Ouders willen hond in laten slapen, ik niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Ouders willen hond in laten slapen, ik niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:09

Echt een dilemma thuis...

We hebben een 14 jarige Basset Fauve de Bretagne. Een heerlijke hond, maar met wat gebreken. Zo heeft ze een ruis op haar hart waar ze medicatie voor krijgt en kan ze 's nachts soms haar plas niet meer ophouden. Naast deze 2 dingen is ze echt nog heel erg speels en vrolijk, altijd nog rennen, spelen en gek doen.

Nu jankt ze wel eens 's ochtends als ze uit haar bench wil om te plassen of gewoon geen zin meer heeft en wil eten. Daarom staat ze nu op mijn studeerkamer zodat wij haar niet horen, en mijn vader laat haar dan gewoon om 6 uur meteen uit als hij opstaat.

Maar nu blijken de buren dus last te hebben van haar, de buurvrouw kwam namelijk net naar ons toe (We wonen vrijstaand dus heel veel last zal dit niet zijn denk ik...)
Als oplossing willen mijn ouders haar nu laten inslapen. Ik heb echt het idee dat ze zoiets hebben van : "Zijn we eindelijk af van die hond".
Ze zeuren namelijk al om oppas te zoeken voor vakanties, ze vinden dat ze geen goed meer leven heeft omdat ze op harttabletten staat (die haar juist veel meer energie geven) en volgens mijn vader is ze gewoon niet meer helemaal fris meer.

Ik vind het echt nergens op slaan, ze jankt niet als ze bij mij op de kamer slaapt maar dit mag niet van mijn ouders...
M'n moeder g aat straks al de DA bellen, nou ik snap het gewoon echt niet. De hond heeft echt nog een heerlijk leven, is hardstikke energiek en vrolijk. Kortom: nog een hele levenslustige hond.

Wat moet ik echt doen, m'n ouders lijken wel vastbesloten om het te doen nu ze een 'goede' reden hebben.......

benangelique

Re: Ouders willen hond in laten slapen, ik niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:14

als je een goede dierenarts hebt, laat die je hond niet om deze redenen inslapen. dan moet er heel wat meer aan de hand zijn!

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:14

Moeilijk hoor. Dit zouden ook mijn redenen niet zijn. Ken je ouders niet, weet niet waar ze wel naar luisteren. OK hond is oud en wat lastig misschien maar dat weet je als je een hond neemt. Dat ze als het goed is oud worden en wat lastiger of kwaaltjes krijgen.

En een goede DA laat om deze redenen de hond niet inslapen (mijn DA's in elk geval niet)

Ik kan je helaas niet helpen. Maar je krijgt wel even een flinke knuffel van mij :(:)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:17

Ik geloof dat je niet veel tegen je ouders kan inbrengen.. Verder begrijp ik je wel hoor, de hond is immers niet doodziek en geniet nog van het leven. Wat ik wel niet snap is wat een hond van 12 jaar nog in een bench doet, een bench hoor je imo maximaal 1 jaar te gebruiken. Maar dat lijkt me ook een keuze van je ouders aangezien ze niet op je kamer mag. Nou hopelijk kan je ze ompraten om het nog een tijdje te proberen! Succes!

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:18

Als ik jou was zou ik met je ouders overleggen.
Als de hond nog gewoon 'hond' kan zijn (zelf lopen, eten, drinken, en zelfs nog wil spelen) zou ik haar niet laten inslapen. Hartmedicatie geven is te doen en dat ze er evt. vaker uit moet om te plassen kan een bijwerking zijn als ze nog plastabletten erbij krijgt.
Je zou met de dierenarts ook kunnen overleggen (met je ouders erbij), wat de dierenarts moet wel achter zijn of haar eigen besluit staan.
Meestal laten zij een hond niet zomaar inslapen, als het dier nog goed is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:18

Wat mijn mede-bokkers ook zeggen: Een DA laat een hond niet inslapen als hij nog vrolijk zonder (al te veel) pijn verder kan gaan, dus dat moet je op zich al iets gerust stellen.

