hond: blaasstenen (struviet kristallen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

hond: blaasstenen (struviet kristallen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:57

Dinsdag plaste Gina opeens bloed. Dus gelijk naar de DA en een potje plas afgegeven.
Nu kreeg ik dan te horen dat ze suiker kristallen in haar urine heeft zitten, wat dus een blaasontsteking veroorzaakt. (struvies kristallen)

Nu heb ik dus een antibiotica-kuur meegekregen, envolgende week, net voordat de kuur is afgelopen, moet ik een nieuw potje plas inleveren en gaan ze bekijken of het minder/beter is.
Dan eventueel de kuur wat verlengen, of het is goed, en als het nog fout is dan waarschijnlijk andere voeding.

Wie heeft hier ervaring mee?

050206051012

Re: hond: blaasstenen (struviet kristallen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:44

Alleen bij mijn kat...

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:54

Struvietkristallen zijn bij de hond vaak een gevolg van blaasontsteking, in tegenstelling tot de kat. Hierbij zijn struvietkristallen vaak de oorzaak van blaasontsteking.
Je dierenarts handelt dus goed; eerst de blaasontsteking oplossen ( behandelen met antibiotica kan inderdaad 2 a 3 weken duren.) Als de blaasontsteking over is nog een keertje urinetestje doen. Vaak zijn de kristallen weg. Zijn ze niet weg is de blaasontsteking dus tóch een gevolg van de kristallen geweest en moet je hond op een dieet dat kristallen oplost én voorkomt.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:27

Na de kuur zitten de kristallen nog steeds is de urine.
Maandag word ik nu terug gebeld over een dieet-voeding...
Weet iemand hoe die kristallen daar nou komen. (van welke stof ofoz?)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:35

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:38

wyko schreef:
Weet iemand hoe die kristallen daar nou komen. (van welke stof ofoz?)

Oef, dat is niet zo makkelijk uitgelegd.
Ik ga een poging wagen om het je zo duidelijk,volledig én kort mogelijk uit te leggen. Je weet dan ong. waar het om gaat. Maak voor jezelf een vragenlijstje van alles wat je niet duidelijk is en chroom niet om as. maandag die vragenlijst voor te leggen en door te vragen tot alles duidelijk is.

Het begint met de stofwisseling; je lichaam heeft bouwstenen (eiwitten, vetten , koolhydraten) en ook mineralen nodig, die je opneemt met eten. Deze bouwstenen en mineralen worden in je bloed opgenomen en aan de cellen afgegeven. De overtollige ingrediënten worden weer terug gegeven aan het bloed. Sommige worden in het lichaam zelf opgeslagen als reserve (denk aan vetten) en andere (waaronder mineralen) worden door de nieren uit het bloed gefilterd en als afvalstof naar de blaas geleid. In de blaas verzamelen zich dus afvalstoffen en water als urine.
Deze urine heeft een bep. zuurtegraad, aangeduid als de PH-waarde. Deze behoort zo rond de 7 te zijn.
Is deze PH- waarde nu verhoogd ( dat kan veroorzaakt worden door een blaasontsteking) is de oplosbaarheid van de mineralen verlaagd.
Als de mineralen niet oplossen, vormen ze kristallen.(Hele kleine deeltje mineralen die "samengeklonterd" zijn.) Struvietkristallen zijn opgebouwd uit oa. magnesium en fosfaat. (Mineralen dus.)
Om dit probleem op te lossen, zal de PH waarde van de urine verlaagd moeten worden. Als de blaasontsteking de oorzaak is, moet deze behandeld worden met antibiotica. Als dit niet afdoende is moet de PH-waarde verlaagd worden door het verstrekken van een dieetvoer ( waar urineverzurende middelen inzitten en een verminderd gehalte aan magnesium en fosfaten (belangrijkste bestanddeel van struvietkristallen).
Verder moet de vochtafscheiding door de nieren vergroot worden (door veel te drinken of vochtrijke voeding) en de blaaslediging worden bevorderd ( meer drinken is meer plassen en dus ook vaker uitlaten)

