Hond wil niet eten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Hond wil niet eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:18

Zoals sommige van jullie misschien wel weten heb ik een border collie van inmiddels een jaartje oud. Ze was al nooit een goede eter, maar de laatste tijd maakt ze het wel erg bont! Ze kreeg altijd haar voer in de bench, als ze dan in de bench zat als wij er niet waren, of snachts, kon ze eten. Omdat ze iedere keer haar kleed over de voerbak legde heb ik de voerbak eruit gehaald. Ze krijgt dus nu gewoon 2 keer op een dag eten. Maar mevrouw eet dus niet (in de bench ook al niet). Soms pakt ze een brokje, gaat op dr plaats liggen en eet het brokje met alle liefde op. Vrijdagavond was ik bang dat het mis ging, ze deed niks anders dan slapen, en ze had bleke slijmvliezen, ik heb de DA gebeld en die wilde Jess toch wel graag zien. Ik had geen vervoer ( wel auto, geen rijbewijs :') ) dus kon niet weg, en mn moeder lag nog in het ziekenhuis. Ik heb de hond op de bank gezet, met dr voerbak, en heb brokje voor brokje alles uit de hand gevoerd. Ze was weer 2/3 dagen vrolijk, en alles begint overnieuw. Ze wil het wel eten als ik er een beetje kattenvlees doorheen doe, maarja, dat is ook niet goed voor een hond natuurlijk. Ik moet morgen weer naar stage ( dierenspeciaalzaak ) en neem dan even schapenvet mee, misschien dat ze het dán wil hebben. Haar slijmvliezen zijn trouwens niet zo bleek meer, en ze heeft geen koorts. Ze is verder ook niet zielig, ze speelt gewoon. Haar vacht glanst niet zo mooi meer als eerst, maar het is ook niet dof.

Iemand die een oplossing weet? Mijn hond is op een goed gewicht, voor een border collie is ze absoluut niet smal, haar moeder is een stuk dunner. :)

Storm

Re: Hond wil niet eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:23

Heb je al eens in haar bek geroken? Misschien heeft ze een rotte kies of een ontsteking, dat ruik je vaak wel aan de stank.

Misschien kan je eens een ander merk voer proberen?
Mijn ouders hebben een hond en die lust ook niet alles.

Als ze problemen blijft houden met eten, zou ik wel even langs de DA gaan. Drinkt ze wel goed?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:29

Ik ben net naar een ander voer overgestapt. Ik voer nu Eukanuba, hiervoor Royal Canin. Wil straks naar de Eukanuba Natural ofzo, is iets natuurlijks in ieder geval. Wilde eigenlijk eerst dit voer even opmaken.

Zal haar drinkgedrag eens in de gaten houden, ze drinkt wel, maar hoeveel, geen idee.. er ligt regelmatig een zwembad hier in huis, ze kwijlt nogal na het drinken.. Heeft ze ook altijd al gehad..

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:29

Dit klinkt mij redelijk bekend in de oren. Mijn Staff is ook niet zo'n lekkere eter, vanaf pup af aan al niet. Periodes gaat het goed.
Wij voeren nu sinds een maand Sensitive brokken van Franks Plan Gold ( iets in die zin, weet de precieze naam niet meer ) met vlees er door gemengd ( merk vlees is Renske ).
Dit ging de 1e weken heel goed, ze wist niet hoe snel ze die bak leeg moest eten. Nu is het al weer paar weekjes minder, de ene dag eet ze 1 x en nu eet ze 3 dagen weer gewoon 2 x per dag.
Sinds een week doe ik de brokken eerst een beetje nat maken met water en dan het vlees erdoor mengen. Echt een bak met vieze prut erin, maar ze eet dat nu wel redelijk goed.
Ik moet zeggen dat ze sinds ze op dit voer staat flink wat aan is gekomen en een stuk breder is geworden. Onze hond is trouwens anderhalf jaar oud nu.
Mijn hond is ook altijd gewoon gezond, geen lichte slijmvliezen oid, veel energie en vrolijk.
Maar het is soms wel lastig hoor, je weet af en toe niet wat je moet doen. Ik heb haar ook wel eens met de hand zitten voeren, voer in de bench doen als we weg waren, nu zet ik het eten gewoon neer en ze ziet maar wanneer ze eet. Als de bak smiddags leeg is zet ik savonds weer een nieuwe bak neer, ene keer eet ze het later op de avond op en de andere keer eet ze het de volgende ochtend pas op.
Onze dierenarts heeft nooit wat kunnen vinden, ben benieuwd wat jou dierenarts ervan zegt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:40

