Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:40

Er is een behoorlijke discussie gaande in een ander topic. Over het fokken van een nestje bij een hond zonder stamboom. Kom maar op met de voors en de tegens!

Ik persoonlijk ben tegen het broodfokken, het fokken van zoveel mogelijk pups omdat ze lekker geld opbrengen. Een weloverwogen nestje vind ik een ander verhaal. Op dit moment ben ik niet in de gelegenheid een hond te houden, maar zo snel dit weer verandert wil ik graag weer een hond. Dit zal geen hond met stamboom worden omdat ik de prijzen de pan uit vind rijzen. Waarschijnlijk zal ik er een uit het asiel halen of bij iemand die daadwerkelijk een weloverwogen keus heeft gemaakt om een nestje te fokken, of een herplaatser.

Ben benieuwd naar de meningen.

juval

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:42

een gelegenheidsnestje, met een normale combinatie vind ik niet erg. Zolang het inderdaad geen broodfokken wordt. Ik ken meer leuke gezonde stamboomloze honden, dan met stamboom. Het is mijn ervaring dat honden met stamboom toch vaker mankementjes vertonen... misschien heb ik de pech om de verkeerden tegen te komen hoor, maar geef mij maar een leuke bastaard.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:43

Wij hebben een americaanse stafford terrier, die een stamboom ook moet hebben wegens de pitbull wet ;).
Maar onze andere twee honden hebben dat niet (kruising).

stamboom is belangrijk, maar er zijn ook leuke honden zonder stamboom :)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:46

Ik ben tegen het bewust fokken van kruizingen en honden zonder stamboom voor de leuk van het baasje.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:50

Kun je dit ook onderbouwen Myra87?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:02

Ik ben ook tegen het fokken van honden zonder stamboom :j
Maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die zo'n hond willen kopen, dus dan zal het fokken (of noem het maar vermeerderen) niet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:02

PussInBoots schreef:
Dit zal geen hond met stamboom worden omdat ik de prijzen de pan uit vind rijzen. Waarschijnlijk zal ik er een uit het asiel halen of bij iemand die daadwerkelijk een weloverwogen keus heeft gemaakt om een nestje te fokken, of een herplaatser.

Dus dan neem je de kans dat hij een erfelijke afwijking kan krijgen op de koop toe? Sorrie als ik je niet helemaal kan volgen hoor, maar als jij over de prijs valt van een goed doordachte pup die streng gecontroleerd is op afwijkingen maar hier niet de centen voor over heb, hoe moet ik dat dan voor mij zien als de hond wat gaat mankeren?
Dan moet de portemonaie namelijk ook getrokken worden?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:07

PussInBoots schreef:
Kun je dit ook onderbouwen Myra87?

Jawel :) Erfelijke afwijkingen waar Chiqa het ook over heeft, honden zonder stamboom of kruizingen zijn vaak niet getest. Nou neem ik de berner als voorbeeld, omdat ik daar kennis van heb. Maar dat soort honden zijn niet gestest op HD en ED, Karakter en Exterieur (regels van de Rasvereniging) Daarnaast, als je 2 honden zonder stamboom 'op elkaar zet' weet je niet of er verwantschap is tussen beiden. Daarnaast heb je dus bij de berner sennen een ziekte die te vaak voorkomt en erfelijk is en altijd dodelijk, hier heb je ook geen zicht op. Stamboomloze honden voegen dus niks toe aan het ras, en bij de berner onder andere, valt er nog veel te verbeteren in de gezondheid, dit ras heeft dat hard nodig

Ik snap best dat de prijs van een rashond hoog is, ik heb er ook voor moeten sparen, maar ik heb nu wel een pup die uit gezonde ouders komt met hoge leeftijden

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:09

Chiqa schreef:
Dus dan neem je de kans dat hij een erfelijke afwijking kan krijgen op de koop toe? Sorrie als ik je niet helemaal kan volgen hoor, maar als jij over de prijs valt van een goed doordachte pup die streng gecontroleerd is op afwijkingen maar hier niet de centen voor over heb, hoe moet ik dat dan voor mij zien als de hond wat gaat mankeren?
Dan moet de portemonaie namelijk ook getrokken worden?

