Mijn kat had het weekend ineens bijna niet gehaald:(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Mijn kat had het weekend ineens bijna niet gehaald:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:59

Vanmiddag toen hij thuiskwam ik schrok me kapot!
Ik zag aan hem dat er iets niet goed was want het is een héle eenkennige kat hij reageert altijd heel erg op mij en luisterd heel goed naar mij en er mag niemand anders aan hem zitten.

Hij kroop meteen weg toen hij thuis kwam en meestal is hij juist hardstikke aanhalig en druk. Ik heb m opgehaald en op de stoel gelegd, en toen was hij zo rustig! Hij reageerde nergens op als je hem niet zag ademen dacht je dat ie dood was.

Toen hebben we hem even op het kattenaanrecht gezet (daar krijgen de katten altijd eten) en gekeken of hij op blikvoer zou reageren maar hij sprong opeens van het aanrecht af en zakte in elkaar, ik schrok me echt KAPOT! Het was ook een vreselijk naar geluid het leek of alle botten tegen elkaar aanknalden.

Hij liep wel maar een beetje laag bij de grond maar ik kon verder niks raars voelen zn ruggengraad zat gewoon goed en poten waren goed. Want inmiddels dachten we dat hij een flinke klap gehad had van een auto ofzo. Dus heb m direct weer op de stoel gelegd en hij was weer zo rustig. Toen mn vader thuis kwam zijn we meteen in de auto gestapt naar de dierenarts. Ik was zo bang en verdrietig ik dacht echt dat ik mn maatje kwijt zou zijn |( En mn vader kon hem zelfs oppakken dus wist dat het écht niet goed zat.

Toen we bij de dierenarts waren ging hij gewoon rustig op de tafel liggen. Voor haar was het wel makkelijk dat hij zo rustig was want anders had ze hem niet kunnen onderzoeken. Ze heeft hem lang onderzocht maar kon eerst niks vinden toen voelde ze het, zijn blaas was net een tennisbal. Hij kreeg een catheter. Ze hebben het eerst zonder narcose geprobeerd maar het lukte niet. Dus onder narcose gedaan. Toen zijn ze een halfuur bezig geweest omdat ding in zn piemeltje :+ te krijgen. Maar het zat helemaal verstopt. Uiteindelijk is het gelukt en was het 3kwartier later ofzo. Hij had blaasgruis enz.. hij was zichzelf aan het vergiftigen omdat zijn nieren niets hoefden te doen. Als hij niet thuis was gekomen had hij het weekend niet gehaald.

We hebben hem thuis ook meteen geschoren omdat hij enorm veel klitten had (langhaar) En hij ligt nu nog steeds met dat catheter bij te komen in de bench. Hij moet dit weekend daar inblijven wat een drama zal worden omdat het een echte buitenkat is..

Hij heeft ook speciaal voer gekregen van Royal Canin en het word afwachten of zn nieren aangetast zijn..
Maar wat als ze aangetast zijn? Wat moeten we dan? Overleeft hij het dan wel?

En even over dat voer dat moet hij wel blijven eten de komende tijd maar dat is wel duur.. Heeft iemand daar misschien een ander merk voor ofzo? Wat dezelfde functie heeft of dat je het ergens anders heel goedkoop kan kopen? We willen natuurlijk wel het beste voor hem maar he tmoet wel een beetje betaalbaar blijven..

Ik hoop zo dat hij er weer helemaal boven op komt!

Ohja en de reden dat we het niet eerder gemerkt hebben dat hij blaasontsteking had is dat hij zijn behoeftes altijd buiten doet dus zie je niet of hij bloed plast ofzo..

haflingertje

Re: Mijn kat had het weekend ineens bijna niet gehaald:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:01

Oh jee wat zullen jullie geschrokken zijn!
Vreselijk om je kat zo te vinden en te zien hoe hij in elkaar zakt..
Ik hoop dat hij er helemaal bovenop komt! Sterkte..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:02

Zo dan schrik je je ook wel een hoedje!
Veel beterschap met je kat.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:28

Wat een verhaal zeg kan me voorstellen dat je geschrokken bent.
Ik heb wel meer van dit soort verhalen gehoort, sommigen liepen goed af maar dr
waren ook verhalen bij waar het dus niet goed is gegaan, op het moment dat de blaas vol zit is het een kwestie van heel snel handelen, elke seconde telt dan namelijk.

Heb je nooit wat gemerkt aan hem, bloes met plassen of persen op de bak?
Vaal ontstaat dit gruis door goedkoop voer, wat voor voer gaf je?

