Poes met voedselallergie ineens toch weer diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Poes met voedselallergie ineens toch weer diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:19

In 2007 heeft mijn 13 jarige poes van de een op de andere dag een voedselintolerantie gekregen,
dankzij een AB kuur die achteraf gezien niet eens nodig was geweest, maar goed je kan de tijd niet meer terugdraaien.

Begon met diarree, ontlastingonderzoek gedaan voedseintolerantie.
Verschillende voeren geprobeert, kat kon er niets inhouden en was zo verzwakt
dat ze heel kritiek heeft gelegen.
Uiteindelijk sloeg er een voer aan van de DA "sensetivity control" van Royal canin.
Met twee dagen was de diarree als sneeuw voor de zon verdwenen.

Goed we zijn nu bijna 2 jaar verder en sinds woensdag heeft ze dus weer diarree.
Steeds kleine beetjes dr uit persen, geen water er zit soms een beetje vorm in
de rest is pap.
Donkergekleurd soms een beetje helderrood bloed.
Ik heb niet het idee dat ze erg ziek is heeft geen koorts (eerder ondertemp 37.7)
en drinkt goed.
Ik heb haar een dagje heel weinig gegeven (een paar brokjes maar omdat ik haar niet helemaal zonder durf) maar de diaree blijft.

Geef haar nu sinds woensdag Finidiar echter ook zonder resultaat!

Is het mogelijk dat ze nu ook een allergie heeft ontwikkeld tegen haar dieetvoer?
Iets anders geven zit er dus niet in, althans dat durf ik niet meer omdat ze er behoorlijk heftig op
kan reageren.
Een elimenatiedieet zie ik dus ook niet zitten ben et bang om haar kwijt te raken.

Ik hoop dat er hier iemand die is ons helpen kan.

Don_Zhivago

Re: Poes met voedselallergie ineens toch weer diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:57

een voedingsallergie kan op elke leeftijd ontstaan.. dus het kan ook dat ze weer een allergie heeft gekregen voor haar voer..

gekookte kip?? kan ze hier ook niet tegen?

er is nog een speciale voeding, dat is van Hills..

i/d een voeding met veel vezels, beter herstel van diarree en braken

d/d: speciaal voor voedingsallergieen

z/d:"tegen braken en diarree

zijn deze ook wel eens geprobeerd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:29

Bedankt voor je reactie, nee die voeren heb ik nog niet geprobeert maar zo te lezen is er dus genoeg nog om te proberen.
Ik zal maandag eerst een potje ontlasting wegbrengen laat ik haar nu nog op de oude voer staan dan kan ik dat iig uitsluiten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:39

ik zou beginnen met de i/d

speciaal voor de darmen.. i staat voor intestinal (darmen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:42

Heb hier wel een zakje liggen van intestinal maar dat is van RC zal er maandag na het DA bezoekje mee beginnen als de uitslag bekend is.
God wat kan je je dan zorgen maken om zo'n diertje he, ik hoop dat het gewoon een virusje is net als bij mn hond vorrige week die had ook diarree.
Dit poesje is toch al wat ouder, verder nog wel heel actief en ft gelukkig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:17

Oeh, wat balen zeg!

Inderdaad maandag even ontlasting wegbrengen, hopen dat ze kunnen vinden wat het is. Want ik weet niet of bloed in de ontlasting 'normaal' is bij voedselallergie?

Succes met je poezel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:29

Bloed kan ontstaan omdat er door het vele persen een bloedvaatje kan scheuren volgens de DA kon dat geen kwaad.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:41

is het geen giardia.??
Diarree bij hond en kat door Giardia
Een oorzaak die vaak over het hoofd gezien wordt is diarree ten gevolge van Giardia. Dit is een flagellaat (een protozoaire parasiet) ofwel een eencellig organisme, dat voorkomt in diverse ontwikkelingsstadia.
Giardia is de meest voorkomende maag-darmparasiet bij honden, 10-20% van de diarree bij honden wordt veroorzaakt door deze giardia, bij dierenpensions en kennels kan dit oplopen tot 100%.