Ten tweede vind ik het een lastige situatie. Ik neem aan dat het de hond van je ouders is, dan kun je niet veel doen...Misschien is het wat aan te bieden de kosten over te nemen en thuis te blijven voor de hond, dan hebben ze een oppas voor als ze op vakantie gaan. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken en ik weet ook niet hoe jij tegenover de vakantie staat...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:20

wat ontzettend vervelend. Krijg wel een beetje de indruk dat je ouders er zich makkelijk vanaf helpen. Valt er niet meer over te praten?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:20

Lara_Silver schreef:
Ik geloof dat je niet veel tegen je ouders kan inbrengen.. Verder begrijp ik je wel hoor, de hond is immers niet doodziek en geniet nog van het leven. Wat ik wel niet snap is wat een hond van 12 jaar nog in een bench doet, een bench hoor je imo maximaal 1 jaar te gebruiken. Maar dat lijkt me ook een keuze van je ouders aangezien ze niet op je kamer mag. Nou hopelijk kan je ze ompraten om het nog een tijdje te proberen! Succes!

Wat een onzin :? Onze teckel sliep altijd in de bench in de berging. Al ze moe was dan waggelde ze daar al heen en ging daar liggen slapen....Bench was ideaal voor haar, fijne ligplek en bovendien zat er een hoes om heen zodat het echt donker werd, sliep ze beter door.

Edit: De Basset is trouwens 14

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:23

Lara_Silver schreef:

Even een kleine Off-Topic reactie op de bench:
Waarom zou je de bench maar voor een jaar moeten gebruiken?
Als je hond 's nachts gaat slopen of als de hond er zelf graag in gaat liggen om te slapen (deur open), dan kan/ mag dat toch? :D
Neem aan dat de meeste mensen ze op de goede maat voor de hond kopen en ze meestal gebruiken als ze even weg zijn of 's nachts slapen.
De bench moeten de meeste honden ook zien als veilige plek. Zelfde als wanneer een wolf een hol heeft in de natuur, die gaan ook niet ineens buiten slapen na een jaar (of nouja is lastig te zeggen, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel ;) )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:26

Onze hond slaapt sinds 2 jaar in een bench. Ze is nogal bang van onweer, dus sloopte thuis de hele boel als er onweer kwam 's nachts. Dus langzaam hebben we de bench geintroduceert en nu is ze der soms niet eens uit te krijgen als ze wil slapen :') .

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik denk dat als m'n ouders een zielig verhaal ophangen tegen de DA dat hij het wel doet, helaas...

Adil18:
Ja de hond is van mijn ouders/deels van mij zeg maar. We kregen haar toen ik 2 jaar oud was, ben nu 16.
Ik ga helaas altijd mee met mijn ouders op vakantie (lekker makkelijk :') ) dus dat kan helaas niet werken ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:27

benangelique schreef:
als je een goede dierenarts hebt, laat die je hond niet om deze redenen inslapen. dan moet er heel wat meer aan de hand zijn!

Dat was mijn eerste gedachte ook.
Als de hond nog "te goed" is om in te laten slapen, dan werkt de veearts daar echt niet aan mee.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:30

Kun je niet met je ouders mee naar de dierenarts om te voorkomen dat ze een verkeerd verhaal op gaan hangen? Dan zal de dierenarts hem heus niet in laten slapen :)

En dat van die bench vindt ik echt onzin :P ik ga met ladyfilou mee... Wat is er nou mis met een bench... hij gaat erin omdat het tijd is om te slapen.. (tenminste bij ons dan) waarom zou die buiten een bench moeten slapen? slaapwandelt jou hond := ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:37

Ik heb het over een gesloten bench, dat ze het na een tijdje net als een mand gaan beschouwen dat weet ik. Maar ik heb het dus echt over een gesloten bench, dat vind ik onzin. En nee mijn hond slaapwandelt niet, maar wil nog wel eens op staan om ergens anders te gaan liggen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:39

Nou mijn hond slaapt in een gesloten bench... ik snap niet wat daar fout aan zou zijn :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:43

Lara_Silver schreef:
Ik heb het over een gesloten bench, dat ze het na een tijdje net als een mand gaan beschouwen dat weet ik. Maar ik heb het dus echt over een gesloten bench, dat vind ik onzin. En nee mijn hond slaapwandelt niet, maar wil nog wel eens op staan om ergens anders te gaan liggen.