als je niks anders weet misschien rauw vlees geven, van dat barf. Dat vinden ze meestal heerlijk! Althans, mijn honden zouden er een moord voor doen... :P

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:43

Heb je enig idee of ze de brokjes te hard vind? pakt ze zacht eten beter aan?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:47

@ Joyce: Geen flauw idee, ze krijgt alleen brokken....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:49

Als de hond een goed gewicht heeft, is ze gewoon aan het trutten, en ze heeft jou precies waar ze je hebben wil. Je voert de prinses haar brokjes uit de hand op de bank..
Veel gekker moet het toch niet worden !
Gewoon 2x per dag 10 minuten lang de kans geven om te eten.
Kan best een week duren voor ze toegeeft, maar als ze honger heeft eet ze wel.
En die liflafjes en lekkere hapjes gewoon thuislaten. Je hond piepelt je, en jij stinkt er met open ogen in :D :D :D
Oh ja, niet bang zijn dat ze teveel afvalt, een gezonde hond kan wel een stootje hebben :j

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:58

Heel bekend ik heb zelf een schotse collie. En dat is de slechtste eter ever. Maar ik heb het probleem dat ze vroeger erg ondervoed is geweest en ze dus nog altijd heel erg mager is. Maar zolang jou hond vrolijk is en op gewicht moet je gewoon 2 keer per dag de bak neer zetten met een beetje voer. Desnoods het voer nat maken met warm water. En absoluut geen aandacht geven en daarna de bak weg halen en haar gewoon een half uur met rust laten. Ook geen extra koekjes voeren. En dit kan je gerust 2 weken vol houden en dan gaat ze als het goed is vanzelf weer eten. En op voer overstappen maakt het alleen maar erger. Dan wachten ze gewoon met eten tot je weer met wat nieuws komt. En niet eten werkt vaak goed voor honden als ze extra aandacht willen je gaat vanalles proberen en dat vinden ze geweldig. Als je bang bent dat ze te mager wordt kan je slagroom of vla doorheen doen dat lust zelfs mijn hond.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:38

Hoe zit het met de ontworming van je hond?

Verder is het denk ik raadzaam eens bloed af te nemen. Het kan zijn dat ze gewoon verwend zijn maar heb toch de ervaring dat dat vaak toch niet zo is en er een medische redenen voor is.

Ik zou er niet van alles door knoeien en op de bak voeren, dan is de kans groot dat ze straks alleen maar zo wil eten. Maar als eerste zou ik haar medisch laten checken. Ook vanwege de bleke slijmvliezen wat absoluut niet hoort.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:32

Ben vanmiddag toch nog maar even naar de dierenarts geweest.. Hij denkt dat ze schijndrachtig is, want dr melkklieren zijn opgezet, en ze is behoorlijk krengerig tegenover andere honden.. Dus we houden het voorlopig op schijndrachtig.. Ze wil alleen nog steeds niet eten...

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:47

Oke, kleine update. :)

Heb nu brokjes in warm water geweekt, er zijn wel 4 naar binnen gegaan..... Iemand nog tips? Moet van de dierenarts gewoon keihard zijn en dan maar niet eten.. Maar ze valt zoveel af, en ze is ontzettend sloom enzo.. Voel me dr niet lekker bij om het voer maar weer aan de kant te zetten.. :o

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:11

Is ze alleen binnen sloom of ook als ze buiten is bij andere hondjes?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:34

ik ken ook een border van 1 jaar die gewoon niet eet. die eet gerust 3 dagen niet. allerei brokken heeft ze al geprobeert. het is gewoon een moeilijke eter. terwijl mijn kruising border net een vuilnisbak is

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 20:05

@ miekelover: Ze eet nu al sinds 2 weken slecht, en sinds 4 dagen niet meer.