Giardia is een Zoönose, het is dus ook voor mensen besmettelijk!
Overdracht vindt plaats via de feacale-orale weg. Dit houdt in dat het dier de cysten uitpoept en dat een ander dier of mens zich hiermee door de opname via de mond besmet.
Dus de besmetting gaat oa.:
* via kinderen!!
* via ontlasting van andere honden
* via cystes die in het gras of op de weg achterblijven

Welke dieren zijn vatbaar voor Giardia?
Vaak verlopen Giardia infecties, bij gezonde dieren, zonder symptomen maar scheiden ze wel periodiek de besmettelijke cysten uit.
Echter bij honden met minder weerstand komt het wel tot ziekteverschijnselen.
Vooral honden die in een asiel of pension verblijven kunnen gemakkelijk met Giardia besmet raken. Jonge honden en honden met een verminderde weerstand, bv door ziekte of stress, kunnen diarree door Giardia oplopen.

Langdurige of chronische diarree
Chronisch (diarree meerdere weken tot zelfs maanden diarree) is meestal een gevolg van een Giardia-infectie! Denk aan Giardia als uw hond of kat steeds terugkerende diarree heeft, behandeling met medicijnen niet aanslaat en aangepast voer geen enkele verbetering geeft.

Hoe ziet Giardia diarree eruit?
Giardia geeft dunne ontlasting of brij-achtige stinkende diarree.
Er kan slijm en bloed bij zitten.
Ook zie je vaak dat de honden misselijk zijn en makkelijk overgeven, maar vaak behouden ze wel hun eetlust.

Giardia bij de kat
Vooral bij katten jonge katten komt giardia voor en het wordt minder vaak gevonden bij oudere katten. Let vooral op als er kittens uit een cattery, asiel of boederij met diarree aangeboden worden dat er giardia in het spel kan zijn.

Behandeling bij diarree ten gevolge van Giardia
Wanneer der dierenarts de Giardia heeft aangetoond met de snaptest kan de behandeling ingesteld worden. U hoeft maar enkele druppels ontlasting mee te nemen en de uitslag krijgt u binnen een half uur.
Als therapie kan er metronidazol (Metrazol) of fenbendazol (Panacur) gegeven worden.
Er zijn Giardiastammen die niet gevoelig zijn voor metronidazol en wel voor fenbendazol en andersom. Alle dieren in het gezin moeten behandeld worden!
Daarbij is een goede hygiene heel belangrijk.
Was als eigenaar je handen na contact met je hond.
Reinig en desinfecteer de omgeving waar je dier leeft, dit is belangrijk om herbesmetting te voorkomen.

Soms houdt de diarree aan!
Soms blijft de diarree doorgaan ondanks dat de Giardia effectief bestreden is.
Dan moet de diarree met hypoallergeen eten en verteringsverbeterende enzymen (pancrex) behandeld worden.

Giardia wordt vaak over het hoofd gezien!

weet niet of je ook vlees geeft aan je kat, maar stap dan eens over op kipfile (gekookt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:56

Heb idd ook giardia in mn hoofd hoor, maar denk het niet.
Zal maandag wel uit de test komen.
Ze braakt namelijk niet en de ontlasting is niet slijmerig, of poepen ze bij giardia ook steeds kleine hoopjes????

Als ik me dr zo in verdiep denk ik dat het iets met de dikke darm is, kenmerkend zijn de kleine hoopjes en persen op de bak.
Dunne darm is grote hoeveelheden waterige diarree en dat is het niet.

Ik heb dr net toch maar wat intestinal droogvoer gegeven, want ze moet toch wat eten er had al lang al verbetering moeten zijn met dr eigen voer.
Ze snoept wel vaker iets van de andere kat (carocat) en raakt onmiddelijk aan de race.
Maar als ik dan weer dr dieetvoer gaf was het meteen weer over.

Hier is meer aan de hand, ik geef nu finidiar sinds woensdag maar geen enkele verbetering.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:06

Het is ook belangrijk niet te vaak verwisselen van voer nu hoor. daarvan raken de magen ook van streek. kijk het eerst even een dikke twee week aan.

Giardia stinkt echt heel erg. Kan je niet echt vertellen hoeveel ze ongeveer poepte (heb er zelf last van gehad in mijn cattery) omdat ik dus meerdere katten heb. Maar je kon in ieder geval niet in huis wezen. Het was trouwens ook niet altijd papperig.

Na panacur en zorgvuldig schoonmaken is het eindelijk na een half jaar over gegaan. ook krijgen ze bij mij geen blik voer meer. En geef ze carocat.

