Kat 1 vermist, kat 2 erg ongelukkig. Update: hij is er weer!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Kat 1 vermist, kat 2 erg ongelukkig. Update: hij is er weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:45

Afgelopen woensdag is een van mijn katten naar buiten gegaan, zoals zo vaak. Maar helaas 's middags niet weer thuisgekomen, en tot nu toe niet weer terug gekomen. Dierenarts, dierenambulance, asiel, petlook en amivedi zijn allemaal al op de hoogte. Gisteren heb ik bij de buurtsuper een flyer opgehangen, en als meneer morgen nog niet weer terug is, ga ik ook bij de winkels wat verder weg flyers op hangen.
Al met al niet leuk, maar ergens ga ik er toch vanuit dat zolang hij nog niet gevonden is, hij nog wel terug komt. Het probleem is alleen dat hij een broer heeft, die niet zonder hem kan!!

De eerste dagen gingen eigenlijk vrij goed. Je merkte wel dat hij wat van slag was, maar hij at wel goed. Wel was hij wat aanhankelijker, zat hij meer bij mij op schoot en liep hij af en toe wat te zoeken. Gisteren begon hij al wat minder van zijn brokjes te eten, vandaag heeft hij ze eigenlijk niet aangeraakt. Ik ben vanmiddag even weg geweest, en heb per ongeluk een pakje ham op het aanrecht laten liggen. Dat hoef ik dus normaal echt niet te proberen, want ik draai me om en het is weg. Nu dus niet....
Normaal begint hij om 4 uur al om vlees te zeuren. Ik ben nu om 6 uur maar eens bij hem gaan kijken.... Nou, vooruit, dan wou hij wel meekomen naar de keuken. Hij heeft wel wat vlees gegeten, maar slechts de helft. Terwijl hij normaal bij voorkeur ook het bakje van zijn broer erbij leegeet.
AL met al begin ik met dus behoorlijk zorgen te maken om de kat die dus nog wél thuis is! Ik ben nu vis voor hem aan het warm maken, een maaltje waar hij normaal een moord voor doet. Hopen dat hij dat in elk geval wel wil eten.

Ik ben zoveel mogelijk voor hem thuis, probeer hem maar even de dingen te voeren waarvan ik weet dat hij ze lekker vind en probeer het hem maar zo comfortabel mogelijk te maken, want het laatste wat ik natuurlijk wil is dat ik hem ook kwijt raak. Eet hij morgen nog zo slecht of zelfs nog slechter vraag ik uiteraard ook advies bij de dierenarts. Maar misschien dat er hier mensen zijn die tips en adviezen hebben hoe ik het voor hem zo fijn mogelijk kan maken.
het vervelende is ook nog dat ik normaal vrij veel thuis ben, en juist deze week vrij veel afspraken heb, die ik ook nog eens met geen mogelijkheid kan omzetten. Hij is dus ook nog eens vrij veel alleen thuis.

Ik maak me zo'n zorgen om de poes die ik kwijt ben, maar heb ook zo'n medelijden met de kat die hier nog wel is en zich zo duidelijk niet happy voelt. Wat kan ik voor hem doen???!!!
Laatst bijgewerkt door Oscar op 27-02-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast in overleg met topicstarter.

Anoniem

Re: Kat 1 vermist, kat 2 erg ongelukkig, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:09

Zoals je weet, is mij hetzelfde overkomen........ jouw kat eet nog, da's al heel wat. Geef hem gekookte kipfilet, katjes vinden dat erg lekker :9

En idd vis, geef maar gewoon heel lekkere dingen, even niet letten op wat het gezondst is, als ie maar blijft eten! Kun je iemand vinden die hij goed kent, die op hem kan passen als je van huis bent?

En Feliway, werd mij toen aangeraden, schijnt goed te helpen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 22:27

Hoi Yamcha,
Ja, jouw verhaal herinner ik me nog wel, dat is juist een beetje waar ik bang voor ben.... Gelukkig heeft hij de vis wel opgegeten, dus das wel positief!
Ik voer hem nu inderdaad maar wat hij lekker vind, haal morgen nog wel wat andere dingen, wat sardientjes in olie, meestal ook wel een succes. Als hij niet eet wat hij krijgt, moet hij maar krijgen wat hij eet! Want dat was geloof ik bij die van jou het grootste probleem toch??

