Goudvisje maakt allemaal rare salto's.... (*filmpje)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Goudvisje maakt allemaal rare salto's.... (*filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:31

Onze vis maakt aldoor rare salto's en andere gekke bewegingen.
Ik vind het toch wel vreemd. Toen hij er mee begon, gingen we er vanuit dat hij niet lang meer zou leven..
Maar nu 1.5/2 weken later, leeft hij nogsteeds. En hij heeft z'n periodes. Het is een paar dagen goed geweest,
en nou is die gisteren weer begonnen.

Wat me wel opvalt. Als de kom weet ietsje vieziger wordt, wordt het erger. Maarja, om nou elke 2 dagen de
kom te verschonen is wel een beetje heel erg veel lijkt me. Hij eet trouwens ook gewoon goed..

suuzepuus

Re: Goudvisje maakt allemaal rare salto's.... (*filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:34

dat ziet er niet gezond uit. raar dat je water ook zo snel vies wordt. er is iets niet goed met je water.
en je hebt zo te zien een ronde kom???? das echt heel erg zielig voor je vis!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:39

Het is gewoon normaal water uit de kraan....
En ik heb zo'n kom:
http://img99.imageshack.us/img99/1358/vissenkomyk5.png
Dus rond met platte onderkant. Waarom is dat zielig.
En dat is niet de reden waarom hij zo gek doet, ander zou hij
dat al veel eerder gedaan hebben en de andere ook. ;)

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:43

Sodeletuut schreef:
Het is gewoon normaal water uit de kraan....
En ik heb zo'n kom:
http://img99.imageshack.us/img99/1358/vissenkomyk5.png
Dus rond met platte onderkant. Waarom is dat zielig.
En dat is niet de reden waarom hij zo gek doet, ander zou hij
dat al veel eerder gedaan hebben en de andere ook. ;)

Waarom is het zielig als we jouw een aantal weken of misschien langer in je kamer opsluiten??? Elke keer hetzelfde rondje geeft geen enkele uitdaging natuurlijk.

Maar goed, ik ben geen kenner maar als ik het zo mag beoordelen als leek lijkt het mij dat het beestje te weinig zuurstof krijgt maar nogmaals ik weet dat niet zeker hoor.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:46

Ten eerste is een vissenkom idd niet het beste wat je kan doen voor een vis. En ten tweede, heb je geen filter systeem? [Ik weet niet precies hoe dat heet.. aangezien ik me niet zoveel bezig houd met onze aquariums.. :o].

Het water ziet er namelijk wel erg troebel uit, en dat is niet goed voor een vis..
Bovendien dient een vis te aklimatiseren aan het water. Dus kan je niet zomaar ander water er bij gooien.. :n

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:47

ik denk niet dat het een optie is om deze vid een een enorme vijver of iets dergelijks te doen. Las trouwens ergens dat vissen maar een geheugen van 3 seconden hebben, dus elke keer een nieuwe ontdekking hahaha

Maar zonder gekeheid, het is net alsof hij iets met zijn evenwichtsorgaan of zoiets heeft? hij valt de hele tijd om lijkt het wel. Maarja, je kan er moeilijk mee naar de dierenarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:48

Het lijkt wel op desorièntatie, of evenwicht stoornis.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:48

Dierenwinkel stopt met verkoop goudvissenkom

De Vissenbescherming heeft met een bos bloemen de eigenaren van Faunaland aan de Rijnstraat te Amsterdam, Sander Ju en Lioni Valentien, bedankt voor hun initiatief om te stoppen met de verkoop van goudviskommen. Onlangs sloegen Sander Ju en Lioni Valentien de laatste goudvissenkom voor hun winkel kapot, omdat die een dieronvriendelijke behuizing is voor een goudvis.

Goudviskommen zijn door de ronde vorm niet geschikt voor goudvissen, er zijn grotere temperatuursverschillen dan in een gewoon aquarium, de dieren kunnen zich niet orienteren, ze zijn te klein, er is te weinig zwemruimte, te weinig zuurstof, geen plaats voor plantjes, zand en/of steentjes. Vissen zijn dieren met gevoel en bewustzijn, zij nemen veel meer waar, dan men vroeger ooit vermoed heeft. Zij communiceren met elkaar via bewegingen, geluiden, kleur- en lichtsignalen, terwijl zij met hun extra zintuig, de zijlijn, die aan weerskanten van het lichaam loopt, minieme bewegingen in het water kunnen waarnemen. In Duitsland is de goudviskom al verboden, in Nederland nog niet.

