konijn gekregen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

konijn gekregen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:45

ik heb vandaag van een vriendin een konijntje gekregen. een heel schattig ding, 6 weken oud. zelfde ras als het konijn wat ik heb: een teddy.

nu was het van haar een nogal impulsieve aanschaf. en opzich maakt het niet uit, want ik was toch al opzoek naar een konijn voor er bij, maar... het is een ram! en ik heb een voedster...

nu heb ik even gezocht op internet, maar castreren kan pas vanaf 6 maanden? en hij is pas vruchtbaar op 3 maanden? zal ik ze dan nu al bij elkaar laten om te wennen? of juist niet en pas 3 weken NA de castratie. want nu zit ik dus met 2 grote hokken binnen omdat ze niet bij elkaar in kunnen (ik was al lang blij dat ik 2 binnenkooien had staan)

en kloppen die maanden? of hebben jullie andere ervaringen?

en weten jullie wat het ongeveer kost? op die site staat tussen de 30 en 50 euro. is dat up-to-date?

het is wat...

maar geloof me: het is echt een leukerdje. en ben ondanks dat t wat lastig is toch wel erg blij met hem. hihih

Storm

Re: konijn gekregen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:51

Misschien niet de leukste manier... maar misschien kan je vriend het konijntje nog ruilen voor een voedstertje?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:52

Ik was rond de 50 a 60 euro kwijt voor het castreren van mijn konijn.
Dat verschilt écht heel erg per dierenarts hoeveel het kost.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:53

Ik zou even met de DA bellen, sommige dierenartsen willen eventueel ook wel eerder castreren, vooral als je verteld dat ze dan lekker samen kunnen.

@ Storm: 2 voedsters gaat lang niet altijd goed samen. Of ze moeten écht veel ruimte hebben. Denk niet dat dat realiseerbaar is met binnenkooien (niet gemeen bedoelt TS, maar dan moet je wel echt grote kooien hebben ;) ). Een gecastreerd rammetje met een voedster gaat daarintegen veel vaker goed :).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:53

storm: nee. we hebben gelijk gebeld. ze had hem bij mij om de hoek gekocht. dus was misschien een half uur geleden. maar het mocht niet...

Thats_Me

Wel jammer dat het een impulsief cadeutje is. Zou dat toch even duidelijk maken dat dieren géén cadeautjes zijn := Maar verder wel mooi dat je er erg blij mee bent :D

Pas bijelkaar zetten 3 maanden ná de castratie. Die prijs klopt wel ongeveer maar is wel afhankelijk per dierenarts dus voor de beste prijs zou je even langs dierenartsen bij jou in de buurt moeten bellen.

Tilmar

ehhh, ik had ook een rammetje van een maand of 4 bij een voedster van een maand of 3, mooi een nest jonkies! Ik had ze niet samen in een hok gedaan, maar ze waren 10 seconden samen ontsnapt. Ik heb 'het' niet eens zien gebeuren, maar ineens een verrassing: 4 kleintjes. Wel superleuk hoor! En ondanks dat het vrouwtje veel te jong was ging het allemaal prima.

Inderdaad kan je niet te jong castreren en daarna moet je ze ook nog even gescheiden houden, maar het is wel enorm leuk zo'n stelletje. Die van mij zijn echt onafscheidelijk!

Volgens mij was ik inderdaad iets van 40 euro kwijt, hij is wel een paar dagen goed suf geweest na de operatie. Best zielig.

Misschien kan je voor tijdelijk toch 2 hokken houden en ze dan af en toe omwisselen, dan wennen ze aan elkaars geur. Maar deze combinatie gaat meestal wel goed hoor.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:54

niet bij elkaar laten! vruchtbaarheid is niet op een dag nauwkeurig namelijk.
castratiekosten zijn ongeveer 50 tot 90 euro. ligt aan de narcose. altijd kiezen voor gasnarcose, al is dat wel duurder. is veel veiliger!
let je er wel op dat teddy's veel verzorging nodig hebben qua vacht?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:55

Sting schreef:
Ik zou even met de DA bellen, sommige dierenartsen willen eventueel ook wel eerder castreren, vooral als je verteld dat ze dan lekker samen kunnen.

@ Storm: 2 voedsters gaat lang niet altijd goed samen. Of ze moeten écht veel ruimte hebben. Denk niet dat dat realiseerbaar is met binnenkooien (niet gemeen bedoelt TS, maar dan moet je wel echt grote kooien hebben ;) ). Een gecastreerd rammetje met een voedster gaat daarintegen veel vaker goed :).

mijn konijnen zitten normaal gesproken altijd buiten. in een ren van 4 bij 5. ruimte zat ;) maar omdat 1 van mijn 2 konijnen dood was gegaan en ik het niet vertrouwde heb ik de ander binnen gehaald om wat beter in de gate te kunnen houden. beest is nog steeds kerngezond, dus was niks besmettelijks wss, maar ik kan haar nu met dit weer natuurlijk niet naar buiten doen ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:56

ikenindi schreef:
storm: nee. we hebben gelijk gebeld. ze had hem bij mij om de hoek gekocht. dus was misschien een half uur geleden. maar het mocht niet...

