Weet het even niet meer met poezewoes...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Weet het even niet meer met poezewoes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:50

Ik heb nooit geweten dat een kat kan gillen...

Vorige week zondag was Kiddy een beetje uit z'n hum, hij lag op tafel chagrijnig om zich heen te kijken en toen ik hem aaide haalde hij uit, iets wat Kiddy NOOIT zou doen. Even daarna ging hij op de bak om te plassen en liet hij geen urine achter. Dit is geen goed teken bij een blaasgruiskat met heel wat blaasontstekingen in zijn verleden.

Heb daarop direct de DA gebeld en we zijn erheen gereden. Ze heeft zijn blaas gevoeld, maar die zat niet vol. Ze wilde urine afnemen, dus hij kreeg een roesje en ze wilde hem catheteriseren, maar dat lukte niet. Vervolgens werd zijn buik geschoren en ging hij onder de scan. Ze kon niet precies vinden wat ze zocht en vervolgens werden er 2 foto's genomen; niets afwijkends te vinden!

Afgelopen dinsdag ben ik met hem naar de faculteit geweest. Ook zij konden niets afwijkends vinden op de scan en foto's, wel hebben zij urine afgenomen (door de buikwand heen) en bloed. Ook ivm zijn 'dik worden zonder reden' hadden ze dit nodig voor onderzoeken.
Woensdag werd ik gebeld dat hij een chronische blaasontsteking heeft, die op het moment op z'n top is en de faculteit zou kijken naar een behandeling.

Oke... Kiddy woonde inmiddels op de kattenbak, maar er kwam geen plas uit.

Gisteravond was hij erg nors tegen de andere katten en liep constant brommend door het huis, van bak naar bak. Toen ik vannacht naar bed ging kwam hij tegen me aan liggen op z'n zij, strekte zich uit, begon te trillen en te stuipen onder een hoop gekrijs. We hebben direct de DA gebeld en daar stonden we vanmorgen om 5 uur op de stoep.

Mijn DA wilde weten wat het behandelplan zou worden van de faculteit, maar ik zei dat ik niet zou gaan wachten tot maandag, dat Kiddy NU pijn heeft en dat er NU wat aan gedaan moest worden. Hij heeft pijnstiller en antibiotica gekregen, we hebben pijnstiller gekregen voor vanavond en morgen moeten we terug voor weer antibiotica en pijnstilling.

Het lijkt wel alleen maar erger te worden, zoals ik in mijn eerste zin zei heb ik nooit geweten dat een kat kan gillen, maar Kiddy kan het helaas. Het klinkt alsof er iemand op z'n staart staat, een hele poos achter elkaar en dan gebrom er achteraan. Elke keer als hij naar de bak WAGGELT of als hij zich probeert om te draaien.

Ik heb net de DA gesmst en zij zegt dat er cru gezegd niets aan te doen is op dit moment. De antibiotica en ontstekingsremmer moeten hun werk gaan doen, maar met iets chronisch' weet je nooit wanneer iets z'n werk gaat doen. Het enige wat wij kunnen doen is zorgen dat hij veel drinkt, maar hoe pak je dat aan? We hebben genoeg waterbakken staan, we kunnen hem niet gaan dwingen op schoot met een spuitje, want als je alleen al naar hem kijkt dan vergaat hij.

Ik zit echt met m'n handen in het haar... ik voel me zo schuldig en verdrietig, omdat ik meer voor hem wil doen, maar er is op dit moment niets dat ik kan doen. Inslapen is ook al in mijn hoofd voorbij gekomen, dat is humaner dan dit. We moeten het sowieso een aantal dagen aankijken.

Moest even m'n ei kwijt...

Anoniem

Re: Weet het even niet meer met poezewoes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:52

Tjonge wat vervelend, zowel voor jou als voor je kat :(:)
Het enige wat je kan doen is naar de dierenarts luisteren, maar ik snap dat je meer wil doen.
Sterkte in elk geval!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:58

Wat ellendig als je hulpeloos moet gaan zitten afwachten, terwijl je ziet dat je kat zo zit te lijden. Dat arme dier........
Ik hoop echt dat de medicijnen snel aanslaan en hij weer zijn oude vertrouwde zelf is.
Sterkte!

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:59

Ai, wat zal je je machteloos voelen. Ik heb een van onze katten weleens horen gillen toen hij last had van blaasgruis, vreselijk. Kan je geen andere dierenarts bellen? ik vind het vreemd dat ze niets doen. Probeer anders eens op een kattenforum misschien kan iemand je daar verder helpen? Heel veel sterkte !

