Hoe ziek zal mijn poes morgen zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Hoe ziek zal mijn poes morgen zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:29

Morgen word mijn poesje van 10 maanden gesteriliseerd.
Ik heb dat nog nooit mee gemaakt,k heb 3 katers en dat was effe hakkie takkie weg zakkie en klaar.
Nu heb ik wel twee honden die ook geholpen zijn, kan ik het daarmee vergelijken?
Dat vond ik nogal een behoorlijke ingreep.
We hadden eigenlijk het idee om oudjaars avond naar vrienden te gaan, maar denk dat dat nu niet echt een verstandig idee is.
Hoe hebben jullie dit ervaren??

Utixo

Re: Hoe ziek zal mijn poes morgen zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:31

Niets aan het handje hoor, met alle 2 de poezen hier: Zodra ze wakker werden waren ze weer het baasje.
Morgen gewoon lekker naar de vrienden gaan de de poes thuis laten. Die is het morgen toch weer vergeten.
Het enige wat kan gebeuren is dat er een vochtbult onder de hechtingen optreed, die verdwijnt vanzelf weer.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:33

Ohhh echt waar???
Dus dan is het niet te vergelijken met de ingreep bij een hond?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:34

Nou bij mijn poes van 12 jaar, viel het wel mee. Al was ze wel erg overmoedig. Ze kon eerste dag echt niet ergens op springen... en natuurlijk wel proberen. De dag erna was ze nog wel suf maar kon ze wel goed in de vensterbank komen. Dag erna mocht ze ook nog niet naar buiten ivm reactievermogen. Maar ging het eigenlijk prima, ze kon zich in huis goed redden.
Eerste dag was mijn kater wel van slag omdat de poes naar dierenarts stonk en dat vond hij maar niets.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:37

Utixo schreef:
Niets aan het handje hoor, met alle 2 de poezen hier: Zodra ze wakker werden waren ze weer het baasje.
Morgen gewoon lekker naar de vrienden gaan de de poes thuis laten. Die is het morgen toch weer vergeten.
Het enige wat kan gebeuren is dat er een vochtbult onder de hechtingen optreed, die verdwijnt vanzelf weer.

Zo zeg. Jij gaat er echt veel te makkelijk mee om.

een sterilisatie is een behoorlijk heftige ingreep omdat het een buikoperatie is. Er zitten dus veel risico's aan.

Poezen kunnen tot een week behoorlijk beroerd zijn na deze operatie. Die van mij was echt nog twee dagen heel duizelig van de narcose en die was pas deaarna weer een beetje bij de kippen.

Zeker de eerste paar uur na de operatie moet je toch echt wel bij je kat blijven, want ze hebben het vaak heel koud van de narcose, weten niet waar ze zijn, lopen heel moeilijk etc.

Dus, ik zou zelf thuis blijven bij mn kat. Of de operatie verzetten als je persee weg wil.

Maar zeker niet naar bovenstaand advies luisteren van Utixo!

Wij mensen snappen nog dat we onder narcose zijn egweest en daarom duzielig zijn, een poes snapt niet wat er met haar aan de hand is en waarom ze zich zo beroerd voelt. Dus ik zou zelf erbij blijven(doe ik hier altijd met mijn poezen)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:38

Ze knappen er redelijk snel van op, wel heb ik de katten daarna Arnica gegeven.
Alleen thuis laten met oud en nieuw? Als ze al een beetje bang voor vuurwerk zijn dan zou het niet zo verstandig zijn om ze alleen te laten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:38

Mijn vriendin zei me namelijk dat ze er behoorlijk ziek van konden zijn.
Maar wat ik bij jullie lees is dat dus wel mee gevallen.
Gingen ze ook niet aan de hechtingen zitten bijten dan?

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:40

De meesten hebben er weinig last van hoor. Je kunt voor de zekerheid een pijnstiller (pilletje) vragen. Die krijgen ze er bij mijn DA standaard bij voor 3 dagen.
Als poes zich morgen goed voelt, kun je gewoon naar je vrienden gaan hoor.
Alhoewel ik zelf nooit wegga. Ik laat ze liever niet alleen met oud en nieuw. Maar dat is misschien persoonlijk Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kimmes op 29-12-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

de mijne waren allemaal rond een jaar en waren na de ingreep paar dagen goed versuft en sliepen veel
ik heb onder het bed een kussen liggen waar ze rustig kunnen liggen, en de verwarming stond daar wat hoger
ze kunnen het namelijk koud krijgen
na paar dagen was alles over
in hechtingen bijten hebben ze niet gedaan, ik heb ook geen kapje om gedaan

Utixo

Onassa, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik met de honden hier ook geen bijzondere dingen heb meegemaakt. Tuurlijk zijn ze nog wat suffig en het orientatie vermogen kwijt, maar dat trok echt wel bij.
Zolang je kat binnen loopt red ze zichzelf wel. Ze zal toch wel slapen.

