eenzaam konijn,vriendinnetje overleden.......

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diana

eenzaam konijn,vriendinnetje overleden.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:47

hoi hoi,
gister avond heb ik mijn vrouwtjes konijn dood gevonden,denk ouderdom...
maar nu is haar vriendje eenzaam,ze waren hun hele leven al eenzaam ;(
wat kan ik doen om hem op te vrolijken,hij heeft snoepjes gehad nieuwe knaagsteen,lekker veel hooi ,aandacht enz.
maar hij lijkt echt depresieff,zit doodstil en wil niks.
wie heeft tips voor me

benangelique

Re: eenzaam konijn,vriendinnetje overleden.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

een konijn kan ook rouwen. ik zou proberen er zo snel mogelijk een ander konijntje bij te zetten. kijk bij een opvang, zodat je zeker weet dat het klikt tussen de 2.
waar woon je?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:15

Ik zou ook een konijn bij de opvang erbij zetten. Als je jouw konijn meeneemt naar de opvang kunnen ze kijken of het klikt met een andere voedster. Snoepjes voor konijnen uit een doos zijn niet goed voor een konijn. Beter is dan wortel ed.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:18

Ik heb 2 jaar geleden 1 van mijn 2 konijntjes in moeten laten slapen en dat vond ik toen ook zielig voor die ene.
Ik heb toen op internet een ander konijntje gevonden van dezelfde leeftijd die ik erbij heb gezet (nadat ze elkaar de eerste 5 dagen alleen maar aan deden vallen). Die mensen wilden het beestje graag kwijt en ik wilde er graag een konijn van ongeveer dezelfde leeftijd bij zetten. Iedereen blij, en na een aantal weken waren de konijntjes ook weer blij :D

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:26

Een tip :j , haal een nieuwe voedster uit de opvang!
Niets kan tegen een konijnemaatje op :D !

diana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:33

nou dat feestje gaat niet door,mijn vriend wil het niet hebben ,we hebben al 2 honden 2 katten,en natuurlijk een paard.
hij heeft van het begin al gezegd dat er geen nieuw konijn bij kwam....
kun je tegen banketstaaf als brugman.....

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:00

Konijnen zijn alleen wel groepsdieren en worden niet gelukkig zonder maatje, dat merk je snel in gedrag..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:12

dan is er maar 1 oplossing diana: je egoisme (liefde) opzij zetten en je nijn naar een opvang brengen. daar krijgt ie vast een andere lieve baas maar bovenal een lief vriendinnetje aan zijn zijde!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:13

Er is dan maar 1 oplossing inderdaad, & dat is wat benangelique zegt :j.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:23

konijntje is al 7jaar,ga niet iemand een relatief oud konijntje geven,en waar komt hij dan terecht??
ook bij iemand alleen,geen optie.
en ik vraag tips om hem wat op te vrolijken,niet de vraag of ik hem weg moet doen????
en denk aan de stress van een nieuwe omgeving,nieuwe baas,nee dat gaat niet.....

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:40

Er zijn heel wat mensen die blij zullen zijn met een wat ouder konijntje hoor! :). Mensen die misschien nu ook 1 konijntje hebben en een maatje voor hem/haar zoeken? Hij hoeft niet bij iemand te komen die geen konijntjes heeft? Kan ook iemand wezen die er al 1 heeft, of meerdere. Ik denk dat je 'm alleen kan opvrolijken door hem een nieuw maatje te geven. Bij cavia's zie je dit ook heel vaak; de enige oplossing is dan een nieuw maatje; dan knappen ze meteen helemaal op :j. Ik denk dat je konijn ongelukkiger zal zijn zo zonder maatje dan dat ie een nieuw maatje krijgt in een misschien andere omgeving met ander baasje. Is misschien erg moeilijk voor je, maar ik denk dat dat het beste zou zijn; een maatje voor hem!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:32

ik sluit me aan bij charlie diana. Met 7 jaar is een konijn nog niet zo oud hoor! ik heb ook een 7-jarige voedster bij mijn konijnen gezet (die overigens een stuk jonger zijn), simpelweg omdat ik vind dat leeftijd er niet toe doet. Allemaal even oud betekent niet dat ze allemaal tegelijk dood zullen gaan tenslotte.
Laat je anders eens inlichten bij een opvang.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:28

Er zijn meerdere opvangen die de konijnen niet bij mensen zonder een gezelschapskonijn zetten!
7 jaar vind ik niet eens oud. Ik heb een konijn van 4 jaar uit de opvang in Drenthe gehaald. Even wennen want zijn vrouwtje (konijn) was dus overleden en de baasje wou geen extra konijn er meer bijhalen (had 10 jaar konijnen gehad).
Hij leeft nu helemaal op met mijn voedster van driekwart jaar.
Andere tips dan een andere maatje kunnen we niet geven want een mens kan een konijn niet vervangen, das alsof je een paard probeert te vervangen als een andere paard is overleden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:02

Diana ik vind het advies betrekkelijk. Tuurlijk leeft een konijn in groepsverband, maar dat doet een hond ook. Hoeveel mensen hebben maar 1 hond? Dat wordt dan weer goedgepraat met als ze hem uitlaten hij ook andere honden tegenkomt. Ja dat is een traktatie; je soortgenoten wel 1 uur op een dag tegenkomen.