Nou, toch nog een heel verhaal geworden. Laat je even weten of het je een beetje duidelijk is geworden?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:41

Insun, wat een goede uitleg, super!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:55

Dank je wel. :o

Ik vertel dit verhaal wel vaker aan klanten, maar opschrijven is toch moeilijker, vooral omdat het een beetje "éénrichtingsverkeer" is. Als je het vertelt, kunnen de mensen meteen onderbreken als hun iets niet helemaal duidelijk is.
Ben blij dat het toch een duidelijk verhaal geworden is. :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:16

En wat voor dieetvoeding adviseer jij aan klanten?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:10

XoNo, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf, adviseer ik een dieetvoer die de PH-waarde verlaagd en een gereduceerd gehalte aan magnesium en fosfaten bevat.
Of dit droogvoer of blikvoer zal worden, is afhankelijk van hoeveel aandacht de eigenaar er aan kan of wil besteden het dier te verleiden meer te gaan drinken.

Om je eventuele volgende post voor te zijn: Ik neem aan (naar aanleiding van de link in je eerdere post) dat je nu een discussie wil opstarten over de zin en onzin van droog(blik)voer tov. de zin en onzin van rauw voer. ;)
Helaas kan ik hierin niet met je meegaan. Niet omdat ik rauw voer verwerp, maar simpelweg om de reden dat ik een leek ben op dit gebied :o? en ik van mening ben dat je enkel een discussie kan voeren als je voldoende kennis hebt over het te discussiëren onderwerp.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 23:09

@insun, bedankt voor je heldere uitleg. Ik snap het nu toch wel redelijk.
Je hebt dus speciaal voer hiervoor, of gewoon vaste (gewone) merken, die dit eenmaal zo hebben?

Mijn hoond drinkt altijd al heel veel, dus nog meer drinken gaat nooit lukken. Ze plast altijd wat af..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 23:13

@XoNo: Ik heb ook totaal geen verstand van rauw voer, maar het klinkt allemaal wel goed.
Zal me er ook al wat meer in verdiepen, en misschien dat mijn DA er maandag ook nog wat van kan vertellen.

Waar kan je rauw voer eigenlijk het beste vandaan halen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:26

insun schreef:
Om je eventuele volgende post voor te zijn: Ik neem aan (naar aanleiding van de link in je eerdere post) dat je nu een discussie wil opstarten over de zin en onzin van droog(blik)voer tov. de zin en onzin van rauw voer. ;)
Helaas kan ik hierin niet met je meegaan. Niet omdat ik rauw voer verwerp, maar simpelweg om de reden dat ik een leek ben op dit gebied :o? en ik van mening ben dat je enkel een discussie kan voeren als je voldoende kennis hebt over het te discussiëren onderwerp.

Knap dat je dit allemaal nav 1 linkje kunt voorspellen :D Een discussie opwekken was alles behalve mijn intentie :P Het was puur en alleen een tip, omdat ik zelf geen leek ben op dit gebied en er volledig achter sta. Als elk ander persoon op Bokt een link naar een bepaald blikvoer plaatst die een PH verlagende werking en gereduceerd magnesium en fosfaten gehalte heeft, dan leid ik daar persoonlijk niet aan af dat deze persoon een discussie op wil wekken over de zin en onzin van blikvoer tov van droog of rauw voer :n ;)

Maar ik begrijp je standpunt hoor en het is juist verhelderend om mensen te horen zeggen dat ze niet kunnen meediscussiëren wegens te weinig kennis van het een of het ander. Ik kan niet oordelen over het voer wat uberhaupt gebruikt wordt bij honden met blaasproblemen, alleen heb ik veel gelezen op het internet van gevallen waarbij rauw vlees een uitkomst was.

