Kat kan zichzelf niet warm houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Kat kan zichzelf niet warm houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:29

Vanmorgen ben ik met Pumbaa naar de DA geweest, want hij voelde zich niet zo lekker. Hij heeft met regelmaat een periode dat hij slecht eet (of na het eten overgeeft) en dit keer heeft hij er ook diarree bij, spuugt ook z'n water uit en z'n ogen staan raar.

De DA vond hem niet 'zoveel kat' (was afgevallen, maar met z'n 4kg viel het haar nog mee) en hij had een ondertemperatuur, hij kon zichzelf niet warm houden. Nu denkt ze dat het een virusinfectie is die hij zelf niet kan overwinnen en heeft daarom antibiotica gekregen. Na het weekend moet het over zijn, anders wordt er bloed getrokken en verder onderzocht.

Nu komt de vraag... Pumbaa ligt altijd lekker op bed, maar wij hebben in het huis enkel glas en in de slaapkamer is het behoorlijk frisjes en wij slapen niet met de verwarming aan. Elke avond 'wrijf' ik z'n oortjes tot ze warm zijn, maar meer weet ik niet te bedenken om hem warm te houden. De verwarming in de woonkamer staat de hele dag aan (voor meneer), er zijn genoeg slaapplekken in huis en ook aan de verwarming hangt een mandje.

Wat kan ik doen om het voor Pumbie zo comfortabel mogelijk te maken? Sokjes breien valt niet zozeer af (dat kan ik best), maar het wordt een heel gevecht om ze aan te krijgen ;)

_00_0

Re: Kat kan zichzelf niet warm houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:34

en zo'n kussen dat je in de magnetron kunt doen voor 's nachts. Blijft een paar uur warm kan hij er lekker op liggen. Volgens mij zijn ze er zelfs in kattenuitvoerig hoor...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:07

@ pelryo, dat heet een snugglesafe (google) geweldige dingen, heb er ook een paar in huis.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:19

Een warme kruik bij in z'n lievelingsmandje? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:37

hey Quell, mss is het een tijdelijk virusje??
Zal je vertellen mijn hond heeft dit vorrige week gehad, kon er niets in houden en had een ondertemp van 37.5.
Hond is nu weer beter begint sinds gisterochtend mijn pers :roll:
Ook een onder temp van 37.7.
Goed omdat ik twijfelde aan mn thermometer heb ik er meer utigeprobeerd en ook op mezelf en dat was in orde.
Zou het een virusje kunnen zijn, hier in huis heerst het dus!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:50

Gewoon een dekentje in zn mandje leggen?
Als ik dat bij 1 van mijn katten doe kruipt ze er ook altijd helemaal lekker in/onder, zal vast wel warm zijn :=

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:55

Onze kat heeft dit vorig jaar gehad, hij hij sliep ook altijd op de slaapkamer van mijn ouders. Daar staat de verwarming ook nooit aan. In die periode dat hij onderkoeld was, en niks dronk, sliep hij onder de dekens, en overdag met een kruik op een trui. Er was ook even sprake dat hij het niet zou overleven, maar hij loopt nu nog vrolijk ron, en speelt met zijn bijna 18 jaartjes af en toe nog vrolijk met de katten van 1 jaar die we ook hebben :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:28

Die warmtekussens klinken wel goed inderdaad, ga zo ff googlen!

Hij ligt nooit in een mandje, want meneer is zo verwend dat hij altijd in de woonkamer mag zijn (ook als we niet thuis zijn) en dan ligt hij het liefst op de bank.

Vanavond had ik mijn donsveren paardenjas op de eettafel gegooid en toen ging ie daarop liggen.

In elk geval bedankt voor de reacties!

