Veehouder biedt potlammetjes te koop aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veehouder biedt potlammetjes te koop aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:15

Ik kwam net een nieuwsbericht tegen wat ik toch wel interessant vond omdat ik hier nog nooit van had gehoord:

Citaat:
Lammeren de fles geven is mooi werk, een professionele schapenhouder is er echter veel tijd mee kwijt. Daarom biedt de familie Hoogendoorn in Oudenhoorn leplammeren te koop aan.

Tien euro vraagt de familie Hoogendoorn voor een leplam. Liefhebbers die één of enkele lammeren kopen, krijgen informatie over het grootbrengen van de dieren. “Melkpoeder voor lammeren en na twee weken lammerbiks”, adviseert Nelly Hoogendoorn. “En vervolgens natuurlijk voldoende hooi.”

20 schapen hebben al gelammerd, vijftig volgen er de komende week. Daarna nog eens dertig. Er zijn al vijf lammetjes geplaatst. “En ik heb hier nog een hele lijst aan adressen voor de komende dieren”, vertelt Hoogendoorn.
De dieren zijn populair. Een advertentie op Marktplaats leverde zelfs geïnteresseerden uit Brabant en Duitsland op. Hoogendoorn heeft adressen genoeg, wanneer zich meer geïnteresseerden melden verwijst ze hen door naar een schapenhouder in de buurt. “Wie een lammetje wil kan natuurlijk ook informeren bij een schapenhouder in de buurt”, adviseert ze geïnteresseerden die verder weg wonen.

Wie graag lammeren grootbrengt maar eigenlijk geen plaats heeft voor lammeren, kan de volgroeide dieren gewoon terugbrengen. Meestal gaat het echter om hobbyhouders met een dierenweitje die er graag één of meerdere lammetjes bij willen, zegt Hoogendoorn.
Dieren die met de fles zijn grootgebracht zijn net zo gezond als andere schapen. Wel kampen ze met een gebrek aan opvoeding. Ze zijn erg tam, om niet te zeggen brutaal. “Een lammetje dat uit de wei breekt, wordt teruggeroepen door z’n moeder”, legt Hoogendoorn uit. “Een lammetje zonder moeder zal dus veel eerder uitbreken. Bij mij hebben ze soms zelfs de rozen uit de tuin opgeknabbeld.”

http://www.levendehave.nl

Goh, ik wist helemaal niet dat dit werd gedaan :? Ik dacht dat potlammeren altijd een beetje zorgenkindjes waren van veehouders en dus juist extra zorg nodig hebben. Ik zou ze daarom dan ook juist niet aan andere mensen meegeven, maar als je er zoveel hebt kan ik het ook wel weer begrijpen dat er veel werk in gaat zitten.
Maar zou dit niet voor nieuwe rages gaan zorgen? Lammetjes zijn schattig, maar er gaat wel veel werk in zitten.
Al met al vind ik het toch raar :? Gelukkig kunnen de lammeren later wel weer teruggebracht worden :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-02-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:18

Kan geloven dat hij ze zonder problemen terugneemt. :) :$

Verder met je eens hopelijk gaan ze niet bij de verkeerde terechtkomen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:20

Ze hebben ook extra zorg nodig :=

Snap best dat veehouders geld moeten verdienen en ze zo gelijk van veel extra werk af raken. Maar of het goed is voor de dieren? Want het is in het begin nog wel schattig maar als je om de paar uur de dieren moet voeden gaat de lol er misschien snel vanaf en dan?

colunder

Re: Veehouder biedt potlammetjes te koop aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:40

Ik vind dit eigenlijk belachelijk!!!
hoeveel van deze lammetjes zullen het overleven??
Een lammetje met de fles grootbrengen doe je niet even,zo'n beestje moet toch om de zoveel uur een fles(ook 'snachts).
Ik denk dat veel mensen hier ondoordacht aan beginnen en dat de lammetjes daar de dupe van worden!!
Ik vind dat de schapen houder zelf de verantwoording moet nemen voor deze lammetjes,dat hoort er nou eenmaal bij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:37

