Een hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:06

Hoi!
Wij als familie (Paps, Mams, broer en ik) willen graag een hondje.... nouja paps moet nog helemaal overgehaalt worden en heeft gezegt dat we maar eens een kostenplaatje moeten maken (en de voor +nadelen). Als hij dan nog niet overtuigd is, moetten we het plannetje helaas laten gaan......

Aller eerst het ras. Wij willen graag een kortharige hond. Geen kleintje, maar ook geen formaat deensedog ! (Labrador formaat).
Toch willen wij wat verder kijken dan een labrador.... (Zijn er nog meer rassen die lijken op een labrador?) en de kosten van een pup?

Dan het kostenplaatje. Moet een hond verzekerd worden? Hoe duur is een puppy cursus? En alle inentingen enz. voer?

Het duurt nog wel een tijdje voor er een hond komt, wij gaan eerst nog op vakantie in juli/aug. met zijn allen voor de laatste keer. Hierna willen wij pas een hond want dan is er altijd iemand thuis.

Nog dingen die wij over het hoofd zien?
Wij krijgen genoeg hulp (Puppy cursus, tante's en oom's, en een tante+oom met eigen dierenpension).

Liezel1

Re: Een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:11

een grote kostenpost: de aanschaf zelf.
Ga je voor een rashond met stamboom of voor een vuilnisbakje?

Wij hebben zelf een labradorkruising.

Kosten:
aanschaf (kan €100 zijn of €500, is maar net wat je wil)
Cursussen: €350 (voor 2 cursussen ongeveer)
Alle benodigheden: €150 - €250
Entingen: € 50 per jaar
Vlooien en ontwormen: €120 per jaar
Voer: € 50 per maand

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:15

Het hoeft niet perse een echte rashond te zijn. 500 euro is ons echt teveel :)
Ik heb al rondgekeken op marktplaats (:o) kosten van een labrador waren van 175 tot 400 euro... 250/350 euro is voor ons goed te doen.

Hoe kunnen wij zien of het een goede fokker is waar wij het hondje dan vandaan halen?
dat is toch echt onze 1e regel.... absoluut geen broodfokker!

Bedankt voor het kostenplaatje, dat geeft al een duidelijker beeld :)

Wij zijn vanplan om er allemaal aan mee te betalen (paps+broer met een full-time baan, mams werkt ook en ik heb ook een bijbaantje)
Dus de kosten zijn echt goed te doen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:21

500 euro is voor een rashond echt aan de lage kant. Honden waar je voor betalen moet via marktplaats, zijn vaak broodfokkers. Als een hond namelijk geen stamboom heeft (en het vaak dus een 'oeps' nestje was) hoef je er toch geen geld voor te vragen? Een uitzondering geldt natuurlijk voor de gemaakte dierenartskosten.

Als het niet uitmaakt wat voor een hond, ga dan kijken in het asiel! Daar hebben ze geweldige honden zitten, en kunnen ze goed adviseren wat bij jullie past :)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:24

Ja het asiel heb ik ook al aan gedacht.
Maar dan toch een vraagje erbij, hebben zulke honden niet vaak een probleem?
Daarom wil mams haar zelf opvoeden..... en dan als pup.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:26

Ik vind €50 euro voer per maand wel heel erg veel. Ok 't hoeft geen aldi voer te zijn (ik weet dat die best goed zijn) maar voor 30 euro per maand heb je een goede voeder hoor! reken 5 euro snoepjes en je hebt het ruim.

Tja. Ik ben zelf een voorstander van stamboom-honden. De meeste stamboeken proberen toch echt ziektes, HD ed uit te bannen. Bij een kruising weet je niet wat je krijgt (als kun je bij stamboek-honden ook pech hebben)
Daarnaast hebben goede fokkers een goed beeld van het karakter van de pups en kunnen ze hierop inspelen (geen dominante pup aan onervaren mensen meegeven)

Er zijn aardig wat enquetes online waar je kunt kijken welk ras het beste bij je past! Je kunt ook bij het dichstbijzijnde asiel gaan kijken. Vaak hebben ze daar ook leuke honden en soms zelfs pups. NIet alle honden daar hebben een probleem en de mensen van het asiel zullen jullie echt geen moeilijke hond meegeven.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:27

Vliendertje schreef:
Het hoeft niet perse een echte rashond te zijn. 500 euro is ons echt teveel :)
Ik heb al rondgekeken op marktplaats (:o) kosten van een labrador waren van 175 tot 400 euro... 250/350 euro is voor ons goed te doen.

