Arme vogels / v.s de kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Arme vogels / v.s de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 01:56

ik kan me er zo druk om maken om de duizenden vogels die onnodig worden uitgemoord door de kat, en wat mensen niet zo erg schijnen te vinden aangezien het de natuur van de kat is!

Er zijn zoveel zwerfkatten en huiskatten dat vogels gewoon letterlijk bijna geen kans hebben hun jongen groot te brengen.

Hoe denken jullie daarover?

lesilla

Re: Arme vogels / v.s de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 01:59

Ben het er helemaal mee eens het is ook een zeer bekende problematiek. Zijn al verschillende documentaires en studies over gemaakt.

Voor mij hoort een kat in een groot buitenhok met alles erop en eraan

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 02:02

Gelukkig nog iemand die het probleem ziet
ik doe nu inmiddels alweer 10 jaar vrijwilligerswerk bij een vogelopvangcentrum er zijn echt al duizenden vogels binnengekomen die gepakt zijn door de kat.

Eigenaren zeggen vaak hijs gepakt door mijn kat tja dat is de natuur he. mensen kunnen hun kat toch wel rondom het broedseizoen binnen houden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:07

Ik ben het wel met je eens hoor, daar niet van. Maar een kat binnen houden is echt niet te doen als het een buitenkat is. Ik heb er eentje gehad, die ving ook af en toe een vogeltje. Gelukkig, achteraf dan, heeft hij niet lang genoeg bij ons geleefd om het broedseizoen te halen. Die kat was onmogelijk om binnen te houden, die klom gewoon door de ramen heen.
We hebben nu ook een kat, die is al oud. Gelukkig gaat die alleen nog naar buiten om muizen te vangen, en komt dan weer naar binnen. Je kan er gewoon niet zoveel tegen beginnen vrees ik.
Bovendien zijn er tijden in het jaar dat de vogels zooo stom zijn, dat ze gewoon blijven zitten als je langsloopt. Ik ben laatst nog bijna op een merel gaan staan omdattie zomaar uit de struiken gewandeld kwam, die had net ruzie gehad met een andere man.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:39

Mijn katten mogen niet naar buiten, dus die zullen dat gelukkig niet doen. Tuurlijk is het de natuur, maar mijn katten hebben nog niet laten merken dat ze naar buiten willen, dus ze blijven mooi binnen. Ze hebben elkaar, en liggen ook regelmatig te stoeien, ze hebben speeltjes en daar spelen ze lekker mee. Dus ze blijven maar lekker binnen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:42

Ik wil niet weten wat er gebeurd met de vogelpopulatie als iedereen zijn katten binnen gaat houden. En ik denk niet dat katten het enige probleem zijn. Vogels hebben in de steden bijvoorbeeld steeds minder ruimte. Den Haag is ook een actie gestart door vogelhuizen waar 3 paartjes mussen in kunnen met korting te verkopen om de mus weer terug te halen naar de stad.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:57

Pluttersput schreef:
Ik ben het wel met je eens hoor, daar niet van. Maar een kat binnen houden is echt niet te doen als het een buitenkat is. Ik heb er eentje gehad, die ving ook af en toe een vogeltje. Gelukkig, achteraf dan, heeft hij niet lang genoeg bij ons geleefd om het broedseizoen te halen. Die kat was onmogelijk om binnen te houden, die klom gewoon door de ramen heen.
We hebben nu ook een kat, die is al oud. Gelukkig gaat die alleen nog naar buiten om muizen te vangen, en komt dan weer naar binnen. Je kan er gewoon niet zoveel tegen beginnen vrees ik.
Bovendien zijn er tijden in het jaar dat de vogels zooo stom zijn, dat ze gewoon blijven zitten als je langsloopt. Ik ben laatst nog bijna op een merel gaan staan omdattie zomaar uit de struiken gewandeld kwam, die had net ruzie gehad met een andere man.