Ik heb ook eens en potlam verzorgd bij een boer..... die woonde even verderop, en ik had geen werk, dus tijd zat.
Ik vond het leuk, en het beestje groeide hard :oo

Maar hij zou ze nooit meegeven :n

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:17

Belachelijk, net als kuikentjes verkopen rond pasen omdat mensen ze schattig vinden :r

Ik ga helemaal met colunder mee! De dieren zijn weer eens de dupe...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:22

Ik vind het ook niet zo´n erg goed idee. Je hebt dan veel te tamme schapen. Een paar op een kinderboerderij hardstikke leuk. Maar er 1 in mijn achtertuin... nee bedankt.

Maar flessenlammeren zijn niet per direct kansloos hoor.
Vaak zijn het lammeren die bij een moeder weg komen die een erg grote worp hadden.Of maar 1 uier. De meeste schapenboeren houden 2 soms 3 lammeren per schaap aan.

Bij mij op stal zijn ook schapen. We hadden erg veel schapen die 4 lammeren worpen zelfs 1 met 5. Dat is gewoon veel te veel en dan worden 2 of 3 met de hand gevoed.
Maar bij ons blijven ze gewoon tussen de schapen in een apart hokje. Ze gaan niet mee naar binnen. Tenzij ze heel erg ziek zijn.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:28

Smokey: Inderdaad, bij meer dan 2 moet er meestal 1 lam met de fles groot gebracht worden. Maar naar wat ik uit het verhaal kan opmaken, verkoopt deze boer aan iedere idioot om het even lomp te verwoorden een lam en deze vervolgens met de fles groot te laten brengen... Dat vind ik echt onverantwoord aangezien het een hele verantwoordelijkheid is om er voor te zorgen dat een lam netjes al zijn voedingen binnen krijgt! Dus ook 's nachts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:31

Lekker voor de ziekteinsleep

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:49

Het word behoorlijk veel gedaan. Boeren hier in de buurt doen het ook. Heb er zelf ook wel het nodige gevoerd.

Punt is dat mensen zo snel geneigd zijn een dier te overvoeren. Eerste week is elke 1 a 2 uur voeren nodig. Maar daarna moet het rap minder worden anders gaan ze nooit hooi eten. Ook vergeten een hoop mensen dat ze niet onbeperkt moeten drinken. Krijg je van die lammeren die ploffen van de melk.

Voor de ziekte insleep is terug nemen inderdaad slecht. Moet bekennen dat ik niet veel boeren ken die dat doen. De meeste sturen ze gewoon door naar het slachthuis. Daar zijn ze in eerste instantie vaak ook voor geboren.

Overigens doet deze boer niet al z'n lammeren voor de fles weg. Hij heeft al 20 worpen gehad. Gemiddelde word zit op 2 voor vleesschapen soms zelfs hoger. Hij heeft er 'pas 5' geplaatst. Waarschijnlijk uit meerlingen dracht boven de 2.

Overigens, schapenlammeren zijn de eerste 3 a 4 weken schattig. Daarna zijn het al echte vleesbommen. Dat vergeten mensen. Geitenlammeren blijven veel langer schattig.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:58

Ik heb dit gedaan! :D Toen ik in de VS woonde. Eigenlijk een beetje tegennatuurlijk; zou 't nu niet meer doen denk ik, maarja toen was ik wat jonger en vond het gewoon heel erg schattig. We hadden een paar lammetjes die verstoten waren door hun moeder. Ik gaf ze heel vaak de fles en maakte wandelingetjes met ze. Uiteindelijk weer teruggegeven aan de boer, maar als ik daar was blijven wonen had ik ze zelf willen houden! We hadden genoeg land en middelen om er voor te zorgen, namelijk. Ik vind het daarom een beetje raar dat jullie er automatisch vanuit gaan dat 'de dieren de dupe' wel weer zullen zijn...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:06

