersput eens. :j
Je hoort vaak dat Jack Russels erg druk en fel zouden zijn.
Ik ben van mening dat je je hoort te verdiepen in het ras voordat je een hond aanschaft. Je behoort dus te weten dat een Jack Russel inderdaad veel energie heeft.
Ik heb zelf een Jack Russel en neem haar elke dag mee voor een lange wandeling, en heb nergens last van. Eerder lukte dit niet door tijdgebrek en weinig plek om te wandelen, en ja toen had ik een erg energiek hondje in huis.
Nu wonen we aan het bos en gaan we elke dag, en het is het makkelijkste hondje wat ik ken.
Daarbij gebeurt het vaak dat mensen denken, een klein ras heeft niet zoveel opvoeding nodig, hierdoor krijg je keffertjes, en asociale hondjes. Ik behandel mijn jack als een hond en niet als een of andere pop, en heb nergens problemen mee.
Ook niet als een andere hond langskomt. Als ik haar naar de hond toe laat gaan dan doet ze dat en is ze erg sociaal, als ik dit niet toesta is er niets aan de hand. Hierbij maakt het niet uit of ze aan de lijn is of los. Ze luisterd perfect, als ik haar naam één keer zeg dan staat ze langs mijn voeten.
En ja ik heb er veel energie in gestopt om haar zo fijn en braaf te krijgen. Maar dit behoor je bij elk ras te doen in mijn ogen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:37

Ik vind ze helemaal niks. De Jacks die ik ken zijn behoorlijk dominant, blaffen veel en snel (blaffen na heel kleine aanleiding), en luisteren slecht. Ze zijn best lief, maar komen bij mij vrij dom over.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:39

Ik heb er vier ;)

Ik vind het heerlijke attente hondjes.
Je moet ze wel goed op (kunnen) voeden.
Dus niet betuttelen als kleine hondjes, maar zien als grote honden :D

Ze zijn best actief, dus hebben ze veel beweging nodig.
Ze gaan goed samen met mn 8 katten.
Ook zijn ze redelijk aardig tegen andere honden.
Bepaalde rassen zijn ze bij mij erg fel op, met name een Duiste herder.

Ze houden van zwemmen en spelen graag met water.

En.....ze kunnen ook heerlijk tegen je aan liggen :+

Mijn menig is dus: heerlijke hondjes met een super karakter ;)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:40

Mijn eigen Jack is behoorlijk slim.
Het is echt een schat van een hond en houd van aandacht.
Tegenover andere dieren dan honden zie je duidelijk jachtgedrag.
En tegenover andere honden is hij dominant maar makkelijk in de hand te houden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:41

Ik heb zelf al 10 jaar een JR
ze is vrij rustig voor een klein keffertje.....heeft geen adhd
maar is en blijft een echte terrier :x

klein dominant, fel krengetje.........
edit: niet te vergeten ontzetten eigenwijs en hardleers!

mijn JR ik ben gek op haar en doe haar voor geen goud weg,maar ik begin never nooit meer aan een JR!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:42

Het nadeel van de Jack Russel vind ik dat ze vaak bij mensen terecht komen die vinden dat een klein hondje niet opgevoed hoeft te worden, of dat 'paardenhondjes' vrij moeten zijn.
Dat maakt het vaak tot een onopgevoed, fel, aanwezig en soms ronduit vervelend hondje.

Wat kainda boven mij al zegt: je moet ze benaderen als een grote hond. Dat zijn ze in hun kop en hart namelijk ook. Alleen het lichaam is klein gebleven.

Madeliefjes

Ik heb twee jack russels. Ze zijn nu 10 en 12 inmiddels. We hebben ze vanaf dag 1 goed opgevoed (daar gaat het vaak mis) en eigenlijk nooit als heel druk of vervelend ervaren. Ze zijn wel actief en hebben zo hun eigen karakter. De verhalen over wild blaffende, springende jack russel terreur (in sommige gevallen valt terrier best te vervangen door terreur) zijn onze hondjes vreemd. Wat ik fijn vind aan deze hondjes is dat het harde typetjes zijn en door hun formaat makkelijk mee te nemen en ook prettig om in huis te hebben. Wat ik wel jammer vind is dat ze bijvoorbeeld weer minder lang kunnen rennen naast de fiets en dat je niet echt gehoorzaamheid trainingen met ze kunt doen. Onze hondjes zijn wel echte goede waakhondjes en hebben heel wat muizen en ander ongedierte van het erf af geholpen. Opvoeding is erg belangrijk bij dit soort hondjes, ze zijn SLIM genoeg om niet naar ons te luisteren en eens lekker hun eigen gangetje te gaan }> .

