wat is jullie mening over barf (rauw eten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nati

wat is jullie mening over barf (rauw eten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:18

Hallo,

Ik ga dit jaar een hond aanschaffen. Mijn moeder heeft een duiste herder en ze geeft hem rauw voer,
wat zijn hier de voor- en nadelen van? En mischien een stom iets, maar ik vraag me af, of ze door dat rauwe voer ook niet sneller achter de schapjes, koetjes en paardjes aan gaan Bloos ....

heb op deze site al even gekeken ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.php ) maar wat is jullie mening hierover? Over het rauw voeren?

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door nati op 09-01-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marielle231

Re: wat is jullie mening over barf (rauw eten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:19

Als ik het geld ervoor had zou ik het zeker doen.

Geef de katten en de hond zo nu en dan wat rauw voeding en ze vinden het heerlijk.
Kijk eens op http://www.voernatuurlijk.nl
hele goeie informatieve site Knipoog

Heb dezelfde soort vraag gestelt.
Fok zelf muizen en gaan de katten dan niet sneller achter de muizen aan als ik ze dat af en toe voer.
Die vrouw die antwoord gaf heeft zelf ook muizen en de kattenhebben niet meer intresse nu ze muis eten.
Weet niet hoe het met honden zit.
Denk het niet.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:24

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:26

mijn moeder heeft het voor haar herder uitgerekend, en ze is aan het rauwe voer minder kwijt dan dat ze kwijt zou zijn aan brok....

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:52

Barfen hoeft juist helemaal niet duurder te zijn. Vooral als je al een duur merk brokken zoals RC of Eukanuba geeft.
Ik barf ook met Myra. Maar doe nu wel deels KVV erbij omdat ik dinsdag een pup erbij krijg, en dat is gewoon gemakkelijker, ook met vriesruimte. Maar ik ben echt wel voor het Barfen

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:38

Ik snap de voordelen en overwegingen wel van mensen die BARF-en met hun hond, maar het is niet aan mij besteed. Knipoog Laten we het maar houden op een zwakke maag van mijn kant. Wel geef ik mijn hond regelmatig RODI. Dat is vlees wat is "samen geperst" tot een soort hamburger. Om eerlijk te zijn moet ik daar ook niet te lang naar kijken, maar ach......
Dus mijn mening over BARF: als je je erin verdiept en zorgt dat je hond voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dan vind ik het een prima gedachtegang, maar zelf zal ik er nooit aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:09

Dat hele forum staat mij enorm tegen.
Heb mij een tijd verdiept in BARF voor de hond,
en ben daar gaan lezen (Op barfplaats) maar wat mij enorm tegen was gaan staan
is de manier waarop barfers 'brokkenpiloten' benaderen, want ja zonder dollen zo
worden mensen die hun hond of kat brokken geven genoemd.

Ik heb topics gelezen waarin mensen helemaal gehersenspoeld worden om maar
te gaan barfen, brokken finaal de grond in trappen of ze er zelf nooit met alle vertrouwen een keus voor hebben gemaakt.
Ik heb ook topics gelezen van dieren die heel ziek zijn en kost wat kost volgens de versvlees maffia
op vers moeten blijven ondanks de tegenspraak van dierenartsen, dan worden er argumenten op tafel gegooit dat de DA uitjes krijgen als ze meer dan zoveel zakken van hun voer hebben verkocht.
Sorrie, maar dat gaat mij te ver.
Zelf heb ik het idee dat het BARF wereldje althans op barfplaats helemaal doorgedraaid zijn,
vers vlees prima maar er bestaat ook nog iets anders.
Ik ben op zoek naar een forum waar normaal gediscussieerd wordt over deze manier van voeden, en ik als
brokkenpilot niet wordt afgeschilderd als potentiele moordenaar.

Ik zou zeggen zoek voor de aardigheid een sop het woord 'brokkenpiloot' en oordeel zef dan maar eens.
Jammer dat zo'n goede manier van voeden op die manier een nae bijsmaak geeft.