Zorg je er wel voor dat ze voldoende drinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:09

O dan denk ik niet dat het giardia is, het stinkt niet extreem gewoon naar dunne poep.
Waar zou het dan naar ruiken kan je dat omschrijven?
Lijkt me behoorlijk vervelend zo met een cattery zeg heb je het nu overwonnen??

Ze drinkt gelukkig genoeg, anders geef ik dr met een spuitje.
Ja ik geef dr maar wat ander voer omdat helemaal niet eten weer een ander nadelig effect kan geven e n dat wil ik voorkomen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:17

Als het echt een voedselallergie is, kijk dan eens op www.barfplaats.nl .
Dat gaat over het voeren van rauw vlees. Veel katten en honden met voedselallergie zijn daarmee geholpen.

Zo ook onze hond met zijn voedselallergie en huisstofmijtallergie.
Ik doe zelf niet zo moeilijk om zelf versvlees maaltijden te bereiden. Ze hebben ook hele goede Kant en klaar Vers Vlees diepvriesmaaltijden. Onze hond doet het nu heel goed op Carnibest. Is blijkbaar niet hetzelfde als bijvoorbeeld de goedkope Smuldier of andere diepvriesvoeding die je ook bij de supermarkt kunt kopen. Die heb ik nl ook geprobeerd en die hielpen niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:26

Ik zou eerst uitsluiten of er niks anders aan de hand is. Kan ook heel goed een colitis zijn en dat is medicamenteus te verhelpen. Royal canin heeft nog een hypoallergene brok die je kan proberen.
Vers is lastig. Begin niet aan rund en kip, daar zijn ze over het algemeen al allergisch voor. Geen gluten. Ik zou dan eend iets van wild proberen.
Ik heb een hond met een forse voedselallergie die het goed doet op de produkten van Greenheart.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:05

greenheart is indd ook een goede.. mn stiefzus dr hond doet het er best goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:20

Nikka schreef:
Ik zou eerst uitsluiten of er niks anders aan de hand is. Kan ook heel goed een colitis zijn en dat is medicamenteus te verhelpen

Dat vermoeden heb ik dus ook en kreeg net al een soort gelijek reactie van Anthon Beijer van de Toren, waar ik een vraag had gesteld.
Ik hoop het want het zoeken naar een geschikt voer zie ik erg tegenop omdat madammeke niet alles eet.

Don_Zhivago schreef:
greenheart is indd ook een goede..

Dat ken ik niet is dat een versvoer?

Isabonny schreef:
Als het echt een voedselallergie is, kijk dan eens op www.barfplaats.nl .

Bedankt voor je advies maar ik heb daar zeer slechte ervaringen mee.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:23

Nee, Greenheart zijn brokken. Zitten geen rare toevoegingsmiddelen in. Mijn hond eet Greenheart optimal condition, eend met rijst.

Colitis is met een sulfapreparaat goed te behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:26

Dankjewel voor je tip ik zal het zeker meenemen!!

Heb begrepen dat als de kat geen ziektenverschijnselen toont colitis niet op eerste hand levensbedreigend is?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:29

Nee, maar wel vervelend omdat ze veel aandrang hebben. Gaat snel over met sulfasalazine.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:34

Chiqa schreef:
Isabonny schreef:
Als het echt een voedselallergie is, kijk dan eens op http://www.barfplaats.nl .

Bedankt voor je advies maar ik heb daar zeer slechte ervaringen mee.

Met Barfplaats of met vers vlees? :+
Ze kunnen op Barfplaats erg fanatiek zijn :D .Vandaar dat ik het vraag.

Niet ieder dier doet het op hetzelfde voer goed. Dat heb ik wel gemerkt met mijn hond. Die heeft alle dure brokken die de DA voorschreef wel gehad inmiddels. En niets hielp. Voor haar was Carnibest het ei van Columbus. Maar andere honden doen het weer beter op bjivoorbeeld Duck, ook KVV.

