nog wat kattenvraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

nog wat kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:14

Ik heb dus sinds een paar dagen een kitten, zie ook het toppic: ineens heb ik een kitten.
Maar nu heb ik toch nog wat vraagjes.

Ik ben me nu al wat aan het bedenken wat ik dadelijk ga doen, wel of niet naar buiten.
Voorlopig gebeurd het nog niet maar dit is wel een vraag die me bezig houd.
Ergens vind ik binnen houden veiliger en fijner, maar buiten kan die ook eens wat jagen en het is toch ook zo gezond om buiten te zijn.
Alleen zit daar weer de keerzijde aan dat er vanalles kan gebeuren zoals onder een auto komen, vergif eten, gevoerd worden door jan en alleman.
Daarbij wil ik hem snachts wel graag binnen hebben, zodat ik hem ook nog regelmatig zie en nog een beetje controle heb.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie gedachten en of jullie poes buiten komt of juist niet en wat jullie reden is.
Mijn vriendin houd haar vier poezen allemaal binnen, alleen 1 mag af en toe onder toezicht buiten, maar de rest wil dat ook wel.
Ze moeten steeds opletten met door een deur naar buiten gaan en als er 1 buiten komt is er schrik en drama.
Dan heb je ook nog het probleem dat niet iedereen van jouw kat houd en hem dus liever niet in zijn tuin ziet rondrennen of poepen.
Onze kat vroeger is zo al eens met een bezem geslagen.
Ik kan me dat van de ene kant wel voorstellen dat niet iedereen gedient is van mijn huisdier.
Hij komt het eerste jaar toch nog niet buiten omdat ik hem eerst gecastreerd en gechipt wil hebben.
We wonen overigens niet aan een drukke weg waar hard gereden wordt en achterom hebben we onze tuin en daarachter ligt wei en bos, dus een mooi gebied voor de kat.
Ook de buren en de mensen die daarnaast wonen hebben katten en die trekken ook veel samen op, dat zou voor hem ook leuk zijn hij is natuurlijk maar alleen.
Een tweede kat is in de toekomst ook goed mogelijk maar we willen eerst eens zien hoe dit gaat met de honden en alles.

Mijn tweede vraag is: ik heb als kattenbakvulling van die geperste korrels, deze gebruik ik ook voor de konijnen en caviahokken als onderste laag.
Hij poept en plast hier netjes op maar ik met dat het niet zo lekker graaft voor hem die grote korrels, daarbij wil ik de bak iedere dag schoon maken maar die korrels vallen juist uit elkaar als er op geplast is.
Heeft iemand tips of kan ik beter een andere een kattenbakvulling gaan gebruiken.
Of maak ik nou weer een groter probleem dan dat het werkelijk is.

Laat de tips maar komen.

Anoniem

Re: nog wat kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:22

In wat voor soort woning woon je? Ik woon in een rijtjeshuis en hier zetten we met lekker weer altijd gewoon de tuindeur op een kier. Kunnen de katten gewoon buiten spelen als ze willen. We hadden eerder een kater die af en toe over de schutting ging en dan een blokje om liep en weer lekker in de tuin ging zitten, maar die hebben we inmiddels moeten laten inslapen. Verder hebben we nog een oude poes en een jonge kater die beide nog nooit op het idee zijn gekomen dat ze eventueel zelfs over de schutting kunnen en dus braaf in de tuin blijven. Zeker met een jonge kat die nog niet gewend is dat 'ie naar buiten kan en met een goed omheide tuin, moet 't geen probleem zijn de kat in de tuin te houden.

Zodra de katten overigens horen dat we de deur dicht doen, komen ze als een speer naar binnen rennen Lachen

Voor wat betreft de kattenbakvulling heb ik zelf een voorkeur voor de klontvormende grit. Ideaal spul.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:26

Ik zal je kat gewoon naar buitendoen een kat hoort buiten lekker muisjes vangen. DAt vinden ze heeerlijk gister heeft onze kat ook een muis gevangen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:29

Als je de mogelijkheid tot buiten hebt, zou ik dat lekker doen. Mijn katten blijven binnen omdat ik in een appartement woon. Ik heb het nog weleens met tuigjes geprobeerd, maar ze willen niet echt graag.
Qua kattenbakvulling ben ik heel tevreden over die van Biokat. Blijft erg fris ruiken en maakt mooie klonten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:31

scoobydoe schreef:
Ik zal je kat gewoon naar buitendoen een kat hoort buiten lekker muisjes vangen. DAt vinden ze heeerlijk gister heeft onze kat ook een muis gevangen