Moon

Hyper actieve, irritante, bijterige keffertjes.
Sorry, maar ik heb er echt helemaal niets mee :n

Komt misschien ook omdat wij hier een stel heel vervelende Jacks in de buurt hebben.
Maar ik moet zeggen dat ik ook nog geen betere ben tegen gekomen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:43

Deze hondjes zijn vaak lastig op te voeden dus vereisen wel een baas met ervaring, consequentie en gevoel. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat veel JR's irritante keffertjes zijn. Dit hoeft namelijk helemaal niet :) Als je ze van het begin af aan goed in de hand hebt heb je er een gezellig en betrouwbaar gezinshondje aan :j

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:45

Ik vind ze schattig om te zien, alleen zou zelf niet eentje willen hebben. Niet echt mijn ideale hondenras ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:45

Hellaas zijn de meeste jacks gewoon kruizing hondjes.Veel met patella luxatie waardoor ze niet goed kunnen lopen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:41

Eens met Kohtje...
En vertel duidelijk het verschil tussen een Parson en Jack Russel terrier. Er zijn eigenaren die dat niet eens weten :).

Verder vind ik beide rassen geen leuke honden. Of nou ja, ze zijn best leuk, maar mij te druk. Ook te lastig te trainen en te koppig. Een beetje koppig is wel leuk, maar niet gaan overdrijven :P.
Mensen denken vaak dat het lieve kleine hondjes zijn, en zo krijg je de irritante JRT in de wereld.. Dat zijn ze namelijk niet, geen enkele hond is gemakkelijk!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:45

Ik weet er niet veel van maar ik ken wel enkele Jack Russels..
Eén daarvan vind ik nou écht een leuk hondje, een ruwharige die wat
hoger op de poten staat. De (naar mijn weten) doorsnee Jack Russels
vind ik persoonlijk niet zo'n mooie uitstraling hebben en daarnaast
zijn de hondjes van dit ras die ik ken héél actief en blaffen veel.
Maar als ik ze wat beter zou leren kennen, de Jacks waar ik over spreek,
dan bestaat er de goede kans dat ik ze wél leuk ga vinden, ondanks het
uiterlijk. Daar ik die éne Jack wel leuk vind, die ken ik namelijk goed en
zie ik veel. :)

Edit; Ik ging eens kijken naar die parson en daar lijkt het hondje wat
hoger op de poten staat en met de ruwharige vacht wel meer op dan
de andere jack russels die ík ken heb ik het idee. :7

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:50

twee en een half jaar geleden heb ik mijn jack russel moeten laten inslapen,ze is 11 jaar mijn maatje geweest,nu heb ik sinds 1 jaar weer een jack deze keer een reutje (bartje heet hij),ik vind de meeste jack russels geweldig......als ze goed zijn opgevoed,anders zijn vaak ontzetende rot hondjes.
ik hou echter alleen van de ouderwetse jack russel,niet te klein,stevig en gespierd,niet van die door gefokte kleine ratten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:09

Gemuteerde cavia noemen we die hier :=

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:14

Sonja schreef:
Gemuteerde cavia noemen we die hier :=

_O- die is goed ja haha die had ik nog nooit gehoord ;)
die van jou vind ik heel mooi ts.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:48

Ik vind ze leuk, en ik heb er nu drie. ben er ook erg actief mee, met het ras en de honden. Actief dwz veel wandelen maar ook wel eens een dagje aan de riem alleen hoor, en wat trainen, soms een race.

Helaas gaan in ons land vele honden voor JRT door, die het echter kwa uiterlijk en innerlijk niet zijn, die voor weinig geld worden aangeschaft en waar weinig aandacht aan besteedt wordt. Dit hoeft niet samen te gaan.