Ze heeft vanavond wat rijst gehad met geweekte brokken, en dat is er weer uitgekomen....

@ nowornever: We komen buiten eigenlijk nooit andere honden tegen, ze is niet zo lief voor andere honden, mede daardoor dacht de dierenarts dus dat ze schijndrachtig is. Ze is opzich wel vrolijk, buiten ook wel, maar niet zoals normaal..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:09

is hij niet aan het wisselen ?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:15

Mist schreef:
is hij niet aan het wisselen ?
Beetje laat.
Waarom niet eens een rodi hamburger?
Lees eens het boek "de vrouw die naar honden luistert" daar staan ook tips in.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:19

Ik moest bij mijn kieskeurige hond het voer ook opmengen met wat blikvoer. Ik begon met hondenblik, maar de kat kreeg kattenblik en dat vond ze lekkerder dus mevrouw wou alleen maar kat.
Nu ze bijna zogend af is eet ze zelf droge brokken.
Maar we hebben met haar heel wat strijd gehad, verschillende merken. brok met water, met melk, blikvoer.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:24

Ilona__ schreef:
@ miekelover: Ze eet nu al sinds 2 weken slecht, en sinds 4 dagen niet meer.

Ze heeft vanavond wat rijst gehad met geweekte brokken, en dat is er weer uitgekomen....

Lijkt me niet zo'n goede ontwikkeling. Als ze blijft overgeven zou ik toch echt de dierenarts nog een keertje met een bezoekje vereren.

Mijn hond ik ook een hele moeilijke eter. Ik voer op dit moment Royal Canin en dat gaat goed, maar je wilt niet weten wat ik al allemaal heb geprobeerd.
Het niet eten van mijn hond heeft volgens mij met z'n hormonen te maken, er is verder namelijk niks met hem aan de hand.
Los daarvan is hij sowieso heel kieskeurig en hoewel er altijd wordt gezegd dat honden geen afwisseling in voer nodig hebben, merk ik dat dat bij hem niet zo is. Ik wissel de brokken nu af met Rodi (hamburgers) en soms krijgt hij stukjes rodi-worst door de brokken gemengd.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:15

Als ze idd ook erbij overgeeft is het meestal geen verwendheid of het niet wíllen eten van het voer, maar is er een verstopping of misselijkheid waardoor het er weer uitkomt. Was de enige conclusie van de DA dat ze misschien schijndrachtig is? En wanneer moest je weer komen als het zo door bleef gaan? Ook buik gevoeld etc en daar was niks vreemds aan?
Rodi gaat er idd vrij makkelijk in, maar als brok met rijst er al weer uitkomt... Rijst is trouwens niet altijd goed om bij te voeren, beste kan je gewoon hetzelfde voer houden.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:21

Mikkie schreef:
Het niet eten van mijn hond heeft volgens mij met z'n hormonen te maken

De dierenarts meende dat bij mijn hond het ook. We hebben haar laten steriliseren, dan zou ze ook meer honger krijgen. Maar het is alleen maar erger geworden.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:54

Ik heb goed nieuws.. Ze is gisteravond begonnen met eten :D Het was niet veel, maar ze eet in ieder geval. Ze is alweer een stuk vrolijker, en vraagt weer of ze naar buiten mag. Vandaag heeft ze ook best redelijk gegeten, en ze heeft niet meer overgegeven.. :)

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het meedenken, super!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:31

Wanneer geeft ze vaak over? s'morgens?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:33

Goed om te horen mijn hond houd het vaak twee weken vol niet te eten. Maar ze eet nu brokken met slagroom en dat gaat tot nu toe erg goed.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 14:24

Mijn hondje heeft het nu ook gepresteerd om in totaal anderhalf week helemaal niet te eten, en daarvoor al 2 weken erg slecht..

Ben blij dat ze nu weer eet.. Al is het nog niet veel, maar dat is vrij normaal voor dr, ze was nooit een grote eter.. :)