Feliway gaat hier helaas niet werken, mijn huiskamer is een te grote open ruimte waarin de feliway naar boven trekt waar de kat niet kan komen.... In het verleden al voor andere dingen geprobeert. Ik kan weleens kijken of ik een oppas voor hem kan vinden, misschien dat mijn moeder halverwege de dag even een uurtje bij hem wil komen zitten! Dat is een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:56

Bij die van mij was dat idd het grootste probleem..... maar die van mij had ook een slecht hart, bij hem moet het de druppel zijn geweest..... als bij die van jou het hart goed is, kan hij wat hebben. Drinkt hij goed?
Geef hem ook vette melk, katten vinden dat lekker, en het is goed voor ze. En eidooiers zijn ook goed :j

Idd hoor, geef hem maar wat hij eet, verwen hem, geef hem zoveel aandacht als je kan......
Als jouw moeder kan, zou dat echt mooi zijn, het wil soms gewoon helpen bij een kat als hij geaaid en geknuft wordt....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 09:50

Hoe krijg jehet baasje midden in de nacht klaarwakker, rechtovereind in bed en beneden? Nou, gewoon, je doet gewoon de miauw van je broer na...... Zucht.... Ik meende hem echt te horen, maar helaas, het was poes die hier was.

De brokjes heeft hij weer niet aangeraakt, dus net maar weer vis warmgemaakt. Daar zeurt hij gelukkig wel om, dus daar maak ikhem toch nog blij mee. Die houden we er in elk geval in, en straks even langs de supermarkt. Tussen de middag kom ik zelf thuis, ga ik weliswaar uurtje slapen, maar dan mag ie lekker mee naar bed (als uitzondering, want dat mag ie normaal dus niet). Morgen en woensdag komt inderdaad mijn moeder op hem passen, echt super.
En hopelijk kan ik mijn afspraak van donderdag toch nog verzetten, mocht dat nog nodig zijn. Stom hè, ergens ga ik er toch al vanuit dat de andere poes dan niet terug is.....

Ik zal zo jouw topic nog even weer opzoeken Yamcha, want daar werden meende ik best goede tips gegeven! Heb gisteravond de zoekfunctie wel gebruikt, maar daar kwamen zo ontzettend veel dingen mee naar boven waar ik niks aan had, dat ik toch maar een nieuw topic geopend heb. Maar ik kan nu wat gerichter zoeken. Mijn kat is voor zover ik weet verder wel gezond, twee week terug nog bij de DA geweest voor hun entingen, dus neem aan dat dat wel goed zit. Maar ik heb zo'n medelijden met het arme beestje.....

Vanmiddag maar flyers ophangen en toch ook voor de zekerheid (zonder poes) maar even een bezoekje aan de DA, alvast voor wat advies. Better safe then sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:55

Wat erg dat je kat weg is. Die stress en onzekerheid is zo vreselijk.

Yamcha heeft al goede tips gegeven. Zelf doe ik bij verdrietige achterblijvende ratten (ander diersoort, maar verdrietig is verdrietig) hetzelfde; veel aandacht en voeren wat ze nog wel willen eten. Als ik zelf weinig thuis ben mogen ze ook mee naar bed.

Sterkte ermee en ik hoop dat de andere kat gauw thuiskomt!

Edit: Ik wilde net posten en toen las ik jouw laatste post, kat mag dus bij wijze van uitzondering al mee naar bed. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:05

Tot nu toe had ik hem 's nachts nog niet mee naar bed. Normaal slapen ze samen in de gang en de douche. Daar hebben ze meerdere slaapplekken (mandjes, dekens, dingen om in/onder te kruipen), verwarming, kattenbak, etensbakje, drinkbakje, speeltjes, kortom, alles wat ze maar kunnen wensen. De reden dat ze daar slapen, is dat ik een open bovenverdieping heb. Zouden ze in de huiskamer slapen, dan hoor ik 's nachts letterlijk alles. Van het eten van brokjes word ik dan al wakker.

Om dingen maar zoveel mogelijk hetzelfde te houden (iets waar een kat ook wel van houdt, gewoontes), heb ik hem eerst toch maar 's nachts naar de gang gedaan. En in het begin ging dat heel goed. Maar zoals gezegd begint hij mij nu toch wakker te maken 's nachts.... Dus ik denk dat hij komende nacht gewoon maar overal mag komen.... en dus ook bij mij in bed. Veel slapen doe ik zo ook niet, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Dus hij mag eerst vanmiddag al mee, en als hem dat bevalt, mag hij vannacht ook bij me blijven. Deur naar de gang staat open, dus als hij wel op zijn vertrouwde plekje wil liggen kan dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:41

Ik zal je even de link van mijn topic geven, maar: lees dan echt ALLEEN de tips, niet de rest...... het is een heel verdrietig topic. Ik wil niet dat je er moedeloos of heel verdrietig van wordt.