Dat is echt lariekoek want een dier is wettelijk gezien een ding. En een ding mag je toch écht gewoon ruilen als het niet bevalt of terug brengen en geld terug krijgen. Dus als je toch nog wilt ruilen gewoon op je strepen gaan staan :j
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 04-02-09 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:56

Thats_Me schreef:
Zou dat toch even duidelijk maken dat dieren géén cadeautjes zijn :=

dat had ze inmiddels wel begrepen en ze zei zelf al dat het niet slim was en dat ze zoiets dus ook noooooooooooooit meer zou doen ;)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:25

Heeey!
In principe is het onzin dat je een konijn pas met 6 maanden kan castreren, in Duitsland castreren ze ze al met 10 weken (als de ballen al ingedaald zijn tenminste). Het voordeel hiervan is dat ze dan vaak nog niet geslachtsrijp zijn en in principe dus meteen na de castratie gekoppeld kunnen worden (al zou ik wel een paar dagen wachten vanwege de operatiewond). Bovendien kunnen jonge konijnen veel beter met zo'n ingreep omgaan, zijn sneller weer helemaal fit etc. Ik vraag me dan ook af waarom dat hier in Nederland nog steeds niet gedaan wordt.
Trouwens, waar je ook rekening moet houden, is dat dit konijntje dus nog erg jong is en zich ook tot een vrouwtje kan ontpoppen (met de dierenwinkels weet je maar nooit ...). Dus wat dat betreft zou ik nog even afwachten, misschien hebben ze een foutje gemaakt bij de geslachtsbepaling.
Succes ermee :)! Ik zou het konijntje er trouwens niet bij je andere zetten, mocht er een gevecht uitbreken heeft dat kleintje echt een probleem (babyhuid scheurt letterlijk als papier ...).
Gr.
Nathachou

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:27

Of anders nu je voedster laten castreren, kan ze ook geen baarmoederkanker ontwikkelen.;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:29

ik heb zelf ook in dezelfde hoop het geslacht nagekeken, maar het is echt een mannetje ;)

ik heb even een fotooje van hem gemaakt.

Afbeelding

en ter vergelijking even naast mijn hand (ik ben al erg klein en heb dus kleine handen...)
Afbeelding

hij is wel leuk he? mijn macho :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:30

Laika schreef:
Of anders nu je voedster laten castreren, kan ze ook geen baarmoederkanker ontwikkelen.;)

ja, maar daar zitten denk ik meer risico`s aan dan castreren? en is ook fors duurder volgens mij.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:32

Mijn rammetje is gecastreerd voor €30.

Ik zou ze momenteel zoveel mogelijk samen laten maar met een draadje tussen en dan zo snel mogelijk castreren...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:34

Je kunt rammen laten castreren zodra de ballen zijn ingedaald. Mijn da doet het onder lokale verdoving omdat de gasnarcose onvoldoende werkt en de dieren dan alsnog op de tafel liggen te spartelen. Als ik rammen laat castreren voor kopers, ben ik rond de 23 euro kwijt en ik krijg altijd weer een vrolijk en wakkere ex-ram mee naar hui s;-).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:39

ik zal eens bellen vanmiddag. werkt zeer waarschijnlijk makkelijker ;)

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:50

Het is inderdaad wel een superleuk konijn, maar ik zou ook wachten met samen zetten tot hij gecastreerd is. De kosten varieren nogal per dierenarts. Ik heb het voor 45,- laten doen. Daarna nog een maandje gewacht en nu 2 hele gelukkige konijntjes. 2 vrouwtjes samen gaat soms jaren goed en dan toch ineens helemaal mis. Daar zou ik niet snel voor kiezen. Veel plezier met je konijnen en succes met je beslissing.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:00

Ik heb mijn konijnen steeds met ongeveer 3 maanden laten castreren.

Hij ziet er wel erg leuk uit!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:00

ik heb ze nu naast elkaar staan. tot nu toe weinig reactie naar elkaar toe.

ik heb hooi neergelegd op de plek waar de hokken bij elkaar in de buurt staan (in beide kooien) en ze zitten nu dus tegenover elkaar lekker te knagen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:05

Wij hebben onze voedster en ram toen ze 12 weken waren uit elkaar gehaald. Onze ram hoeft niet gecastreerd te worden, maar we hebben er wel even bij de dierenarts naar gevraagd. Het kwam voor onze grote Lotharinger van 6 kilo op een bedragje van € 120,= Dat doen we dus even niet...
Ze leven nu wel naast elkaar, maar GOED afgeschermd met dik gaas :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:12

120!!! o help!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:14

Sowieso is het beter om jonger dieren (jonger dan 4 maanden) niet te koppelen met oudere dieren (boven de 4 maanden) Voor zo'n kleintje is het namelijk nog teveel stress en hij kan zich nog niet zo goed verweren tegen een ouder dier.
En als je de dieren vlakbij elkaar maar gescheiden houdt loop je het risico dat ze agressie opbouwen, dus als je de mogelijkheid hebt om ze bij elkaar uit de buurt te houden is dat beter.

Castreren kan zoals gezegd vaak op veel jongere leeftijd dan veel dierenartsen aangeven. Ik was minder dan 40 euro kwijt voor de castratie van mijn rammetje.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:14

ik heb die van mij voor ong 40 euro laten castreren. Heb even rondgebeld naar diverse dierenartsen en de meeste zaten rond de 80 euro. Dat werd me wat teveel. En bij deze dierenarts is het ook goed gegaan!!!
Nu nog opzoek naar een leuke voedster en de andere man een ander huisje zien te geven....