Ik (of eigenlijk mijn kat) heb een probleem en het begint hoe langer hoe erger te worden. Onze kater van ongeveer 8 maanden oud, plast overal in huis, en als ik zeg overal, bedoel ik ook echt overal. Ik betrapte hem laatst zelfs op het aanrecht! Echt zo ontzettend goor! Hij is nog niet gecastreerd, dit gaat binnenkort gebeuren, maar zou dit helpen? Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten of misschien is er wel iemand met een oplossing, want ik word er helemaal gek van!
Ja, logisch je kater is zijn territorium aan het afbakenen. Dat doen ze aan de hand van sproeien. Inderdaad zo snel mogelijk laten castreren, zodat het sproeien geen gewoonte gaat worden.
Snel laten castreren, dat helpt beslist. Als 'echte'kater volgt hij nu nog zijn natuur, territorium afbakenen en laten ruiken dat het zijn plek is.
lovemeintje
Geplaatst: 08-02-09 17:55
ja zeker snal castreren. deden ze bij ons ook(2 jonge katerstjes dus nog erger). daarna kan het nog een week of 2 blijven maar dan worden ze rustiger en gaat het over. en nu op het moment,betrappen en met de plantenspuit water spuiten. succes.
Phoebe_
Geplaatst: 08-02-09 17:57
Onze kater is al 11 jaar oud en hij doet het nog steeds... De dierenarts zei ons als je te laat castreerd dat ze het blijven doen. Nuja bij mijn kater gaat het natuurlijk wel over sproeien Hij doet het hier thuis ook op bepaalde plaatsen. Het zou te maken hebben met zijn terrain af te bakkenen naar andere katen toe
Ik heb nog een kater van 10 en die sproeit helemaal niet
Laatst bijgewerkt door Phoebe_ op 08-02-09 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Is het sproeien of echt plassen, omdat hij de bak niet haalt? Plast hij ook vaker dan normaal?
Jannepauli
Geplaatst: 08-02-09 18:22
Eigenlijk heb ik een ook een probleem.. wij hebben nl. een poes die van het padje afgeraakt is: ze heeft een tik van een passerende auto gehad, was buiten kennis maar gelukkig niet beschadigd op een gebroken tand na. Sinds die tijd echter durft ze nauwelijks meer naar buiten ( wij wonen echt heel afgelegen van de buitenwereld, alle poezen lopen gewoon buiten) en nu piest ze 't liefst in huis, in een zo donker mogelijk hoekje.. een kattenbak helpt niet, ze plast gewoon ergens waar ze zich veilig voelt. Ik jaag haar regelmatig het huis uit ( kan wel een beetje zien als ze hoge nood krijgt), dan vliegt ze de deur uit, rent de bosjes in, en vliegt weer naar binnen.Maar ik zie haar natuurlijk niet 24 uur per dag.. Tik van de molen.. maar wat doe je eraan?
Edit: voor de tweelingeend even mijn tekst aangepast
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-02-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Is het echt sproeien, of zijn het veel kleine plasjes?
Ik hoop voor je dat het t eerste is, anders kan hij wel eens blaasgruis hebben en dat is niet leuk! (mijn niet-meer-kater is er nu net van aan het herstellen)
twinducklin
Geplaatst: 08-02-09 18:27
Castreren kan helpen, kan ook zijn dat het al een gewoonte aan het worden is en dan ga je er niet meer vanaf komen. Zo snel mogelijk castreren dus en mocht hij het dan blijven doen andere medische dingen uitsluiten, zoals blaasontsteking of gruis.
@ jannepauli. Vind het een beetje egoistisch om jouw probleem groter te noemen, vooral in het topic van iemand anders. Je zult moeten proberen om het vertrouwen weer terug te winnen om het dan in de kattenbak te doen, en belonen dan. Kattenbak op een plaats zetten waar ze zich veilig voelt ( normaal dus plast ) en hopen dat het dan wel goed gaat.
Hmmmm, komt wel erg overeen met wat die van mij had. Eet en drinkt hij verder goed/normaal? Kan je gewoon aan zn buik en blaas voelen of reageert hij daar op? Ik zou anders morgen voor de zekerheid even de da bellen. Als het idd blaasgruis is, moet hij echt behandeld worden, anders kan hij er aan doodgaan.
Hij eet en drinkt normaal en ik kan gewoon aan zijn buik en blaas voelen. Ik ga inderdaad morgen even de dierenarts bellen om even om raad te vragen, al is het maar voor de zekerheid.
Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt. Ze gaan dan kijken of er blaasproblemen zijn en zo niet, wordt hij meteen gecastreerd. Het zou heel mooi zijn als we plas op konden vangen zeiden ze. Iemand enig idee hoe je dat kunt doen??
Plastic zakken versnipperen en dat in de kattenbak leggen en dan kun je het opzuigen met een spuitje.
twinducklin
Geplaatst: 10-02-09 12:41
Ik haal altijd het zand uit de bak en spoel hem dan alleen om met water zodat de geur erin blijft. Zet de bak op de gebruikelijke plaats en mijn kater plast dan gewoon op de bak. En dan zuig ik het op met een spuitje en breng die naar de dierenarts. ( spuitje kun je ook bij de dierenarts krijgen eventueel mocht je die niet hebben ) Wanneer mijn kater een blaasontsteking had en overal begon te plassen zette ik hem met de lege kattenbak op de badkamer, groter risico dat hij dan ook daadwerkelijk in de bak plast en mocht hij erlangs doen is het op tegels ook op te zuigen met een spuitje. Succes ermee!
Edit : pas op met plastic, heel veel katten houden er niet van als er plastic ligt ( dit wordt vaak gebruikt om katten af te leren ergens te plassen ), heb je dadelijk nog het probleem dat hij helemaal niet meer in de kattenbak wilt doen.
@ wyko, bij sommige katten helpt dat inderdaad. Het geluid zorgt ervoor dat ze schrikken, want wel eens ervoor kan zorgen dat ze het niet meer doen. Bij mijn kater hielp het echter niet, maar die deed het dan ook omdat hij veel pijn had door de blaasontsteking + gruis. Maar zonder medische oorzaak is het altijd de moeite waard om het te proberen.