hoestende katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

hoestende katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:27

Ik heb sinds vorige week zondag 2 katten in huis. Ze komen uit Turkije en zijn met dezelfde vlucht gekomen als Simba, die in het topic van Mist staat.
Nou gaat alles hardstikke goed, ze zijn lief, de oudste moet nog een beetje loskomen, maar dat komt wel goed.
Alleen een paar dagen geleden hoorde ik de oudste ineens hoesten. Het was echt een droge kuch en het hield even een tijdje aan. Daarna was het over en een half uur later deed hij het weer. Daarna heb ik hem een tijd niet meer gehoord. Een dag of 2 later deed hij het weer even en nu heb ik hem al even niet meer gehoord.
Vandaag begon ineens de kleine te hoesten, precies hetzelfde geluid en bij hem hield het ook wel een tijdje achter elkaar aan. Daarna was het weer even stil en net begon hij weer.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt met zijn kat? Ik ga zowiezo morgenochtend de dierenarts bellen, want ik wil dit toch even laten checken.
Verder zijn ze trouwens gewoon fit, ze eten goed, ze drinken, ze gaan op de bak en ze spelen ook allebei hardstikke fanatiek. Maar maak me toch wel beetje zorgen, het is dus niet hetzelfde geluid als wanneer ze moeten overgeven, maar echt een droog kuchje.

Ashkerlon

Re: hoestende katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:30

Mijn kat doet het ook nu en dan... het kan eigenlijk vanalles zijn. Iets onschuldig als een haartje die in de luchtpijp terecht komt, tot ergens de één of andere ontsteking.
Maar als hij het zo regelmatig doet, is een bezoekje aan de dierenarts misschien wel aan te raden. Je weet niet wat hij onder de leden kan hebben.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:32

Mijn 13 jarige (ex) kater doet het al jaren af en toe. Ik maak me dan vaak zorgen maar de DA heeft nooit iets kunnen vinden. Nu doet hij het nog stees wel eens maar echt in een aanval, dan soms weer maanden niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:33

Ok, ik vond het nogal apart dat eerst die oudere kat het deed en nu sinds net ineens die kleine ook, dus ik dacht dat het misschien wat besmettelijks is, ze komen niet buiten dus ze kunnen geen andere katten aansteken mocht het besmettelijk zijn.
Morgenochtend bel ik zowiezo de DA, hopelijk kan ik gelijk morgenavond ofzo

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:32

hmm nou hoor ik die kleine ook een beetje pruttelend ademhalen. Morgen om 8 uur hang ik aan de telefoon bij de DA dat is een ding wat zeker is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:34

als hij echt 'pruttelend' adem haalt zou ik nu gaan bellen want dat kan ook wijzen op longontsteking icm het hoesten en dat kán dodelijk zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:41

Zoals ik het hoor een ontsteking van de voorste luchtwegen of bronchitis.

Rook je?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:16

Wij hebben onze oude stalkat in huis en die lijdt aan chronische bronchitis. Zij hoest 'piepend', net alsof er een haarbal uit moet komen, weet niet of het bij jouw kat ook zo klinkt?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 09:03

Nee ik rook niet, en er mag bij mij binnen ook niet gerookt worden. Alleen met oud en nieuw is er 1 keer binnen gerookt, maar daar waren de katten niet bij in de buurt en heb een raampje open gehad.
De DA is zo open dus ga zo gelijk bellen, vannacht niks meer gehoord.

Quellian, het klinkt niet piepend, maar echt heel droog en schor zeg maar.
Mijn oudere kat kan ook bijna niet mauwen, hij piept of hij klinkt heel hees.
Als ik naar de DA ben geweest en wat meer weet zal ik het wel plaatsen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:06

beterschap ermee, ben benieuwd wat het was

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:30

ik kan om 7 uur vanavond, kon niet eerder want zit op mijn werk, maar goed verder zijn ze wel hardstikke fit, dus hoop dat het meevalt.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:33

1 van mijn 2 katten heeft het ook zoals jij het beschrijft gehad.
Eerst een antibitica kur maar dat hielp niet, geen verschijnselen van ziek zijn verder alleen een rare hoest. er bleek een heel klein botsplintertje in ze lucht pijp te zitten dat zo nu en dan flink irriteerde, dat hebben ze toen onder een roesje weggehaald. schijnt bij katten vaker te gebeuren..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:35

Mijn oude kat hoest ook veel en heeft ook veel snot in haar neus enzo. Ze heeft al 2x een anti biotica kur gekregen. Ze heeft nu hartruis en haar longen maken ook behoorlijk veel geluid. Kan ook door ouderdom komen, maar komt ook mede door haar hart. Misschien heeft die oudste kat van jouw dat ook. Volgens mijn DA komt het naarmate ze ouder worden. Veel succes met je kat!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:42

Nou ja mijn oudste kat is 3 jaar en de jongste is 7 maanden, dus zo oud is hij nog niet.
En ik zou het wel toevallig vinden als ze allebei een botsplinter in hun keel hebben. Maar goed we zullen het vanavond wel horen.
Dit zijn ze trouwens:
Javert van 3 jaar
Afbeelding

En Valjean van 7 maanden:
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:44

en, hoe is het afgelopen?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 22:45

De DA vermoed longworm, dus ze hebben nou allebei een pipetje gehad wat werkt tegen wormen en vlooien en dus ook longworm, dus nu moeten ze er binnen een week vanaf zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:34

Merk je al verbetering bij je katten? of blijven ze hoesten?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 21:37

bedankt voor je interesse. Ik heb Valjean, de jongste niet meer gehoord. Javert (de oudste) was vrijdag of zaterdag nog wel aan het kuchen. Daarna niet meer gehoord, maar ik ben ook niet de hele dag thuis, ik moet gewoon werken, dus het kan zijn dat ze wel hoesten als ik er niet ben, maar ik denk het niet.
Javert is nog wel een beetje snotterig, dus die hou ik wel scherp in de gaten.
Valjean is ook vrijdag gecastreerd, dus die vond zichzelf superzielig, want hij kon niet meer op zijn kontje zitten haha.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:42

aj, het arme ding speelt dus meer kwijt dan alleen zijn wormpjes :D
goed om te horen dat er verbetering is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 21:49

haha ja idd hij is iets meer verloren. Maar goed van hem komen er tenminste geen ongewenste kinders en van die andere ook niet.
Maar over 3 weken moet ik ze weer behandelen en dan hoop ik dat ze er vanaf zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:05

ik hoop met je mee :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:06

thnx

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:30

Hoesten bij katten komt vrij veel voor rond deze tijd. De katten van de buren hebben het gehad en de onze heeft nu ook echt last. Ze kan nauwelijks miauwen. Bij ons in de praktijk zien we ze ook bijna dagelijks.
Natuurlijk kunnen ook wormen de oorzaak zijn. Maar vaak spugen ze dan toch wel eens een worm uit.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:57

ok, ik heb geen worm eruit zien komen eigenlijk. Ze slikten wel als ze aan het hoesten waren zeg maar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:20

Dat kan omdat de keel zeer doet net als wij mensen last van de keel hebben. Wij adviseren altijd Bisolvon en eventueel wat ijs of yoghurt geven. Dit koelt en verzacht de keel wat. Om het immuunsyteem te verbeteren zou je echinaforce kunnen geven.

Als het wormen zijn en je hebt een goed middel gebruikt dan zijn de klachten meestal met een dag wel verdwenen,