Hier ga ik mee akkoord.
Van een hond met stamboom zijn de voorouders gekend en weet je dat de voorouders verschillende generatie sterug getest zijn op mogelijke afwijkingen die erfelijk zijn.
Daarmee is de kans dat er met de hond iets scheelt veel kleiner dan met een stamboomloze.
Tuurlijk zijn er genoeg gezonde stamboomloze honden, maar dit blijft altijd een gok. En tuurlijk zijn er ook honden met stamboom waar iets mee scheelt, maar 100% garantie heb je nooit.
Honden met stamboom zijn trouwens niet altijd duurder, maar meestal wel.
Dit komt doordat de ouderdieren gest worden op allerlei genetische afwijkingen en die testen zijn ook niet goedkoop.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:12

Trouwens iemand bij ons op de hondenschool heeft het ook op een harde manier moeten leren.
Ze heeft twee Doggen, giganstische honden, twee broertjes uit hetzelfde nest.
De ene heeft niet al te denderende heupen en de andere zijn heupen zijn al zo slecht dat ze zelfs geen gehoorzaamheid meer kan doen met hem. Het dier ziet nu, op zo'n jonge leeftijd, al enorm af.
Haar honden kwamen dus ook uit een particulier nestje waarvan de ouderdieren op niets getest waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:17

Jakary schreef:
Van een hond met stamboom zijn de voorouders gekend en weet je dat de voorouders verschillende generatie sterug getest zijn op mogelijke afwijkingen die erfelijk zijn.

Presies en daarom vidn ik het argument

PussInBoots schreef:
Dit zal geen hond met stamboom worden omdat ik de prijzen de pan uit vind rijzen.

Totaal niet in proportie met het vraagstuk wel of geen stamboom, kans dat je je portemonaie alsnog moet trekken is namelijk vrij groot :)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:29

ik heb zelf 2 hele leuke kruizings hondjes en 1 daar van is een teefje die word gedekt door een shelty
zij zelf is een bordercollie kruizing

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:35

suus_elviera schreef:
ik heb zelf 2 hele leuke kruizings hondjes en 1 daar van is een teefje die word gedekt door een shelty
zij zelf is een bordercollie kruizing

En wat vind je dan het nut om zo'n kruising om de wereld te laten komen? Alleszins geen rasverbetering }:0

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:35

broodfokken is natuurlijk uit de boze. Daarnaast zitten er een heleboel leuke merkloze honden in het asiel. Natuurlijk weet je dan niet of ze eventueel erfelijke afwijkingen hebben, maar zijn ze daarom minder waard? Moeten zij hun leven maar in het asiel slijten omdat er geen achtergronden zijn? wat bedoel je met fokken zonder stamboom? 2 honden van hetzelfde ras op elkaar zetten zonder papieren?of gewoon 2 verschillende honden, waardoor je een bastaard krijgt. Als je een rashond wilt fokken vind ik dat je het met papieren moet doen. Een aantal afwijkingen kunnen dat van tevoren worden uitgesloten. Maar zie er geen kwaad in om een bastaard te fokken zonder papieren. hou wel van een kruising op zijn tijd. Bastaard honden zijn vaak gezonder dan speciaal gefokte rashonden. ik las toevallig vandaag een artikel over het fokken van rashonden. (was volgens mij op nu.nl) er wordt met het fokken van rashonden vaak te veel op uiterlijke kenmerken gelet. De honden worden steeds minder gezond en gaan er mentaal flink op achteruit, ze vertonen meer angstig gedrag en zijn dommer. Een aantal honden rassen zoals kort harige collie zijn eigenlijk al zogoed als verpest. Hetzelfde probleem kom je ook bij sommig raskatten tegen.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:39

Tuurlijk mag je een hond uit het asiel nemen, maar daarmee zet je niet aan tot nog meer fokken. Door stamboomloze honden bij een zogezegde fokker te kopen wel.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:40

knuffeldier schreef:
Bastaard honden zijn vaak gezonder dan speciaal gefokte rashonden.

Heb je daar bewijzen van, studies of zo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:41

Ik vind een stamboom toch beter,onze hond hebben we van een fokker en ze kon niet voor de fok gebruikt worden omdat ze drager is van een erfelijke oog afwijking(staar).Met anderhalf worden teefjes gechekt bij de dierenarts en toen kwam dit aan het licht.Dat bastaarden gezonder zijn ben ik het wel eens,althans ik zie dat om me heen en hoor het van heel veel mensen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:43

PussInBoots schreef:
Waarschijnlijk zal ik er een uit het asiel halen of bij iemand die daadwerkelijk een weloverwogen keus heeft gemaakt om een nestje te fokken,

Hoe kun je een weloverwogen keuze maken om een nestje te fokken als je niets weet over de lijnen, niet weet wat voor erfelijke gebreken er voorkomen bij de voorouders (dus niet alleen de ouders) en welke karakters?
Hoe kun je een weloverwogen keuze maken als je niet eens weet of moederhond en vaderhond wel of niet familie van elkaar zijn?
Hoe wil je een onderzoek doen naar familieleden van je a.s. pup om te kijken hoe het met het karakter van die honden is gesteld en met eventuele erfelijke gebreken?

