Mensen met verstand van kalfjes? Bijzonder geval van ziekte.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Mensen met verstand van kalfjes? Bijzonder geval van ziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:17

Ok er zitten hier vast wel mensen met verstand van koeien. Iemand die ik ken heeft een bijzonder geval.

Kalfje was vanaf geboorte helemaal gezond, maar toen ze 10 dagen oud was kon ze ineens niet meer opstaan. Erg aan de diarree, ook flink afgevallen eerst maar eet goed, kijkt vrolijk, is wakker, vacht glimt nog.

Haar rechterachterpoot doet het wel, maar de andere drie kan ze niet op staan. Ze kan ze wel zelf bewegen maar als je haar neer wilt zetten knikt ze door de koten en zet er geen steun op zeg maar. Alleen dus op de rechterachterpoot.

Ze krijgt genoeg vocht en voedsel binnen en begint nu ook weer aan te komen.

Dierenarts weet niet wat het is.

heeft iemand al eens zoiets meegemaakt?

Ze ligt nu sinds afgelopen maandag.

Ragdollcat

Re: Mensen met verstand van kalfjes? Bijzonder geval van ziekte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:21

Ah, arme beestje toch, is ie misschien gevallen? en dus daar de spieren verrekt/gescheurd? waardoor het moeilijk word om normaal te staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:23

Op een boerderij waar ik toen stond met mijn paard, is ook een melkveehouderij, er worden weleens kalveren geboren die wat mankeren, wordt met de moeder op het land gezet, zodat het diertje veel beweging krijgt en melk drinkt bij de moeder, en na een jaartje zie je er niks meer van, ze worden dan sterker in de wei door beweging ipv in een potstal en of vastgebonden.

Zelfs een kalfje dat heel slecht kon staan en lopen, er was wat mis met de heupen, en het is een gezonde grote kalf geworden, er wordt in de gaten gehouden en veel buiten laten met de moeder, maar ja dat was in de lente en de zomer he, dat is het beste, maar dat is nu lastig he met die kou en de winter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:25

het is pas later gekomen?
dan denk ik toch haast dat er iets gebroken/gescheurt is....
hebben wij ook laatst gehad met een kalfje, die had haar achterbeen gebroken....ze is een aantal weken int gips geweest en het was weer over....
maar de DA zegt dat er niets gebroken is?

sowieso kan arnica en traumeel in dit geval geen kwaad

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:22

Nee dat is het gekke ze heeft niks gebroken. Alle beentjes nog helemaal in takt en ze doen haar ook geen pijn, je kunt ze vastpakken en alle kanten opbuigen. Ze kan ze ook zelf goed bewegen maar er dus niet op steunen.

@Ragdollcat: Dit kalfje kan dus niet staan. Al 6 dagen niet. Ze is nu 16 dagen oud. Als je die het land opgooit vriest ze dood op de koude grond. Lijkt me indd niet handig. Maar ze staan sowieso niet in een klein hok of vastgebonden, maar gewoon in een ruim hok met een halve meter hoog schoon stro.

Of ze gevallen is geen idee, ze kreeg ineens diarree en kon niet meer staan. er is verder geen wodnje of beschadiging te zien en alle beentjes kun je gewoon buigen en bewegen dat doet haar geen pijn. Ik zit zelf te denken aan een motorisch misverstand in haar hersentjes die de clou niet meer pakken van het op de benen steunen oid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:35

Nee, in dit geval kan het niet.

Ik zeg dan ook het is nu daar te koud voor, bij de kalveren dat ik kende toen was het zomer en of lente en ze hielden m in de gaten en helpen het te drinken enzo, en die konden wel staan en zich verplaatsen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 01:09

bij ons is er een kalf geboren met een gebroken voorpoot, maar heel vreemd ja, dat het niet meer wil staan... misschien motorisch of te zwak om te staan

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:35

Is er al een andere dierenarts bij gehaald? Ik vind het toch wat raar om je kalf maar te laten liggen omdat de dierenarts het ook niet weet. Het kalf kan nu dus al een week niet meer staan, dat is niet normaal natuurlijk. Ik zou me gek gaan zoeken naar een dierenarts die het dus wel weet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:19