Ik heb ook een blaasgruiskater, maar die is nu al meer dan 8 jaar genezen, hij had het ook heel erg elk weekend moest hij zijn blaas leeg laten drukken omdat hij ook buiten de deur at en mensen het leuk vinden om voer buiten te zetten, ik weet niet hoe dat bij jou is?
Mijn kater is genezen dmv homeopathie en eet nu weer alles :D

Wbt, het voer, die prijs valt toch wel mee, het is toch niet veel duurder dan een premium voer?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 00:04

Nee we hebben het nooit gemerkt want hij doet nooit wat op de kattenbak altijd buiten. Dus dan merk je het niet.

We geven ze ConaCorn, is volgens de dierenwinkeleigenaar net zo goed als Royal Canin. Dit hebben we toen gedaan omdat onze katten niet tegen goedkoop voer kunnen.

Ook eet hij niet buiten de deur want hij komt niet bij andere mensen in de buurt en er staan hier niet zoveel huizen. Hij zit altijd in het land en in de boswal in de bomen en dan komt ie weer thuis om te eten, te knuffelen en te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:09

Dat merk heb ik echt nog nooit voorbij zien komen :D

Maar goed besef je wel dat je de katten nu gescheiden eten moet
geven, anders zit je over een week weer!!
Gelukkig dan maar dat hij buiten niets meesnoept. Dat is een grote zorg minder.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:34

Pffff, breek me de bek niet open over blaasgruis, ik zou er een boek over kunnen schrijven (heb er helaas wel een kat door verloren).

De Royal Canin Urinary moet je echt blijven voeren en hem daarbij goed in de gaten houden, want ondanks het voer kan het terug komen. Het voer kost 47,50 per 6kg.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:57

Oeh, ja, dat is schrikken. Met zogenaamde 'plaskaters' moet je inderdaad goed op blijven letten. Zodra ze eenmaal iets ander gedrag gaan vertonen, klaaglijk gaan miauwen, vaak naar de bak en/of proberen te plassen of duidelijk pijn hebben of onrustig zijn moet je heel goed opletten of hij zijn urine kwijt kan. Kan hij dat niet --> meteen naar de DA.

Van dat voer is er bij mijn weten niet zoiets vergelijkbaars vane en goedkoper merk. Urinary van RC (of ik geloof CD of KD van Hills) is juist zo ontwikkeld dat het een goeie samenstelling heeft en een andere pH-waarde dan standaard voer. Daarom moet je het ook nooit vermengen met ander voer, want dan verliest het zijn werking en dat zou helemaal zonde zijn. Die typen voer zijn ook alleen maar bij de DA verkrijgbaar.

Op het eerste gezicht is een zak inderdaad duurder, maar je hoeft er minder van te voeren omdat het hoogwaardiger is en er minder vulstoffen als granen inzitten. Op de lange duur ben je dus goedkoper uit, plus dat het als het goed is helpt voorkomen dat je kat weer verstopt raakt (en dat scheelt behalve ellende ook dierenartskosten ;) ). Daarbij is het ook goed bij dit soort aandoeningen om het voer te laten weken in water zodat het helemaal zacht wordt. Dat helpt de kat voldoende vocht binnen te krijgen waardoor de blaas en de urinewegen goed doorspoeld blijven (bedenk: meer vocht binnen krijgen = eerder moeten plassen = urine blijft niet te lang staan in de blaas en mineralen hebben minder kans om neer te slaan en gruis/steentjes te vormen). Het eten nat maken scheelt ook iets in kosten en weeg het eventueel af met een keukenweegschaal.

Sterkte ermee iig!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:20

Je hebt nog Hills s/d, maar volgens mij is dat nog duurder dsn RC Urinary.

Ben bang dat je er toch aan vast zit :) Ik moet zeggen dat ik het nogal een vreemde vraag vind als je net bijna je kat bent kwijtgeraakt, om te kijken of het goedkoper kan :roll: Als mijn kat iets dergelijks zou overkomen, zou ik er nog voer van 50 euro per kilo in stoppen als hij daar gezond van bleef.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:27

XoNo schreef:
Je hebt nog Hills s/d, maar volgens mij is dat nog duurder dsn RC Urinary.