Hier in de buurt word het ook gedaan. Ik weet niet of je ze kan kopen, maar zelf 'grootbrengen' wel. De lammetjes gaan overigens niet zomaar weg bij de moeder; of de ooi is overleden bij de geboorte, of de moeder had te weinig melk door bijvoorbeeld meerdere lammetjes in 1 worp, of ze heeft het lammetje verstoten.
Om die redenen zou ik het goed vinden dat er mensen worden gezocht om de lammetjes groot te brengen, maar om zomaar lammetjes te koop aan te bieden omdat je ze hebt en ze nog gewoon bij de moeder kunnen vind ik maar vreemd. Vooral omdat het lammetje het dan wel goed zou hebben bij mams, wat het meest natuurlijke is voor het beestje :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:50

aah wouters, lammen zonder moeder enzo.

erg leuk en lief werk.
je krijgt meestal zoveel liefde van ze

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:59

Citaat:
Kan geloven dat hij ze zonder problemen terugneemt.

:$ born to be cheap *D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:03

Citaat:
Een lammetje met de fles grootbrengen doe je niet even,zo'n beestje moet toch om de zoveel uur een fles(ook 'snachts).

Lammetjes zijn wat dat betrefd wat makkelijker als veulens en kunnen ook toe met 3 maaltijden per dag (en al snel 2).

Ik heb elk jaar wel mensen die helemaal vertederd zijn bij het zien van mijn lammetjes en er één willen,maar ik doe het echt niet meer.Ze komen bijna altijd een paar weken later terug omdat het lieve lammetje overal uit ontsnapt,de bloemen en de schone was opvreet en de bomen sloopt etc...En ik neem ze dus echt niet terug!

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:39

ik vind het echt niet kunnen, als boer zijnde hoor je ook op deze dieren te passen.
Er bestaan genoeg andere oplossingen bijv. een lammerenbar.

Thuis hebben wij ook regelmatig woutertjes (fries voor potlammeren) maar deze geven we alleen de fles.
Ze lopen bij andere lammetjes en blijven alleen bij kritieke toestanden in huis.
Het blijven dieren en geen kinderen, bij ons ontsnappen ze vrijwel nooit omdat ze het simpelweg te gezellig hebben bij hun soortgenootjes. Ga je naar het hek en roep je dan komen ze als hondjes naar je toe ;)

IMO is het gewoon een goedkope manier om geld te verdienen ervan uitgaande dat deze wouters aan het einde van het jaar geslacht worden omdat ze geen schapen 'manieren' hebben en de ooitjes van een verstoten moederschaap zelf geen goed voorbeeld hebben gekregen om later hun eigen lammeren groot te brengen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:54

voor de boer een gemakkelijke manier, mensen brengen ze weer terug en hij heeft er geen werk en tijd van gehad maar wel er al aan verdient ;)

Buren van ons hebben ook schapenhouderij met in de zomer rond de 600 schapen en lammeren nou denk maar niet dat je er bij hem een meekrijgt hoor ;) die zijn hem allemaal even heilig!

Ze doen het met systemen ze hoeven niet allemaal de fles hoor ;)

Wij hebben vorig jaar ook lammeren met de fles grootgebracht (wij hebben een dierenopvang) ik kan je vertellen het is onwijs veel werk! en het kost je echt heel veel tijd en aandacht

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:05

Raar!
Dit zijn dus gewoon normale niet verstoten lammeren?
Zomaar jan en alleman een lammetje meegeven?!

Als het verstoten lammeren zijn en ze komen bij de juiste mensen met verstand terecht, waarom niet?
Het lijkt me wel leuk als je zelf schapen hebt en je vind het toch leuk om voor lammeren te zorgen.
Misschien makkelijk verdienen voor de boer, maar het is ook wel leuk als je de kennis in huis hebt.
Ik zou als ik schapen had nooit lammeren fokken puur om het feit dat ik geen idee heb wat ik met de lammeren zou moeten op den duur. Dan is dit een oplossing.

Alleen jammer dat het word aangeboden als kinderspeelgoed. Daar gaat het mis!
Erg dom. Erg dom.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:32

Dit is geen nieuwe rage het bestaat al jaren.
Ik heb Lambo ook als potlam.... Zijn moeder had niet genoeg melk en hij wilde niet drinken aan de lammerbar.
Ik vind het wel een mooie oplossing. Veel veehouders kunnen die moederlose lammeren niet allemaal de fles geven en niet elk lam doet het aan de melkbar even goed.

