Kammen van de kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Kammen van de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:00

Hoevaak kammen jullie je kat. Onze kat verhaard nu heel erg. En als ik hem een keer borstel komt er echt heel veel uit.
Ik kam hem ongeveer 2 keer per dag. Hij vind het heerlijk
Hoevaak kam jij je kat ik ben daar erg benieuwd naar

_janet_

Re: Kammen van de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:16

kort of langharige kat?

Mijne htk kat borstel ik nooit.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:19

Nooit :+
Ik denk dat hij het ook niet echt zal waarderen eigenlijik :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:20

2 keer per dag is wel erg veel. Teveel kammen/borstelen kunnen ze ook van blijven verharen omdat je de huid teveel aantast geloof ik.
Een kortharige kat hoef je over het algemeen niet te borstelen maar het kan de verharing wel versnellen. Wel met een rubberen borstel bij een kortharige.

Ik borstel mijn kat nooit omdat ze je dan aanvliegt uit angst. Maar oudere katten van mn ouders krijgen nog wel eens een wat slechte vacht omdat ze het zelf niet goed meer wassen en die borstel ik dan 1 keer per week ongeveer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:21

Kammen stimuleerd het verharen, dus niet doen als het niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:23

Ik heb zo'n rubberen massage borstel voor de kat, daar borstel ik haar 1 keer per dag mee. Vooral omdat ze het heerlijk vindt hoor, ik heb eigenlijk geen idee of het verder wel goed is...

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:33

Ooh ja dat ga ik hem wat minder kammen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:46

Ik borstel mijn katten alleen als ze flink in de rui zijn.
Maar dan haal ik er ook echt borstels vol van af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:48

Ik moet op dit moment wel elke dag kammen, heb een pers die erg veel knopen heeft.
Ze is erg fel en kammen is aan drama, dus mijn handen zien er momenteel niet uit.
Tips zijn welkom! Dus dit topic ga ik ook even volgen.

Hebben jullie al gehoort van de furminator??
Schijnt veel belovend te zijn, zijn er mensen die hem gebruiken en zoja wat is jullie mening hierover?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:04

De furminator is echt geweldig 1 keer kammen en er komt een halve kat af echt ongelofelijk.
Ik alleen voor langharen niet aan te raden hem vaak te gebruiken omdat het de ondervacht kan beschadigen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:56

Mijn 2 korthaars vinden borstelen zooooooooooooooooo oneindig heerlijk dat ik het wel moet doen :+ Met zo'n ijzeren ding met fijne pinnetjes waarmee je heel zacht moet kammen, maar ze vinden het hééérlijk :D Maar het wordt hier niet doelbewust gedaan, meer voor het genot :D

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 08:35

Chiqa schreef:
Ik moet op dit moment wel elke dag kammen, heb een pers die erg veel knopen heeft.
Ze is erg fel en kammen is aan drama, dus mijn handen zien er momenteel niet uit.
Tips zijn welkom! Dus dit topic ga ik ook even volgen.

Hebben jullie al gehoort van de furminator??
Schijnt veel belovend te zijn, zijn er mensen die hem gebruiken en zoja wat is jullie mening hierover?

Ja als je handen er ook al aan toe gaan dan vind die het echt niet leuk
Misschien kan je een keer langd de Dierenwinkel gaan of Als je naar de DA gaat vraag het is.
Succes

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:44

Ik heb een kortharige kat, maar toch kam ik haar wel een aantal keer per week.
Komen toch nog best wat haren los, en het is fijn voor d'r :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:17

zonnebloem18 schreef:
Ik alleen voor langharen niet aan te raden hem vaak te gebruiken omdat het de ondervacht kan beschadigen.

O dat maakt me nog niet eens uit, als ik dr maar veilig kan kammen er dr niet zoveel pijn hoef te doen.

poes schreef:
maar ze vinden het hééérlijk Maar het wordt hier niet doelbewust gedaan, meer voor het genot
:D

Doe mij ook even zo'n kat :P
DA zei dat ik dr aan moet pakken en gewoon moest gaan kammen zoal sik altidj heb gedaan echter ze wordt steeds feller met het verstrijken van de jaren, is gewoon niet leuk meer.
Ben geneigd om er een tondeuse over te halen maar dan gilt ze helemaal de boel bijelkaar levensgevaarlijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:20

ik kam meestal 1 x per week met zo'n heel fijn kammetje voor het oude onderhaar.
\mijn katten vinden het ook helemaal niet erg; behalve het buikje...daar mag ik bij 1 v/d 2 niet borstelen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:22

@ Chiqa: Er zijn speciale trimsalons (o.a. 1 in Almere die heel goed is) die ervaring hebben met zulke katten dan kunnen ze zonder verdoving alsnog geschoren worden.
Als zelf dat niet werkt zou je eenmalig onder narcose kunnen laten scheren en daarna bijhouden voorzichtig.
Omdat ze dan vanaf het begin nog geen klitten heeft kan ze leren dat het geen pijn hoeft te doen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:23

2 kortharige ze worden bij ons elke week gekamd, vinden ze heerlijk en licht er ook wat minder haar op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:44

Zonnebloem bedankt voor je tip, alleen is bij de laatste keer dat ze bij de DA geweest is een licht hartruisje geconstateerd dus narcose is af te raden.
Het is echt een drama, en belonen ed, lief praten heeft geen zin het dier heeft een erg pittig karakter.

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:11

ik kam mijn kortharige katten nauwelijks... 1x per maand of zo. ze verharen ook nog niet zo erg

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:14

We borstelen onze ene kat elke dag. Ze vindt het heerlijk en heeft anders snel last van klitten in haar vacht. Ze is veel buiten en heeft een lange vacht.

De kortharige borstelen we nooit. Die heeft er trouwens ook een hekel aan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:51

Anakin gaat zelfs voor de veegborstel staan omdat hij dat gewoon een grote kam vindt :D Buik, pootjes, staart, hij laat alles kammen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:53

Hier vinden alle katten (Noorse boskatten) het ook heerlijk als ze gekamd worden en ik kam dan ook meer voor het lekkere en soms voor de haren en klitten.
Maar dat laatste hoeft eigenlijk alleen in dit seizoen als ze hun wintervachten kwijt gaan raken. Een enkele hardnekkige klit tussen hun voor of achterpootjes knip ik er altijd uit met een klein nagelschaartje.
Heb het bij alle katten van jongs af aan altijd gedaan en er is er geen een die tegenstribbelt, ze gaan er allemaal voor zitten/liggen.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:40

Ik moet hem borstelen omdat hij snel last heeft van haarballen.
Maar meneer kan het niet echt waarderen dus erg vaak doe ik het maar niet...

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:42

wij hebben 5 langharigen!
het ligt er een beetje aan het haar sommigen kammen we om de dag en sommige wat minder!
en een hoeven we ''haast'' nooit te kammen!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:45

mijn persen kamde ik om de dag goed, mijn "show"pers zie foto profiel schoor ik gewoon kort,ik ben geen type voor shows e.d .
en had het idee dat ie zechzelf prettiger voelde als korthaar dan ontplaft door de fohn, mijn oosterse schone kam ik nooit!, die haart overigens niet eens