Ben bang dat je er toch aan vast zit :) Ik moet zeggen dat ik het nogal een vreemde vraag vind als je net bijna je kat bent kwijtgeraakt, om te kijken of het goedkoper kan :roll: Als mijn kat iets dergelijks zou overkomen, zou ik er nog voer van 50 euro per kilo in stoppen als hij daar gezond van bleef.

je kan niet bij iedereen in zijn portomonee kijken en waarom zou je het niet kunnen vragen of het goedkoper kan?
ze zegt niet dat ze hem anders maar laat doodgaan omdat het voer te duur is ofzo
vragen kan geen kwaad voor het zelfde geldt kon het wel goedkoper.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:36

Snap ik best, maar dit zijn speciaal ontwikkelde voeren door premium merken. Is toch wel duidelijk dat bijvoorbeeld een Lidl geen voer in de schappen heeft dat tegen blaasgruis werkt.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:40

Tja onze hond moest ook speciaal voer van Royal Canin voor zn huid. Toen bleek dat de dierenwinkel het van een ander merk had wat net zo goed was maar wel een stuk goedkoper.
Dus voor het zelfde geld was het wel goedkoper.

Mickey drinkt nu veel is dat een goed of een slecht teken?
Hij is ook ontzettend knuffelig en spint de hele tijd.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:49

Mickey spelend & met haar:
Afbeelding
En Mickey nu met alleen nog een pluimstaart en heel zielig:
Afbeelding

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:57

Wat sneu :(:) Met zo'n kap op zijn koppie...
Nou, hopen dat hij snel weer opknapt! Wel een gave kat trouwens :j

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 14:27

Ja zielig he.. En hij is zoo lief. Dat is nog het zieligste dat ie niet op schoot kan enz..

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:57

Even een vraagje,

gister hebben we het catheter eruit gehaald. Zn plas was zaterdag ook gewoon alweer normale kleur.

Maar hij zit nu de hele tijd te plassen zegmaar maar er komt bijna niks uit. Wel een klein beetje maar hij zit veeeellanger dan dat hij echt plast zegmaar.

En nu net druppelde erineens bloed waar hij zat. ;s Hoe kan dat nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:59

Direct naar de DA! Zit weer een verstopping, let op dit is dus echt levens bedreigend!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:03

alarm!!
dat is dus een blaasontsteking/verstopping.....(of iig 99%zeker)

overigens met sommige brokken maakt het niet uit, maar onze katten met blaasproblemen kunnen we echt geen andere brokken geven dan dure brokken, anders is het ook mis....en heeft ze weer een blaasontsteking en gruis in dr urine

(bij ons loopt ze dan overal een drupje te plassen, en zit er bloed bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:04

Ik heb Sanne al gePBt dat dit idd alarm is, ik hoop dat ze dit snel leest.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:06

Ik heb het gelezen, we kunnen pas 7uur (in spreekuur) terecht.

Oh oliebol!! Hoe kan het nu alweer verstopt zitten?
Maar hij is niet ziek ofzo? En hij heeft alleen het speciale eten gehad..
Gaat dit nou zn hele leven zo door? Of is het over als je zn piepie laat amputeren?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:07

ik kom net mijn kat van de dierenarts...die heeft daar vannacht moeten blijven. en is vandaag geopereerd..
hij had precies hetzelfde als jou kat, maar bij hem was het zo ernstig dat ze meteen een kunstmatige plasbuis hebben gezet.
als het verstopt is moet je meteen nr de dierenarts want je kat kan in shock raken.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:10

nouja hij plast wel nog steeds en loopt vrolijk rond. We stappen over een halfuurtje in de auto met 'm.

En Magicmist is het dan helemaal over als je datlaat doen?
Dan kun je zoiets toch beter meteen doen nu in mijn geval dan benje van het probleem af?
Was zeker wel een duur grapje?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:10

@x_Sannee:
kun je niet je DA bellen en vragen of je voor het spreekuur uit kan?
of anders dat je als eerste mag?( moet je natuurlijk wel optijd komen)

tja ik denk dat het alweer verstopt/ontstoken zit omdat het nog niet helemaal over is...

(woon je trouwens in smilde?,zo ja naar welke da ga je?)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:11

hij hoeft nu als het goed is niet op dieetvoer.
mijn dierenarts heeft het meteen gedaan(kunst plasbuis) want zijn ervaring is dat het toch steeds verstopt raakt.
Ik was zo rond de 400,- kwijt vandaag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:12

Ik hoop dat je op tijd bent, er kan namelijk nog een oud steentje zitten die de boel weer dichthoud en hij niet plassen kan.
Zou zonde zijn als alles voor niets zou zijn geweest duimen dat je op tidj bent en ze snel iets kunnen doen sterkte!