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:01

Och, wat vreselijk voor jullie allemaal. Ik zou willen dat ik het verlossende antwoord in huis had, maar helaas..... ;(
Ik wil je wel heel veel sterkte wensen en ik hoop echt dat het snel beter gaat met Kiddy :(:)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:05

Ik heb een topic lopen op het kattenforum, maar bedankt voor je tip :)

Hij is al bij 2 DA's geweest (mijn eigen en de faculteit). Heb wel zitten denken over een 3e DA, maar ik denk dat we daar weinig mee opschieten. De DA's waarbij hij is geweest zeggen beide hetzelfde (blaasontsteking, niet verstopt en geen gruis in z'n urine). En mijn DA is natuurlijk afgelopen nacht begonnen met het behandelen met antibiotica en ontstekingremmer, denk niet dat het slim is om dan nu over te stappen naar een ander (buiten dat weet ik ook niet welke medicijnen hij nu precies krijgt).

Mijn vriend wil het liefst dat hij bij de DA wordt opgenomen, ondanks dat ze niets meer voor hem kunnen doen op het moment dan wij zelf. Ik ben zo bang dat ik hem binnenkort moet laten inslapen, dan wil ik hem niet nog meer stress geven door hem ergens in een hokje te zetten met vreemde mensen (is nogal een angsthaas).

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:15

He gatsie Quel, dit is echt niet lekker. Je schuldig voelen is een logische reactie, maar niet terecht. Je doet alles voor hem!!Wat zal je je machteloos voelen!! Ik heb geen advies voor, kan je alleen maar heel veel sterkte wensen!! :(:)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:20

Jeetje wat vervelend allemaal. Kan me voorstellen dat dit vreselijk is! Is er nog helemaal geen verbetering sinds de pijnstillers van de DA?? Inslapen is niet wat je wil, maar ik kan me voorstellen dat je denkt- alles beter dan deze pijn! En je dan vreselijk voelen omdat je het hebt gedacht :( En je kan niet in de toekomst kijken heh...

Hebben ze met zekerheid vastgesteld dat het chronisch is?? Wat betekent dat? Blijft hij dan altijd pijn houden of komt het af en toe de kop opsteken? Hoe dan ook....bah bah bah. Heel veel sterkte, ik voel met je mee...(wij denk ik allemaal)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:31

wat ontzettend akelig. Het is altijd zo afschuwelijk om je beestje te zien lijden. En die machteloosheid, ik weet nog goed afschuwelijk ik me voelde toen ik mijn kat schokkend en stuiterend op de grond aantrof in ik helemaal niks kon doen. Erg goed dat je zoveel actie hebt ondernomen!ik kan je helaas geen advies geven, maar er moet toch wat zijn anders heeft hij niet zo'n pijn. Heel vervelend dat ze niks kunnen vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:32

om meer vocht binnen te krijgen, kan je ook nat voer uit blik geven met flink wat water erdoorheen
zo krijgt mijn katje ook wat extra vocht binnen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:35

Elpharo; ik weet er ook nog niet het fijne van, want er moesten nog meer onderzoeken gedaan worden (o.a. cushing, want hij heeft nog een groot probleem) en daar hoor ik morgen meer over. Dan kan ik ook direct vragen wat het voor nu precies allemaal betekent.

Lynn_Nikita; Kiddy zit op een blaasgruisdieet, voer normaal alleen droge brokjes. Heb wel ander natvoer in huis van de andere katten, maar dat mag hij niet. Ga morgen sowieso ff langs de praktijk hier om de hoek om maaltijdzakjes te halen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:50

Bah wat akelig voor jou en je poes om te moeten meemaken... Zijn zijn nieren gecheckt? Dat doet ook echt verdomde pijn als daar een ontsteking gaat zitten, heb mezelf daarom nog tegen de muur gegooid van de pijn...

Veel sterkte en ik hoop dat de pillen gauw gaan werken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:59

mijn missy heeft ook blaasgruis, en je hebt ook blikvoer voor blaasgruis....

