Mensen met ervaring Duck of Energique?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Mensen met ervaring Duck of Energique?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 18:55

Ik heb een JR (16 maanden oud). Ik geef haar op dit moment Proplan en RC maar wil overgaan op KVV.
Ik ga niet over op Barfen omdat onze huishouding te wisseld is, vandaar dat KVV beter bij ons past.
Ik heb op internet en de zoekfunctie van bokt gebruikt om te kijken over het hoe en wat en waar ik op moet letten.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met Energique of Duck?
En of ze andere merken kennen die goed zijn.
Ik heb gehoord dat Rodi niet zo goed is omdat er teveel toevoegingen in zouden zitten.
Naar Smuldier heb ik ook gekeken. Ik weet alleen niet wat het beste KVV merk voor mijn dier is vandaar dat ik graag tips zou willen hebben.

Nickeltje

Re: Mensen met ervaring Duck of Energique?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:59

Zou je misschien enigszins toe kunnen lichten waar alle afkortingen over gaan?
Ik heb namelijk echt helemaal geen idee over welk dier of welk middel voor welk dier je vraag nou eigenlijk gaat...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:05

Ik voer Carnibest, en ben daar heel erg tevreden over :j

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:07

Wij voeren ook carnibest en zijn daar erg tevreden over. We hebben ook Smuldier geprobeerd, maar daar kan mijn boxer niet zo goed tegen. Kreeg ze diaree van. Duck heb ik ook eens gehad, maar daar zit weer iets in om de plakken te kunnen persen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:09

Nickeltje schreef:
Zou je misschien enigszins toe kunnen lichten waar alle afkortingen over gaan?
Ik heb namelijk echt helemaal geen idee over welk dier of welk middel voor welk dier je vraag nou eigenlijk gaat...

De mensen die TS aanspreekt snappen die afkortingen overigens wel. Indien deze afkortingen je niets zeggen, heb je er geen ervaringen mee. En dat is waar TS om vraagt ;)

Smuldier zitten toevoegingen in zoals calcium. In Rodi volgens mij ook, in carnibest zit echt bot.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:10

Aha, naja, wou ook alleen maar behulpzaam zijn en dat ik er geen ervaring mee heb omdat ik de afkortingen niet ken is niet altijd even vanzelfsprekend...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:22

Ik geef Duck en ben daar erg tevreden van. Er zitten wel veel granen in, wat niet iedereen goed vindt.
Carnibest is misschien nog iets beter dan Duck, ook iets duurder en geen granen erin.
Ik heb nu een paar rollen Carnibest om eens af te wisselen, maar mijn hond doet het super op Duck (wij voeren wel rauw bij -barf- maar ze heeft een tijdje alleen op Duck gestaan en dat ging prima).
Smuldier is het wat mindere merk onder de KVV's, ook wat minder van kwaliteit en goedkoper. Ik heb Smuldier zelf nog nooit geprobeerd, ik zou het wel eens geven ter afwisseling, maar enkel Smuldier niet.
Met Energique heb ik geen ervaring, maar onze pup kreeg het wel bij de fokker.
Het zou wel een goeie KVV zijn, maar dat heb ik dus enkel van horen zeggen.
Energique zou ook wat 'vetter' zijn, waardoor je hond er wat snelelr van verdikt van Duck.
Dus als je hond aanleg heeft om snel te dik te worden, is dat misschien wat minder goed.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:35

Heel erg bedankt!
Mochten er meer mensen zijn met ervaringen die ze willen delen dan heel erg graag!
Op dit moment lijkt Carnibest me de beste oplossing, ook omdat Jack russels er bekent omstaan om dikker te worden (al is mijn hond behoorlijk energievol).

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:51

probeer zoveel mogelijk KVV-soorten af te wisselen. Dagje Smuldier, dagje Carnibest, dagje Energique, dagje Rodi. Daarnaast een keer een lamshartje of een kipdrumstick en je bent al bijna een echte BARF-er. Veel plezier!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:56

Ik dacht dat er veel meer bij het BARF-en kwam kijken als eieren, granen, brood, rijst ed?

Dank je trouwens!

