Superleuk gerbilspeelgoed gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Superleuk gerbilspeelgoed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:00

Wie heeft voor mij de gouden tip voor het ultieme gerbilspeelgoed?

Mijn zusje is namelijk jarig en ik wil haar iets geven voor haar 2 gerbils, nu heb ik zelf alleen ervaring met hamsters en muizen en die zijn gek op klimmen, gerbils niet zo krijg ik het idee. Ze heeft 2 houten plateau's in haar bak en ze hebben een dikke 10cm zaagsel waar ze een holletje in maken. Nadeel is dat ze de poten onder de plateau's vandaan knagen en dat zullen ze wss met plastic ook wel doen? Trapjes vinden ze niet intressant en een loopradje lijkt me niet veilig ivm de staart.

Dus wie kan mij vertellen wat voor een gerbil het ultieme speeltje is? Iets waar ze tijden mee bezig zijn, rennen, klimmen, knagen dat maakt allemaal niet uit, als ze er maar lol van hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:09

Zal dit wat zijn: Rosewood 3 way mais tunnel?

Zowel knaag, speel, schuilobject in één.

Al zal een bak met zand ook al wonderen doen. Bijvoorbeeld zilverzand :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:14

Ze heeft een bak met zand en dat vinden ze idd leuk, wc rolletjes krijgen ze ook geregeld maar die zijn in 10 minuten veranderd in 1000 stukjes voor in het holletje, leuk maar houd ze niet bezig.

Die maistunnel is misschien wel leuk maar ik denk dat ze die ook vrij snel in stukken hebben.
Overigens heeft ze wel een grote bak, 1m x 50cm dus kan ook best wat groter speelgoed kwijt.

sunny_l0ve

Re: Superleuk gerbilspeelgoed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:24

Van die tunneltjes die ze ook voor hamsters hebben. Probeer ook eens afwisselend voer zoals nootjes, granen, tarwe noem het maar op. Ook vinden ze hooi heel leuk om een nestje van te maken. Dat is ook lekker warm.
Een rad zou ik ook niet doen, vinden ze niet echt leuk. Je kunt er ook een stuk hout in leggen, die je ook voor aquariums hebt. Vinden ze ook leuk om tunneltjes onderdoor te maken.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:29

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:44

Buizen vinden ze altijd leuk en als je een looprad erin wilt dan zal ik voor een dichte kiezen, die zijn wel veilig. Zorg wel dat ie ruim genoeg is zodat de rug van de gerbil niet vervormd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:47

wc-rolletjes :D Die van mij amuseren zich er rot mee! Of zo'n hooien bolletje met gaatjes in waar ze in kunnen slapen en nadien alles opeten.

Die van mij houden enorm van hun kokosnotenschelpen en hun looprad. Dat rad graven ze deels onder en dan springen ze naar de bovenkant van hun bak waar ze aan de kippengaas blijven hangen :D

Stevig touw ophangen, die van mij klimmen graag. Of zo'n dikke kartonnen buis die je vind als het inpakpapier van een winkel op is, daar steken ze ook heel wat stoten mee uit!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:49

Ja inderdaad, wc of keukerollen, daar zijn ze bij ons thuis ook helemaal gek van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:55

Die van mij is ziels gelukkig met WC rollen ;). Blijer kan je hem niet krijgen.

Bij mij zit hij in een bak zand, zaagsel vond hij helemaal niets.
Maistunnels zijn ook erg leuk.

Plastic is geen succes, dat is zo stuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:36

Wc rollen krijgen ze geregeld maar zoals ik zei zijn die binnen 10 minuten in 1000 stukjes.
chipieke; ze klimmen wel?? Ik dacht juist dat dat meer een muizen en hamsterding was, wat is geschikt om te klimmen dan?
En iets van een hangmatje, vinden ze dat leuk?

Gister kreeg ik ineens een geniale ingeving; voor mijn aqua heb ik namelijk een holletje gemaakt van een kokosnoot en die was errug hard. Dus kwam ik op het idee om een kokosnoot te kopen, kan ze zelf verzinnen hoe ze het holletje wil hebben, de kokos kunnen ze opeten (ja toch?) en een kokosnoot krijgen ze ook niet zomaar stuk lijkt me.

Iemand nog ideen om de hoogte van de bak wat meer te benutten? Iets van hangmatjes ofzo?
Misschien kan ik een stuk kokosnoot ophangen aan 3 of 4 touwtjes zodat ze een soort hangmatje/zwevend tapijtje hebben?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:36

een hangmatje hebben ze niet, ze hebben zo'n hangtouwladdertje. Daar lopen ze graag over heen en weer.

Ik heb in een doehetzelfzaak een enorm dik touw gekocht en opgehangen en een fijner touw gekocht, gevlecht en opgehangen, vinden ze super!

Ik heb voor mijn gerbils een kokosnoot gekocht, topje afgesneden en daar hebben ze hun nest van gemaakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:56

Heb je een foto van je vlechtwerkje?
Ze had namelijk van wilgentakken een soort trapje gevlochten en opgehangen maar daar hadden ze nauwelijks intresse voor. Springen is een betere manier om op het hogere plateau te komen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:03

Een bol (foto hierboven) vinden die van mij niks aan, ze lopen liever met hun snuitje overal aan te snuffelen.
Bal bevalt bij mij niet goed.