Een JRT is een terrier, met een werkende achtergrond, vandaar hun grote passie voor actie, van oorsprong zijn ze daarop gefokt. Maar ze zijn daarbij ook vroeger geselecteerd op sociaal gedrag naar mens en dier en op zin om voor een baas te 'werken".
Ze blaffen hier snel tegen andere honden en tegen de post, verder is het wel rustig in huis, zijn ze sociaal en nooit boos of chagerijnig, en ze willen dolgraag voor je werken.
Ze zijn goedkoop in onderhoud, behalve als je zelf niet de ruwe/broken vachten kunt plukken, dan komen er trimkosten bij, maar ze eten weinig, worden redelijk gezond makkelijk een jaar of 12, 14.
Ik vind ze fijn en makelijk en ook heel gezellig. En zeker je moet ze opvoeden en ze moeten beweging, maar dat moeten alle honden. Is het niet vanwege hun energie, dan ook voor hun geestelijke gezondheid.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:01

Ik vind het leuke hondjes om te zien, en wilde er vroeger ook altijd eentje hebben.
Nadelen: Druk, dominant naar andere honden, het verharen, teveel energie, hoge geblaf.
Veel beweging nodig.
Voordelen: Klein, mooie bouw, attent koppie

Vind het super leuke hondjes om te zien maar zou er zelf niet 1 meer willen hebben.
Gewoon niet echt een hondje voor mij! Maar Micky vind ik natuurlijk wel een schatje om te zien etc.
Maar niet zo lief naar andere honden :P

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:06

Wij hebben er ook één en ze is 15 januari alweer 13 geworden :D
Vind het erg leuke dieren :D
Prissi (die van ons) is gewoon lekker rustig, houd van lang wandelen maar vind slapen ook best en is erg aanhankelijk :D

Zou der echt niet meer kunnen missen :+:

Ze is trouwens niet erg aardig tegen andere honden en ook niet echt slim met 'kunstjes' enzo maar ik was ook nog klein toen we haar kochten dus ik heb niet echt wat met haar gedaan qua leren en ook niet naar hondenschool ofzo. En nu heeft het niet echt veel zin meer :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:23

Wij hebben er 2, Dirkje van 11 en Anna van 4, beide teefjes. Ik herken niks van de klachten die ik altijd hoor over jack russels en vraag me af waarom zoveel mensen een verkeerd beeld hebben over dit ras. Ben er dan ook 100% zeker van dat het aan de eigenaar van het dier ligt en niet aan de hond zelf dus kun je niet stellen dat het en vervelend ras is... beetje als tot snot gekookte spruitjes eten en dan zeggen dat alle spruitjes vies zijn.. snap? of rotte vis eten en dan zeggen dat alle vis vies is.. van dattem.

Ik zou altijd wel J.R's hebben denk ik, ik vind ze zelf erg makkelijke (we hebben er met Anna en Dirkje erbij 3 gehad en nooit problemen) sociale vriendelijke honden. Erg trouw en gericht naar de baas maar laten zich niet het kaas van hun brood eten. Je merkt wel dat als jij als baas geen respect toont (maar wel alpha blijft) of niet eerlijk/ redelijk bent dat de hond je nog liever in je oog kakt. Heerlijke karakter honden dus die alles voor je over hebben.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:03

Ik heb ook een Jack Russell. Ze is één jaar.
Ik heb haar zelf opgevoed en ben 14 jaar, dus leeftijd
zegt niets. het heeft alles te maken met consequentie.
Ik wilde een Jack Russell, omdat ik een actief en speels
hondje wilde. we hadden al een boomer, maar die zijn
nogal sloom en rustig.

Het is een heeel lief hondje, ze werkt graag voor je, blaft
wel eens een heel klein beetje tegen de stofzuiger of als ze iemand aan ziet komen, maar
als je haar begroet stopt ze er gelijk mee.

ze kan ontzettend druk zijn, maar dat komt meestal door
mij. we zitten ook op cursus, nu doen we behendigheid;
oftewel niveau 5.

ik wilde ook graag een jack voor behendigheid te doen :j

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:42

Ik vind Jack Russels hele irritante honden als ze worden gehouden door de verkeerde mensen. Jack Russels hebben zoveel energie en zijn heel dominant van zichzelf, daarom hebben ze een consequente baas nodig en voldoende beweging.

Mijn beeld van een Jack Russel: kleine drukke hondjes die héél veel keffen (ik wil het geen blaffen noemen) en die voor niets en niemand bang zijn. Vaak komen ze ook heel dapper op je afgerend (nog zo'n teken van dominantie).

Dus mijn ras is het niet. :D