Schotse Collie-eigenaars?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Schotse Collie-eigenaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 11:12

Hoi,

mijn vriend heeft als 2-jarig ventje een schotse collie cadeau gekregen van zijn ouders. Helaas heeft hij haar na 15 jaar moeten laten inslapen.

Nu we zelf stilletjes aan naar een eigen huisje aan het uitkijken zijn, zijn we ook aan het nadenken over het aanschaffen van een pup. Ik wou een Duitse dog maar vriendlief ging er niet echt mee akkoord :+ Dus wordt het een Schotse Collie :D Wat samen met onze Chihuahua die we nu al hebben best grappig gaat worden...

Nu zijn we dus op zoek naar fokkers, die zelf toch echt met de pups ook bezig zijn, en niet zoiets hebben van en nu een nest en direct weer een nest om vervolgens heel snel nog een nest te fokken. De reden dat we nu al op zoek gaan is mede opdat ik ook wat zou leren van het ras, en wil zeker de juiste pup kopen, niet zomaar de eerste de beste waar het nadien niet mee klikt.

Wie heeft er een Schotse collie, wat zijn jouw ervaringen, en hebben jullie ook een fototje :D

onne

Re: Schotse Collie-eigenaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:18

Hoi,
Wij hebben er een, het is een teefje.
Het is onze 2e collie, ik vind het een super fijn ras,en over het algemeen rustig.
Horen graag bij het gezin.
Wat ik ook vind is dat ze gevoellig zijn.
Ze leren snel en graag, kortom ik vind ze geweldig

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:21

Ik kan je maar half helpen, heb namelijk een halve Schotse Collie (je zou het op het oog niet zeggen, hij lijkt veel meer op een Bordercollie maar het is toch echt een Schot).
Die van ons komt uit Griekenland, zelf geimporteerd zegmaar, was een zwervertje (waar we dus wel weer de ouders van hebben weten na te trekken, zodat we erachter kwammen dat ie een collie is)

Onze Ody is heeeeeel erg lief, maar hij blaft wel ontzettend veel. Dat schijnt een eigenschap van Collies te zijn, het zijn echte praters.
Verder is het echt een schat van een hond, zowel met mensen, andere honden, katten en kinderen.

Afbeelding
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:45

Het is goed dat je je nu al een beetje gaat orienteren, er bestaan ook erfelijke aandoeningen binnen het ras, zorg ervoor dat je een pup bij een goede fokker vandaan haalt, en haal vooral niets bij broodfokkers.
Heb je al gekeken op de startpagina voor Collies en Shelties?
En wil je perse een collie of mag het ook een Sheltie zijn?

Kijk eens hier

http://schotseherdershond.startpagina.nl/

http://sheltie.startpagina.nl/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:53

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-01-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:13

* meld zich *

Meet onze Zeus:

Afbeelding Afbeelding

Zeus komt uit een asiel in Malaga, Spanje. Mijn vriendin Mies (Sientje@Bokt) zag hem nu iets langer dan 5 jaar geleden in een advertentie op Marktplaats die er al een aantal maanden op stond en inmiddels ook een paar duizend keer bekeken was. De reden dat hij moeilijk te plaatsen was, lag in het feit dat hij blind was geworden tgv. teveel stompen voor zijn kop (in Spanje gaan ze niet zo zachtzinnig om met honden) en zijn gebrek aan gezichtsvermogen compenseerde door wat vaker te "voelen" met zijn tanden :D.

Mies heeft met de adverteerder gemaild en al een paar dagen later kon ze hem als sneu hoopje hond ophalen in België. Voornamelijk dankzij haar inspanningen de afgelopen jaren gaat het nu een stuk beter met Zeus, hij heeft al ruim een jaar niemand meer gebeten.

Het is voor ons een fantastische hond, hij is mijn grote vriend, en als ie er over een paar jaar (hij is inmiddels ongeveer 10 jaar oud) niet meer is, komt er - als het aan mij ligt tenminste - zeker weer een Collie voor in de plaats.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:21

Mocht je voor een pup gaan, zie deze pagina als waarschuwing dat er ook onderling bij fokkers niet altijd even duidelijk met informatie wordt omgesprongen.

http://www.collieweb.net/pups.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:26

EricPrast schreef:
De reden dat hij moeilijk te plaatsen was, lag in het feit dat hij blind was geworden tgv. teveel stompen voor zijn kop (in Spanje gaan ze niet zo zachtzinnig om met honden) en zijn gebrek aan gezichtsvermogen compenseerde door wat vaker te "voelen" met zijn tanden :D.

De blindheid kan ook worden zijn veroorzaakt door een erfelijke aandoening die in dit hondenras vaker voorkomt. Dat ze in Spanje niet zachtzinnig met honden omgaan is bekend. Vlak echter erfelijke aandoeningen niet uit. Mocht je weer voor een collie gaan, is dit iets om iig op te letten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:38

Cassidy schreef:
EricPrast schreef:
De reden dat hij moeilijk te plaatsen was, lag in het feit dat hij blind was geworden tgv. teveel stompen voor zijn kop (in Spanje gaan ze niet zo zachtzinnig om met honden) en zijn gebrek aan gezichtsvermogen compenseerde door wat vaker te "voelen" met zijn tanden :D.