Chiqa; het zou best kunnen dat het een virusje is, maar zelf heb ik er een hard hoofd in. Het komt steeds met vlagen en hij is de magerste van het stel (schoonpapa vroeg een tijdje geleden: 'das zeker al een hele oude kat?', nee dus). Hij heeft vandaag inmiddels 3 porties kipfilet gegeten en niet meer overgegeven, dus ik begin eerder aan een voedselallergie te denken... Hoewel het volgens de DA wel 'laat' zou zijn om dat te ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:45

Quellian schreef:
dus ik begin eerder aan een voedselallergie te denken... Hoewel het volgens de DA wel 'laat' zou zijn om dat te ontwikkelen.
.

Wat bedoel je met 'laat' de leeftijd? Mijn pers is 13 jaar en zij had het van de een op de andere dag ineens (Na een AB kuur) en dat is nooit meer goed gekomen.

Hoe ziet de ontlasting eruit? Ik zit nu ook weer te dubben hoor, het is dus bijna 2 jaar goed gegaan op het dieetvoer van nu en ineens sinds gister diaree. kleine hoopjes en veel persen ik heb dr een zwaar hoofd in.

Wat je wel kan doen is een potje ontlasting wegbrengen zo kan ej alvast veel uitsluiten ik ga dat maandag ook doen als ze nog niet beter is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:52

Nou... gister heb ik de DA gebeld en ze zei tegen me dat ik iets moest halen tegen haarballen, want braken na het eten zou duiden op haarballen. Na dat telefoongesprek heeft Pumb eten gekregen, gooide dat eruit, ging water drinken en gooide dat er ook direct uit (en dan even achterwege latend dat ik de woonkamer niet in kon omdat meneer net ff z'n darmen had geleegd -vloeibaar- en de lucht niet te harden was). Ik heb dus de DA gebeld dat het geen haarballen zijn, dat ik daar vrijwel zeker van was en dat ik graag wilde dat er eventjes naar gekeken werd.

In het verleden heb ik eens een kat van straat geplukt (graatmager en er was uiteraard geen baas te herkennen) en die bleek een te snel werkende schildklier te hebben, met dus dezelfde symptomen. Dit heb ik bij de DA naar voren gebracht en ze zei dat het inderdaad een mogelijkheid is. Toen kwam ze met die voedselallergie (heb ik ook al op zitten googlen) en ze zei dat het wel laat zou zijn als een kat op z'n 8e ineens een allergie ontwikkelt. Ze heeft ook nog zitten denken aan een urinebuisverstopping, maar dat was het niet (meneer zit al op een blaasgruisvoorkomend dieet).

Gisteravond had ik hem dus kip gegeven (200 gram voor een euro bij de C1000, dus wilde de katten ff matsen :D ) en dat is er dus wel in gebleven. Vanmorgen na z'n brokken was het direct weer :r
Nu moet ik hem dus kipfilet voeren de komende dagen, samen met de antibiotica (vanaf morgenochtend). Met de kip gaat het goed, maar voor eventueel vormend blaasgruis is het weer niet ideaal. En buiten dat ben ik erg benieuwd hoe het met hem gaat als z'n antibioticakuur klaar is en hij weer op z'n brokken over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:00

Bijzonder zeg dat het uitzonderlijk is dat ze op late leeftijd nog zoiets kunnen ontwikkelen dan heb ik denk ik een uitzonderlijke kat.
Ja wat kan jeje dan druk maken he om een drolletje, juigen als het weer normaal is ach je zult het wel kennen.
Bij mijn pers is het dus jaren goed gegaan ineens door een AB kuur was het mis sindsdien ben ik dus erg voorzichtig met dat soort middelen.
Ze nemen eerst maar een kweekje of bloedtest dan kiezen ze daar maar wat voor uit.