Over de pupprijzen kan ik kort zijn. Bij een hoop rassen zijn de pups zonder stamboom duurder dan die met stamboom, zeker als ze in de mode zijn. Het aanvragen van een stamboom kost gelukkig heel weinig, dus de smoes die veel verkopers gebruiken dat het goedkoper is zonder stamboom is totale onzin en een verkooppraat van broodfokkers.
Je wilt niet weten hoe vaak ik gezien heb dat mensne dachten een goedkope pup te hebben en alleen al van de dierenartskosten in het eerste jaar een leuk sportpaard hadden kunnen kopen. Je moet het risico maar willen nemen.
Dat soort verkopers laat het vaak ook gewoon afweten voor wat betreft nazorg, die hoef je echt niet te bellen met vragen en al helemaal niet als de pup niet in orde blijkt te zijn.

Broodfokkers presenteren zich tegenwoordig ook steeds vaker als particulieren die weloverwogen een nestje fokken.
Je moet dus wel over de nodige kennis beschikken om dit te kunnen doorzien.

Als het echt zo is dat je weinig geld uit wil geven voor een pup dan kun je het beste op http://www.dierenasiels.com kijken, daar staan regelmatig nestjes op en dan weet je tenminste zeker dat je niemand sponsort waarvan het grootste motief geld is.

Als je een rashond wilt dan zit daar nu eenmaal een stamboom bij, zit die er niet bij dan heb je geen rashond.
Wil je een leuke kruising let er dan op dat de pupprijs niet hoger ligt dan de asielprijs en dat de pups voor die prijs gechipt, ontwormd en geënt zijn.

De totaal onherleidbare bastaarden zijn inderdaad vaak gezonder maar die zie je bijna niet meer. De kruisingen zijn niet altijd gezonder en de zogenaamde rashonden zonder stamboom zijn ongezonder.

Er is nooit een goed onderzoek gedaan omdat alleen bij de rashonden met stamboom wordt geregistreerd welke erfelijke gebreken er in voorkomen.
In de jaren dat ik o.a. voor de puppyles stond waren er heel wat meer kruisingen en rashonden zonder stamboom die hun eerste verjaardag niet haalde vanwege ernstige erfelijke gebreken dan rashonden. En dan heb ik het nog maar niet over aangeboren karakterproblemen....
Ik zou daar weleens een goed onderzoek naar willen zien, denk dat iedereen schrikt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:45

Ik ben tegen het opzettelijk kruisen van rassen, ongelukjes daargelaten die kun je soms niet voorkomen.
Zelf heb ik een bastaard gehad, mijn moeder vroeger ook en dit waren ontzettend leuke honden, erg hard voor zichzelf en hadden nooit wat. (uitzonderingen daargelaten, wij hebben gewoon veel geluk met onze honden)

Ik ben eigenlijk ook tegen het fokken zonder stamboom, als je toch al een rashond (met stamboom hebt en je doet er eenzelfde bovenop (ook met stamboom) dan is het een kleine moeite om die stamboom erbij te regelen (70 euro per pup (papier+chip))

Maar als mijn rashond geen stamboom heeft zou ik er ook niet mee fokken, er lopen al genoeg papierloze rashonden rond, persoonlijk zou ik daar niet nog meer van willen maken, dat doet een ander wel, ik lever ze liever met papier af.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:52

Ik wil NOOIT meer een RAShond of RASpaard.

Ik heb er alleen maar ellende mee gekend |( .
Momenteel heb ik een ras Bull-terrier met huisstofmijt en voerallergie. Je wilt niet weten wat dat voor ellende is voor dat beest. Het heeft ons 2 jaar gekost om erachter te komen dat het niet alleen voer, maar ook huisstofmijtalergie was. En de hond werd intussen maar kaler en kaler ;( en had zo'n jeuk, zo zielig...

Mijn Ras Welsh pony is veel te vroeg gestorven door hoefbevangenheid.
Mijn ras Ijslander had hele erge zomereczeem en werd op 12 jarige leeftijd ernstig dampig.
De andere Ras Ijslander lag op 5 jarige leeftijd opeens dood in de wei; hartstilstand.
De derde Ras ijslander is gestorven aan een te grote mild en abces in de maag.
De Ras New Forest van mijn nicht (al bovenstaande pony's zijn overigens door mijn Opa aangekocht en stonden tesamen) kreeg bronchites en spuugde groene slijm op het laatst (erg smerig).