Hoe kunnen wij zien of het een goede fokker is waar wij het hondje dan vandaan halen?
dat is toch echt onze 1e regel.... absoluut geen broodfokker!

Bedankt voor het kostenplaatje, dat geeft al een duidelijker beeld :)

Wij zijn vanplan om er allemaal aan mee te betalen (paps+broer met een full-time baan, mams werkt ook en ik heb ook een bijbaantje)
Dus de kosten zijn echt goed te doen

Een pup van 175 euro komt niet van een goede fokker. Misschien van mensen die hartstikke veel van hun hondje houden maar pups van 175 euro komt over het algemeen niet uit ouders die getest zijn op zaken als HD en ED. En dat zijn afwijkingen die nogal wat voorkomen bij een labradors. Ik ben dus ook niet zo'n voorstander van dit soort nestjes.
Je kunt ook overwegen om eens in het asiel te kijken (zitten ook pups) of wellicht een hondje uit het buitenland? De prijzen van die honden liggen rond de 200 euro.
Wil je een goed gefokte pup, dan ben je minstens 500 euro kwijt. Veel geld, maar onthou wel dat als je hondje ook maar iets krijgt je dat bedrag zo aan dierenartskosten kwijt bent. En tja, wat maakt die 150 euro uit op 15 jaar?

Goede fokkers kun je vinden via de rasvereniging. Maar hou wel je verstand erbij, niet alle fokkers op die lijst zijn per se goed. Wat ik belangrijk vind is dat de ouders getest zijn, je iets weet over de voorouders (komen er afwijkingen voor in de lijn enz?), de pups in huis opgroeien, de teef niet iedere loopsheid een nestje krijgt en dat je de moederhond ook mag zien.
Een stamboom zegt niks over de gezondheid van je hond of hoe lief hij is maar wel iets over de voorouders en is voor mij het startpunt om een goede pup te kunnen fokken.

Succes :-)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:28

Hier betaalde ik 60 euro voor de puppycursus(veel spelen, en zit/lig enz). Vervolgcursus 80 euro(8 lessen geloof ik). En ook zo iets voor behendigheid. Mijn hond kost in de verzekering 14 euro per maand. Maar heb klein hondje. Paspoort met rabies enting was iets van 35 euro.
Kijk ook even of je hondenbelasting moet betalen.Is ook wel vrij prijzig.

Mijn hond koste iets van 100 euro geloof ik. Geent en gechipt. Maar komt uit asiel.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:29

Ik ben dus niet voor supermarkt voer, ook Bonzo en Pedigree zijn niet de beste hondenvoeders.
Ik weet dat ze natuurlijk toegestaan zijn, want ze hebben de keuringen allemaal overleefd. Maar toch zitten er veel zouten in.
Het beste is om een brok te nemen die gewoon 1 kleur heeft.

Onze hond krijgt Cavom, een van de goedkopere hondenvoerders maar wel een goede.
wij betalen voor een zak van 20 kilo 35-36 euro. Wij hebben nu nog 1 hondje en hij doet bijna 2 maanden met zo'n zak!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:31

Waarom niet in een asiel kijken. daar zitten vaak zat erg leuke honden van jong tot oud

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:31

Bedankt allemaal :)
Het gaat nog wel een half jaar duren voor er een hond komt, en als het zover is wil mijn tante vast wel mee (die heeft er super veel verstand van).

Citaat:
Misschien van mensen die hartstikke veel van hun hondje houden maar pups van 175 euro komt over het algemeen niet uit ouders die getest zijn op zaken als HD en ED.