Je moet hierin zelf een keuze maken. Je kunt ook besluiten om het nog even aan te kijken. Bij rouwen hoort ook verwerken. Wellicht bloeit hij met een paar weken wel op en dan kun je ook besluiten om hem alleen te houden. Als hij verdrietig blijft kun je hem gauw genoeg naar een opvang brengen.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:03

kun je niet nog een keer met je vriend gaan praten?
En dit allemaal uitleggen en dat je konijn anders wegmoet..
Een konijn meer of minder maakt toch niet zo gek veel uit?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:10

Ik zou nog een keer met je vriend gaan praten, die van mij zei ook er komt geen tweede maar toe hij zag dat het mannetje zich echt niet happy voelde mocht ik er toch één bij. Zoveel extra verzorging vraagt dat niet. Toevallig heb ik nu een nestje van die twee :) Het mannetje heb ik even apart gezet zodat hij de kleintjes niks doet maar merk ook meteen dat ze het beiden niet zo leuk vinden zonder elkaar.
Weet ook niet of je konijn in een hok zit of los in de tuin kan, tis geen definitieve oplossing maar die van mij werd daar altijd wel vrolijk van even lekker crossen door de tuin.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:50

Je kan een konijn idd alleen houden, net als een paard, een hond enz. Heb ik vroeger ook gedaan omdat ik niet wist dat een konijn een groepsdier is.
Nu ik sinds 2 maanden er een gecastreerd mannetje bij heb gezet uit de opvang gaat het veel beter met mijn voedster.
Ze had eerder gedragsproblemen en dit is nu zo goed als over. Ook is ze veel rustiger geworden.
Alle dieren die groepsdieren zijn kun je alleen houden, maar mensen gaan ook stijgeren als ze horen dat een paard alleen word gehouden omdat dat ook groepsdieren zijn.
Je kan het een tijd proberen zonder er een konijn bij te nemen, kijken hoe het gaat. Afleiding; veel laten lopen (dat moet zowieso al), aandacht geven, aaien, kriebelen achter de oortjes. Verder kun je weinig doen, een telefoonboek in de ren leggen bv maar dat vinden ze samen ook altijd erg leuk.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:45

Carola; je vergeet erbij op te merken dat een konijn allerminst natuurlijk wordt gehouden. Vaak hebben geen mogelijkheden om hun natuurlijk gedrag te uiten. Denk daarbij aan vrij los lopen (buiten), graven, knagen, enz. Het soortgenootje zal daardoor ook moeten zorgen voor de broodnodig afleiding.

Ik moet er wel bij opmerken dat de intelligentie van een paard en hond verder ontwikkeld is dan bij een konijn. Bovengenoemde diersoorten zullen daardoor meer lijden op het moment dat hun natuurlijk gedrag wordt beperkt of verstoord.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:21

Ieder heeft daar een andere mening over, juist omdat een konijn niet geheel natuurlijk kan leven net als heel veel dieren, kan een maatje erg fijn zijn om ervoor te zorgen dat hij niet eenzaam word.
Verder laat ik het daar bij voordat dit een discussietopic word en dat is denk ik niet de bedoeling van de ts.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-02-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:29

Wat bij een hond geval is dat het bij de ''roedel'' van de familie hoort. Jij kan zelf je makkelijker voordoen als hond(me je hond spelen, hem op zijn plek zetten als leider etc.) dan dat je een paard nadoet of een konijn nadoet. ook even de meeste honden in huis en zijn dus grotendeels bij de roedel, bij een paard ga je niet de hele dag zitten in stal of in de wei als ie alleen is en bij een konijn ook niet.

Nieuw vriendinnetje zoeken dus ;)
Je vriend blijft toch ook niet eeuwig alleen wanneer jij bij hem weg gaat? :+ Dan zal ie zich maar eenzaam voelen ;)

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:37

Ik zou er ook een vriendin bij zoeken. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. En ik lees ook dat je een knaagsteen hebt gegeven. Die zijn erg slecht heb ik gelezen op www.konijnen.nl

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:48

JAmmer dat je vriend er niet nog een konijntje bij wil
je kunt je konijn inderdaad ook naar een opvang brengen waar woon je als ik vragen mag? mag ook via pb ik werk namelijk in een dierenopvang

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:56

Mijn 2 konijnen (had er 4) die bij elkaar zaten zijn vorig jaar allebei overleden. de ram ging van oudheid die was 14. Dus 7 is echt niet oud ;) de voedster en hij waren dikke maatjes al 5 jaar is 3 weken erna overleden uit verdriet. Geloof het of niet. Ik had er niet meteen een nieuwe bij gezet omdat ik het zelf ook zeer erg vond dat mijn rammetje die ik al zolang had dood was gegaan. Wou haar ook de tijd geven. Ze at niet meer. maar accepteerde ook geen van mijn andere konijnen. uiteindelijk heeft ze van alles bij de dierenarts gekregen. maar ze at en dronk niet meer. zat alleen maar in een hoek.

Ik heb dit soort verhalen al vaak gehoord.. konijnen zijn wel groepsdieren. die zich dus blijkbaar ook aan hun partner hechten.. Ik denk dat de 2 die ik nu heb er ook niet tegen zoude kunnen.

je kunt een konijn niet omkopen met hooi om zich beter te voelen. Dat slaat nergens op.
een nieuw maatje is alles wat je kunt doen... Sommige konijnen kunnen goed alleen. sommige helemaal niet.

Beetje egoistisch van je dit. Vooral hoe je hier op iedereen reageert die je probeert te helpen...

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:58

Misschien hele rare tip, maar mocht je een kat hebben zet je konijn binnen en laat hem los in huis met de kat :) Mijn konijn ging na een paar dagen achter de kat aan lopen en echt spelen met hem, sprong zelfs op de bank. Zoals al eerder vermeld hier zit hij nu ivm jonkies binnen en laat ik hem weer los vaak en gaat hij weer met de katten spelen. Raar maar wel afleiding.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:32

maar een kat is geen konijn en kan dus nooit meegaan in het gedrag van je konijn. ze verstaan elkaars 'taal' niet