Verder vinden ze het leuk om lekker op 'n tafel met spullen te lopen, te snuffelen enzo.
Verder wat dikkere takken, hout in de kooi :j.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:05

Maakt het dan nog uit watvoor hout het is? Aquariumhout is vrij duur namelijk, om daar een mooi groot stuk van uit te zoeken kost al flink wat.

Die van mijn zusje zijn (nog) niet zo tam dus echt loslopen kunnen ze nog niet, dan krijgt ze ze wss niet meer te pakken. De ene was ook aardig bijterig toen ze hem net had maar geloof dat dat al is bijgetrokken, die was ook het nieuwsgierigste van de 2.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:57

Hangmat is leuk. :) Houten looprad (van Karlie Wonderland) ook, ook fijn voor je zusje want t ding is de enige die keurig stil blijft. :') (in tegenstelling tot wat sunny_l0ve zegt vinden de meeste gerbils een rad wel degelijk leuk. Soms duurt het echter voor ze erachter zijn waar het voor dient omdat ze het niet van jongs af aan kennen)

Kienhout is wel het 'veiligst', en het mooist qua vorm. Misschien juist wel leuk om als verjaardagscadeau te geven, omdat je het voor jezelf niet zo snel zou kopen. :) Marktplaats even afspeuren zou je misschien wat in de kosten kunnen besparen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:45

Ze heeft een aqua als kooi van een meter lang, om daar een mooi stuk kienhout in te leggen moet ik er dus een van toch wel een 60-80cm hebben, gaat een duur grapje worden dan.

Heeft zo'n loopradje een spijlenkooi nodig om aan vast te maken? Dan kan het dus niet.

Waar moet ik op letten als ik een hangmatje maak? Kan dat gewoon van een lap stof of is dat te slap, ze zijn minder klauterig als muizen neem ik aan? Dan moet het wel wat steviger en minder wiebelig zijn om nog leuk te zijn denk ik?

Edit; via marktplaats is niks te vinden en het lijkt me bij nader inzien toch niet zo'n goed idee omdat kienhout vrij zacht is, daar rekenen ze vast nog sneller mee af als met de plateau's die ze nu heeft staan en dat zou zonde zijn van het geld. Kan ik geen ander hout gebruiken?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 13-02-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:55

Hoeft toch niet zo groot te zijn? :+ Je kunt ook wat leuks maken met een kleiner stuk.

Ik had hem aan het glas geplakt met een hoop zelfklevend klitteband. :+ (wel het hout schuren en het klitteband even laten plakken voor je de 2 helften op elkaar plakt, om te voorkomen dat de lijm weer loslaat)

Ik had een hangmatje van fleecestof, vriendje had een kubus met een gat erin (ook van fleece).. erg populair alleen op den duur gaan ze er wel aan kauwen. :') Maarja dan verzinnen we weer wat nieuws (zo hadden we ook een tent gevonden in de DW, was ook humor. :D )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 23:03

Zo'n matje van fleecestof vinden ze niet te wiebelig? Had je die gewoon met touwtjes aan de hoeken hangen?

Ja hout hoeft natuurlijk niet zo groot te zijn maar is wel leuk als ze er ook overheen en onderdoor kunnen klimmen en een stukje van 20 cm is dan als snel niet intressant meer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:14

anneliesdj schreef:
Wie heeft voor mij de gouden tip voor het ultieme gerbilspeelgoed?

Mijn zusje is namelijk jarig en ik wil haar iets geven voor haar 2 gerbils, nu heb ik zelf alleen ervaring met hamsters en muizen en die zijn gek op klimmen, gerbils niet zo krijg ik het idee. Ze heeft 2 houten plateau's in haar bak en ze hebben een dikke 10cm zaagsel waar ze een holletje in maken.

Nog meer zaagsel geven: ze vinden gangen graven het einde. :j Ik had mijn gerbils in een bak met 35-40 cm zaagsel en de hele tijd waren ze gangen aan het graven en holletjes. Graven is wat ze in de natuur ook doen. 10 cm zaagsel is een beetje weinig. WC-rolletjes waren ook favoriet net als gewoon een blad papier. :D

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:19

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 00:21

HippoLogic schreef:
Nog meer zaagsel geven: ze vinden gangen graven het einde. :j Ik had mijn gerbils in een bak met 35-40 cm zaagsel en de hele tijd waren ze gangen aan het graven en holletjes. Graven is wat ze in de natuur ook doen. 10 cm zaagsel is een beetje weinig. WC-rolletjes waren ook favoriet net als gewoon een blad papier. :D

O, misschien is het ook wel meer hoor, ze graven er iig wel in maar dat zaagsel stort vrij snel in, houd ze wel bezig natuurlijk :P

Dat bruggetje in de link is ook wel leuk, zou je zoiets ook zelf kunnen maken? Ziet er wel leuk uit iig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 01:27

Kan ik trouwens gewoon houtlijm gebruiken als ik speelgoed maak of is dat giftig?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:13

Hangmatjes van stof zijn erg leuk, voor 5 minuten, dan liggen ze naast de versnipperde WCrol. Dus dat was een eenmalige actie hier :P.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:14

Haha inderdaad, stof is snel, weg, laten we het zo zeggen ;)!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:17

je bak vullen met zandbakzand. Kunnen ze mooie gangen graven. Leg er ook stro tussen en hou het een beetje vochtig zodat het niet instort. Hier maak je gerbils echt blij mee.
Verder: wilgentakken of fruitboomtakken. Hier knagen ze als gekken aan, ook leuk.
Hangmatjes zou ik niet aan beginnen, lijkt me niet gezond voor ze want het gaat natuulijk stuk.