De blindheid kan ook worden zijn veroorzaakt door een erfelijke aandoening die in dit hondenras vaker voorkomt. Dat ze in Spanje niet zachtzinnig met honden omgaan is bekend. Vlak echter erfelijke aandoeningen niet uit. Mocht je weer voor een collie gaan, is dit iets om iig op te letten.

Ik ben op de hoogte van het bestaan van de onder de verzamelnaam CEA bekend staande erfelijke oogafwijkingen bij collies, evenals van de eveneens erfelijke intolerantie voor medicatie (MDR-1).

In geval van Zeus staat vast dat zijn blindheid het gevolg is van mishandeling, zijn ogen zijn door een dierenarts onderzocht. Volgens die dame konden de beschadigingen die ze in zijn ogen aantrof, onmogelijk het gevolg zijn van één van de erfelijke oogaandoeningen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:59

Wij halen al 30 jaar onze collie bij dezelfde fokster. Tussendoor wel eens een andere geprobeerd. Maar aangezien je zo'n hond 14 jaar minimaal hebt geef ik liever wat meer uit voor een gezonde hond met een goed karakter. Vorig jaar hebben we onze blue merle collie er nog gehaald. Haar honden leven in een enorm groot huis met een joekel van een terrein. Zij is zelf ook jurylid en heeft een eigen homepage. iets met van Crottorf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:05

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:20

Ja mijn ouders hebben destijds hun eerste hond bij hun gehaald. Het is een barones. En destijds leefde haar moeder de grafin nog. Ze wonen tegenover het kasteel. De honden zijn dus ook een beetje adelijk :D Honden die te oud zijn om nog te mogen fokken houd ze ook gewoon. Ze groeien heerlijk in roedels op en wennen ook aan mensen en zijn supervriendelijk. Dus ook niet angstig. En het allerbelangrijkste ook niet zo superblafferig. Ze slaan even aan en houden dan ook op. Wat ik van de meeste andere collies die ik ken niet bepaald kan zeggen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:52

Oei dat zijn al veel antwoorden :D

@Dinopino: spijtig dat mijn Duits zeer ondermaats is, anders had ik eens contact kunnen opnemen.

Heb wel al gezien dat de prijzen voor zo'n honden enorm schommelt. Heb er al gezien voor €400, maar ook voor €1300 bijvoorbeeld.

Ik geef de voorkeur aan een echt schotse collie. Shelties zijn ook heel leuk maar het is niet hetzelfde :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:10

Wij hebben onze collies er vandaan haar moeder fokte destijds shelties, maar zij is gekker op collies.
Wij hebben ongeveer 800,00 euro voor de hond betaald. Heb eerst nog wel gedacht aan een andere goedkopere hond. In dezelfde tijd haalde een kennis van mij dus inderdaad een goedkopere hond bij een andere fokker. Nou ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb, wat een probleem beest.

Dichterbij huis zoeken is begrijpelijk. Maar mocht je toch willen gaan ga ik graag met je mee. Wij gaan er dit jaar nog heen met onze honden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:52

@Dinopino: tof aanbod :D Denk helaas dat het nog niet voor dit jaar zal zijn, eerder begin volgend jaar, aangezien we eerst nog een huis willen kopen en wat aanpassen aan onze wensen voordat er een hond komt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:42

Wij hadden onze pup ook gekocht toen we net een huis hadden gekocht. Maar je kan er wel meer van genieten wanneer je alles al klaar hebt. Succes met je verbouwingen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:50