Wel fijn dat hij dus blijkbaar reageerd op kip!!! Dan zou je idd al niet meer denken aan een allergie, want kip wekt dat ook weer op zit namelijk wel in elk soort kattenvoer.
Maar geod het blijft iets lastigs, dat uitpluizen, nachten surfen op internet persoonlijk vind ik het knap vermoeiend al die info.
Wordt er ook wel een beetje wanhopig van soms.
Ik ga zo slapen ze ligt nu boven ik hoop dat ze niet weer heeft gepoept. ze heeft wel iets gegeten (Moet ook he bij een kat)

Succes met je poesje Quell ik hoop dat er snel verbetering komt en je te weten komt wat het is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 02:05

Ik weet dus niet of het zo apart is als een kat een voedselallergie op 'latere leeftijd' ontwikkelt, de DA zegt het :P Ga maar weer verder googlen... dieren brengen een hoop kopzorgen met zich mee... Volgende week moet een andere kat van me naar de Faculteit omdat die om onverklaarbare reden dikker blijft worden...

Jij ook heel veel succes met je kat en succes met drollen (of flatsen) ruimen ;)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:10

hoi!klinkt misschien ook wel een beetje als nierfalen.had onze kat,ook magere periodes en in ons geval wilde de d'arts ook eerst anti biotica geven,en dan 2 week aankijken.maar omdat ik vond dat de kat in zo'n korte tijd zo snel minder was geworden,heb ik meteen bloed laten onderzoeken en bleek het nierfalen.die antibiotica was vergif voor haar,mocht ze absoluut niet hebben!houd het even in gedachten,mocht de kat achteruit gaan,niet afwachten maar ingrijpen,dat heeft ook onze pippi gered :D beterschap,groetjes deess

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:10

Quellian schreef:
Ga maar weer verder googlen... dieren brengen een hoop kopzorgen met zich mee... Volgende week moet een andere kat van me naar de Faculteit omdat die om onverklaarbare reden dikker blijft worden...

Nou je treft het dus ook niet zo te lezen, sterkte. En dan met dat internet je kan soms dol worden van de info.
Denk je iets gevonden te hebben, een goed middel wordt het op een andere site weer afgebrand..
Heb zo heel veel geprobeert..electrolyten water propolis.
De laatste is overigens altijd een goed middel ook bij de mens.

Maar nogmaals succes ook met je andere kat dus!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 02:15

deess; dank je wel voor je reactie! Ze heeft z'n buik gevoeld (flink geknepen) en ze zei dat hij in elk geval geen buikpijn heeft en ook zag hij niet geel (dus ook niets aan z'n lever). Maandagavond krijgt hij z'n laatste pilletje, dinsdagochtend weer z'n brokken zonder medicijnen en dan maar kijken wat er gebeurt. Anders zit ik diezelfde avond nog op de stoep.

Dat is ook zo wat je zegt Chiqa... internet kán een hele waardevolle bron zijn, maar het kan je ook heel erg aan het twijfelen (en bang) maken. Iedereen heeft overal weer andere ervaringen mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:16

Om een poes warm te houden kun je ook iets van fleece over d'r heen leggen. Ik heb momenteel een poes die niet zichzelf is (ze heeft ook hele warme oortjes, als iemand weet wat dat betekent?) en ik heb een fleecedeken waar ze lekker in kruipt

Verder wens ik je veel sterkte toe met je beestjes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 02:29

Heeft jouw kat geen koorts dat ze zulke warme oortjes heeft? Jij ook sterkte met je kat :(:)

Ik gooi zo wel over ons dekbed een fleece plaid, kan hij daarop (of onder) gaan liggen. Volgens mij ligt hij allang gestrekt op bed, want ik zie hem niet in de woonkamer. Zo ff oortjes wrijven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:37

(Voedsel)-allergieën hebben meestal niet met de eiwitbron maar met de granen/gluten te maken. Brok heeft daar een overschot aan.

Blaasproblemen help je vooral door een kat hoogwaardig eiwit te geven. Wat is er hoogwaardiger dan vlees?

Een nierprobleem kan heel goed en daarvoor moet je an idd een bloedje (laten) trekken.