Maar dit weet je toch ook niet van asiel hondjes?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:31

Jinkk schreef:
Ik ben dus niet voor supermarkt voer, ook Bonzo en Pedigree zijn niet de beste hondenvoeders.
Ik weet dat ze natuurlijk toegestaan zijn, want ze hebben de keuringen allemaal overleefd. Maar toch zitten er veel zouten in.
Het beste is om een brok te nemen die gewoon 1 kleur heeft.

Onze hond krijgt Cavom, een van de goedkopere hondenvoerders maar wel een goede.
wij betalen voor een zak van 20 kilo 35-36 euro. Wij hebben nu nog 1 hondje en hij doet bijna 2 maanden met zo'n zak!

Toch zijn de c1000 kattenbrokken het beste uit de kattenbrokken test gekomen :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:32

Zijn ook de enige brokken die onze kat eet....

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:33

het gaat er op dit moment niet om waar we de hond vandaan halen. maar ik wil ook wat meer info over hondenrassen enz.

Ik ben absoluut geen tegenstander tegen een asielhond hoor, ik wil graag het asiel daarmee helpen!
maar eerst wat meer informatie....

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:34

Vliendertje schreef:
Het gaat nog wel een half jaar duren voor er een hond komt, en als het zover is wil mijn tante vast wel mee (die heeft er super veel verstand van).

Citaat:
Misschien van mensen die hartstikke veel van hun hondje houden maar pups van 175 euro komt over het algemeen niet uit ouders die getest zijn op zaken als HD en ED.

Nee, dat weet je inderdaad niet. Maar als moeder en vader honden getest zijn en hd vrij zijn, geeft dit nog geen garantie.
In het asiel worden ze wel helemaal nagekeken.
Mijn hondje is ook getest. Hij had een slechte huid. Later heb ik uitgezocht(met da) waarvoor. En vermoedelijk voor vlees. Op vegabrokken doet hij het goed!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:36

Vliendertje schreef:

Citaat:

Nee klopt, dat is ook de reden dat ik niet meer voor een asielhondje heb durven kiezen (ik heb een asielhond op zeer jonge leeftijd in moeten laten slapen vanwege zware HD). Maar je werkt in ieder geval niet mee aan het op elkaar donderen van honden om zo leuke puppies te krijgen. Als niemand meer die pups koopt, zullen ze ook niet meer gefokt worden.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:38

En daar ben ik dus ook bang voor haha. Ik wil absoluut GEEN hond van een broodfokker... al is dat natuurlijk niet altijd te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:38

Vliendertje schreef:
Ja het asiel heb ik ook al aan gedacht.
Maar dan toch een vraagje erbij, hebben zulke honden niet vaak een probleem?
Daarom wil mams haar zelf opvoeden..... en dan als pup.

Een eerst hond zelf opvoeden? Als pup? A big no-no.

Zou ik je niet aanraden, zeer zeker niet, dat gaat veel vaker fout dan het goed gaat.

Dat honden zie in het asiel zitten allemaal een probleem hebben is bullshit, de meesten zijn gewoon leuke, lieve honden.
De mensen daar weten ook wel welke een beginnershond is en welke niet :)

Zou idd gewoon voor een volwassen hond uit het asiel gaan, leuke lieve Golden, kun je weinig fout mee doen, en ze vergeven je fouten ook nog eens vrij makkelijk :) Dat is wel even zoeken, maar dan heb je gewoon een heel leuke hond. Je zou ook via de rasvereniging kunnen zoeken naar een herplaatser :)

Dan weet je dat die een goede stamboom heeft, en zorgvuldig gefokt is uit goede ouders :)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:43

oke en dan nu een verhaaltje van een hond uit het asiel..........
Mijn tante heeft een herplaatser gehad.
Super hond, echt waar.... maar je kan gewoon merken dat er ooit iets mee is gebeurt. Hond kan niet los, en het lijkt wel alsof hij ADHD heeft. Overal TE allert op...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:46

