waarschuwing voor pil bij vuurwerkangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

waarschuwing voor pil bij vuurwerkangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:03

ik las ergens dat dit eigenlijk heel slecht is voor honden

omdat het een soort slaappil is maar de hond is wel wakker.. dus maakt wel alles mee maar kan niet lichamelijk reageren doordat ze min of meer verlamd zijn

ikzelf heb geen pilletjes nodig voor mijn honden.. maar ik wil mensen die dit willen geven wel evenn waarschuwen Knipoog

2misty2

Re: waarschuwing voor pil bij vuurwerkangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:04

Ook ik heb dit gehoord! Ik geef het me hond dus ook niet. Elk jaar weer ben ik extra bezig met me hond met uitlaten enz om te oefenen dat die niet bang hoeft te zijn. En elk jaar gaat het beter Haha!

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:07

Onze hond kan absoluut niet tegen vuurwerk. We hebben een keer zo'n pilletje gegeven maar zijn erg geschrokken van de reactie van onze hond. Ze liep heel erg te zwalken door het huis.
Sindsdien laten we haar gewoon lekker op een voor haar veilige plek liggen met een extra dekentje (onder de bank) Het lukt alleen totaal niet om haar eraan te laten wennen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:46

Dat heb ik ook wel eens gehoord ja. Lijkt me niet fijn voor zo'n beestje...

Verder helpt het ook als je er zelf niet zo opvallend mee bezig bent en dus niet bij elke knal je dier gerust gaat stellen. Dan denkt hij dat er iets ergs aan de hand is en dat hij reden heeft om bang te zijn.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:51

Waar heb je dit gelezen?

Onze hond is zo bang voor vuurwerk, alles hebben we al geprobeerd en we zijn vanmiddag van die pilletjes wezen halen maar als ik jullie zo hoor weet ik niet of ik ze nog wel wil geven aan hem...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:54

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:57

Ik heb hier al zeer gruwelijke verhalen over gelezen, dus ik blijf liever bij mijn dier dan het een pilletje te geven

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:00

ja wij blijven er ook bij, geen haar op mijn hoofd die er bij nadenkt om hem alleen te laten. Maar hij breekt de boel af als ie vuurwerk hoort, het is een hond van 40 kilo die achter de kast probeert te kruipen, geen goed idee dus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:00

Ow maar ik zeg niet dat we erbij weg gaan!
Dat kan gewoon niet. Maar je moet je voorstellen dat het arme dier ook moet kunnen eten, drinken en plassen die dag. En als ze zo gestresst is dat ze zich alleen maar onder de bank probeert te proppen (10 cm hoog) dan is het voor haar ook fijner als ze wat kalmerends krijgt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:02

Bij ons krijgt 1 van de 4 honden ook pilletjes.
Pas hebben we nieuwe gekregen van de DA, waar ze er 2,5 van mocht. Met kerst hebben we een halve gegeven om te testen, en toen liep ze idd ook net alsof ze dronken was, maar ze was wel rustig. Dus met oud en nieuw krijgt ze weer een halve.
De rest doet t prima zonder. Maar deze hond is vroeger zó bang geweest, zoveel problemen mee gehad. En nu is ze eindelijk een stuk minder bang, maar oud en nieuw.. dat is écht een ramp voor haar. Dus gaat ze dan met een pilletje in dr bench met een dekentje erop. Werkt het beste.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:05

mijn hond vind die knallen niet erg want hij jaagt en als hij dan zo'n knal hoort gaat hij altijd helemaal kijken waar het wild vangt dus we hoeven het niet te geven

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:09

Ik heb een wetterhoun van 16 jaar. Schat van een beest en bijna altijd nog speels, vrolijk en gezond. Bijna dus want met oud&nieuw breekt de hel voor haar los.
Ze ligt te shaken in haar mand, ze wil achter/onder dingen kruipen maar dat mag niet en dat weet ze. We geven haar verder ook geen aandacht want dan belonen we dat angst gedrag juist.
Je krijgt haar met goed geluk en veel moeite 4 keer per dag naar buiten voor een plas op het veld aan de overkant en dan vliegt ze met een rotgang héél laag over de grond weer terug naar huis/binnen.
Haar hart bokt als een razende en dat is gevaarlijk bij een oude hond. Wij geven haar JUIST op advies van de dierenarts iets kalmerends omdat ze de stress van het vuurwerk anders gewoon niet overleefd. Heb liever dat mijn hond versufd is dan dat haar hart er mee stopt door de stress/angst.

Ik heb wel medelijden met haar, vorige week is de vuurwerk ellende begonnen en we zijn sinds 2 weken met Sanal relax begonnen maar merk daar idd ook weinig tot niks van.