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:32

Oh Quellian,
wat zul jij je afschuwelijk voelen. :(:) En dat terwijl je alles voor Kiddy doet.
Je zegt dat Kiddy op de bak zit, maar niet plast. Nu kan ik me voorstellen dat plassen zeer doet als je een daverende blaasontsteking hebt, maar hij zal het geen dagen kunnen ophouden. Je weet zeker dat hij toch alsnog niet verstopt is?
Ik heb je vorige posts gelezen, maar ik herinner me niet meer of er ook röntgenfoto's gemaakt zijn? Hij kan natuurlijk ook een heel vervelende blaassteen hebben.
Wat de pijnstiller betreft: die zou eigenlijk al moeten werken.
Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat héél snel beter gaat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:37

O quell, jij loopt net als ik dus ook al te kwakkelen met je dieren...
Wat bizar zeg dat ze niets kunnen vinden, zelf denk ik als ik dit verhaal zo lees aan een
ontsteking bij de blaas of nieren.
Heb zelf een blaaskat gehad, en heb dit met fythotherapie en homeopathie aangepakt,
de reguliere medicatie hielp voor geen meter.
Het gaat zo goed dat hij er overheen gegroeit is gelukkig.
Ik wens jullei dat ook toe, opname zou ik wel overwegen dan kunnen ze hem goed in
de gaten houden.
Je weet mijn verhaal ast wel van vorrig weekend toen ik diep in de nacht met een doodzieke kat bij de DA zat, de volgende dag meteen opgenomen.
EN dat is een streskip eerste klas, daar maakte ik me nog het meeste zorgen om.
Sterkte ik hoop dat ze iets voor je kunnen doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:41

Er is toch zo een speciale kattenziekte? Een kennis van mij had dat, ze had kittens uit een goed nest met stamboom en een jong tijgertje. Blijkt dat tijgertje ineens ziek te zijn geworden na een jaar of zo en ze zijn er achter gekomen dat hij die speciale virus (?) heeft en die is niet te genezen. Hij had ook een andere raskat aangestoken. Is alleen besmettelijk voor kittens en oude katten.

Ik zal eens spitten om de naam weer te kunnen noemen. Kan alleen als ze een bloedtest nemen en op die ziekte testen om er achter te komen.

Ik weet het FIP.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:45

Jeetje wat vervelend allemaal. Arme poezebeest.

1 van onze katten heeft nierproblemen, op een gegeven moment dronk hij bijna niks meer en zat ook de hele dag op de bak.
Wij hebben hem toen karnemelk gegeven en dat vond hij heerlijk. Nu drinkt hij erg veel en loopt op zijn einde. Maar goed, deze kat is al 19.

Sterkte ermee!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 10:56

Gisterochtend (om 5 uur) zat z'n blaas niet verstopt en afgelopen dinsdag en vorige week zondag zijn er scans en rontgenfoto's gemaakt. Ze konden niets van een volle blaas vinden of vocht in z'n buikholte.

Maar nu gaat het toch echt niet lekker met hem... Hij eet en drinkt niet meer en geeft over. Ook heeft hij met zekerheid niet meer geplast sinds gisteravond.

Ga om 14.00u. met hem naar de DA.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:13

Wat super vervelend zeg... Ik hoop dat ze er snel achterkomen wat het nou precies is en dat hij snel weer op de been is. heel veel sterkte!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:12

Verdorie het lot is je poes niet gunstig gezind hoor ik... veel succes bij de DA!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:07

Ik plaats even een link in het boktcattery topic, daar zitten een paar bokkers met heel veel kattenverstand.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:12

FIP is wel heel wat anders, het gaat hier duidelijk om een blaaspatient.

Ik weet niet welke medicijnen je allemaal hebt?
Wij gebruiken hier vaak spasmoglucinol of dridase om de blaas even wat te ontspannen, dan hebben ze niet de hele dag dat geirriteerde gevoel.

En, lust hij graag vlees?
Dan zou je bij je dierenarts bakjes vlees speciaal voor blaasproblemen kunnen halen, krijgt hij ook weer vocht binnen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:19

He wat een nare situatie.
Ik zou ook net als jullie, eerst alles eraan doen hem beter te maken.

Maar laat je in deze wel zeer goed adviseren, een kat die laat merken dat ie pijn heeft, heeft ECHT pijn, daar katten echt een enorm hoge pijngrens hebben.
En dat zou mij toch doen overwegen om het diertje een spuitje te laten geven. Maar dat is een vreselijk moeilijke keuze die alleen jij kan maken.

Heel veel sterkte

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:22

Ik ken het wanhopige gevoel: je wil helpen maar weet niet hoe en of je iets kán doen. En je voelt je schuldig omdat hij zo duidelijk lijdt en je weet niet of een spuitje nu het beste is of juist niet en welke beslissing je moet nemen. :(:)

Bij mijn vorige katten heb ik in dezelfde soort situatie uiteindelijk voor een spuitje gekozen. Op het ogenblik dat de DA zelf aangaf dat hij niet meer wist wat te doen. Dan houdt het op voor mij. Helaas kom je nooit te weten of je beslissing nu de juiste is geweest. ;(

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:44

Stom, vergeten te zeggen, maar misschien is het een idee als je DA wat bloed afneemt voor de niercontrole?