kwam net thuis van verjaardag zit mijn kat voor de deur hevig te miauwen, doet ie anders nooit. Had nog niet zoveel door, tot we binnen waren, en hij een bult heeft achter zijn rechtervoorpoot (inwendig denk ik) en helemaal onder de poep zit bij zijn achterste. Hij loopt wel, niet van harte, maar hij kan ook nog op de bank springen. hij ligt niet languit zoals normaal, maar wat inelkaar. Hij heeft ergens last van maar van buiten zie ik niks... Wat kan ik op zondag doen? qua dierenarts? heb hem overigens eerst gewassen, zat er helemaal onder, en dat liet hij over zich heen gaan.
ik kijk nu achterom en hij is net op de rugleuning van de bank gesprongen....
Hij ademt nog snel, zeg maar...
sorry voor het warverhaal, ,maar ben van slag...
Luckystory
Geplaatst: 08-02-09 02:31
Als je vermoedt dat hij inwendig bloedt, is het mogelijk te laat als je gaat wachten tot morgen. Ik zou overwegen om een DA uit z'n bed te bellen. Afhankelijk van de ernst van de situatie natuurlijk. Maar dat is aan jou om in te schatten.
Een dierenarts zal je dat wel kunnen vertellen denk ik, als jij je zorgen maakt, en t werkelijk ernstig lijkt, zou k je dierenarts maar uit bed bellen...
GamblersCup
Geplaatst: 08-02-09 02:36
Dat kun jij niet zelf uitvinden, dat moet de DA doen! Wat de DA gaat doen weet ik zo niet, in ieder geval alles voor de hand liggende checken, als je een aanrijding vermoed.
Kun je ergens kijken welke DA bij jullie nooddienst/weekenddienst heeft? Misschien de krant, internet, of de dichtsbijzijnde DA bellen, die hebben meestal zo'n bandje ingesproken.
Luckystory
Geplaatst: 08-02-09 02:39
Tja, goeie vraag... Ik ben geen DA natuurlijk. Maar dat hij onder de stront zat en snel ademt, klinkt al niet zo lekker. Ik vermoed, proberen te vermijden dat het beest in shock gaat en als er iets stuk is vanbinnen, proberen te herstellen? (gokje hoor) Is er geen wachtdienst bij jou in de buurt ofzo? Een grote kliniek ofzo, die zijn s'nacht meestal ook wel bemand. Je kan er altijd een telefoontje aan wagen. (Houdt dan natuurlijk wel rekening met de kosten, dat zal niet min zijn.) Maar t'is jou beslissing natuurlijk, wat het je waard is en of je het risico aandurft om te wachten.
Urbanus
Geplaatst: 08-02-09 02:47
Gewoon meteen naar de DA! Als er niemand op je eigen praktijk is staat er wel een noodnummer op het bandje! Meteen bellen!
GamblersCup
Geplaatst: 08-02-09 02:47
Ik denk dat je naar de kliniek in Leeuwarden moet?
Mjay
Geplaatst: 08-02-09 03:08
je kan natuurlijk altijd een DA bereiken op een spoednummer, om te kunnen zien of er een bloeding ergens is of veel bloedverlies kun je proberen een CRT testje te doen bedenk wel dit geeft geen uitsluitsel!!!!!!!!!!! voor een crt test kijk je naar de capillairy refill time of te wel het hervullen van de haarvaten, dit gaat het best op het tandvlees. bekijk het tandvlees is dit mooi roze en vochtig? (=gezond) druk met je vinger op het tandvlees totdat er zon wit plekje ontstaat binnen 2,5 seconden moet dit plekje weer zijn oude kleur aangenomen hebben! als dat niet het geval is kan dit duiden op een bloedarmoede of sterke uitdroging. als een dier inwendig bloed dan zal ie aan een infuus moeten en wellicht worden geopereerd....... het kan snel gaan met inwendige bloedingen verkijk je daar niet op!!!!!!!!!!!!!! dit kleine testje bied dus absoluut geen uitsluitsel!!!!
een aangereden kat is idd vaak in shock, de pupillen zijn dan verwijd en de ademhaling en hartslag versneld, het dier kan versuft zijn of gedesorienteerd. maar goed, die bult onder zn oksel kan natuurlijk van alles zijn, dat ie zn ontlasting heeft laten lopen ook...... hoe reageerd de kat verder? loopt hij op alle 4 de poten? stabiliseerd de ademhaling of blijft hij snel ademhalen?
GamblersCup
Geplaatst: 08-02-09 03:12
Ik zou dat zog. testje niet eens doen, gewoon de DA bellen!
Die tweede alinea is wel belangrijk om te checken ja, ook als info die je de DA kan geven!