EDIT: Ik heb even gekeken en onze hond krijgt dus al járen Diazepam. Ze weegt 20kg en ze krijgt/moet 31 december 's ochtends en 's avonds 5 pilletjes.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 29-12-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:09

Onze hond is bang...
Voor hem geen pilletjes. Hij ligt gewoon op zijn kussen en we besteden geen aandacht aan zijn geril en gebibber. Het is gelukkig maar een paar uur per jaar Knipoog

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:11

zodra onze hond vuurwerk hoort gaat ze beven als een rietje en klimt bij iemand in zijn nek. We hebben alles al geprobeerd: negeren, wegjagen, wel helpen.. maar als puppy zijnde heeft ze een keer een rotje tussen haar poten gehad en sindsdien is het mis.. Ze krijgt dus altijd wel een pilletje, heel sneu om te zien; ze ligt op haar kleedje te slapen en waggeld naar haar drinkensbak om wat te drinken en weer terug. Maar anders zitten we echt met een panische hond waar het hart van tekeer gaat. Even snel naar buiten en ze rent weer naar binnen omdat ze als de dood is. Ze probeerd overal achter te kruipen en gooit van alles om..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:13

Nagelbijten / Gniffelen Onze hond mocht met vuurwerk ook niet naar buiten. Die was juist niet bang maar probeerde vuurwerk altijd terug te brengen. Met carbidschieten was dat handig, dik touw aan de deksel en de hond haalde hem wel op. Lovers

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:16

ligt er denk ik ook aan welke pillen, ik werk zelf in een dierenwinkel, en ik hoor heel veel slechte verhalen over pillen van de dierenarts, idd wat de TS zegt, maar ook dat honden gewoon haast van de wereld lijken,

Zelf verkopen wij de RELAX tabletten van Sanal, daar hoor ik wel goede verhalen over, alleen adviseren we wel, : BEGIN OP TIJD! veel eigenaren beginnen er vaak veel te laat mee...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:24

Ik heb jaren lang als dierenartsassistente gewerkt en ken de werking van vetranquil als geen ander.
Het is een middel wat bij ons alleen gegeven werd bij volwassen honden die verder gezond waren en niet te oud ( boven de 10 dus niet meer). Ook gaven wij als advies om de hond te beginne met doseren om een uur of 8-9 's avonds, zodat het knallen nog niet begonnen is, want anders werkt het niet. Wij gaven dan een 1/4 van de aanbevolen dosering, waarna er evt. om 22.30 indien nodig nog een zelfde dosis bijgeven kon worden, maar de meesten hadden aan de 1/4 dosering al genoeg.
Bij oudere of 'ongezonde' dieren werd er diazepam voorgeschreven.
Verder werkten we veel met homeopathie en gedragstherapie (zolas de cd's waar je de laatste tijd veel van hoort), zeker een combinatie van de laatste 2 werken erg goed.

Maar om op de vetranquil terug te komen, wat de meeste mensen doen is het middel te laat geven, vervolgens overdoseren, dan krijg je vaak een heftige reactie die wel tot 24 uur kan aanhouden, omdat de hond eerst toch nog erg opgefokt is door al het knallen en daarna pas tot rust komt.

Dus mijn advies, overleg met je dierenarts over welk middel je moet geven, en als je vroeg begint hoef je niet zo veel te geven, omdat het dan nog rustig is.

En voor alle bange dieren...... heel veel succes.

Ook namens mijn hond, want die vindt vuurwerk geweldig leuk, die moet ik zelf behoeden er niet achteraan te gaan rennen of er midden in te springen ( krijg je met zo een rare flatcoat)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:28

Begin om 8 uur savonds? Ze zijn hier nu al vollop aan het knallen. Wil niet eens weten hoe het op oudjaarsdag is.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:10

ja maar op dat tijdstip is het relatief rustig, zodat medicatie goed kan inwerken.
Oja, nog een goede tip: oorstoppers, maar haal ze er na oud en nieuw wel weer uit, anders krijgen ze oorontsteking

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:13

fannetje schreef:
Oja, nog een goede tip: oorstoppers, maar haal ze er na oud en nieuw wel weer uit, anders krijgen ze oorontsteking

Sorry, maar ik moet toch écht wel lachen om die opmerking. Haha! Wat wil je anders, ze laten zitten tot volgend jaar? Clown

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:16

Ik had voor mijn hondje de eerste oud-en-nieuw kalmerings tabletjes gehaald,
Maar dat was absoluut niet nodig!
Hij vind het leuk!

Nu ook, zodra hij iets hoort krabbelt hij aan mijn benen, en wil hij naar buiten kijken! hahaha

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:21

onze honden krijgen Relax pillen en doen het daar onwijs goed op.
Met vuurwerk zelf om 12 uur slaat er eentje 3 tot 4 keer aan, maar besluit daarna toch dat slapen een stuk lekkerder is!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:24

ik heb de pillen Alprazolam gekregen.
hier iemand ervaringen mee?
zijn rose kleine pilletjes

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:26

Ook mijn hond is erg bang voor het vuurwerk, ik heb van mijn dierenarts "ferobarbital" gekregen. Hier ben ik dus als vorige week al mee begonnnen (merk nog niet veel) en op oudjaarsdag de dosering verdubbelen. Inderdaad de vetranquil werkte 2 jaar geleden niet goed. Ze was "verlamt" maar in haar koppie gebeurde helemaal niks, hoorde dus alles maar kon niet reageren was heel erg om dit te zien en liet zelfs haar urine lopen. Dus dat nooit meer. Nu afwachten wat dit doet......Zal blij zijn als het weer voorbij is.....

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:29

O,ja vorig jaar had ik in de oren vette watten gedaan.....op deze manier demp je het geluid enigszins wel. Zag er niet uit maar het hielp wel....