Onze teckel sliep dus ook in een gesloten bench, zelfs dus met zo'n zeil er om! Ze heeft daar nooit moeite mee gehad! Na het laatste rondje 's avonds ging ze voor de bench staan en keek ze je aan van: 'Doe jij het deurtje even voor mij open?'.

Waarom zou de bench niet dicht mogen? Als de bench groot genoeg is, is er niks aan de hand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:45

Imo is overmatig gebruik van een bench gewoon gebrek aan kunde de hond manieren aan te leren. Je kunt ze namelijk heel goed leren dat ze van de spulletjes af moeten blijven. Dus ik snap niet waarom je een hond bewegingsruimte zou ontnemen gewoon voor je eigen gemak. Maargoed we gaan offtopic, mischien verder via pb.

edit: Aangezien er toch nog mensen verder gaan discussieren ín dit topic.. Ik reageer graag op jullie maar alleen via pb! Dan blijft dit topic schoon.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 19-02-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:48

jongens, jullie gaan off-topic. even opletten dus.

TS, hebben je ouders de arts al gesproken en wat was diens reactie?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:49

Focussed schreef:
Adil18:
Ja de hond is van mijn ouders/deels van mij zeg maar. We kregen haar toen ik 2 jaar oud was, ben nu 16.
Ik ga helaas altijd mee met mijn ouders op vakantie (lekker makkelijk :') ) dus dat kan helaas niet werken ...

Met 16 laten veel ouders hun kinderen niet alleen thuis. Mij destijds wel, ook voor het eerst op die leeftijd hoor. Ik had te veel paarden om mee te werken en zij vonden het maar wat makkelijk dat ik op de honden paste, daarvoor kwamen ze altijd mee.

Das natuurlijk erg vervelend....En de buren, willen die niet voor de hond zorgen? Of een vriendin van je, die je de hond toevertrouwt? Misschien moet je nu gewoon echt laten zien dat jij de verantwoording neemt en 'de last' uit handen van je ouders neemt. Geef aan dat jij wel voor hem wil zorgen zolang het nog kan.

Maar wees wel realistisch he! Je hond is oud en heeft al een paar kwaaltjes, heel lang zal hij het niet meer volhouden..Maar als je met nog een jaartje of wat bij je kunt houden zou dat mooi zijn natuurlijk.

Praat er eens met je ouders over (niet: 'Ik vind het niet eeeeerlijk, weeeeeh' ;( ) maar vragen waarom de ouders de hond nu eigenlijk willen laten inslapen. vraag naar de de reden. Nu denk je dat ze het een last vinden, misschien weten ze het zelf ook allemaal niet zo goed. Een gesprek met de DA kan ook altijd, hij/zij kan je ouders vertellen over de conditie van de hond en of inslapen echt nodig is.

Alles op het spel zetten!

Ben wel heel erg blij dat mijn ouders alles doen voor hun hondebeesten, echter wel realistisch blijven :o

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:50

Lara_Silver schreef:
Imo is overmatig gebruik van een bench gewoon gebrek aan kunde de hond manieren aan te leren. Je kunt ze namelijk heel goed leren dat ze van de spulletjes af moeten blijven. Dus ik snap niet waarom je een hond bewegingsruimte zou ontnemen gewoon voor je eigen gemak. Maargoed we gaan offtopic, mischien verder via pb.

Nog 1 reactie hierop dan:
Er zijn ook mensen die hun hond in de gang of in de garage laten slapen. Is wel groter, maar hetzelfde idee.
Maar omdat niet iedereen een ruime gang heeft of garage, hebben veel mensen een bench. Als honden hun eigen plek hebben is dat toch geen probleem? Ze zullen zich daar alleen maar veilig voelen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:55

TS jij woont dus thuis? De hond kan haar plas niet zo lang ophouden, dan ga jij er toch een keer uit om een uur of 5? Hond een plas en dan om 6 uur doet je vader het weer.