Ik denk dat je dan de jonge vogels bedoelt, die blijven inderdaad op de grond omdat ze nog niet kunnen vliegen die leren vliegen vanaf de grond, vaak dan zijn ze het slachtoffer van de kat we krijgen heel vaak half opgevreten vogels binnen die nog leven echt zo zielig

We hadden laatst een zwaan die was gepakt door een hond hij lag helemaal open was min of meer hoe noem je dat zijn hele huid lag eraf ik heb er wel een foto van echt zo erg

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:58

rockwitch schreef:
Mijn katten mogen niet naar buiten, dus die zullen dat gelukkig niet doen. Tuurlijk is het de natuur, maar mijn katten hebben nog niet laten merken dat ze naar buiten willen, dus ze blijven mooi binnen. Ze hebben elkaar, en liggen ook regelmatig te stoeien, ze hebben speeltjes en daar spelen ze lekker mee. Dus ze blijven maar lekker binnen.

ik heb ook 6 zwerfkatten bij de boerderij weggeplukt, nou ik zal je zeggen eerste dagen waren ze wat wild en wouden ze naar buiten maar nu dus echt niet meer ze liggen lekker binnen voor de kachel het zijn echte mietjes geworden

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:00

Ja ik wil ook dat ze binnen blijven, omdat ik geen zin heb dat ik ze van de weg af moet schrapen of dat ik ze nooit meer terug zie. En zo lang zij niet laten merken dat ze graag naar buiten willen, gaan ze dat ook niet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:00

Ouwe schreef:
Ik wil niet weten wat er gebeurd met de vogelpopulatie als iedereen zijn katten binnen gaat houden. En ik denk niet dat katten het enige probleem zijn. Vogels hebben in de steden bijvoorbeeld steeds minder ruimte. Den Haag is ook een actie gestart door vogelhuizen waar 3 paartjes mussen in kunnen met korting te verkopen om de mus weer terug te halen naar de stad.

Tuurlijk zijn de katten niet het enigste probleem, maar wel het grootste probleem katten hoeven niet te leven van de dieren die ze doden ze doden ze dan ook enkel voor de fun en om er mee te spelen (de meeste dan) ik zeg ook niet dat katten perse altijd binnen moeten (liefst wel net zoals met je andere HUISdieren) maar rond het broedseizoen zal al een hele hoop schelen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:01

rockwitch schreef:
Ja ik wil ook dat ze binnen blijven, omdat ik geen zin heb dat ik ze van de weg af moet schrapen of dat ik ze nooit meer terug zie. En zo lang zij niet laten merken dat ze graag naar buiten willen, gaan ze dat ook niet.

Wij hebben hier vd weg al wel 4 katten dood/platgereden weg gehaald
buren laten hun katten wel los en nemen steeds weer nieuwe

wij hebben er inmiddels alweer 6

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:03

ik vind het wel de natuur...
het klinkt misschien grof maar die van ons vangen ze maar eten ze wel op...
meestal krijgen ze ze niet eens te pakken :+

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:08

In de natuur pakken ze vaak de zwakkere, een echte sterke vogel is sneller dan de (regelmatig te dikke) huiskat... Mijn kat zal ook regelmatig een muis of vogel pakken, helaas kan ik daar weinig aan doen. Ik kan mijn kat ook echt niet binnen houden omdat hij simpelweg niet meer te houden is.....

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:10

klopt...
maar ik denk dan je kunt de vogel ook weer afpakken en dan met verwondingen weer laten vliegen maar goed daar word het ook niet echt beter op....
misschien zit er wel een flinke ontsteking daardoor... mis. kan die dan maar beter opgegeten worden

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:11

Ach, ik vind dat het toch wel natuur is.. zoiets voorkom je niet..
Onze kat komt altijd buiten, het scheelt dat hij geen vogeltje kan pakken, hij heeft een gehandicapt jachtinstinct denk ik :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:15

Of je moet ze een belletje omhangen, is het probleem ook gedeeltelijk opgelost denk ik. :) Maar ja, hoe maak je dat de miljoenen kattenliefhebbers in NL duidelijk?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:16

Mijn katten vangen (en eten) enorm veel muizen...is dat dan ook zielig?
Ze vangen ook heeeeel sporadisch een vogeltje, maar hier in Drenthe hebben we nog lang geen vogeltje schaarste...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:19

Hoe is het de natuur dat wij een vreemd roofdier loslaten in een habitat waar hij niet hoort.
En de plaatselijke fauna schade toedoet.

