hond met paniek aanval?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

hond met paniek aanval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:20

Er was hier net een huge vuurwerk knal en mijn hondje is helemaal van slag ik ben nu alleen thuis en hij shaked en hijgt als een idioot..

hoe moet ik hem gerust stellen? of juist niet....?

het lijkt net of hij hyperventileerd..

CM_

Re: hond met paniek aanval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:21

Negeren, een hond hijgt zowiezo snel als ie opgewonden word.

Probeer het te negeren, en houd m gewoon een beetje ind e gaten.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:21

dus niet op schoot? en gewoon zijn gang laten gaan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:22

Idd beter negeren, vooral zelf heel relaxt doen.
Ga je hieropin dan wordt hij beloont voor zijn angst en denkt hij dat het terecht is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:23

Net doen of hij niet bestaat, ook niet aan gaan zitten kijken.
Wel opletten dat hij niet per ongeluk de deur uit kan glippen of zo.
Nog 2 dagen, dan is het weer over. zucht.

Als je hem aandacht geeft, bevestig je zijn angstige gedrag,
je beloond het als ware.
Zal het alleen maar erger worden.

Lynn_Nikita

juist niet gerust stellen
ik zou hem met rust laten en evt muziek aan te zetten als ze blijven knallen

IniminiLover

wij hebben ook 2 honden en èèn is ook heel bang maar als je daar bij gaat zitten & aandacht geeft word hij weer Rustiger,, Lachen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:25

Mijn is ook geleerd (dierenopleiding en hondentrainingen) de hond te negeren, hierdoor merkt hij dat er niks aan de hand is want de baas reageert ten slotte ook niet. Wat misschien handig is om een cd met vuurwerkgeluiden te kopen zodat de hond hier aan went.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:27

moonsparkle schreef:
Mijn is ook geleerd (dierenopleiding en hondentrainingen) de hond te negeren, hierdoor merkt hij dat er niks aan de hand is want de baas reageert ten slotte ook niet. Wat misschien handig is om een cd met vuurwerkgeluiden te kopen zodat de hond hier aan went.

waarom dat voor die 3/4 dagen in het jaar moet je hond een hele poos stress hebben om zo veel aan te horen ??,, en zowiezo op cd is het veel anders dan in het echt Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:28

IniminiLover schreef:
wij hebben ook 2 honden en èèn is ook heel bang maar als je daar bij gaat zitten & aandacht geeft word hij weer Rustiger,, Lachen

Dat kan wel zo zijn maar dan beloon je hem steeds voor zijn angst en wordt het juist erger, beste manier is echt negeren.
Als mijn hond schrikt van een knal negeer ik het ook en hij is nu zo dat er een strijker naast het raam afgestoken kan worden en meneer slaapt gewoon verder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:29

moonsparkle schreef:

Dat is wel een goede voor volgend jaar die CD, dit jaar gaat ze het er niet meer mee redden. Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:32

Met die cd kun je het best oefenen als ze nog pup zijn, dan leren ze t meest dus ook qua waar ze bang voor moeten zijn en waar niet voor. Je kunt ook kiezen om bij een homeopaat druppels te halen, veel mensen geloven er niet in maar de druppels werken heel goed, ze krijgen een soort roesje waardoor ze rustig worden.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:34

Negeren.
Ookal is je automatische reactie: je hondje in je armen nemen en troosten. Wanneer jij overdreven gaat reageren of troosten, dan denkt de hond dat hij gelijk heeft dat hij zo paniekerig reageerd.
Zodra jij rustig blijft, geen aandacht aanbesteed, weet de hond ook dat hij er ook geen aandacht aan hoeft te besteden, dat er niks aan de hand is.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:35

ja bij een pup kan dat maar bij een volwassen hond vind ik het onzin ,, en je kan ook tabletten halen bij de vee arts werkt ook wel ,,worden ze ook rustiger van

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:38

Gewoon negeren. Als je gaat reageren bevestig je zijn angst en word hij alleen maar angstiger. met het gevolg dat hij straks misschien het huis niet meer uit wil met oud en nieuw.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:47

IniminiLover schreef:
ja bij een pup kan dat maar bij een volwassen hond vind ik het onzin ,, en je kan ook tabletten halen bij de vee arts werkt ook wel ,,worden ze ook rustiger van

(voor zover mij t geleerd is) geeft de dierenarts pillen mee die zorgen voor zo'n sterke versuffing dat de hond gewoon niet meer normaal op zijn poten kan staan, deze pillen kun je ook maar een x aantal uur van te voren geven, dus als er van te voren vuurwerk wordt afgestoken raakt de hond nog in paniek.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:11

Als je hond normaal ook op schoot mag zou ik hem nu ook zeker op schoot nemen. Als hij het niet mag als hij in paniek is zal hij alleen daar al van leren dat vuurwerk doodeng is.