Alleen wil je geen risico lopen als je bijvoorbeeld 4 hoog woont of als je kat je buurtgenoten een doorn in 't oog is... Dus niet iedere kat kun je vanzelfsprekend lekker rond laten scharrelen in de buurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:37

ik heb altijd de kattebak vulling van kitty friend, zijn verrschillende soorten weer van en ik heb fijne korreltjes.
merk toch dat de poes dat wel fijn vind.
ik maak niet elke dag de bak schoon,wel haal ik elke dag de poep eruit met een schepje.

buiten laten...ja als het kan moet je het doen,maar wacht nog even dat je kat 3 maanden oud is.
voor die tijd is het geheugen van een kat minder goed ontwikkeld waardoor ze wel es kunnen vergeten waar ze wonen.

veel en vaak optillen en daar de ramen naar buiten laten kijken maakt dat de kat de omgeving goed in zch opneemt en zo dus op een gegeven moment weet hoe zijn tuin er uit ziet.
eerste keren natuurlijk maar heel kort naar buiten doen en er bij blijven..de grote wereld is vaak zo eng dat ze met een paar minuutjes alweer graag naar binnen willen. Haha!

wel even laten chippen,is wel zo handig dat als hij ooit wegloopt.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:40

Ik zou als ik jou was er een binnen en buiten kat van maken.

Ik heb er ook 2. Heb ze beiden best lang binnen gehad. De jongste 2 maand. De oudste 9 maanden ongeveer. ivm met ziekte en het kopen van een huis 2 straten verder op. Ze willen graag even naar buiten op de velden rennen en dan ook weer fijn naar binnen.

Ik gebruik catsan. Biokat is ook goed idd, Vormt klontjes en je kunt het zeven met een poepschepje. Is wel wat prijziger. Maar ook wat duurzamer. Je kunt ook gewoon huismerk nemen dat is goedkoper maar op den duur verbruik je er wel meer van.

Wel laten chippen. En eventueel een bandje de eerste periode dat ie naar buiten gaat met een adres kokertje. Deed ik ook met die van mij. Aangezien niet iedereen kijkt of de kat een chip heeft. En soms denkt dat de kat geen eigenaar heeft. Die van mij hebben altijd een bandje om, en zijn gechipt.

Let op dat je hem optijd stereliseerd! Kan beiden rond de 6e à 7e maand.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:45

Volgens mij klinkt het alsof je super mogelijkheden hebt om je kat lekker buiten te laten. Dus als hij geënt, gechipt en gecastreerd is, zou ik hem lekker naar buiten doen. De meeste katten doen dit heel voorzichtig, elke keer een stukje verder en constant terug naar binnen. Om te kijken of hun huis er nog is zeg maar Haha! Onze kat vindt het heerlijk buiten. We wonen in een woonwijk, hebben een ruime tuin en er lopen meer katten buiten. Gaat hartstikke goed, geen overlast (tenminste, ik hoor niets van de buren en iedereen weet dat hij bij ons hoort, hij gaat regelmatig mee met het uitlaten van de honden Tong uitsteken).

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:03

Hier ook iemand met een poes/kater die ook lekker buiten is. Alleen heb ik een aanloop poes/kat en die was niet anders gewend dan buiten in mijn schuur wonen. En omdat ze zo mager werd en ik haar niet dood kon laten gaan heb ik haar maar gevoerd ze zat toch in mijn schuur... En ondanks dat het niet mijn poes was wil ik het niet op mijn geweten hebben dat het dier op een dag bij mij in schuur dood lag te gaan. Ze was heel schuw en kwam echt niet in de buurt van de mens. Nu zo'n half jaartje later komt ze binnen en zellfs als wij gaan slapen en zij is nog buiten hoeven we maar te roepen en ze komt heel hard aanrennen..want ook ik vind het dus toch ook wel fijn dat ze s'nachts binnen is. En op de een of andere manier is ze zo zindelijk dat ik geen kattebak nodig heb. Ze gaat s'morgens eruit en gaat haar behoeftes doen.