Iemand ook ervaring met FarmFood? Zag het op via-natura staan. Carnibest lijkt me nu een goede oplossing, 1 nadeel vind ik wel dat het in worstvorm is en ik moeilijk 125 gr van 1 kilo kan snijden, dus dan neem ik wel een kleinere porsie denk ik.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:58

Wij geven ook Carnibest en rodi. Afwisselend. Ik heb wel het gevoel dat de hond er meer energie van krijgt en haar vacht is mooier geworden na dat wij op KVV zijn overgestapt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:59

Mijn vorige hond (berner sennen) gaven wij als bijvoer pens en hij zag er fantastisch uit.
Is alleen wel al 5 jaar geleden.
Hoevaak wisselen jullie af? Eens in de paar dagen of elke week?
En hoe is de omschakeling naar het vers voer?
Dierenzaak zei; gewoon de helft van de brok vervangen door kvv, maar dat lijkt me veelste snel...

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:05

Ik zou het niet tegelijk geven. De vertering van vlees is heel anders dan van brok. Ik weet niet of je meerdere maaltijden per dag geeft,maar dan zou ik beginnen met 1 brokmaaltijd te vervangen door een vleesmaaltijd. Zo heb ik het met mijn vorige hond gedaan en dat ging prima.
Ik wissel overigens niet af hoor.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:08

We geven nu gewoon 2x per dag voer aan haar.
Op carnibest stond dat je het beste 1 eetlepel carnibest kan toevoegen aan iets minder brokken. En dat vleesmaaltijd wel kan met brokken maar blikvoer niet.
Denk dat ik dat maar ga doen.
1 brokmaaltijd vervangen door een vleesmaaltijd vind ik erg veel en te snel.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:10

C_arola schreef:
Iemand ook ervaring met FarmFood? Zag het op via-natura staan. Carnibest lijkt me nu een goede oplossing, 1 nadeel vind ik wel dat het in worstvorm is en ik moeilijk 125 gr van 1 kilo kan snijden, dus dan neem ik wel een kleinere porsie denk ik.

Over Farmfood heb ik mindere ervaringen gehoord, maar zelf nog nooit geprobeerd.
Dat snijden van die Carnibest valt best mee. Ik koop ook porties van 1kg voor mijn katten.
Gewoon beetje laten ontdooien, stuk afsnijden en de rest terug de vriezer in.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:12

Ok, dan gaan we dat doen denk ik.
Is het aan te raden om bij 1 voermerk te blijven qua vlees of om af te wisselen zoals sommigen doen?
Een stukje vers vlees erbij doen wil ik wel gaan doen.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:12

C_arola schreef:
We geven nu gewoon 2x per dag voer aan haar.
Op carnibest stond dat je het beste 1 eetlepel carnibest kan toevoegen aan iets minder brokken. En dat vleesmaaltijd wel kan met brokken maar blikvoer niet.
Denk dat ik dat maar ga doen.
1 brokmaaltijd vervangen door een vleesmaaltijd vind ik erg veel en te snel.

Ik vind 1 maaltijd vervangen zeker niet te snel hoor.
Hier zijn ze veel sneller omgeschakeld :j
Ik zou liever niet te lang aanmodderen met brok en kvv.
Zoalng ze geen gevoelige maag hebben, geeft het omschakelen niet al teveel problemen.
Ik zou dan ook eerder kiezen, om bijv. een paar dagen alleen brok te geven en een paar dagen kvv ipv op 1 dag brok en kvv, dat is veel meer werk voor de maag dan als je het op aparte dagen geeft.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:14

C_arola schreef:
Ok, dan gaan we dat doen denk ik.
Is het aan te raden om bij 1 voermerk te blijven qua vlees of om af te wisselen zoals sommigen doen?
Een stukje vers vlees erbij doen wil ik wel gaan doen.