Een hondje uit het asiel is natuurlijk ook gewoon op te voeden. Welke leeftijd dan ook. Hoe ouder wordt wel gezegd dat het moeilijker wordt, maar nooit onmogelijk.
Ze kunnen wel meer bagage meenemen vanuit verleden.
Daarentegen, de pup die ik in huis heb gehaald, van ouder stel, heeft gedragsproblemen van heb ik jou daar! Nu, inmiddels is ze 3 jaar oud, wordt het langzamerhand iets beter. Maar het gaat nooit over. Ze is angstig, nerveus bij vreemden en gruwelijk bang voor zwarte honden...
Kijk bijvoorbeeld eens op dierenasiels.com onder pups. Daar staan ook wat bij. Bel locale asiels op, en misschien willen ze contact met je opnemen zodra ze iets geschikts vinden.
Honden tot een jaar zijn natuurlijk prima wat te leren, misschien nog wel makkelijker dan een pup onder half jaar...

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:53

oke bedankt :)
ik denk dat het mijn moeder er ook vooral omgaat dat een pup natuurlijk super leuk is :D
Mijn tante heeft een retriever, ook als pup opgevoed, als 1e hond. Ik ken genoeg mensen waarbij dat zo is gegaan.

Ik heb trouwens ook 4 j lang op een groene school gezeten met dierverzorging met hondencursus enal erbij op. (Niet dat ik nu ineens veel/genoeg verstand heb van honden haha, maar het geeft wel iets verschil).

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:53

Je kan ook via marktplaats kijken voor een leuke herplaatser. Ik heb daar een herder van 9 maanden vandaan en ik heb er echt een superhond aan.

Je moet wat duidelijker zijn in wat je wil met de hond. Wil je veel sporten met hem, heb je zin in veel trainen omdat je dat leuk vindt?
Heb je tijd voor en zin in lange wandelingen? Een hond moet minstens drie keer per dag uit waarvan minstens een keer per dag een lange wandeling van een uur, ook als het buiten snertweer is.
Op zaterdagochtend vroeg je bed uit voor de training, ook als het regent, vriest enzovoorts.
Een pup opvoeden kost heel veel tijd, vooral het eerste jaar. Hij moet zindelijk worden en zal ook vast wel een keer iets slopen. Hij moet leren lopen aan de lijn en ga zo maar door.

Al deze dingen moet je goed in overweging nemen voor je een hond aanschaft. Je moet je echt niet vergissen in de tijd die het kost om een pup op te voeden.
Als het allemaal doorgaat;
Heel veel plezier met je nieuwe vriendje!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:58

Wat staat er veel onzin in het topic al :o

HD, ED en gedragsproblemen zijn over het algemeen heel inzichtelijk na de pubertijd van een hond. Dan zou je voor de aanschaf dus best kunnen aankloppen bij een asiel of bij een rasvereniging die bemiddelt voor herplaatsers.

Wat voor ras bij je past kun je bijvoorbeeld testen op http://www.doggynet.nl Hier vind je tevens rasbeschrijvingen, rasverengingen, fokkers, advertenties en tips voor voeding en verzorging. Ga gerust eens naar een regionale hondenshow om verschillende hondenrassen te bekijken! Of neem contact op met een hondenschool om eens een ochtendje te komen kijken.

De kans dat een rashond iets mankeert is groter dan de kans dat een kruising van meerdere rassen een erfelijk probleem heeft. Dat is puur wetenschappelijk: genetica. Echter, bij rashonden is er meer controle. Garantie heb je echter praktisch nooit op een levend wezen. Eerder werd een bedrag genoemd van 120 euro voor ontworming en vlooienbestrijding *slik* dat vind ik nogal wat en ik kom er met een hond en 2 katten niet eens aan!