Ik zou zeggen wacht tot de kitten idd 3 a 4 maand oud en doe haar dan af en toe eens lekker naar buiten..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:18

Ja de mogelijkheden zijn voor een kat wel ideaal, we hebben zelf een tamelijke tuin maar die is niet zodanig omheind dat de kat er niet uit kan.
Maar goed dat hoeft ook niet want achter onze tuin is de grote wei en het bos.
Ik had een idee om hem te wennen aan dat hij savonds een beetje vlees krijgt, zodat hij daar savonds altijd voor terug komt.
Zoals ik al zei voorlopig wordt het niks met hem naar buiten, op zijn vroegst als het warmer wordt.
Hij is wel 9 weken maar hij wordt geschat op 5 weken (zie vorig toppic) deze groeiachterstand komt door kou en niet genoeg eten.
Daarbij wil ik hem echt eerst gecastreerd hebben en dan wordt hij ook gechipt.
Hij is nu 2 maanden en over ongeveer 6 maanden kan hij gecastreerd worden, misschien eerder, dat moet dan even genezen en dan is het ook meteen mooi weer en dan kunnen we gaan proberen hem eens buiten te laten.
Zo had ik me dat gedacht.

Katenbakvulling:

Die geperste korrels is niet zo heel handig het valt helemaal uit elkaar, het stnkt niet, maar hij kan er niet echt in graven het is een soort brok.
Ga morgen eens voor alternatieven kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:40

die korrels lijken wel wat op de strokorrels die ze nu voor paardenstallen hebben he?
ik vind ze ook niet zo denderend voor in een kattebak .
dat ze uit elkaar vallen is wel mooi,want je ruikt dan ook niks vind ik.

beetje vlees (blikvoer)geef ik mijn katten ook altijd, gewoon vlak voor wij warm eten een paar brokjes in een bakje.
vinden ze heerlijk en je hebt inderdaad gegarandeerd altijd een kat thuis om die tijd.
al moet ik zeggen dat met slecht weer mijn katten altijd gewoon binnen waren.
alleen als het echt heeel mooi weer is waren ze wel es een uurtje aan de wandel.

is ook wel logisch want ik zit hier tussen de huizen in en daar valt vast minder te bleven dan wanneer je een wei achter je huis hebt Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:42

Je kunt het idd met die korrels vergelijken, ruiken doe je idd niks.
wat geur betreft ben ik heel tevreden, maar ga denk ik toch eens wat anders proberen.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:51

Jouw woonsituatie klinkt als een ideale situatie om je kat (straks) lekker buiten te laten spelen! Gewoon doen, dat is veel fijner voor hem dan de hele dag maar binnen zitten.
Dat je kat niet te lang weg blijft en 's nachts binnen is, kun je oplossen door hem steeds als hij thuis komt iets lekkers te geven, of even met hem te knuffelen of te spelen. Zo leert hij dat thuiskomen erg leuk is. En, zoals je zelf volgens mij ook al zei, zijn avondeten geven en daarna niet meer buiten laten. Je kunt het eten dan ook geven voordat je naar bed gaat. Als hij 's avonds met een volle maag buiten is heb je wel kans dat hij een nachtje buiten wil blijven, maar als hij een beetje hongerig is en weet dat er thuis lekkere brokjes of vlees op hem wachten, dan maakt hij wel dat hij op tijd thuis is. Werkt met onze kat ook prima.

Qua kattenbakvulling kan ik de vulling van de Albert Heijn echt aanraden, de groffe korrels (ik geloof dat op de zak '2x zo veel absorberend' staat). Wij hebben verschillende soorten geprobeerd, en een paar dure vonden we ook wel goed, maar in de 'redelijke' prijsklasse is dit echt de beste!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:43

Van die geperste korrels ben ik ook niet zo weg. De katten komen dan met stoffige pootjes uit de bak en na een half uur vind je nog snippertjes op de bank (en overal waar ze heengelopen zijn Knipoog). Ik neem zelf tegenwoordig het goedkope kattengrit van de AH. Niet het klontvormende maar het gewone grit, dat bevalt me nog het beste.