Mede in verband met De week voor het Huisdier roept de Vissenbescherming de dierenwinkels op om het voorbeeld van Sander Ju en Lioni Valentien te volgen. De Stichting Vissenbescherming is in 2000 opgericht om de belangen te behartigen van vissen en andere in het water levende dieren.

Bron: Stichting Vissenbescherming

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:53

Bedankt Suuzepuus!!! Super goed ook van Faunaland.

Een kom is superslecht voor een vis.

Goudvissen HOREN normaal gesproken 30 cm lang te worden. Hebben veel zwemruimte nodig, schuilplaatsen waarin ze zich terug kunnen trekken, etc etc.

Een kom is dierenkwelling.

Als een vis maar een geheugen van 3 sec zou hebben zouden ze ook niet weten dat jij ze voer geeft en dus niet naar boven of vooraan het glas komen zwemmen als je de kamer in loopt.

jasmijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:54

wij hebben ook een kom, alleen dan platte onderkant en recht naar boven rond. en mijn vis is al 8 jaar en komt niks te kort, heb 2 week het zelfde probleem gehad van dat waazige water. had de kom versschoont binnen een dag weer zo wazig. heb um toen weer verschoont en alles extra goed en helemaal nieuwe plantjes gekocht. sinsdien is mijn kom helder gebleven.

die vis lijkt wel een evenwichtstorinis te hebben, alsof hij zijn vinnen ( zo heet dat tog) niet onder controle heeft.
maar kan je niks aan doen lijkt mij en de dierenarts ook niet:P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:55

Ik dacht zelf inderdaad ook aan een evenwichtsstoornis.

suuzepuus. Maar wat zou jij doen dan? Nu, na zoveel jaren al
deze vissen te hebben, opeens een peperduur aqarium kopen?
Die dingen zijn heel duur en dan ook nog eens zo'n filtersysteem.
En dan heb ik zo'n ding, en gaan ze aan ouderdom dood. Ik heb
ze al zo lang, ze zijn echt al best oud.

Maargoed, als ik ooit weer vissen neem, zal ik een vierkante kom
nemen :+

Ik heb ook gelezen dat een vis een geheugen van 3 sec heeft...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:56

Pak een grote bak, schep hier wat water uit de vissenkom in.

Maak je vissenkom schoon, en spoel je grind ook schoon.
Vul deze tot hooguit 3/4 met water, anders wordt de oppervlakte water/lucht te klein, en doe er een klein scheutje Aquasafe in (dit breekt nitraten in het water af, en zorgt ervoor dat het beter leefbaar is voor de vis). Aquasafe haal je gewoon bij de dierenwinkel.
Zorg dat je 1 of 2 waterplantjes erin hebt staan, die geven zuurstof af aan het water.

Dan je visje erin, waarschijnlijk zal hij het beter naar zijn zin hebben dan nu.. lijkt mij nl ook een geval van zuurstof tekort of teveel gifstoffen in het water. Niet elke dag voeren, maar bv om de dag een beetje.. te veel voer = teveel afvalstoffen..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:56

jasmijnlover schreef:
wij hebben ook een kom, alleen dan platte onderkant en recht naar boven rond. en mijn vis is al 8 jaar en komt niks te kort, heb 2 week het zelfde probleem gehad van dat waazige water. had de kom versschoont binnen een dag weer zo wazig. heb um toen weer verschoont en alles extra goed en helemaal nieuwe plantjes gekocht. sinsdien is mijn kom helder gebleven.

die vis lijkt wel een evenwichtstorinis te hebben, alsof hij zijn vinnen ( zo heet dat tog) niet onder controle heeft.
maar kan je niks aan doen lijkt mij en de dierenarts ook niet:P

Ja zo'n kom hebben wij ook :j

Ik denk ook niet dat de DA er wat aan kan doen.
Ik zal ook wel even nieuwe plantjes etc. kopen, en dan grondig schoonmaken en dan nog eens kijken. :)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:57

noooiiiittt water uit de kraan halen!!!
En nooit meer dan 1/3 tegelijk eruit halen!
Goudvissen zijn wel viezerikken, dus 1 keer in de week 1/3 water verversen.. En laat eens water testen..