C1000 brokken, Bonzo, Pedigree, en dergelijke: pure troep! Een hond is een carnivoor en eet dus vlees. Hoe beter de kwaliteit van het vlees, hoe gezonder dit voor een hond is. Je kunt zelf wel beredeneren dat een goedkope brok geen goede kwaliteit vlees bevat. Een goedkope brok bevat hooguit goedkope kwaliteit vlees, maar vooral granen en afvalproducten uit de industrie. Er zijn betere alternatieven als Hills, Royal Canin, Eukanueba. Er zijn nog betere alternatieven als Orijen (brok), Carnibest of Duck (vleesburgers). En als je je hond natuurlijk wilt voeden kun je zelf een menu samenstellen van vlees. Fysiek en mentaal het meest natuurlijke en mijns inziens het beste wat je voor je beestje kunt doen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:59

manishdra schreef:
Ik vind €50 euro voer per maand wel heel erg veel. Ok 't hoeft geen aldi voer te zijn (ik weet dat die best goed zijn) maar voor 30 euro per maand heb je een goede voeder hoor! reken 5 euro snoepjes en je hebt het ruim.

Wij zaten met de pech dat onze hond een probleem met zijn gewrichte had, dit is in het eerste jaar naar voren gekomen, hierdoor liep hij bijvoorbeeld ook mank, hier is hij uiteindelijk aan geholpen. We konden hem wel verzekeren maar diet viel niet onder de verzekering, verder konden we teruggaan naar de fokker, maar ten eerste heeft hij geen stamboom, en verder zou hij kunnen zeggen, ' dan nemen we de hond wel terug, dan krijg je een ' goeie'. Dus dat wilde we ook neit. Je hebt toch al gauw een band met zo'n beestje.
We hebben hem dus gewoon gehouden, dit houdt wel in dat hij speciaal voer krijgt bij de dierenarts. Daar ben je voor 30 euro in de maand niet klaar mee. Niet om je af te schrikken, maar ik zou zeker in de gaten houden dat zulke dingen ook voor kunnen komen, dit was zover ik weet ook echt een kwaal die vaker voorkomt bij labrador retrievers, en daarom is het dus ook niet verzekerd, al zou je een verzekering afsluiten natuurlijk

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:00

Voor 250€ vind je geen pup die bij een goede fokker vandaan komt, daar liggen de prijzen (afhankelijk van het ras en de ouderdieren) tussen de 450 en de 1000€. Een gezonde hond heb je voor 10/15 jaar, kleine 'investering' is het wel waard denk ik dan. Goedkoop is vaak duurkoop..

Een goede fokker wil enkel het beste voor zijn honden en pups. Ouderdieren zijn getest op erfelijke afwijkingen (heupen, ogen), pups zijn in huis opgegroeid, niet in een kennel/buitenschuur, moederdier is aanwezig en ziet er gezond en levendig uit. Een goede fokker zal ook altijd bij jou navragen wat je met je pup wilt gaan doen, waarom je juist dat ras wilt,... en geeft niet zomaar een pup aan eender wie mee.

Dan, het ras. Wat wil je juist met je hond gaan doen, want met de criteria die jij gegeven hebt kan je enkel op uiterlijk gaan selecteren, en ik denk dat dat niet de bedoeling is? Wil je een echte huishond? Wil je de hondensport in de hond (agility, gehoorzaamheid, doggydance,..) of wil je liever een hond die tevreden is met een dagelijks wandelingetje van 10minuten? Moet hij waken of juist heel mensgericht zijn?

Kostenplaatje vind ik algemeen wel meevallen. 50€ voor voer per maand vind ik erg ruim gerekend... Onze oude hond die speciale voeding moet krijgen (13jarige hond met ouderdomskwaaltjes :+) eet nu voor ongeveer 50€ /maand. Voor een normale gezonde hond is dat dus wel een heel pak minder.
Ik vind ook dat hier enorme prijzen voor cursussen voorbij komen (350€??). Ik weet natuurlijk niet hoe dit in Nederland zit, maar hier in België betaal jij bij hondenscholen die aangesloten zijn bij St-hubertus (en dat zijn ze ongeveer allemaal, behalve de privé-scholen, zoals die van martin gaus e.d) MAX. 50€ lidgeld per jaar. Daar heb je 1 a 2 trainingen per week voor, voor puppies tot en met wedstrijdhonden.
250€ voor benodigheden vind ik ook heel ruim geschat. Wat heb je meer nodig dan een lijn(10/20€), een mand (30-50€), een voerbak (5€) en wat speeltjes (voor 20€ heb je al een hele hoop)?