Overigens heb ik geen goede manier met barf.
Heb een kat met voedselallergie die ik op een blauwe maandag flink meelezen op barfplaats op vers heb gezet.
Gelijdelijk aan, en heb dit een week volgehouden, onder 'begleiding' van dat forum.
Ik was helemaal geweldig bezig, en het was goed dat ik de brokken weg had gegooit.
Helaas werd de allergie alleen maar erger, ben op hin aanraden doorgegaan maar tegen het weekend met een uitgedroogde kat in de kliniek beland.
Dier was zwaar allergies voor dat eten, heeft een weekend kritiek gelegen en is die maandag op RC van de DA gezet.
De rotzooi volgens BARFplaats, troep waar de DA alleen maar weer een uitje mee verdiende.
Maar hoe je het ook wendt of keert; dinsdag had ze wel weer eennormale drol, haar eerste sinds weken.
Broken rotzooi of niet, je kan ook te ver gaan.

Dit is mijn mening cq. ervaring hiermee.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:50

@chiqa vertel nu meteen even dat je een Perzische kat hebt, dan snapt iedereen tenminste waarom het dier iedere allergie heeft die je kunt bedenken en dat jouw voorbeeld gewoon een uitzondering met een doorgefokt beest is.

@nati, bedenk ook wat je bespaart aan ellende qua allergieen en ziektes wanneer je je hond die extra weerstand geeft wanneer je hem vers voert. En vergeet de lol en het plezier niet wat hij in zijn verse voer zal hebben. Niks zo mooi dan een hond met een grote lap pens in de tuin

Mijn 8 honden en 14 katten eten allemaal vers, zonder problemen, allergieën of andere narigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:58

Rosita schreef:
@chiqa vertel nu meteen even dat je een Perzische kat hebt, dan snapt iedereen tenminste waarom het dier iedere allergie heeft die je kunt bedenken en dat jouw voorbeeld gewoon een uitzondering met een doorgefokt beest is.

Gaarne een onderbouwing van deze zeer kwetsende opmerking Rosita.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:42

Chiqa schreef:
Rosita schreef:

Gaarne een onderbouwing van deze zeer kwetsende opmerking Rosita.

Hoezo kwetsend, heb je haar zelf gefokt dan? Of vindt jij de Perzische kat an sich een toonbeeld van gezondheid?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:17

Laten we het gezellig houden Knipoog

Mijn katten staan op vers. Niet volledig op Barf, maar 's ochtends op Carnibest en 's avonds op vers. Mijn kat met voedselallergie, futloos en plukkerige vacht is veranderd in een actief monster, met een dikke vacht en perfecte ontlasting. Ook mijn kleine kat staat vanaf kitten op vers en is uitgegroeid tot een mooie kat. De dierenarts vond ze er heel goed uitzien en was lyrisch over de staat van het gebit.

Bij mij komen er geen brokken meer in

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:24

Chiqa schreef:
Dat hele forum staat mij enorm tegen.
Heb mij een tijd verdiept in BARF voor de hond,
en ben daar gaan lezen (Op barfplaats) maar wat mij enorm tegen was gaan staan
is de manier waarop barfers 'brokkenpiloten' benaderen, want ja zonder dollen zo
worden mensen die hun hond of kat brokken geven genoemd.

Ik heb topics gelezen waarin mensen helemaal gehersenspoeld worden om maar
te gaan barfen, brokken finaal de grond in trappen of ze er zelf nooit met alle vertrouwen een keus voor hebben gemaakt.
Ik heb ook topics gelezen van dieren die heel ziek zijn en kost wat kost volgens de versvlees maffia
op vers moeten blijven ondanks de tegenspraak van dierenartsen, dan worden er argumenten op tafel gegooit dat de DA uitjes krijgen als ze meer dan zoveel zakken van hun voer hebben verkocht.
Sorrie, maar dat gaat mij te ver.
Zelf heb ik het idee dat het BARF wereldje althans op barfplaats helemaal doorgedraaid zijn,
vers vlees prima maar er bestaat ook nog iets anders.
Ik ben op zoek naar een forum waar normaal gediscussieerd wordt over deze manier van voeden, en ik als
brokkenpilot niet wordt afgeschilderd als potentiele moordenaar.

Ik zou zeggen zoek voor de aardigheid een sop het woord 'brokkenpiloot' en oordeel zef dan maar eens.
Jammer dat zo'n goede manier van voeden op die manier een nae bijsmaak geeft.