Wyko: de meeste DA's weten weinig van rauw voeren, je kunt het altijd vragen, er zijn ook DA's die er wel meer vanaf weten. Je kunt je het beste op internet laten voorlichten, bijvoorbeeld barfplaats.nl (laat je niet afschrikken door mensen die anti-brok zijn, sommigen gaan er wat ver in :P). Daar kun je wel veel informatie vinden. Rauw voer is er in 2 varianten, gemalen of ongemalen. Ikzelf voer gemalen en daar heb je verschillende merken en kwaliteiten in. Lees je even in en als je nog vragen hebt, dan zal ik zeker proberen die te beantwoorden! :j Ik ben geen expert, maar kan je wel op weg helpen :)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 23:40

Oke, bedankt alvast. Dan ga ik hier snel even kijken.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 03:05

Wyko, er zijn speciale dieetvoeders voor blaasgruisproblemen te verkrijgen. Er zijn ook steeds meer merken diervoeders die een blaasgruisvoorkomend voer aanbieden. Of deze voeders een PH-verlagende werking en gereduceerd gehalte magnesium en fosfaten hebben kan ik je niet vertellen. Dat zou je zelf na moeten vragen.
Wat je maandag eigenlijk ook zou moeten vragen is of de blaasontsteking helemaal over is (ik vind een week behandelen met antibiotica erg kort) en of het aantal struvietkristallen in het sediment hetzelfde gebleven is of duidelijk verminderd is. Als het aantal kristallen duidelijk verminderd is, zou je het probleem misschien op kunnen lossen door iets langer antibiotica te geven (nav. mijn uitleg snap je ook waarom) en hoef je misschien helemaal niet over op een ander voer.

XoNo: sorry als mijn conclusie ietwat voorbarig was. Y;( Maar ik was inderdaad even bang dat ik hier te maken had met zo'n anti-brok fanaat. :o
Nogmaals, ik verwerp het voeren van rauw voer niet, ik prijs het ook niet aan. Ik heb er gewoon geen ervaring mee en daarom kan ik er niet over oordelen of het véroordelen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:14

Geeft niets hoor :D Als ik zo de berichten van de gemiddelde barfplaatser lees, kan ik me voorstellen dat je zoiets gaat verwachten van mensen die rauw voeren :)) Kijk, ik zelf zou nooit brokken meer voeren, maar als andere mensen brok voeren, ben ik niet meteen anti hoor :n :D

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:49

insun schreef:
Wyko, er zijn speciale dieetvoeders voor blaasgruisproblemen te verkrijgen. Er zijn ook steeds meer merken diervoeders die een blaasgruisvoorkomend voer aanbieden. Of deze voeders een PH-verlagende werking en gereduceerd gehalte magnesium en fosfaten hebben kan ik je niet vertellen. Dat zou je zelf na moeten vragen.
Wat je maandag eigenlijk ook zou moeten vragen is of de blaasontsteking helemaal over is (ik vind een week behandelen met antibiotica erg kort) en of het aantal struvietkristallen in het sediment hetzelfde gebleven is of duidelijk verminderd is. Als het aantal kristallen duidelijk verminderd is, zou je het probleem misschien op kunnen lossen door iets langer antibiotica te geven (nav. mijn uitleg snap je ook waarom) en hoef je misschien helemaal niet over op een ander voer.

Ik zal deze punten gelijk even opschrijven, dan kan ik ze maandag gelijk neerleggen bij de dierenarts...
De eerste dagen was de urne echt nog rood, maar na een paar dagen niet meer.
Toen ik vrijdag de urine heb opgevangen, zag het er ook weer heel normaal uit van kleur... De eerste keer kon ik goed zien dat het niet klopte, en de geur was ook erg vies/goor.
2e keer dus alles wel normaal. zag ook geen stukjes erin, en de 1e keer dus wel...