Sterkte met alle zieke poezels

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 02:43

Een kat met blaasgruisproblemen mag juist alleen voer met een laag eiwitgehalte... of je moet het verzuren met iets van cranberry (en het er dan onder grote druk in proppen met een tang en spuitje :+ ).

Wacht gewoon even het weekend af en dan zien we het wel. Mocht het een voedselallergie zijn, dan moet het een heel interessant dieet worden voor die poezel met z'n kwalen, haha.

Heb er nu ergens wel spijt van dat ik niet heb gevraagd of ze toch voor de zekerheid bloed wilde trekken, maar aan de andere kant gaat het nu wel heel goed met hem...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:51

Om haar warm te houden kan je ook een elecktrische deken gebruiken wel op de laagste stand zetten anders verbrand je de huid het lijkt niet te warm maar dat is het echt wel.

Als je kat een schildklierprobleem zou hebben zou hij veel moeten afvallen, veel actiever zijn geworden of in ieder geval heel onrustig. Hij wordt namelijk continu opgejaagt door zijn schildklier. hij moet meer honger en dorst hebben.
Jou kat staat al op een blaasgruis maar plast hij nog wel goed? Want ondanks zo`n dieet zijn er katten die toch nog last krijgen van gruis. Maar een voedselintolerantie kan ik er niet uithalen uit je verhaal. Maar hoeveel drinkt hij?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:51

Succes trouwens met je katje

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:59

He wat naar, twee zieke katten.

Degene die zo dik word, daarbij denk ik of aan suiker of aan schildklierprobleem.

De ander denk ik aan een probleem in de organen, als ie duidelijk aangeeft dat ie pijn heeft, dan is het meestal wel ernstig, daar een kat een hoge pijngrens heeft.
Ik heb overigens ook altijd geleerd dat een voedselallergie op elke leeftijd kan ontstaan, ivm de toxische grens die overschreden word, dit kan op elke leeftijd gebeuren, afhankelijk van de kwaliteit van de voeding.

Heeft de dierenarts ook de keel en slokdarm goed nagekeken?
Haarballen hebben ze geen pijn aan, maar het zou zo maar kunnen dat ze een voorwerp in haar keel/slokdarm heeft waardoor ze niets kan doorslikken.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:02

elektrische deken, dat wilde ik ook voorstellen. Mijn moeder heeft dat en de kat vind het heerlijk, die slaapt de hele nacht aan het voeteneind :+ .

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:03

Citaat:
Een kat met blaasgruisproblemen mag juist alleen voer met een laag eiwitgehalte...

Verwar hoogwaardig niet met hoog he? En dat het eiwitpercentage láág moet zijn is inmiddels achterhaald.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:12

Hij heeft vannacht op een eetkamerstoel gelegen, op het kussentje. Vanmorgen kwam hij bij me op bed liggen en heb ik een slaapzak over hem heen gelegd. Dat was natuurlijk wel een héle benarde situatie toen vriendlief binnen kwam (Pumb is niet zo mensgericht). Volgens de DA heeft hij geen pijn, maar hij geeft over, is aan de diarree en z'n ogen staan (stonden) vreemd, kijkt wel helderder uit z'n ogen sinds z'n ab-shot.

nowornever; honger heeft ie wel :D Maar goed... als hij telkens z'n eten eruit gooit, dan krijg je wel honger ja... Het is een verlegen kat die tegenwoordig zelfs bij het bezoek op schoot kruipt om eten te scoren (afgelopen week klom hij tijdens het eten zelfs op tafel). Bakjes vallen niet aan te slepen.

Tja en wat die andere kat betreft... hij is VET, maar het is heel plaatselijk, lijkt net alsof er een voetbal in z'n buik zit. Hij is een aantal maanden geleden op de foto geweest en toen zag de DA alleen een iets vergrote nier. De aanbevolen hoeveelheid van de brok die ik voer is 50gram per dag. De dikke krijgt de helft, de dunne krijgt ruim het dubbele.

Iemand twee katten kopen? :D