Wij hebben ook collies, nu nummer 3 en 4. De eerste was een sable-kleurig teefje, Raya. we kregen haar in 1991. Zij is 12 jaar geworden. In 1994 haalden we een tweede collie, een driekleur teefje, Bonny. Samen hadden ze grote pret. raya was heel braaf, luisterde goed, fijne hond. Bonny was een stuk nerveuzer, wel heel lief, maar een zenuwpees. Toen Raya overleed was Bonny alleen en dat kon ze niet aan. Na een paar maanden besloten we er een hond bij te nemen. In de krant stond een advertentie van een reu van 3 jaar. We zijn wezen kijken en de volgende dag hebben we hem opgehaald. Zijn baasje had kanker en de hond moest weg. Dat was nummer 3, een driekleur reu, Bowie. vanaf dag 1 ging dat gewoon goed met die 2 honden samen. Bonny knapte op, was niet meer zo nerveus en was weer vrolijk. Helaas, een jaar later overleed Bonny erg plotseling. Zij is 10 jaar geworden. Daar heb ik echt vreselijk veel verdriet van gehad. De kinderen wilden graag een pup erbij. Vooruit dan maar. Een allerliefst pupje uitgezocht. Nummer 4, een sable teefje, Sheela. Sheela is nu 4 jaar oud. Bowie is net vorige week 9 jaar oud geworden. Bowie heeft last van artrose, is een oude mopperdoos en niet de gemakkelijkste in omgang. Hij woonde op een boerderij,mocht van alles, hoefde niks en luisterde dus ook niet. Bij ons werd het weer orde en regelmaat en daar heeft meneer erg aan moeten wennen. Hij heeft hier en daar toch aardig wat tandafdrukjes achtergelaten.... Ik heb hem een jaar gegeven om zich aan te passen toen we hem kregen. Dat is gelukkig gelukt. Het is best een lieve hond, maar je moet hem altijd in de gaten houden. Als hij jouw gekriebel zat is, laat hij zijn tanden al zien.
Sheela is gewoon maf. Zij is de meest eigenwijze collie die we ooit hebben gehad. Ze wilde wel luisteren, maar alleen voor een brokje. met haar zijn we op cursus gegaan, gewoon om haar bezig te houden. Dat vond ze wel heel leuk. Sheela is gewoon lief, heeft geen bijzonderheden, gewoon een leuke hond. Gek met onze katten, altijd in voor een spelletje. We hebben regelmatig kittens in opvang hier en die moeten dan in haar bench. oke, maar dan zorgt zij er ook voor. Zij helpt mee met verzorgen, ze mogen bij haar "drinken", ze geeft ze een wasbeurt. Zo lief altijd. Sheela is al vanaf puppietijd mee gegaan naar stal. Dat vindt ze geweldig! Ze loopt daar rond alsof zij de baas is, vindt zichzelf geweldig! en vindt de paarden ook leuk. Ze is gek op aandacht van wie ook.
Zij is echt een leuke collie. in mijn profiel staan wel foto's van Bowie en Sheela.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:44

Korthaar collie eigenaar meld zich *\o/*

Ik heb een witte korthaar schotse herder. Geweldig hoor die beesten.

Even een foto van mijn bink:
Afbeelding

Ken wel een paar korthaar fokkers die aan je eisen voldoen. Vermoed alleen dat je gaat voor een langhaar.

Voel me trouwens wel verplicht deze link even te droppen: Geef ze een 2de kans: http://www.collie-in-nood.com/

Weet wel dat als je eenmaal een collie hebt dat je nooit meer wat anders wil :o

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:01

Ik ben meer fan van kortharigen maar mijn vriend staat erop dat het een langharige is :')

Ik heb de site opgeslaan bij mijn favorieten. Heb er nu al eentje zien staan die ik ongelofelijk wijs vind! Spijtig dat ik er nu nog geen plaats voor heb, want er staat een 3 jarige reu op die echt wel knap is!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:04

Ik heb ook een schotse collie!
Het is een 8-jarige reu. Het is een langharige dark-Sable (officeel). De fokker kwam uit het oosten van het land, maar kan ik nu niet op komen. (Kan ik wel voor je opzoeken?)
Hier een foto:

Afbeelding

Edit: Kende je deze link al? Dit is de officiele collieclub in Nederland. http://www.collieclub.nl/

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:09

chipieke schreef:
Ik ben meer fan van kortharigen maar mijn vriend staat erop dat het een langharige is :')

Ik heb de site opgeslaan bij mijn favorieten. Heb er nu al eentje zien staan die ik ongelofelijk wijs vind! Spijtig dat ik er nu nog geen plaats voor heb, want er staat een 3 jarige reu op die echt wel knap is!

Je vriend weet niet wat ie mist :D

Krijg ook geen genoeg van die site. Denk elke keer als er een korthaar opstaat, zal ik nou toch... Vreselijk erg. Sommige oude honden op die site staan er al best een tijd.
Je kan trouwens voor erkende kennels en goeie kennels misschien ook terecht op het collieforum: http://scforum.magical-intentions.com/

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:21

Wij hebben ook een Schotse Collie. Quinta is nu 1,5 jaar oud. Het is echt mijn vriendinnetje :o

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:25

Jeetje, ik had wel niet gedacht dat ze ZOVEEL haar zouden hebben :')

We hebben blijkbaar nog heel wat site's te bekijken :D

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:28

Veel collies worden ook helemaal opgeborsteld voor de shows ;) Die van mij heeft gewoon achterstallig onderhoud, om heel eerlijk te zijn O:)
Volgens mij is die tricolour ook net geborsteld, die ziet er namelijk heel mooi uit!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:31

chipieke schreef:
Jeetje, ik had wel niet gedacht dat ze ZOVEEL haar zouden hebben :')

We hebben blijkbaar nog heel wat site's te bekijken :D

Korthaar :D
Ik vond ooit de langhaar ook te veel haar hebben, ben toen voor de korthaar gegaan, gewoon je vriend overhalen ;)