In jouw geval zou ik je katje over een tijdje lekker mee de tuin in nemen. Zo te lezen heb je best wat mogelijkheden en het buitenleven is naar mijn mening toch iets wat heel prettig is voor een kat. Als je niet anders kunt dan houdt het natuurlijk op, maar als je wel de mogelijkheid hebt dan zou ik het doen. Hopelijk veroorzaakt ie geen overlast voor de rest van de buurt, dat is altijd wel weer iets om rekening mee te houden Lachen

Ik wil je eigenlijk nog als tip geven om je katje nu al te laten wennen aan 'lokgeluiden', daar kun je straks heel veel plezier van hebben Lachen
Sinds het voorjaar heb ik er ook weer een jonkie bij en ik heb hem meteen laten wennen aan een lokgeluid. In ons geval is het een doosje Temptations van Whiskas geworden Haha!
Het zit in een plastic doosje waarmee je flink kunt schudden, en onze Rooyke vindt ze overheerlijk. Door het doosje Temptations heb ik hem al een aantal keren kunnen vinden toen ie zich verstopt had in de tuin *LOL*

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:30

Ik heb ook net 2 katten, maar ben toch niet van plan om die buiten te laten, ben veel te bang dat ik ze kwijt raak of dat ze aangereden worden. Denk dat ik geen moment rust zou hebben. En voorlopig merk ik ook niet dat ze naar buiten willen.

Voor de kattenbak gebruik ik Biokat. Vind het wel lekker makkelijk die klonten als ze geplast hebben en het stinkt niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:35

Eerst moet je nog afwachten of je kat wel naar buiten wil Clown

Ik wilde mijn katten aan buiten leren wennen als de jongste toen gecastreerd zou zijn, maar het werd een regelrecht drama (heb het hier wel over 2 katten met een minder prettig verleden en ze zijn nogal schuw naar vreemden en vreemde omgevingen). Wel liepen ze over de balkons heen (ik woonde op de 1e verdieping toen).

Op het moment heb ik 5 katten, woon ik op de 8e verdieping en komt niemand meer buiten. Heb niet het idee dat ze buiten 'missen' ofzo. De 2 jongsten zijn kittens van vorig jaar en kennen geen buiten, de oudste heb ik sinds een week en is onze stalkat, heeft altijd buiten geleefd (ongeveer 13 jaar) en vindt het binnen veel te lekker om nog aan buiten te denken!

Als jij er zelf een goed gevoel bij hebt om je kat naar buiten te laten en de omgeving laat het toe, dan zou ik het wellicht proberen. Mochten wij ooit een tuin krijgen, dan wil ik mijn katten ook buiten hebben, maar niet verder dan de tuin (tuin afrasteren dus).

Wij gebruiken grit van de C1000 eigen merk, vind ik het prettigst Lachen Heb vanalles geprobeerd, maar aan veel dingen nadelen gevonden. Grit met geurtjes eraan gaan eerder stinken, klontvormend vind ik persoonlijk niet prettig, met houtkorrels is het moeilijk om dagelijks de plasjes en drollen te vangen (dan is de hele bak legen het makkelijkst, maar wel kostbaar) en Deense klei zorgt voor oranje pootjes overal in huis, vond ik niet zo heel erg prettig op een creme kleurige bank. Wij verschonen de bakken elke dag of om de dag en hebben 3 bakken staan voor 5 katten.

Editje; wij hebben hier in huis wel 2 giga krabpalen staan voor de katten en nog wat krabpalen aan de muur, ze moeten zich wel uit kunnen leven Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:37

Als je een tuin of balkon hebt kan je er ook voor kiezen ze 'beschermd' naar buiten te laten. d.m.v. een soort ren.
Kunnen ze toch naar buiten, lekker hun gang gaan maar kunnen ze niet in de tuinen van buren of op de straat eindigen Lachen
Mijn katten komen ook enkel buiten in een afgezet stuk Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:04

Je kan ook straks je tuin afzetten zodat ie niet verder kan dan de tuin, kij een op kattenplaza voor tips Lachen
Mijn katten zijn nu nog binnen katten, ik woon nu nog op een appartement en verder dan het balkon zijn ze nooit gekomen. Maar deze maand nog verhuizen we naar een gewone woning met tuin, tuin word afgezet, ik heb hier een paar redenen voor, ten eerst wil ik gewoon m'n kat niet van de weg schrapen omdat ie is aangereden, of om wat voor reden dan ook dood gaat dr andermans toedoen. Maar ik vind ook dat IK voor een kat kies en niet mijn buren, dus hun hoeven er ook geen last van te hebben. Ik zou btw ook niet erg vrolijk worden wanneer ik mijn best doe mijn katten met verantwoord goed voer te voeren en iemand anders een of andere goedkope brok aan ze zou geven.
Maar goed, dit zijn mijn ideeën over het houden van een kat Vork
Kattengrit, is vind Biokat het fijnste Lachen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:14