Overigens heb ik geen goede manier met barf.
Heb een kat met voedselallergie die ik op een blauwe maandag flink meelezen op barfplaats op vers heb gezet.
Gelijdelijk aan, en heb dit een week volgehouden, onder 'begleiding' van dat forum.
Ik was helemaal geweldig bezig, en het was goed dat ik de brokken weg had gegooit.
Helaas werd de allergie alleen maar erger, ben op hin aanraden doorgegaan maar tegen het weekend met een uitgedroogde kat in de kliniek beland.
Dier was zwaar allergies voor dat eten, heeft een weekend kritiek gelegen en is die maandag op RC van de DA gezet.
De rotzooi volgens BARFplaats, troep waar de DA alleen maar weer een uitje mee verdiende.
Maar hoe je het ook wendt of keert; dinsdag had ze wel weer eennormale drol, haar eerste sinds weken.
Broken rotzooi of niet, je kan ook te ver gaan.

Dit is mijn mening cq. ervaring hiermee.

Als ik jouw reacties op mijn goedbedoelde adviezen lees in dit topic [BB] Kattenvoeding advies gevraagd. dan bekruipt mij nu een beetje het gevoel dat de pot de ketel verwijst dat hij zwart ziet....
Bloos

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:35

Ik heb één hond op vers en één op brok. als ik het qua tijd zou kunnen zou ik beide op vers zetten, maar ik heb niet de tijd om alles voor 2 honden te proportioneren.

De hond met allergie heeft dus voorrang.

Het is voor mij goedkoper dan de brokken van de andere hond, maar daar heb je wel je adresjes voor nodig. En de "jachtdrift" wordt er niet groter van hoor. Ik heb toevallig een ras met een gezonde jachtdrift, maar dat zou echt niet minder worden als ik haar op brok zou zetten!

Verdiep je erin en kijk of het wat voor jou is. Je kunt ook voor het kant en klaar ver vlees gaan. Maar dat is wel weer wat duurder.

En brok blijft het makkelijks en eenvoudigst... en kan heeel goedkoop zijn.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 17:42

manishdra schreef:
Ik heb één hond op vers en één op brok. als ik het qua tijd zou kunnen zou ik beide op vers zetten, maar ik heb niet de tijd om alles voor 2 honden te proportioneren.

Het is voor mij goedkoper dan de brokken van de andere hond, maar daar heb je wel je adresjes voor nodig. En de "jachtdrift" wordt er niet groter van hoor. Ik heb toevallig een ras met een gezonde jachtdrift, maar dat zou echt niet minder worden als ik haar op brok zou zetten!

Verdiep je erin en kijk of het wat voor jou is. Je kunt ook voor het kant en klaar ver vlees gaan. Maar dat is wel weer wat duurder.

als ik barf zou doen...zou ik het al niet geven maar mijn vriend....hihi Tong uitsteken want ik zou het niet kunnen Misselijk bleh...
mijn moeder heeft een heel goed adres waar ze het haalt, maar dan wel alles zelf snijden enzo....wat die af en toe binnen krijgt Nagelbijten / Gniffelen .
Het gaat mij der meer om, dat (duitste) herders vaak huidproblemen of allergieen hebben....En als ik naar de hond van m'n moeder kijk, hij had als pup al allergie, toen is ze barf gaan voeren, en weg was het....als ik naar zijn tanden kijk, zien der ook super uit. Wat mij nu meer tegen zou houden, is idd...als ik bijv lekker op stal ben, dat straks bijv die hond ineens pleitte is en achter de dieren aant rennen is voor bijv een lekker hapje ofzo
Laatst bijgewerkt door nati op 10-01-09 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:43

ok, dat gaat niet gebeuren. Althans, de kans is niet groter dan bij een brokkenhond.