Natuurlijk moet je de mensen die een lam komen ophalen wel goed informeren.
Bij mijn werk vroeger gaven ze ook lameren weg. Ze waren dan gratis en kregen zelfs een fles en melk poeder mee. (Dit waren dan alleen de moederlose lammeren. We halen nooit lammeren zomaar zonder reden bij het moederschaap weg. Zomaar een lam bij de moeder weghalen en weggeven vind ik niet kunnen.)Het ging helemaal niet om geld maar om wat het beste was voor de lammeren.
Veel ouders vonden het leuk om samen met de kinderen een lam groot te brengen en als die dan oud genoeg was kon die weer terug in de kude.
We hadden nooit last van de potlameren. Ze ontsnapte niet vaker dan andere lammeren en waren wel makelijk met het vangen van de schapen want omdat ze zo mak waren liepen ze makkelijk achter je aan de stal in.

Een paar jaar gelden toen er op mijn werk nog schapen waren ging Lambo ook altijd mee om de andere schapen te vangen. Hij wist de weg en liep makkelijk mee.

Was ook wel lachen toen er een keer een andere man kwam helpen vangen... haha die man maar roepen: dat domme schaap loopt achter mij aan inplaats van ik achter het schaap aan. En die man maar schreeuwen en Lambo die bleef gewoon achter hem aan lopen. :+

Edit: De reden dat Lambo geen normaal schaap is komt door mij en heeft niks met het potlam zijn te maken. Er waren genoeg potlammeren die gewoon in de kudde verder leefde. Lambo is een apart geval omdat het een ram is en als ik die weer in de kudde had gestopt was die naar de slager gegaan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:39

ik vind het geen goede oplossing de boer denkt gemakkelijk en vooral goedkoop van zijn werk af te komen, zoals ik al zei onze buren zouden dit NOOIt doen op deze manier.

De rammen gaan allemaal zoiezo naar de slacht als ze groot/en oud genoeg zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:51

Ik begrijp het heel goed.

Ik heb stage gelopen op een bedrijf met 350 ooien (alleen de ooien dus)...
Ze hadden daar dus al snel 30 tot 50 lammeren aan de lammerenbar zitten, dit door worpen met meer dan 2 en lammeren die het 'niet doen'....

Het is vreselijk veel werk en kost heel veel tijd om al die lammeren die het 'niet doen' bij te voeren.... en vaak gaan ze dan ook dood.
Zo'n lam is dus ook absoluut niet winstgevend...

Ik vind dit een prima oplossing...
Alleen zou ik ze persoonlijk niet meer terugnemen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:56

buren van mij hebben elk jaar ook een stuk of 300 lammeren en waarvan heel veel met de fles moeten eerst, oke ze hebben het met zijn 2en super druk maar daar hebben ze zelf voor gekozen toch?

Ik vind niet dat je ze zo aan mensen kunt meegeven hoe leuk het ook lijkt!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:58

zo';n lam die ze terug krijgen is dus wel winstgevend ;) ze hebben er geen tijd ingestopt en krijgen ze terug zodra ze goed zelfstandig kunnen eten en drinken, ze willen ze dus terug omdat ze ze zelf verder kunnen laten opgroeien en min of meer vetmesten en dan alsnog goed voor de slacht kunnen verkopen ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:01

Dat is dan de keuze van de 'opvoeder' van het lam....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:27

SecretLIN schreef:
zo';n lam die ze terug krijgen is dus wel winstgevend ;) ze hebben er geen tijd ingestopt en krijgen ze terug zodra ze goed zelfstandig kunnen eten en drinken, ze willen ze dus terug omdat ze ze zelf verder kunnen laten opgroeien en min of meer vetmesten en dan alsnog goed voor de slacht kunnen verkopen ;)

Ach dan heeft zo'n dier nog een leuk leven gehad.
Het boerenleven is geen vetpot dus rijk zullen ze wel niet worden van die ''winst''.