Ik krijg een aquarium! Maar welke vis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Ik krijg een aquarium! Maar welke vis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 04:09

Joepie, ik neem/krijg eindelijk een aquarium!

Ik ga eerst "droog-oefenen" (haha) met een klein bakje van Marktplaats, een 40-liter achtig ietsje, met daarin een paar platy's of molly's ofzo, een meervalletje, en misschien een garnaaltje of krabbetje en een appelslakje, en als ik het een beetje onder de knie heb komt er een Juwel Lido! Die krijg ik dan voor mijn verjaardag van mezelf :D

In de Lido wil ik een lichtblauwe Betta-man, wat honing-gourami's, een paar zwarte molly's en dan de visjes die uit de "oefen-bak" komen. De Lido die ik wil is 150 liter, dus groot zat om er eventueel een harempje Betta-dames bij in te doen, maar ik weet niet of dat de vrede ten goede komt...

Ik weet dat barbeeltjes niet zo goed samengaan met Betta's i.v.m vinnen bijten. Ik vroeg me af wat er nou wel goed bij gaat, liefst kleurige vissen! Heeft iemand ervaring met het houden van Betta's?

Pluttersput

Re: Ik krijg een aquarium! Maar welke vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:52

Eerlijk gezegd: ik heb geen ervaring met het houden van Betta's. Ik had er eentje, maar die ging vrij vlot dood aan een bacterie oid die de vinnen kapot maakte.
Maar ik vind droogoefenen in zo'n klein aquarium met zoveel vissen een beetje sneu..
Ik zou de zoekfunctie even gebruiken, er loopt namelijk een groot aquarium topic op Bokt, misschien kan je daar de link even inzetten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:53

Finding Nemovisjes :D Als ik een aquarium had zou ik dat er zeker inzetten :')

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 13:43

Pluttersput, ik bedoel dus zo'n klein algenetertje, samen met 3 platy's en/of 3 molly's, en een klein garnaaltje. Ik heb een 6-kantige bak op het oog, die is 48 hoog en 37 in doorsnee. Nou ben ik niet zo goed in wiskunde, maar met die maten kom ik uit op iets van 40 liter. Daar passen die paar visjes toch wel in?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:24

Wat voor klein algenetertje bedoel je? Heb je ook een naam?
Platy's en molly's worden eigenlijk iets te groot. Garnaaltjes hou je 't liefst met zo veel mogelijk tegelijk :P
Betta's zijn hele mooie vissen en, in mijn ogen, wel vrij makkelijk te houden. Mannen zijn bij mij altijd wel vrij rustig hoewel de vrouwen nog wel eens een beetje bitchy kunnen zijn.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:29

De betta zou dan in de Lido gaan, ik vind 40 liter aan de kleine kant voor een betta, alhoewel het wel zou kunnen.

Als algenetertje had ik de gibbiceps in gedachten! Platy's en Molly's leken me handig omdat die dan over een halfjaartje mee kunnen verhuizen naar de grotere bak (mits dat goedgaat met de betta natuurlijk), ik ben niet zo'n fan van de tetratjes, en bijtjes en andere echt kleine visjes kunnen wanneer ik de Lido heb niet meeverhuizen want dan vreet de betta ze op.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:30

Chipieke, die Nemo's die jij bedoelt zijn clownsvisjes en leven in de zee. Zout water dus ;) Zou ik niet bij je Platy's gooien hoor!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:31

chipieke schreef:

Dat zijn zoutwatervissen.