Je zult hem nog steeds wel op moeten voeden Knipoog Dat zit niet in het verse voer inbegrepen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:54

nati schreef:
manishdra schreef:

als ik barf zou doen...zou ik het al niet geven maar mijn vriend....hihi Tong uitsteken want ik zou het niet kunnen Misselijk bleh...
mijn moeder heeft een heel goed adres waar ze het haalt, maar dan wel alles zelf snijden enzo....wat die af en toe binnen krijgt Nagelbijten / Gniffelen .
Het gaat mij der meer om, dat (duitste) herders vaak huidproblemen of allergieen hebben....En als ik naar de hond van m'n moeder kijk, hij had als pup al allergie, toen is ze barf gaan voeren, en weg was het....als ik naar zijn tanden kijk, zien der ook super uit. Wat mij nu meer tegen zou houden, is idd...als ik bijv lekker op stal ben, dat straks bijv die hond ineens pleitte is en achter de dieren aant rennen is voor bijv een lekker hapje ofzo

Hhaha, mijn hond is nog nooit achter een paard of eend gerend, omdat zij daarin een lekker hapje zag Haha!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:02

manishdra schreef:

Het gaat mij der meer om, dat (duitste) herders vaak huidproblemen of allergieen hebben....En als ik naar de hond van m'n moeder kijk, hij had als pup al allergie, toen is ze barf gaan voeren, en weg was het....als ik naar zijn tanden kijk, zien der ook super uit. Wat mij nu meer tegen zou houden, is idd...als ik bijv lekker op stal ben, dat straks bijv die hond ineens pleitte is en achter de dieren aant rennen is voor bijv een lekker hapje ofzo[/quote]
Hhaha, mijn hond is nog nooit achter een paard of eend gerend, omdat zij daarin een lekker hapje zag Haha![/quote]

hahaha ja...weet ook niet waarom ik dit denk, maar dit is wel het 1e waar ik aan dacht dat ik hoorde over dat barf... Vork

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:46

Op zich kan ik me de reaktie van Chiqa wel een beetje voorstellen.
Soms bekruipt me ook het gevoel dat je een doodzonde begaat door je dier nog brokken te geven.
En als je idd slechte ervaring hebt met vers vlees en een allergie dan zou ik misschien ook de handdoek in de ring gooien.
Maar aan de andere kant Chiqa, weet je waarvoor je kat allergisch is? Stel dat het voor gevogelte is dan kun je met Barf of KVV veel beter een gevogeltevrij dieet geven dan met brokken.
Aangezien de fabrikanten nog steeds niet duidelijk op de verpakking zetten wat er in brokken zit moet je altijd maar weer gissen en hopen dat er geen allergie uitlokkende stoffen in zitten.

Ik barf niet maar geef onze kat en hond KVV. Onze kat van (toen) 16 jaar was een jaar geleden heel mager, at bijna niets meer en lag de hele dag zieligjes in haar mandje. Nadat ik op KVV ben overgegaan eet ze als een tierelier, is weer vrolijk en komt weer regelmatig bij me zitten. Die krijgt dus geen brokken meer!

Voor wat betreft mijn hond: Ik was over geen van de hondenbrokken verkrijgbaar in de dierenwinkel echt tevreden. Na lang aarzelen toch maar overgestapt op KVV en daar heb ik echt geen spijt van. Veel minder ontlasting, een hond die eindelijk wat dikker wordt en gewoon goed in d'r vel zit. Ook die krijgt geen brokken meer. Knipoog

Echt barfen begin ik niet aan. Ik wil wel eens wat kippennekjes of - vleugeltjes geven maar daar houdt het voor mij bij op.
Voor de overtuigde NRV'ers en Barfers is KVV maar een slap aftreksel maar dat boeit me niet.
Je kunt nu niet eenmaal alles perfect doen!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:53

@Silvia: Waarvoor staat KVV en wat is precies het verschil met BARF?

Ik ben in principe niet tegen vers, maar ook absoluut niet tegen brokken. Wat ik wil is dat mijn hond krijgt wat het beste voor hem is. Tot op dit moment is dat een afwisseling tussen brokken van de DA (ivm zijn heupen) en Rodi. En dat is niet alleen voor hem goed, maar ook voor de maag van het baasje. Knipoog Ik moet er namelijk niet aan denken dat ik pens moet gaan hakken en andere dierlijke onderdelen, nee mij niet gezien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:06

Ik voer wel KVV, niet dagelijks. Soms een rauw ei, of een hart.
Verder gewoon brokken.

Ik vind BARF prima! Maar ik vind het teveel gedoe, grote diepvries nodig, het stinkt, te weing ervaring om een goed menu samen te stellen, etc.