Bedankt

* heb trouwens nog even de voicemail afgesluisterd die de DA had ingesproken.
Daarin zei ze dat er nog steeds wat kristallen in zitten, en dat ze nu op dieetvoer moet...
Verder hoor ik dus maandag hoe en wat. Niks meer over blaasontsteking.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:05

Net de dierenarts aan de lijn gehad.
Blaasontsteking was over, maar de kristallen waren nog niet volledig weg.
Nu moet ik dus dieet-voer, ze zeggen Royal Canin voor blaasgruis... Minimaal 6 weken en dan weer testen..

Ik heb zelf al aangekaart of een paar dagen extra antibiotica niet goed was,maar volgens hun gaan daar de kristallen niet van weg, want dat gebeurd alleen door het voer...
Hun praten natuurlijk in hun eigen straatje.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:32

Nou, als ik het verhaal van insun lees, dan zijn de kristallen een resultaat van een verhoogde PH waarde. AB verlaagt die PH waarde niet, dat is wel met voer te realiseren. Dus wat dat betreft hebben ze gelijk. Of je daar persé RC voor moet gebruiken, hoeft niet. Je hebt verschillende merken brok die daarin voorzien :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:08

Inderdaad Wyko. Zoals XoNo al zegt verlaagd de antibiotica de PH-waarde van de urine niet. De blaasontsteking (die dus een verhoogde PH waarde kan veroorzaken) is helemaal over en langer antibiotica geven is dan niet nodig.

Vrees dat je dus toch op een ander voer over moet.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:12

Ik wil wel over op een ander voer, maar dus niet het merk wat de dierenarts zegt. Dus moet ik nog bekijken wat.
Heb inmiddels meer mensen gesproken over vers, en daar hoor ik veel goeds over, dus nmisschien wordt dat het wel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:21

Hier nog een vers voerder, dus ik zou je beslissing absoluut toejuichen, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en wat ik lees van andere diereigenaren.

Wat je tevens kunt doen om de urine te verzuren is cranberries (of capsules), vitamine C of appelazijn te geven bij het dieet.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:41

Chubby schreef:
Hier nog een vers voerder, dus ik zou je beslissing absoluut toejuichen, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en wat ik lees van andere diereigenaren.

Wat je tevens kunt doen om de urine te verzuren is cranberries (of capsules), vitamine C of appelazijn te geven bij het dieet.

Waar kan je dat bijv. halen? de cranberries etc. Gewoon spul voor mensen? en hoeveel moeten ze ervan hebben? Vinden ze het wel lekker, want Gina is best kieskeurig...

Had ook al een vraag gedaan aan een dealer van carnibest, en mijn probleem dus voorgelegt. Ze kon niet vertellen of het veilig te geven is, omdat ze niet speciaal iets hebben voor blaasgruis, bijv wel voor pancreas.
Dus heeft ze emailadres van een dierenarts doorgegeven, die met carnibest samenwerkt, en die gaat dan uitzoeken wat kan en hoe etc...
Dus even afwachten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:53

Veilig is het sowieso, ik denk dat niemand je op een briefje mee gaat geven of het veilig is, niemand wil aansprakelijk gehouden worden als het de verkeerde kant op gaat :D Wel fijn dat je een dierenarts hebt gevonden die met Carnibest samen werkt!

Cranberries kun je denk ik gewoon bij de groenteboer halen, je kunt gewone cranberries geven als ze die wil eten. Eventuele cranberry capsules voor mensen kun je ook gewoon geven (kijk wel even goed naar de dosering).

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:26

Ben ook erg benieuwd wat er verder uitkomt.
Nu hoorde ik ook weer van iemand, dat lam/rijst brokken ook ph-verlagend zijn. En dat dit voer dus ook goed te gebruiken is. Weet je daar toevallig ook meer van?

Carnibest afgewisseld met brok is niet zo'n goede combi, klopt dat, dat het eigenlijk of vers of brok is?