En da's een heleboel kosten en werk, aangepast aquarium... Daar moet je echt al een kleine expert voor zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:32

Een gibbiceps wordt 50 cm en heeft een aquarium nodig van 2 meter...
Ik heb hier wel een Aqua40 staan met 1 betta-man erin. Dat gaat op zich prima. Meer moet je er dan alleen niet bij doen, eventueel wat garnaaltjes.
In hoeverre platy's en molly's goed gaan met een betta weet ik niet... Of een betta kleine visjes op eet weet ik ook niet. Zo groot wordt een betta nou ook weer niet. Bijtjes zijn sowieso wel lastige visjes om te houden, die hebben brakwater nodig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:35

Platy's zijn vinneneters, dus zet er geen vissen met veel vin erbij, ik had er een Kempvis bij , maar bleef niks vanover.
En hou er rekening mee dat garnalen en Platy's heeeeeeel snel jonkies geven en dat ook blijven doen. Ik heb er nog wel een paar over voor je haha
40 liter is trouwens erg klein voor die hoeveelheid vissen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:36

Is 't niet andersom, dat een betta een vinneneter is?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:40

zou kunnen ik heb geen verstand van Betta's alleen van Platy's :D

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:40

In principe wilde ik met de betta wachten tot een grote bak heb, rond oktober.

@Tara, gibbiceps is toch bruin met lichte spikkeltjes? Ik las in een boekje dat die maar een paar centimeter wordt... :S De zwart-wit gestreepte algeneter vind ik ook wel erg leuk, maar die heb ik alleen nog maar op plaatjes gezien en weet ik verder ook niks van...

Maar goed, ik zoek dus een paar leuke visjes, liefst felgekleurd, die nu in een klein bakje passen, en over een half jaar mee kunnen verhuizen naar de grote bak en daar samen met de kempvis kunnen! Welke raden jullie me aan? In de winkel proberen ze je maar wat aan te smeren...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:42

Silly1972 schreef:
Platy's zijn vinneneters, dus zet er geen vissen met veel vin erbij, ik had er een Kempvis bij , maar bleef niks vanover.
En hou er rekening mee dat garnalen en Platy's heeeeeeel snel jonkies geven en dat ook blijven doen. Ik heb er nog wel een paar over voor je haha

oplossing: een maanvis! :D
Die hadden wij er ook in, nooit jong en nu zijn er er uit en nu komen we om in de jongen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:44

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:46

Maanvis heeft een veel groter aquarium nodig :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:57

moonfish13 schreef:
Silly1972 schreef:

oplossing: een maanvis! :D
Die hadden wij er ook in, nooit jong en nu zijn er er uit en nu komen we om in de jongen.

haha die eten inderdaad alles op ja, maar hebben ook veel ruimte nodig.

Ik heb zelf kleine albino algeneters, zijn goed te zien en worden niet groot

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:00

Corydoras Albino kun je wel nemen ja. Maar dan niet in je kleine aquarium, alleen in je grote.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:09

ahhh zo heten ze dus, dank je!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:10

Ja rode oogjes, zwemmen op de grond, snorharen, wroeten in 't zand. Dan zijn 't corydoras albino :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:12

Yep dat zijn ze! :D Erg snelle beesten, doen het goed met mijn kreeft, die andere bodemvissen opeet :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:53

lientjeds schreef:
chipieke schreef:

Dat zijn zoutwatervissen.

En da's een heleboel kosten en werk, aangepast aquarium... Daar moet je echt al een kleine expert voor zijn.

Hmm, oeps :') Bij kleurige vissen dacht ik direct aan van die nemo visjes. Geef toe, ze hebben gave kleuren!

Ik volg hier even mee, hier leer ik nog wat :D

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:53

Dat is inderdaad die zebra, Tara. Ik las alleen net dat die zo rond de 50 tot 100 euro voor een man zitten, en een volwassen vrouw zelfs 200 euro. Is me toch iets te duur voor 1 visje.

Ik zit nu wel stiekem erg te twijfelen of ik toch niet alvast voor een betta-man in de kleine bak ga, in plaats van nog even wachten tot de grote bak er is...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:55

Een meerval vis kan je zowiezo niet houden in een 40 liter bakje kom anders is in het aquarium topic babbellen ;)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:56

_Tara_ schreef:
Is 't niet andersom, dat een betta een vinneneter is?

;) inderdaad een betta mannetje kan een ander mannetje gup als rivaal zien en kan er dan mee gaan vechten.