Dat je je hond niet overdreven troost lijkt me logisch, maar compleet negeren zoals hier gezegd wordt is gelukkig allang achterhaald.
Of je moet een hond hebben die als hij een keer in het bos losloopt en schrikt ook van je weg loopt in plaats van naar jou toe te komen?

Hij mag best weten (sterker nog het is aan te raden) dat hij bij jou veilig is en dat hij als hij in paniek is naar jou toe moet komen.
Dus zeker niet compleet negeren maar ook niet overdreven reageren.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:12

Schotschuuw

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:13

anneliesdj schreef:
IniminiLover schreef:

Dat kan wel zo zijn maar dan beloon je hem steeds voor zijn angst en wordt het juist erger, beste manier is echt negeren.
Als mijn hond schrikt van een knal negeer ik het ook en hij is nu zo dat er een strijker naast het raam afgestoken kan worden en meneer slaapt gewoon verder.

ja maar dat is bij onze hond niet zo wij hebben zoweizo een hele zenuwachtige hond !

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 20:15

gelukkig is het weer over.. hij ligt weer rustig te slapen.. misschien toch maar even wat halen voor morgenavond..

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:25

Een tip voor morgen: zorg voor voldoende geluid dat je hond afleidt van het vuurwerk.
Wij zetten als het 12 uur wordt de tv of radio heel erg hard en we doen de rolluiken naar beneden. Ook
krijgen de hondjes dan eten. Zo merken ze niks van het vuurwerk.
Maar nu met die knallen af en toe, kruipt mijn ene hond ook achter de bank. Ze shaked en hijgt dan ook en inderdaad negeren werkt het beste, dan is het zo weer over.

Oja, voorlopig niet gaan wandelen zonder aan te lijnen. Ze kunnen van schrik zo maar weglopen.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:31

Nadat ik mijn vorige hond zo'n kalmerend middel gegeven had was hij nog 3 dagen van slag.
Mijn huidige dierenarts vertelde mij over die kalmerende middelen (lees: dat ze erg versuft worden) dat dat eigenlijk gemeen is.
Dier is versuft, pootjes en lijf willen niet meer, maar in zijn koppie worden wel de knallen geregistreerd, hij kan alleen niet meer 'vluchten'. Dubbele paniek.
Klonk me inderdaad niet vreemd in de oren.

Je hebt rescue van Bach, afleiden met kluif, en vooral negeren, hoe zielig het ook lijkt.
Je bevestigt je dier in zijn/haar angst.

En aangelijnd houden ja, kunnen ze ook de benen niet nemen Knipoog

Succes iedereen met alle bange dieren!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:25

IniminiLover schreef:
anneliesdj schreef:

ja maar dat is bij onze hond niet zo wij hebben zoweizo een hele zenuwachtige hond !

Dat is bij elke hond zo, ook die van jou Knipoog Hoe meer je aanhaalt hoe erger het wordt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:43

Toch gewoon normaal blijven doen als er harde knallen zijn.

Anders morgen om 12 uur gewoon een bot geven waar hij gek op is en lang mee bezig is. Dan is hij ook wat afgeleid.

Een CD kopen met vuurwerkgeluiden lukt niet meer voor deze jaarswisseling, maar je kunt wel even op internet filmpjes opzoeken van vuurwerk en deze afspelen.
Zet deze gewoon op een normale volume en ga lekker spelen met je hond met een speeltje waar hij helemaal verzot op is.

Pilletjes geven ben ik zelf ook geen voorstander van. Ze horen de harde knallen nog steeds ,maar kunnen niet vluchten.

Als je hond in een bench slaapt, stop hem dan gewoon in de bench met een kleed erover zodat hij de flitsen minder goed ziet. Dit hebben wij ook met onze hond gedaan toen hij pup was en dat ging prima.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:50

Ik ben het met de rest eens. Om het minder subtiel te zeggen; aandacht geven/knuffelen/ op schoot nemen is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen, je beloont zijn verkeerde gedrag waardoor het alleen maar erger zal worden. Gewoon negeren.