Je kan ook aan de slag met aquatan en nitrivec
Aquatan maakt van leidingwater viswater, en nitrivec voegt bacteriën toe.

Een klein aquarium heb je al voor €60 euro incl filter en verlichting
(aqua cube 40 liter)
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 29-01-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:57

Als je water verschoont, moet je 1/3 water eruit halen en dat opnieuw bijvullen. Dat is beter voor het aquariummilieu.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:58

een vierkante kom(om zo maar te noemen) is helelmaal niet zo duur hoor! en als je even op mp gaat kijken staan er hele mooie aquariums te koop met alles erop en eraan voor weinig geld!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:58

femmefatale1 schreef:
Pak een grote bak, schep hier wat water uit de vissenkom in.

Maak je vissenkom schoon, en spoel je grind ook schoon.
Vul deze tot hooguit 3/4 met water, anders wordt de oppervlakte water/lucht te klein, en doe er een klein scheutje Aquasafe in (dit breekt nitraten in het water af, en zorgt ervoor dat het beter leefbaar is voor de vis). Aquasafe haal je gewoon bij de dierenwinkel.
Zorg dat je 1 of 2 waterplantjes erin hebt staan, die geven zuurstof af aan het water.

Dan je visje erin, waarschijnlijk zal hij het beter naar zijn zin hebben dan nu.. lijkt mij nl ook een geval van zuurstof tekort of teveel gifstoffen in het water. Niet elke dag voeren, maar bv om de dag een beetje.. te veel voer = teveel afvalstoffen..

O, dan hebben wij er ook te veel water in zitten.
Ik zal er vooraan ook wat minder in doen. En naar Aquasafe zal ik ook eens kijken. Dankje

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:58

Misschien inderdaad een grote bak? Wij hadden een sorrt enorme stylische plantenbak een tijdje als vissenvijver. Gewoon lekker buiten. Vissen blij, en wij blij want het zag er heel leuk uit en was niet duur :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:59

Merlinde schreef:
noooiiiittt water uit de kraan halen!!!
En nooit meer dan 1/3 tegelijk eruit halen!
Goudvissen zijn wel viezerikken, dus 1 keer in de week 1/3 water verversen.. En laat eens water testen..

Oh. Wij verschonen altijd de volledige kom.. Altijd zo geleerd, en zo gedaan.
En waar moet ik dan water vandaan halen? :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:00

essie_blue schreef:
Misschien inderdaad een grote bak? Wij hadden een sorrt enorme stylische plantenbak een tijdje als vissenvijver. Gewoon lekker buiten. Vissen blij, en wij blij want het zag er heel leuk uit en was niet duur :D

Buiten?.. Lijkt me niet zo leuk als het vriest enzo.... En moeten ze geen glazen bak hebben?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:01

suuzepuus schreef:
een vierkante kom(om zo maar te noemen) is helelmaal niet zo duur hoor! en als je even op mp gaat kijken staan er hele mooie aquariums te koop met alles erop en eraan voor weinig geld!

Klopt. wij hebben ook alleen maar 2de hands aquariums. En die zijn toch vrij groot. Zitten maar 4 goudvissen in de een en een grote groep guppen en een paar andere visjes in de ander. Die hebben ruimte genoeg :).

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:02

Sodeletuut, heb mijn vorige bericht even bijgewerkt.. heb een tijd in een vis winkel gewerkt :)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:03

Je mag nooit meer dan 1/3 verschonen omdat dan alle bacterien uit het water zijn, en de temperatuur kan dan verschillen, wat weer stip tot gevolg heeft :)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:03

Sodeletuut schreef:
essie_blue schreef:

Buiten?.. Lijkt me niet zo leuk als het vriest enzo.... En moeten ze geen glazen bak hebben?

Vissen hoeven geen glazen bak te hebben hoor?
En buiten kan idd prima, gewoon gaas er over heen tegen de vogels. Kende een meisje die had er ook stroomdraad om heen staan tegen de katten enzo. Werkte perfect ;). Vissen happy, lekker veel ruimte etc. En het zag er leuk uit :j.

jasmijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:05

jaa, wou ik net vragen. waar haal je het water vandaan dan?
mijn vis gaat altijd gewoon even in een andere bak. met plantjes er gewoon bij en dan water verschonen en bak schoonmaken en dan doormiddel van het kraanwater weer op kamer tempratuur er in laten stromen. zo doen wij het al jaren