Ze heeft geen koorts?
Is er bloed afgenomen?
Ontstond de diarree eerst en kon ze daarna niet meer opstaan of omgekeerd?
Heb je nog gemerkt dat ze raar liep van te voren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:28

heeft het kalf genoeg biest gehad?
dit kan ook een geval zijn van ontstekingen vanwege te weinig biest/anti stoffen....als het dat is is het geen rooskleurig toekomst beeld....de gewrichten zullen vergroeien en het dier zal meestal pijn hebben.
Ik heb dit zelf ooit meegemaakt met een verstoten kalf waarvan we dachten dat hij wel genoeg biest had gehad...niet dus.
We brachten hem met de fles groot en al snel bleek hij gewrichts problemen te hebben ,de gewrichten groeiden ook niet goed mee...ondanks lange kuren antibiotica...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:36

oja....kijk eens goed naar zijn navel,is die niet ontstoken?
daar kwamen de ontstekingen van mijn fleskalfje vandaan.
even een beetje pulleken eraan en duwen en kijken of er pus uitkomt....het zou me niets verbazen...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:04

Dank jullie wel voor het meedenken, staan goeie tips tussen die ik even ga doorgeven!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:24

mijn vriend zegt, het kalf recht op zetten, en dan tijdje laten staan eventueel met pootjes iets los van de grond, om dit makkelijker te maken even baal stro of meerdere onder de buik leggen zodat je het alleen in evenwicht hoeft te houden zodat de doorbloeding weer goed opgang komt, en de kracht weer terug komt of als het mogelijk is doormiddel van haken in de zolder proberen op te hijsen zodat ze rechtop hangt,

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:44

Dat heb ik al gedaan, baal stro eronder en dan de poten even lekker laten hangen. Maar ze zakt meteen door de poten als er gewicht op komt.

Al lijkt het vandaag wel beter te gaan. Ze wordt steeds beweeglijker en doet weer pogingen om op te staan. Maar ze komt geen 3 cm omhoog nog. Zolang ze nog fit om zich heen ligt te kijken en de oren er nog goed op staan en de vacht nog glanst krijgt ze de tijd om op krachten te komen. Ze krijgt gelukkig wel haar voeding goed naar binnen, en begint wat aan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:52

Is er een bloedtest gedaan om te zien of er ontstekingen, tekorten of virussen of wat dan ook een rol spelen?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:07

Noor kijk even op google bij kalverenziektes dan krijg je een heel scala aan info. Vraag anders even aan een boer in de buurt of hij het weet....
Wij hebben zelf al jaren lakenvelders en ander koeien maar dit herken ik niet, wel dat ze meteen na de geboorte niet kunnen staan omdat de kootjes dan gelijk dubbelklappen, dan is het een kwestie van fysio en masseren.Ik zou het aan de boeren in de buurt navragen en de dierenarts nog eens inschaklen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

@paintedblack:
dat wat jij beschrijft komt ook vaak voor idd...maar dit is toch wat anders...
maar ik denk dat ik dezelfde behandeling zou gebruiken, maar wij gebruiken dan ook nog arnica oid

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

wat voor eten geef je aan de kalf?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:58

als het goed is zal het kalfje alleen nog maar melk krijgen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:00

Google eens op "lidziekte". Lijkt op veulenziekte als ik dit zo lees!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:07

Is het geen BVD?

Google maar eens op 'BVD kalf'

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:20

Het bedrijf is BVD vrij dus dat kan het niet zijn...het is een raadsel met dit beestje...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:33

Ik las juist een artikel dat het zelfs met de wind kan komen....het BVD virus...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:44

wat brokjes oplossen in de melk en dan uit een bak laten drinken krijgt het extra energie en na 3 weken mogen ze ook wel wat meer eten dan alleen melk

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:04

@patserke: heb je dat in de praktijk wel eens bij kalveren gebruikt? ik heb er namelijk nog nooit van gehoord..

@suleilitha: als ik zo op internet kijk is er helemaal niets bekend over veulenziekte bij kalveren....

TS ik neem aan dat mams niet meer bij de kalfjes liep toen het kalf last van dr poot kreeg...