Zowel de natuur van de kat als de omgeving niet. Want dan heb je toch een verkeerd beeld van wat natuur inhoud.

Natuurlijk is het een typisch voorbeeld van psychologie hoe laat ik dissonanties weggaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:23

SecretLIN schreef:
Pluttersput schreef:

Ik denk dat je dan de jonge vogels bedoelt, die blijven inderdaad op de grond omdat ze nog niet kunnen vliegen die leren vliegen vanaf de grond, vaak dan zijn ze het slachtoffer van de kat we krijgen heel vaak half opgevreten vogels binnen die nog leven echt zo zielig

We hadden laatst een zwaan die was gepakt door een hond hij lag helemaal open was min of meer hoe noem je dat zijn hele huid lag eraf ik heb er wel een foto van echt zo erg

Nee, ik bedoel echt de oudere vogels, en dan met name de mannetjes merels. Die zijn nu zo gefocused op het knokken met elkaar, dat ze totaal niet meer opletten. Zo ook de mannetjes fazanten. Die done precies hetzelfde, mijn moeder moest ze laatst eigenhandig van de weg af jagen, omdat ze er met de auto niet meer langs kon. En dan nog bleven ze knokken, dus ze heeft ze echt fysiek van de weg af moeten duwen zo ongeveer..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:34

desty schreef:
ik vind het wel de natuur...
het klinkt misschien grof maar die van ons vangen ze maar eten ze wel op...
meestal krijgen ze ze niet eens te pakken :+

Maar alle jonge vogels die worden opgegeten omdat ze op de grond zitten hulpeloos omdat ze nog niet kunnen vliegen noem ik niet de natuur!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:36

Dat is zeker wel de natuur. In de natuur geldt nou eenmaal de wet van de sterkste... De natuur is soms hard.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:37

Iris82 schreef:
Of je moet ze een belletje omhangen, is het probleem ook gedeeltelijk opgelost denk ik. :) Maar ja, hoe maak je dat de miljoenen kattenliefhebbers in NL duidelijk?

Nou daar heb je al een oplossing die evt zou kunnen helpen

helaas hebben jonge vogeltjes daar niets aan want die kunnen nog niet wegvliegen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:38

Ouwe schreef:
Dat is zeker wel de natuur. In de natuur geldt nou eenmaal de wet van de sterkste... De natuur is soms hard.

Ah oke, als je het zo stelt kan ik mijn hond die een hekel heeft aan katten wel gewoon loslaten als ik een kat in mijn tuin zie die er opgesloten zit mag mijn hond die kat wel doodbijten is toch de natuur wet van de sterkste geld ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:39

Paintlinger schreef:
Mijn katten vangen (en eten) enorm veel muizen...is dat dan ook zielig?
Ze vangen ook heeeeel sporadisch een vogeltje, maar hier in Drenthe hebben we nog lang geen vogeltje schaarste...

Jouw kat is niet de enigste die een vogeltje vangt dit zijn er miljoenen in nederland vaak ook gedumpte katten die voor overlast zorgen

BTW ik heb geen hekel aan katten heb zelf inmiddels alweer 6 zwerfkatten/verwilderde katten in huis

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:41

SecretLIN schreef:
Ouwe schreef:

Ah oke, als je het zo stelt kan ik mijn hond die een hekel heeft aan katten wel gewoon loslaten als ik een kat in mijn tuin zie die er opgesloten zit mag mijn hond die kat wel doodbijten is toch de natuur wet van de sterkste geld ;)

Haha alsof jouw huishond nog een redelijk instinct bezit? Gaat hij wel eens zelfstandig op pad? Of train je zijn instickt?