Ik haal gewoon de hamburgers (pens) uit de diepvries en geef dat een dag later. Dat vind ik een fijn alternatief.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:11

Aan 'brokken voor zijn heupen' is glucosamine toegevoegd. Dat kun je zelf ook supplementeren Knipoog. Ik denk dat als je dagelijks varieert in KVV en zo nu en dan (2x per week?) 'rommelt' met BARF-onderdelen als grote stukken hart, pens, kipkarkas of vleugel, dat je dan helemaal nergens zorgen over hoeft te maken of je schuldig hoeft te voelen.

Het voeren van de hond hoeft natuurlijk geen dagtaak te worden!

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:13

@mikki: KVV staat voor Compleet Vers Vlees, dit is gemalen vlees en dus kant en klaar om te geven. bij barf stel je alles zelf samen.

ik voer mijn hondje via de NRV methode (http://www.voernatuurlijk.nl)
Hieronder kun je zijn menu zien.

Maltezer: Bowie
Gewicht: 5 kilo
Voer per dag in grammen: 100 gr.
Per week: 7 x 100 gr. = 700 gr – 100gr (1 dag pens) = 600 gram per week

Spiervlees (70%) : 420 gr.
Bot (15%) : 90 gr.
Orgaan (15%) : 90 gr.

Maandag : 100 gr. Kopvlees rund
Dinsdag : 100 gr. Karkas kip
Woensdag : 100 gr. Snippers lam
Donderdag : penslap
Vrijdag : 100 gr. Snippers lam
Zaterdag : Orgaan runderhart
Zondag : 100 gr. Kippenvleugel

Maandag : 100 gr. Snippers kalf
Dinsdag : 100 gr. Kopvlees rund
Woensdag : 100 gr. Kippennekjes
Donderdag : penslap
Vrijdag : 100 gr. Ribben lam
Zaterdag : Orgaan kippen hart & lever
Zondag : Kwartel

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:19

Mikkie schreef:
@Silvia: Waarvoor staat KVV en wat is precies het verschil met BARF?

Ik ben in principe niet tegen vers, maar ook absoluut niet tegen brokken. Wat ik wil is dat mijn hond krijgt wat het beste voor hem is. Tot op dit moment is dat een afwisseling tussen brokken van de DA (ivm zijn heupen) en Rodi. En dat is niet alleen voor hem goed, maar ook voor de maag van het baasje. Knipoog Ik moet er namelijk niet aan denken dat ik pens moet gaan hakken en andere dierlijke onderdelen, nee mij niet gezien.

Wat atilla al zei is KVV Kompleet vers vlees. Denk idd aan de Rodi schijven of Smuldier verpakkingen die in de supermarkt liggen. Daarnaast zijn er merken die het vlees vermalen en verpakken als een worst en invriezen. Bijv. Carnibest, Haaksbarf, Bandit (biologisch) en Farmfood.
Het nadeel van KVV (en van brokken!) is dat je niet kunt zien wat er in zit. Als er op de verpakking allerlei vage ingrediënten staan hoef ik het niet meer. Het grote voordeel is dat je niet kunt zien wat er in zit en mijn maag daar een stuk beter tegen kan. Vork
Het nadeel van Barf en NRV (natuurlijke rauwe voeding) is dat het behoorlijk bewerkelijk is en ik altijd bang ben dat ik niet evenwichtig/compleet voer. Daarnaast ben ik geen liefhebber van zelf vlees klaarmaken. Het grote voordeel is dat je weet wat je voert. Vork

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:24

Ik heb de honden ook barf gegeven en ik vond dat geweldig totdat ik een kippenbotje diep uit de keel van een hond heb gehaald. Nu gewoon versvoer maar.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:26

atilla schreef:
Het nadeel van KVV (en van brokken!) is dat je niet kunt zien wat er in zit. Als er op de verpakking allerlei vage ingrediënten staan hoef ik het niet meer.

Zolang er een groot verschil tussen percentage vleesaandeel tussen brok en KVV zit, laat ik de rest aan mij voorbij gaan hoor. Er zijn tegenwoordig brokken met een 60 - 70 % vleesaandeel maar die zijn in de minderheid en vrijwel onbetaalbaar. Bij een 'gewone' brok moet je het met een vleesaandeel van 10 tot 25% doen? Tja, en de rest dan he..... wat zou het zijn. KVV heeft minder dan 10% andere ingrediënten.