Later heeft mijn nicht haar man nog dravers gehad en alle paarden met goede stamboom hadden iets. Eentje had Leukemie, de ander artrose.

Mijn huidige paard heeft geen stamboom. Ik heb haar al 12 jaar. Zo lang heb ik de andere paarden niet gehad ;( .
We hebben een kruising Beauceron uit het asiel gehad, die bij ons zonder problemen zeker 13 jaar is geworden (want je weet natuurlijk nooit of ze de hond wat jonger hebben gemaakt dan hij in werkelijkheid was).

Ik snap dat je een ras in stand wilt houden.
Maar misschien moet er eens beter gekeken worden naar het kruisen van rassen om niet alleen de erfelijke ziektes eruit te fokken, maar gewoon om een sterker ras te fokken, wat niet zo bevattelijk is voor allerlei kwaaltjes. Want dat is wat IK juist ervaar: kruisingen zijn vaak veel sterker van gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 02-02-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:54

Isabonny schreef:
Momenteel heb ik een ras Bull-terrier met huisstofmijt en voerallergie.

Wat heeft een voedsel allergie met een stamboom te maken? leg dat eens uit? Wordt hierop getest dan???

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:55

Jakary schreef:
knuffeldier schreef:
Bastaard honden zijn vaak gezonder dan speciaal gefokte rashonden.

Heb je daar bewijzen van, studies of zo?

Ik zal eens even zoeken of ik het nog kan vinden. Ik heb trouwens niks tegen rashonden hoor. Vind die van jou echt een plaatje! Ben het er ook mee eens dat als je een rashond koopt dat je beter een dier met papieren kunt nemen. Maar een kruising daar zie ik geen kwaad in. Behalve natuurlijk als je alleen maar kruisingen loopt te fokken om er geld aan te verdienen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:58

Doordat een bastaardje goedkoop is, kopen mensen ze snel, zonder zeker te weten of ze wel een hond willen en kunnen houden en zo komen de asiels snel vol met bastaardjes die toch niet zo leuk waren als ze wat groter zijn.

Als je voor een hond met stamboom kiest dan denk je daar echt wel eerst een keer beter over na voordat je zo'n (bijv) 650 euro's ervoor neertelt.

Nou zeg ik niet dat er geen rashonden in het asiel zitten maar het zijn meer bastaardjes.

Oftewel ik ben tegen het vermeerderen van honden zonder papieren en voor het verantwoordelijk fokken met honden die een stamboom hebben en getest zijn.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:02

Isabonny schreef:
Ik snap dat je een ras in stand wilt houden.
Maar misschien moet er eens beter gekeken worden naar het kruisen van rassen om niet alleen de erfelijke ziektes eruit te fokken, maar gewoon om een sterker ras te fokken, wat niet zo bevattelijk is voor allerlei kwaaltjes. Want dat is wat IK juist ervaar: kruisingen zijn vaak veel sterker van gezondheid.
die ervaring heb ik dus ook. Artikel plaats ik morgen wel, want ik zit te internetten op mijn mobiel en dan kan ik geen link knippen en plakken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:06

Chiqa schreef:
Isabonny schreef:
Momenteel heb ik een ras Bull-terrier met huisstofmijt en voerallergie.

Wat heeft een voedsel allergie met een stamboom te maken? leg dat eens uit? Wordt hierop getest dan???

Toen ik met mijn Bull-Terrier naar een andere DA ging, eentje met veel ervaring met Bull-Terriers, was het eerste wat ze vroeg: Uit welke bloedlijn komt de hond. Alleen al daaraan kon ze blijkbaar vertellen aan wat voor allergie de hond waarschijnlijk zou leiden.

Of hier op getest wordt weet ik niet. Ik neem aan dat ze met die bloedlijnen niet meer fokken. Maar ja, zeker weten doe ik het niet. Ik heb me daar nooit in verdiept. Maar mij lijkt wel dat je zoiets eruit zou kunnen fokken, door met een ras te kruisen wat hier totaal geen last van heeft.

Mij valt namelijk wel vaker op dat er verschillende rassen zijn die echt met specifieke gezondheisproblemen kampen, zoals bijvoorbeeld bij een Dalmatier: die wordt extra gecontroleerd op doofheid. Waar komt zoiets vandaan? Mij lijkt door inteelt, alleen maar om een rashond te kunnen behouden. De basis bij sommige rassen is te klein en daardoor beginnen zich allemaal problemen voor te doen. Meng er eens wat vreemd bloed door, iets wat kwa rasstandaard er op lijkt (dus niet Labrador met poedel, want dan krijg je dus een heel nieuw ras, de Labradoedel). Dat kan volgens mij alleen maar voordelen opleveren.