Ben benieuwd of ze al onderweg is, het blijft zo stil...
Mjay
Geplaatst: 08-02-09 03:20
ik hoop het in ieder geval wel.... en anders gewoon maar bellen..... die CRT voert een da trouwens ook uit aangezien in er werk.... t is geen onzin dus maar goed of je dat nu als leek goed kan beoordelen.......... ik zou gewoon even bellen voor advies desnoods naar de spoedkliniek in amsterdam die is altijd open....
GamblersCup
Geplaatst: 08-02-09 03:26
Mjay schreef:
t is geen onzin dus maar goed of je dat nu als leek goed kan beoordelen..
Ik zeg ook niet dat het onzin is. Maar eerst leg je de test uit en je zegt vervolgens zelf dat het niet hoeft te kloppen wat er uit komt, en zeker als iemand daar geen ervaring mee heeft, zou ik het dus al niet doen maar voor het zekere gewoon de DA bellen.
Mjay
Geplaatst: 08-02-09 03:30
nou het klopt wel wat eruit komt, maar ben toch bang dat TS dat niet goed kan beoordelen... of dat ik later op mn dak krijg maar jij zei dat..... snap je? lijkt er op dat TS toch iets aant ondernemen is.. of de kat aant wassen zoals ze zei...
maar da bellen vind ik ook hoor! beter voor niets dan te laat.. t is wel je beessie.....ik kan mijn da altijd 24 per dag bereiken en dat is toch wel een fijn idee.. heb t helaas pindakaas ook wel eens nodig gehad
GamblersCup
Geplaatst: 08-02-09 03:40
Hier ook, ze hebben in de praktijk altijd nachtdiensten en weekenddiensten en zijn altijd bereikbaar. Heel fijn. Ben echt benieuwd of het met het katje weer in orde komt.
Retlaw
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-09 04:12
Oke, ik ben weer thuis. Kat is bij de dierenarts gebleven. Hij is vast in een shock. Nog snelle ademhaling en hij was koud. Hij kwam op de foto voor zijn bekken, was niks aan te zien, behalve dan dat zijn darmen wat vol met lucht zaten. Waarschijnlijk dus wel aangereden. Even geprikt om te kijken of er bloedingen waren, maar dat leek er ook niet op. Hij heeft wat pijnstilling gekregen en inmiddels was de bult ook wat afgezakt. waarschijnlijk een kneuzing. Hij blijft vanacht daar en als t goed lijkt gaat hij morgen weer terug. hij mocht daar lekker onder een warmtelampje... Ziet er goed uit. grote kans dat hij dus er gewoon bovenop komt. Pff wat een nachtje zeg, ik heb als een klein kind bij dat diertje zitten huilen, Heb altijd verkondigd dat als er iets met een kat zou zijn dat ik er niet hoge kosten aan zou gaan spenderen, maar daar heb ik geen moment aangedacht en ben blij dat ik gewoon gebeld heb, ook al voel je je bezwaard zo midden in de nacht,
Kan het me voorstellen ja maar je kat is je wel dankbaar denk ik. Goed gehandeld!!!!!!!
GamblersCup
Geplaatst: 08-02-09 04:19
Dat geloof ik wel, in het weekend én midden in de nacht zal wel een duurder consult zijn. Maar niet zo erg dat je er van over de kop gaat vermoed ik, en als je katje eenmaal weer thuis en gezond is, ben je blij dat je het er voor over had.
Maar ik denk dat de dierenarts vast niet moeilijk doet over gespreid betalen. Mits je er natuurlijk al klant was.
Ik vind het erg verstandig dat je bent gegaan. Toch zou ik er niet te luchtig over denken, een aanrijding is niet niks, en inwendige bloedingen kunnen ze niet altijd uitsluiten.
Ik ga heel hard duimen draaien dat ie het haalt.
Brr moet er niet aan denken dat een van mijn katten aangereden zou worden. Daarom komen ze hier ook alleen veilig in de tuin en ren. Sterkte!
Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en naar de DA gaan.
CM_
Geplaatst: 08-02-09 08:40
Armani88 schreef:
Wakker worden
Lees het topic eens door
Suelza
Geplaatst: 08-02-09 08:41
Armani88 schreef:
Als je de bovenstaande berichten leest, dan zie je dat ze inmiddels alweer thuis is en dat het poesje bij de DA is gebleven voor de nacht ter observatie.
Ik kan op zondag altijd naar de dierenartsenpraktijk bellen. Kies 1 voor gezelschapsdieren Kies 2 voor vee en paarden Kies 3 voor een noodgeval. Kies ik drie, dan komt de dierenarts die oproepdienst heeft dat weekend naar de praktijk. Gewoon doen! Better safe than sorry.