Je moet ze uiteraard wel even laten wennen aan rauw vlees. Niet de 1e de beste dag het zo voorzetten. Dat doen veel mensen blijkbaar nogal eens fout. De eerste week heb ik het met kokend water overgoten. Daarna niet meer.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:42

Wij hebben een 12 jarige kater met voedselallergie. Om precies te zijn een soort intolerantie voor bepaalde minderwaardige eiwitten.
Zodra hij langere tijd op hetzelfde merk voer staat gaat het fout. We hebben nu sinds enkele jaren standaard 5 soorten kattenvoer alle van verschillende merken. Soms eet hij in een maand tijd wel 12 verschillende merken voer, en 3 verschillende merken brokjes.
So far so good, maar geef hem geen week hetzelfde voer want dan gaat het fout. Dan takelt hij af tot hij letterlijk doodziek is.

Misschien is dit ook een oplossing voor jou kat? Onze dierenarts zag eerst geen heil in onze "wisseltruuk" maar zegt er zelf inmiddels aangenaam verrast over te zijn.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:44

Isabonny schreef:
Met Barfplaats of met vers vlees?
Ze kunnen op Barfplaats erg fanatiek zijn .Vandaar dat ik het vraag.

Aan Barfplaats idd, en jij noemt het fanatiek ik noem het maar doorgedraaid.
Als je er uiteindelijk na lang wikken en wegen voor kiest om toch voor een brok te gaan omdat het beter is kan je beter je account daar opzeggen omdat je compleet af wordt gemaakt.
Verrassend? Vast niet! :D

Pessade; nee dat hoef ik dus echt niet te proberen heb dr zowat 3 maanden over gedaan om een soort voer te vinden waar ze tegen kon!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:47

Waar ik bij onze kater ook over twijfel is of het wel alleen aan de eiwitten ligt. Zelf heb ik het vermoeden dat het ook nog wel eens met de conserveringstoffen te maken kan hebben.

Gekookte vis met wat paneermeel, kippenhartjes (gekookt) willen ook nog wel eens smakelijk genuttigd worden. Er moeten dan wel extra vitamines etc worden bijgevoerd.

Veel succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:51

Mijn ene kat heeft ook een voedselallergie.
En had het op dezelfde manier zoals jij beschrijft. Steeds kleine beetjes dunne poep. Soms met bloed er bij.
De dierenarts kon ook niet aangeven waar ze wel of niet tegenkon en het advies was: voer proberen.
Steeds 2 weken proberen, omdat je dan pas een goed beeld hebt.

Royal Canin en Hills hielpen bijna niet (die gewoon bij de dierenwinkel te verkrijgen zijn). Purina One Indoor hielp nog het beste. Royal Canin Sensible ging ook nog wel aardig.

Ik ben me naar aanleiding van mijn andere kat (nierproblemen) gaan inlezen in vers en ik voer nu sinds een jaar Carnibest.
Vanaf de eerste week had ze normale ontlasting en ze heeft het afgelopen jaar niet 1 keer last van diarree gehad.
Misschien toch het proberen waard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:30

Bedankt voor jullie reactie!!
Ik denk idd dat ik in de richting van voedsel allergie moet gaan kijken,
het gign vandaag iets beter. Iig niet in de nacht en ochtend gepoept,
ze krijgt nu intestinal van Royal Canin, ze eet wel slecht dus moet dr om
het uur echt dwangvoeren.
Vanmiddag had ze een drol gelegd die in het begin verteerd was, einde dus,
iig beter dan het ooit is geweest.

Amanda schreef:
Purina One Indoor hielp nog het beste. Royal Canin Sensible ging ook nog wel aardig.

De sensible werkt hier idd ook niet was het eerste wat ik probeerde...Purina indoor heb ik idd vaker gehoort, zal dat in mn achterhoofd houden.
Maar wat een lange weg is dat toch elke keer weeg toch, en dan al die zakken voer die hier staan...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:38

Van Royal Canin hebben ze ook een indoor versie. Anders moet je de samenstelling eens vergelijken met de Sensible.
Vaak zijn de eiwitten de boosdoener.
Is net als met paarden, van teveel eiwit gaan ze aan de diarree.
Ze hebben wel een percentage ruw eiwit nodig, maar misschien moet je eens kijken naar voer waar het minste eiwit in zit.

Om haar te laten eten kun je overgieten met warm water. Of vindt ze dit niet lekker?
En anders stukjes gekookte kipfilet mengen met de brokken. Vaak lokt de geur ze en al eet ze weinig brokjes, de kip gaat er meestal wel in. Maar goed, dat is voor als ze echt heel weinig meer eet.

Braakt ze ook?