Afwisselen kan geen kwaad, ook per merk heb je verschillende soorten/smaken.
Ik geef normaal alleen Duck, maar daarbij dan rauw vlees. Maar onder de kvv's wissel ik nauwelijks af.
Nu heb ik wel een keertje Carnibest in huis, omdat ik dat graag voor onze katten wou proberen en heb dan ineens voor de honden een paar kilootjes meebesteld.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:17

Ok, ik dacht dat langzaam aan wennen beter was.
We zitten ook te denken aan kvv voor de katten, maar 1 van mijn katten heeft vaak tandsteen, als ik het weg laat halen dan is het met een paar weken weer terug terwijl ze bijna geen vlees krijgen (alleen brok).
Laat kvv net als blikvoer veel vlees achter wat weer tandsteen veroorzaakt?
Daarom geef ik oa geen blikvoer meer aan de katten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:24

op KVV kun je cold turkey overschakelen. Per slot van rekening mengt de wolf of de buitenkat zijn voer (konijn - kip - schaap) ook niet. Hij eet gewoon iedere dag wat anders ;-)

Bij BARF komt geen brood, graan of rijst kijken. Een keer een eitje is idd ook lekker voor ze. Zolang je basis KVV is kun je weinig 'fout' doen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:25

Ik heb op een topic van bokt dacht ik gelezen dat iemand ook rijst, brood, aarappelen ed gaf.
Als basis wil ik idd kvv gaan doen.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:34

Aardappelen zijn niet zo goed voor honden.
Er worden wel gepureerde groentemixen, pitten of zaden, een rauw ei, olijfolie, honing en dergelijke bijgegeven, maar da's maar een klein percentage (5 tot 10%).
Zoals Rosita zegt: als je kvv als basis hebt en daar af en toe iets bijgeeft kan je weinig verkeerd doen (ivm de verschillende percentages en verhoudingen bij barf).

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:35

C_arola schreef:
Ok, ik dacht dat langzaam aan wennen beter was.
We zitten ook te denken aan kvv voor de katten, maar 1 van mijn katten heeft vaak tandsteen, als ik het weg laat halen dan is het met een paar weken weer terug terwijl ze bijna geen vlees krijgen (alleen brok).
Laat kvv net als blikvoer veel vlees achter wat weer tandsteen veroorzaakt?
Daarom geef ik oa geen blikvoer meer aan de katten.

Geen idee, mijn katten hebben nog nooit blikvoer gekregen.
Ze krijgen alleen brok en vers vlees. Ze hebben alleszins geen last van tandsteen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:29

Mijn hond krijgt een aantal merken kvv afgewisseld: Duck, Carnibest, Haaks Barf en Smuldier. Verder af en toe een kippenvleugel of een biefstukje.
Smuldier is veruit het goedkoopste (en gewoon bij de supermarkt (Jumbo) te verkrijgen) en onze hond vindt het ook heerlijk.
Ik wissel dus goedkoop en duurder met elkaar af (mijn hond krijg dan ook 1 kilo per dag) en die afwisseling vind hij wel prettig volgens mij.
Duck bevalt ook goed, maar ziet er helemaal anders uit dan de andere, omdat het veel meer gemalen is en er granen in zitten. Maar de hond vindt het lekker.

Kvv laat geen extra tandsteen achter. In blikvoer en brokken zitten juist veel granen en zetmeel, die het tandsteen veroorzaken. Dat is bij kvv dus niet het geval.

Onze katten heb ik ook geprobeerd over te zetten op Carnibest, maar die hadden geen idee wat ze daar nu mee aan moesten :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:31

Langzaam overschakelen heb ik wel gedaan, wij hebben 2 duitse doggen en die zijn behoorlijk gevoelig op de darmen, we hebben ze nu op carnibest en gaan volgende week gemalen barf voeren. Echt barfen...nja, wil ze misschien af en toe iets kleins geven, maar echt barfen...ik heb 2 honden die niet bepaald schoon op zichzelf én ons huis zijn, wil me er nog wel meer over inlezen, maar vooralsnog houd ik ze nog op kvv. Ze staan nu sinds begin deze week volledig over, Dean heeft al een soort van puist op de rand van zijn oor, denk dat hij aan het ontgiften is, hij heeft er geen last van, zal binnenkort wel weer wegtrekken denk ik...

Kat staat ook op carnibest, eet het opzich goed, afgelopen 2 dagen minder, maar hij was sowieso niet in zijn hum, heb hem uit nood vanmorgen wat brokjes gegeven, daar begon hij weer wat van te eten en vanavond heeft hij weer wat carnibest gepeuzeld :+: