Ervaren rundveehouder/kenner hier? Os heeft x-poten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Ervaren rundveehouder/kenner hier? Os heeft x-poten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:05

Tja, misschien een beetje een vreemde titel, maar dekt de lading denk ik het beste.

Wij hebben een blaarkop os, die we als klein kalfje gekocht hebben. Toen hij 1 jaar oud is, is hij gecastreerd. Hij wordt dit jaar 5 jaar oud, en is uitgegroeid tot een ENORME os :D. Ik schat hem zo`n 1.60 hoog en qua gewicht ruim over de 1000 kg volgens mij.

Sinds een paar dagen is hij wat kreupel. Ik dacht eerst dat het kwam door de bevroren grond. Die is namelijk erg onregelmatig, en daar had hij wel last van. Of hij had misschien een trap gekregen van 1 van de paarden (dit gebeurd nog wel eens tijdens het voeren, niet dat hij zich er ook maar iets van aantrekt hoor, hij drukt gewoon door tot ie op zijn plekje staat). Maar nou viel me gisteren op dat hij ook wel erge x-benen heeft voor... en dat is me eigenlijk nooit opgevallen. Ik kijk het nog even aan, maar vroeg me af of ie misschien x-poten heeft omdat ie zo groot geworden is? Of dat het duid op een tekort (hij eet alleen hooi en soms wat bietenpulp mee met de paarden).

Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

MandyR

Re: Ervaren rundveehouder/kenner hier? Os heeft x-poten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:09

Misschien heeft hij een zoolzweer of gewoon een steentje tussen zijn klauwen zitten. Dat doet natuurlijk pijn en gaat hij zijn poten ontlasten tijdens het lopen.
Misschien dat je hem een keer in een klauwbekapbox moet laten zetten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:09

Koeien staan redelijk bekend om hun x-benen, dus daar zou ik me niet al te druk over maken. Ik kan het ook niet echt zien op de foto's, maar dat komt door de foto's ;)
Als ie blijft kreupelen zou ik wel even de veearts bellen. Is het kreupele been ook warm?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:30

ik zie de X benen ook niet zo op de foto .
hij kan ook een zweer hebben , daardoor worden ze ook kreupel .
ff de klauwbekapper laten komen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:31

ik kan er zo ook niks x aan ontdekken.
maar klauwbekapper is wel een goed idee.

hij is echt wel heel erg mooi he :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:32

Om eventuele x-benen te zien, moet je een foto van de voorkant maken en niet van de zijkant :)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:36

Ooooh, die is gaaf!! Een beer hoor!

Op zich heeft grootte niets met beenstand te maken, dus dat zal de oorzaak niet zijn :). Runderen hebben nogal vaak X-benen, voornamelijk achter. Jij bedoelt ook achter neem ik aan?

Misschien heeft hij zich gewoon verstapt? Ik zou het even een paar dagen aankijken :j.

Als je goed hooi voert zal hij daaraan waarschijnlijk wel genoeg hebben. Een zoutblok e.d. is ook wel fijn. Hij ziet er voor mij niet uit alsof hij tekorten heeft :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:25

Haha ja sorry van de foto, deze had ik nog op mijn pc staan. Morgen zal ik even nieuwe maken. Maar ik bedoel dus zijn voorpoten! Als je recht voor hem staat, staan zijn knieen best erg naar binnen. Echte x-benen zeg maar. Heb de hele week veel moeten werken, dus heb hem alleen `s avonds in het donker gezien. Ik had het idee dat het kreupelen iets minder werd, maar zal morgen even foto`s en filmpje maken. Ik kon trouwens wel gewoon op de onderkant van zijn voetjes :D drukken, dus het is denk ik geen hoefzweer. Hij moet nog wel een keer bekapt worden, maar daar is ie niet kreupen van volgens mij.

Alvast bedankt!!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:48

Je kan de klauwbekapper even laten komen, misschien heeft hij wel een zweer.

Naar een goede foto ben ik benieuwd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:11

koeien hebben toch altijd wat de knieén naar binnen staan?
heb even gezocht,maar hier een hele rij blaarkoppen:

Afbeelding

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 21:47

Nou ons mannetje is nog steeds kreupel, dus morgen komt de veearts langs om te kijken en te voelen.. Hij was gisteren echt heel kreupel, tilde zijn rechterpoot amper op met lopen en haalde hem met een soort langzame zwaai naar buiten naar voren. Vandaag leek het weer iets beter, misschien heeft het ook te maken met of ie veel heeft gelegen voordat ik op de wei kom.

Ik kan er zelf helaas niet bij zijn, moet werken, maar mijn man en een ervaren koeienvriend zijn erbij om 1000kg Billy in bedwang te houden.. Volgens mij denkt de veearts aan een hoefzweer, maar dat lijkt me dat pijnlijke, langzame, rare loopje niet te verklaren. Ik denk eerder dat ie een trap van de paarden heeft gehad op zijn schouder of knie.. Zijn benen staan idd net zoals die koeien hierboven, dus schijnbaar zijn die kromme pootjes normaal :D.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:54

ja klopt hoor,meeste koeien hebben x benen voor en staan achter dus koehakkig.
hopelijk valt het allemaal mee , niet niks om zo'n stoere os met pijn te zien :(:)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:34

Nou, zal even een update geven..
Dierenarts is langsgeweest. Hij was idd kreupel op zijn poot rechtsvoor. Ze denkt dat hij daar een trap heeft gehad van 1 van de paarden, en heeft hem een injectie met onstekingsremmer/pijnstiller gegeven.

Ondertussen zijn we al een paar weken verder, en loopt hij langzaam aan iets beter, maar nu dient het volgende probleem zich aan.. Ik heb het idee dat hij flink aan het afvallen is. Hij ziet er sowieso wat ongelukkig uit (moeilijk te omschrijven, zal kijken of ik het op een foto krijg). Ik heb hem nu maar op de wei wat voordroog gegeven (scheelt toch weer naar de stal lopen voor hem) maar wil hem eigenlijk maar wat gaan bijvoeren.

Wat kan ik hem bijvoeren zonder dat hij koliek o.i.d. krijgt in 1 van zijn magen? :D
Ik ga vanmiddag naar de welkoop toe, dus roept u maar. Iets met mais erin ofzo? Ik heb geen idee wat er op koeiengebied een "gezonde dikmaker" is. Ik heb trouwens wel pulpbrok liggen hier.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:38

van die kuilmais die de boeren ook aan hun koeien voeren,of van die echte natte koeienkuil??

maar ik weet niet of koeien hier zelf ook dik van worden..

hij is wel mooi zeg :D

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:49

Hij eet alleen hooi? Dat is in principe prima voor een rund wat niet in de groei/drachtig/melkgevend is hoor. Bij de welkoop hebben ze van die koeienkoeken (ong. zelfde soort als pavo voor paarden heeft) om eventueel wat aan z'n vitaminen/mineralen voorzienning te doen. Als je hem dikker wilt hebben is een simpele 'a-brok' prima hoor! Maar zolang hij gevoelige poten heeft is minder gewicht erop wel lekker :-) Is hij ooit weleens bekapt? Hoelang zijn z'n klauwen? Heeft de veearts hem in een bekapbox gehad? Een klauwbekapper is denk ik een goed idee!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:15

Bedankt voor het meedenken!
Zijn klauwen zijn iets te lang, maar op zich niet te lang. Van de zomer wil ik hem laten bekappen. Hij geeft op commando voetje voor, dus de dierenarts kon een hoefsweer uitsluiten.

Ik ben net bij de wei geweest, en hij lag.. Ik heb hem laten staan en met een beetje moeite naar de schuilstal gedreven (daar ligt het voer). Hij ging toen wel eten gelukkig. Maar ik heb echt het idee dat er wat is... lastig en ook lastig om daar een dierenarts voor te laten komen.. Maar hij is wat apatisch, net of er wat is.. pffff moeilijk allemaal... Zit erover te denken een dierenarts te bellen, maarja wat kan die ermee..
Ben nu in ieder geval wat bietenpulp aan het weken, dat vind ie altijd wel lekken. Heb trouwens ook foto`s gemaakt, maar computer vind dat ie het kaartje niet zit.. Hopelijk lukt dat nog.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:17

Zoals je het verwoord komt hij in elk geval niet gelukkig over :\

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:24

Nee, heb daarom toch net maar de dierenarts gebeld, heb alleen geen idee wat zij eraan zou kunnen doen.. Misschien is het iets met zijn maag(en)? Maar als dat zo zou zijn, wat zou zij er dan aan kunnen doen? Hij kan moeilijk op een trailer naar de kliniek ofzo. Nouja, heb ik in ieder geval alles gedaan wat ik kan..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:26

Heb je geen koeienboer in de buurt? ga daar anders eens heen en leg het probleem voor. Ze weten vaak uit ervaring wat het kan zijn en anders weten hun wel de veeartsen die meer op de hoogte zijn van koeien.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:31

Bedankt voor het meedenlen Joyce.. Probleem is alleen dat er geen duidelijke klachten zijn. Ik ben al wel idd naar een buurman geweest die nu geen koeien meer heeft maar wel jaren gehad heeft, en die kon niets met mijn vage omschrijving. De dierenarts die komt doet als het goed is ook rundvee, dus moet het wel weten allemaal vind ik..

Ik weet trouwens nu wel meteen hoeveel zo rund wel niet eet... Ik kwam er namelijk achter dat i.p.v. 5 plakken er nu opeens nog maar 4 plakken doorheen gingen per dag..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:18

Goh, dat kan inderdaad van alles zijn.
Heb je de temperatuur al genomen?
Heb je al naar zijn pens geluisterd of die genoeg bewegingen maakt?
Ligt zijn lebmaag nog wel goed?

Koeien met dit soort syptomen geef ik voor de zekerheid een magneet. Dat kan in ieder geval geen kwaad, die dingen kosten bijna niets en dan heb je "scherp in" uitgesloten.
Dus dat kan je ook nog proberen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:52

Bedankt voor het meedenken!
Temperatuur heb ik nog niet gemeten (wat moet dat trouwens zijn voor een rund?) maar denk dat de veearts dat straks wel doet. Ik heb niet naar zijn buik geluisterd.. Probleem is, ik weet niet wat ik precies moet horen.. Natuurlijk heb ik wel eens mijn oor op zijn buik gehad, maar niet echt zo geluisterd eigenlijk.. Of is het helemaal stil als de pens niet genoeg bewegingen maakt? Ik had wel het idee dat het aan het herkauwen was toen ik op de wei aankwam (zag wat omhoog gaan in zijn hals (weet niet de goede benaming daarvoor) en hij kwijlde).

Hij krijgt eigenlijk alleen maar voordroog, dat volgens mij verder schoon is van metalen enzo, maar wie weet levert een magneet idd wat op. Zal het aan de dierenarts voorleggen.

Heb al vrienden gebeld waarvan er 1 o.a. ook koeientransporten rijdt, voor het geval dat Billy stil moet staan.. Alleen red ik dat nooit en ik heb natuurlijk geen hoefstal o.i.d. om hem in op te sluiten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:04

Kan het geen beginnende tussenklauw ontsteking zijn? Je kunt het al een beetje zien bij een opzwelling bij de bijklauwen of een zwelling aan de voorzijde tussen de klauwen.

Kunnen ze goed last van hebben. Vaak stokkreupel. Maar als je een DA met rundkennis hebt, had die het al moeten constateren lijkt me. Het komt regelmatig voor. En ben je te laat dan wordt het alleen maar erger als het openbreekt.

Neem aan dat je niet werkt met een voetenbad? Schoon en droog helpt bij het voorkomen van klauwproblemen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:09

@Caesar:
Zoals hij liep kwam het echt uit zijn schouder. En hij loopt nu al veel beter dan eerder dus het gaat langzaam aan de goede kant op. Op dit moment maak ik me meer zorgen of ie inwendig nog wel okey is..

Het is gelukt.. Hier de foto`s van vanmorgen:

Zo lag hij toen ik aankwam. Ik vind zijn achterpoten apart ver van zijn lijf afliggen:
Afbeelding

Op stand
http://www.iersetinkers.com/bokt7/billy02.jpg

En van achteren. Hier kun je volgens mij goed zien dat ie een legere buik heeft dan anders..
Afbeelding

De dierenarts komt om 1 uur, ben benieuwd of ik gewoon overbezord ben of dat er toch echt iets is..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:14

Als je hem vergelijkt met de zomerfoto's dan ziet hij er wel schonkig uit.