Een hartruis hebben veel dieren, ook jonge, daar kunnen ze nog jaren mee vooruit, zeker als ze medicijnen krijgt waar ze het goed op doet.

Ik vind dit idd ook geen redenen om een hond in te laten slapen. Ouderdom komt met gebreken en een hond heb je niet alleen tot het wat lastiger wordt, maar zo lang als hij nog tevreden en blij is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:56

Lara_Silver schreef:

Nee, ik wil daar even zo op reageren: Jij kaart hier aan dat mensen in een bench stoppen als gemakzucht, wat ik erg grof vindt, gezien mijn vader nu al ruim 25 jaar jachthonden opleidt en hij denk ik iets meer weet van honden opleiden dan jij >;)

Als de bench groot genoeg is, is er geen probleem de hond daarin vast te houden 's nachts. Dat is dan de plek waar gerust wordt, verder niet. Lola had 1 slaapplek en dat was de bench, niet de bank, niet iemands bed, maar gewoon de bench. Dit begreep ze dus na een korte tijd al zo goed dat als ze echt moe was, ze naar de bench liep om daar te slapen. En daar mocht haar dan ook niemand storen. Regelmaat, consequentie en rust zijn essentiële zaken bij honden opvoeding, en wij kozen ervoor dat qua slapen op deze manier door te trekken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:59

LadyFilou schreef:
Lara_Silver schreef:

Nog 1 reactie hierop dan:
Er zijn ook mensen die hun hond in de gang of in de garage laten slapen. Is wel groter, maar hetzelfde idee.
Maar omdat niet iedereen een ruime gang heeft of garage, hebben veel mensen een bench. Als honden hun eigen plek hebben is dat toch geen probleem? Ze zullen zich daar alleen maar veilig voelen.

Juist een eigen stek!

Overigens slaapt onze grote in de garage, daarom wilde we de teckel daar ook niet hebben, die joeg de grote uit zijn mand en die had dan geen slaapplek meer. Dus, kleine in de bench, in de berging of garage (afhankelijk van temperatuur en loopsheid) en de deur dicht. Lola had haar stekkie en Bruno de zijne, klaar uit.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:00

Waarom gaat het topic nu ineens over wat iedereen van een bench vindt :?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:01

Nicole288 schreef:
Waarom gaat het topic nu ineens over wat iedereen van een bench vindt :?

Sorry, dat was omdat Lara net even de verkeerde snaar raakte door te stellen dat mensen honden in een bench stoppen wegens gebrek aan kunde in het opleiden van honden, en daar moest ik nog kort op reageren. Nu weer on-topic

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:13

Sonja schreef:
benangelique schreef:

Dat was mijn eerste gedachte ook.
Als de hond nog "te goed" is om in te laten slapen, dan werkt de veearts daar echt niet aan mee.

dit is dus helaas niet altijd zo, iemand die ik ken had een hele lieve leuke hond nooit wat aan de hand, zoontje van 3 plaagt deze hond erg vaak en ook gemeen, hond geeft een waarschuwing (snauw)dus nog niet eens echt bijten en het beestje kreeg 15 minuten later de spuit van de da.
Hond was gezond,lief en had elders ( gezin zonder kinderen, of met niet gemene kindjes) nog een heel leuk leven kunnen hebben. maar nee afmaken maar. een half jaar later maar weer een nieuw hondje alleen de vraag is hoelang red deze hond het in deze gezin.
Kom je weer een beetje uit op het verhaal van de hond met 100 nietjes in zijn oor....

TS, ik hoop dat je ouders hun verantwoording van hun hond opzich nemen, ook mijn moeder heeft op dit moment een oudje met kwaaltjes en laat vaak zijn urine lopen, maar zolang het hondje eet, speelt en plezier heeft kan hij rekenen op de goede verzorging van mijn moeder. Het zelfde geld voor mijn dieren ik heb voor ze gekozen en ik wil ze het beste geven wat er ook gebeurd