Mijn katten (2 stuks) lopen ook lekker buiten. De ene is 13 jaar en de ander 1 jaar. Toen het oudje nog jong was heb ik regelmatig klachten gehad van de buren. Nu is ze rustiger en doet geen stoute dingen meer. ze zit nu ook heel vaak binnen omdat het buiten te nat en/of te koud is. In de zomer loopt ze wel wat meer buiten, vaak ligt ze te slapen op een beschut plekje.
De ander loopt sinds een half jaar buiten, na haar sterilisatie. Bij mij moeten ze 's avonds binnen komen en dan krijgen ze eten, en dan mogen ze ook niet meer weg. Soms gaat dat mis en blijven ze een nachtje buiten. Van onze naaste buuf heb ik heel veel klachten gehad over de poes. Erg naar, maar ik kan daar niet zoveel aan doen. We hebben al maatregelen getroffen, maar goed. Als ik zie hoeveel pret die poes heeft buiten, klimt in bomen, op de schutting, op ons fietsenschuurtje, vangt een muisje. Ze wordt een ramp als die binnen moet blijven.
Ik gebruik wel eens van die geperste houtkorrels. ben ik niet zo kapot van. Het liefst heb ik klontvormende grit. Maar gewoon grit voldoet ook wel.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:53

Lekker de tuin afzetten zodat ie wel naar buiten kan maar geen overlast veroorzaakt en verder niet in gevaar is.

Mijn 2 katten komen ook alleen in de tuin. Vinden ze prima.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:01

scoobydoe schreef:

Ja en zoals de kat van de buren onze cavia....
Hun reactie.. ja katten he, dat hoort erbij! Hamer
Een cavia hoort ook niet in de tuin, maar binnen in een hok (en hun katten mogen wel zomaar buiten lopen in andermans tuin!?)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:35

De gemiddelde leeftijd van de huiskat schijnt 9 maanden te zijn. Aan de hand van het aantal overlijdenstopics wat ik hier lees én de vermissingen wil ik dat best geloven.

Ik vind het voor mijn gemoedsrust, de rest van mijn omgeving (ook denkend aan automobilisten) en mijn katten beter dat ze ín mijn tuin blijven.

Je moet voor jezelf die overweging maken.

Wat kattengrit betreft ben ik fan van kattengemak maar ook dat is allemaal erg persoonlijk. De kattengemakkorrels zijn ook vrij grof.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:58

De boom en schutting heb ik vervangen voor een mega krabpaal en de muizen komen ze denk ik in het afgezette stuk ook wel tegen Haha! Want de muizen passen imo makkelijk door het gaas Knipoog
Maar ik zou veel te bang zijn dat ze dood gereden, vergiftigd of gejat worden. Nagelbijten / Gniffelen
Een boze buurman of vrouw kan ver gaan wanneer ze je katten echt zat beginnen te worden.
Sowieso vind ik het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat anderen geen last hebben van jouw huisdieren Knipoog

Mijn twee poezenbeesten zijn bv gewend aan kleine huisdieren, ze spelen vaak met de konijnen. Maar een buur-kat zou waarschijnlijk hele andere plannen hebben met mijn twee pluizebollen Nagelbijten / Gniffelen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:09

poeh moeilijk zeg, ik zit er ook midden-in met mijn gedachten van de ene kant denk ik lekker laten lopen en van de andere kant ook weer niet.
Misschien dat ie ook wel graag binnen blijft, maar eens aankijken ik heb nog bedenktijd of om iest te knutselen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 09:00

Gisteren nieuwe kattenbakzand gehaald van het merk bento kronen Klontvomend.
Ik heb eerst voorin het oude spul laten liggen en achterin wat nieuw zand gedaan, maar ik zie nu al dat hij liever op het nieuwe plast en ook poepen, je ziet ook dat hij er makkelijker in graaft.
vanavond kiep ik hem even helemaal om om hem schoon te maken en vul hem dan helemaal met het nieuwe kattenzand.
Bedankt voor jullie tips.

Over het buiten gaan bedenk ik me nog, maar ik denk dat het lekker naar buiten word.
Tuurlijk kan er buiten wat gebeuren en is het risico groter, maar zoals ik al zei wonen we al niet aan een drukke weg en ik ga ook proberen er wat controle over te houden.
Snachts wil ik hem zowiezo binnen hebben.
De tuin afzetten wordt moeilijk, het is een behoorlijke tuin die afgezet is met schuttingen, hoger kan ik het niet gaan maken.
En als ik zie met wat voor gemak de katen van de buren erover heen klimmen, dan ben ik bang dat hij dat ook zo kan.