[BB] Katje wil niet eten, overleden -> update pag 4: Yamcha terug

Maar jouw kat eet nog, dus dat geeft wel hoop. Sanka at helemaal niet meer, die spuugde het ook echt uit...... zorg, zorg dat ie blijft eten, dan redt hij het wel :j

Ik ben helemáál geen fan van Whiskas, maar heb Yamcha toen hij terug was die zakjes gevoerd, om te zorgen dat die wél bleef eten, en dat is gelukt :)

Oh, kun je aan wijting komen (vissoort)? Volgens mijn pa vinden katten dat heel lekker.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:08

Nou, even tussendoor thuis. Hij heeft nu 1 sardientje op, de tweede hoeft ie niet. Maar goed, toch weer wat gegeten. Geloof dat hij in de tijd dat ik weg was ook een paar brokjes heeft gegeten, dus blijkbaar heeft hij wel honger...

In het andere topic wel weer goede tips gelezen, heb dus bij de supermarkt kip, sardientjes en vis gehaald, zal vanmiddag bij de dierenwinkel nog even andere brokken voor hem halen die hij wat lekkerder vind, want dit zijn ook niet zijn favoriete brokken. En even kijken naar iets wat hij lekkerder vind om te drinken. Hij drinkt gelukkig wel, maar ook dat is niet echt veel, al zie ik natuurlijk niet wat hij doet als ik niet thuis ben. Maar hij begint te drinken, hoort iets, gaat kijken en lijkt te 'vergeten' waar hij mee bezig was en komt dus niet terug.... En zo gaat het ook met eten. Dus ik hoop dat als ik het wat lekkerder voor hem kan maken, hij wél terugkomt.

Heb ook de update nog even gelezen, dat yamcha terugkwam. Daar moet ik in blijven geloven. Yancha bleef ook nooit langer dan een dag weg schreef je, hield ook niet van regen en wind, net als die van mij. En desondanks is die ook zo lang weg geweest en terug gekomen. Daaruit put ik toch weer wat hoop dat die van mij hetzelfde doet......

Nou, poezel en ik gaan samen een uurtje slapen, en dan moet hij het vanmiddag weer alleen doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:19

Hier nog een katloos iemand (zie onderschrift)! Onze Bliss is al ruim een maand weg en heeft zijn broertje Isis achtergelaten. Hij was in het begin behoorlijk van slag, maar heb hem allemaal lekkere dingen gegeven (whiskas natvoer gaat als een trein). Ook mocht hij in het begin steeds bij ons op de slaapkamer, zodat hij niet de hele tijd zo alleen was. Dit zijn we nu wel aan het afbouwen, omdat hij nu meer op zijn gemak is. Wel is hij ontzettend aanhankelijk geworden. Hij was al een schatje, maar nu ligt hij constant op schoot. Op dit moment ligt hij op mijn schoot spinnend mee te bokken! Normaal mauwde hij amper en nu blert hij zowat de hele dag door. Zodra we naar een andere kamer in het huis gaan, moet hij even laten weten dat hij in de andere kamer zit en het liefst wil hij dat we naar hem toe komen rennen. Hij kan dus wat minder goed alleen zijn dan eerst, maar al met al gaat het wel goed.

Je zult zien, als je straks een paar weken verder bent (al hoop ik voor je dat je andere kat al eerder terug is), gaat de thuisblijver er aan wennen. Hoop voor je dat alles goed blijft gaan en dat hij blijft eten en drinken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:54

Put er idd maar hoop uit, Yamcha is de stoutste kat die ik ken, en zelfs met hem kwam het goed :j
Yamcha kon er idd ook aan wennen dat Sanka er niet meer was. Hij begreep het niet, heeft ook nog wel even gezocht, maar was zelf ook blij dat hij weer terug was....... ik heb hem idd toen ook veel verwend, en het kwam goed :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:10

Nou, de lekkere dingen eet hij mondjes maat, maar hij eet. Das het enige wat telt. Ik blijf wel spul weggooien, maar dat geeft niet. Zijn plakje ham (Waar hij normaal zo dol op is) dient op dit moment als speelgoed.... beetje vreemd, maar als hij er gelukkig van word: ik vind alles best.
De gangdeur heeft vannacht open gestaan, maar hij is op zijn eigen plekje gaan liggen. Is midden in de nacht even bij mij wezen kijken, en toen weer naar beneden gegaan....
Vanmiddag komt mijn moeder oppassen, dus dat is erg fijn. DIe geeft hem dan meteen nog wat lekkers.

Met wat hij nu eet heb ik er gelukkig wel vertrouwen in dat het wel goed komt.

Broerlief is nog steeds niet thuis..... ;( Gisteren posters opgehangen, dierambu enzo nog maar een keer gebeld (kan nooit zeker genoeg zijn), dus verder maar weer afwachten.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:13

Die van mij speelt ook met voer dat anders is dan brokjes of natvoer. Kipfilet, vis, plakken ham of kaas, hij likt eraan en gaat er daarna mee spelen... Katten zijn apparte dieren ;)

Hoop echt voor je dat je andere kat er snel weer is...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:14

Normaal eet hij het wel, maar nu dus niet..... maar goed haha.

Ik hoop voor jou ook dat je kat nog terug komt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:06

Lalidan schreef:
Nou, de lekkere dingen eet hij mondjes maat, maar hij eet. Das het enige wat telt. Ik blijf wel spul weggooien, maar dat geeft niet. Zijn plakje ham (Waar hij normaal zo dol op is) dient op dit moment als speelgoed.... beetje vreemd, maar als hij er gelukkig van word: ik vind alles best.
De gangdeur heeft vannacht open gestaan, maar hij is op zijn eigen plekje gaan liggen. Is midden in de nacht even bij mij wezen kijken, en toen weer naar beneden gegaan....
Vanmiddag komt mijn moeder oppassen, dus dat is erg fijn. DIe geeft hem dan meteen nog wat lekkers.

Met wat hij nu eet heb ik er gelukkig wel vertrouwen in dat het wel goed komt.

Broerlief is nog steeds niet thuis..... ;( Gisteren posters opgehangen, dierambu enzo nog maar een keer gebeld (kan nooit zeker genoeg zijn), dus verder maar weer afwachten.....

Als er 1 ding is wat ik heb geleerd, is het afgaan op je gevoel......
Ik wíst op zeker moment dat Sanka gewoon niet meer wilde, als hij niet zelf was gegaan, had ik hem ingeslapen. Ik had daar ook vrede mee, en wist dat het de juiste beslissing was, al hadden veel mensen om mijn heen dat nog niet. Je weet het op zo'n moment, en het is niet de vraag of jíj er al aan toe bent, het gaat helemaal niet om jou..... het gaat om dat dier.

Als jouw gevoel goed is, komt het wel goed. Het belangrijkste is dat hij blijft eten, ook al is het maar een beetje. Wel, dat doet hij ook :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:39

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Hij is er weer!!! Ontzettend hongerig, maar verder lijkt hij niks te mankeren!!! Ik ben zo blij, was ergens toch al gaan geloven dat hij niet terug kwam!! Maar hij is er gewoon weer!!! *\o/* *\o/*

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:44

Oo Gelukkig :D
Mijn kat was gisteravond niet weer gekomen , en ik ging s'ochtens in de auto en ik zie daar in 1 keer een dode kat op straat liggen.. En ja dat was mijn kat hij is aangereden en was nog maar net een half jaar oud.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:34

Gelukkig maar, Lalidan!! Wat super fijn :D :D

Marjoleiin schreef:
Oo Gelukkig :D
Mijn kat was gisteravond niet weer gekomen , en ik ging s'ochtens in de auto en ik zie daar in 1 keer een dode kat op straat liggen.. En ja dat was mijn kat hij is aangereden en was nog maar net een half jaar oud.

Ah wat erg, sterkte :(:)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:46

Wat een blij en droef verhaal achter elkaar...

Voor TS, ben echt blij voor je! Fijn dat hij zo snel weer terug is!

@Marjoleiin: Ik weet hoe dat voelt... Een van mijn vorige katten zag ik dood op straat liggen toen ik 's ochtends de gordijnen van mn slaapkamer open trok... Heel veel sterkte!

Hoop stiekem voor mezelf dat ik ook snel wat van onze vermiste kat hoor... Beter iets dan helemaal in onzekerheid zitten! Iemand hier in de buurt dacht hem wel gezien te hebben, maarja, al die cyperse katten lijken op elkaar voor een "vreemde".

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:54

joyce2 schreef:
Wat een blij en droef verhaal achter elkaar...

Voor TS, ben echt blij voor je! Fijn dat hij zo snel weer terug is!

@Marjoleiin: Ik weet hoe dat voelt... Een van mijn vorige katten zag ik dood op straat liggen toen ik 's ochtends de gordijnen van mn slaapkamer open trok... Heel veel sterkte!

Hoop stiekem voor mezelf dat ik ook snel wat van onze vermiste kat hoor... Beter iets dan helemaal in onzekerheid zitten! Iemand hier in de buurt dacht hem wel gezien te hebben, maarja, al die cyperse katten lijken op elkaar voor een "vreemde".

Ik hoop dat je hem snel vind! En dat het jouwn kat is.
Succes met zoeken.
En anders moet je even bij de dierenasiels kijken wie weet hebben hun hem wel gevonden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:02

Oh, wat ontzettend fijn voor je! En voor broertjelief natuurlijk!
Katers (en ook jeweetwel-katers) hebben nog weleens de neiging om in het voorjaar op pad te gaan. Wij hebben er ook eentje gehad die zomaar een week weg bleef. Doodongerust natuurlijk, maar ineens stond ie weer op de stoep.
In elk geval super voor je dat ie weer thuis is, hopelijk flikt ie dit geintje niet nog een keer ;)

En voor iedereen die z'n kat nog mist of afscheid heeft moeten nemen: heel veel sterkte :(:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:04

Even wat anders ;)
Zal ik de titel van je topic even aanpassen? :)
Zo te zien heeft dit topic aardig wat meelezers en ik denk dat het wel leuk is om even te vermelden dat je lieftallige weer thuis is :)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:39

Mijn kat is sinds maandagavond weg en ik zit nu ook met een eenzaam exemplaar. Hij eet gelukkig (nog) wel goed, hoop niet dat ik me ook zorgen om hem hoef te gaan maken.

Ik heb ook al alle instanties ingeschakeld en voel me op het moment een beetje machteloos omdat ik niet veel meer kan doen. dalijk ga ik flyertjes uithangen en de dierenartsen in de buurt bellen.

maar blèh, wat kun je je ongerust voelen zeg over een dier. Ik krijg gelukkig weer een beetje hoop door je verhaal dat hij weer thuis is gekomen. Ik hoop maar dat die van mij dat dan ook maar doet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:02

Als je dat wilt doen oscar, heel graag!!

Beide katten maken het gelukkig goed. Poes is gisteravond meteen al zijn ligplekjes langs gegaan, heeft bij mij gelegen, gaat van etensbakje naar drinkbakje, hij moet duidelijk even bijkomen en heeft honger en dorst. Ik vermoed dat hij toch ergens opgesloten heeft gezeten.
Bakje voer is vanochtend door beide heren leeg gegeten, dus ook de kat die zo eenzaam was eet inmiddels weer normaal!! Maar wat een opluchting zeg!! Ben nu druk bezig alle instanties te laten weten dat hij weer thuis is!

@Dowski: Wat vervelend joh, dat jouw kat ook weg is. Wat kan je je machteloos voelen hè. Dat had ik ook heel erg, echt zoiets van wat kan ik in vredesnaam nog meer doen!!! Ja, niks.... alleen afwachten. Ena sl ik heel eerlijk ben geloofde ik er eigenlijk niet heel erg meer in dat ik hem gezond en wel terug zou zien. Hij is echt een volle week weg geweest.
Ik hoop dat jouw andere kat goed blijft eten, en anders kan je hier al genoeg tips vinden, scheelt in elk geval iets. Ik heb wel gemerkt dat die van mij de lekkere dingen wel bleef eten, maar ik denk wel dat het goed is daar op tijd mee te beginnen. Het leek namelijk wel alsof de vis hem eraan leek te 'herinneren' dat hij honger had. Dus als hij stopt met eten, niet te lang wachten met lekkere dingen halen!
En verder duim ik natuurlijk dat je kat snel terug is!!

Maar mensen, wat ben ik blij!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:46

Lalidan schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Hij is er weer!!! Ontzettend hongerig, maar verder lijkt hij niks te mankeren!!! Ik ben zo blij, was ergens toch al gaan geloven dat hij niet terug kwam!! Maar hij is er gewoon weer!!! *\o/* *\o/*

Oh wat fijn zeg *\o/*

Andere kitty ging uit zijn bol? :D

Die van mij is idd ook erg uithuizig weer, 't is de tijd van het jaar. Meneer is 'geholpen' maar ik geloof niet dat hij dat zelf ook door heeft :')