Mindfields: Doe eens rustig. Ik spreek uit ervaring, genoeg beesten hier die geholpen zijn, en nog nooit is er 1 van duizeligheid naar beneden gedondert. Ze komen pas eind van de dag thuis, als ze bij de da al gegeten hebben. En thuis kijken ze je vervolgens 2 dagen niet aan omdat ze boos zijn. Ik zou toch echt niet met oudejaarsnacht thuis gaan zitten omdat ze 2 dagen terug geholpen is hoor. Het is niets levensbedreigend.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:44

Mijn ouwe poes, Aagje, heeft niet aan hechting gebeten, beetje gelikt wel. Maar het was ook een hechting van niks.. 1 klein draadje.. was bijna niks van te zien. Had DA heel netjes gedaan.
Ik zou net als Ikima banger zijn voor hoe de kat reageert op het vuurwerk.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:45

Ik ben ook nog nooit van mijn leven met oudjaars avond weg geweest, ben altijd thuis gebleven voor mijn beesten.

Mijn man had het wel leuk gevonden om het eens bij onze vrienden te vieren, maar ik zie er toch vanaf, blijf toch liever bij mijn beessies.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:47

Onze poes was er echt even van ondersteboven, maar de volgende dag was ze alweer een stuk opgeknapt en twee dagen later was ze weer "gewoon".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:47

ligt ook aan de leeftijd...in dit geval een jonge poes,zal er minder last van hebben dan bijvoorbeeld een oudere poes die geopereerd moet worden vanwege een baarmoeder ontsteking...
inderdaad warm houden,de hechtingen in de gaten houden....na 10 dagen kun je ze er uithalen....of weer naar de da ,het laten doen.....waarschjnlijk moet ze een dag of 10 antibiotica....

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:48

Vrienden komen gewoon naar ons Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:52

Fijn om jullie ervaringen te lezen.
Ik vind het behoorlijk spannend in ieder geval.
Vandaag zal het geknal al wel beginnen, dus ben benieuwd hoe ze erop reageerd.
Maar ik heb eigenlijk mijn besluit al wel gemaakt, ik blijf oudjaars avond gewoon thuis.
Ik denk dat ik met 6 dieren in huis toch niet rustig ergens anders kan zitten mede ook omdat ik dat nog nooit gedaan heb.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:53

Kimmes schreef:
Vrienden komen gewoon naar ons Knipoog

Gaat lastig , hebben 3 kinderen waarvan 1 een baby van 3 weken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:03

Ik zou óf de operatie uitstellen tot het nieuwe jaar, of thuisblijven. In geen geval een gedesorienteerde kat die een buikoperatie en narcose heeft gehad op zo'n avond met zoveel vuurwerk alleen laten.
Ik heb toevallig van de week nog gereageerd op een verhaal vaan een bokker die ook wel dacht dat het even alleen kon zijn, die kat is nu weg. Onvindbaar.
Ik zou het risico niet nemen.
Mijn poezen zijn overigens bijna allemaal toch wel een week ziek geweest van de sterrilisatie.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:09

mijne zijn vorige week woensdag geholpen en zowel de poes als de kater waren dezelfde avond al weer behoorlijk vrolijk hoor.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:14

Lynn_Nikita schreef:
in hechtingen bijten hebben ze niet gedaan, ik heb ook geen kapje om gedaan

Dat zei de DA bij ons dus ook, dat dat kapje niet nodig was omdat ze er toch niet aan zou komen. Ik was nog niet thuis of ze was al bezig de hechtingen eruit te trekken, dus allerijl terug om een kapje te gaan halen. Zal wel per kat verschillen dan.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:18

mijn poes heeft inwendige hechtingen, die kunnen ze er dus ook niet uit pulken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:11

ik ga met Chiqa mee, operatie uitstellen of thuis blijven. Mijn Mylah was er ook wel behoorlijk ziek van de eerste dag en ken je het verhaal nog van het roze jurkje?? die had ze niet voor niks 14 dagen aan....!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:27

Voor katten is een sterilisatie en behoorlijke operatie. In de praktijk waar ik werk, blijven dieren na een buikoperatie in ieder geval een nachtje op de praktijk, zodat ze in alle rust in een bench bij kunnen komen van de narcose. Over het algemeen komen de poezen hier erg goed uit de narcose, omdat hier met gasanesthesie wordt gewerkt. De buikwond is een groter risico.
Na de operatie mogen de poezen 10 dagen niet springen, zeker niet van een grote hoogte, omdat de hechtingen en de wond dan kunnen uitscheuren. Daarnaast raad ik je aan om een kapje om te doen. Als ze de hechtingen er in een onbewaakt ogenblik uitpeutert, heb je erg veel schade die makkelijk voorkomen kan worden. Katten wennen snel aan een kapje.
Ik las dat je al had besloten om thuis te blijven tijdens oud & nieuw. Ik denk dat dat een goede keuze is. Zorg dat je kat tijdens de jaarwisseling in een kleine, veilige ruimte is, zodat ze zichzelf niet kan beschadigen als ze in paniek raakt. Succes met de operatie!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:31

Troost je in ieder geval met de gedachte dat er morgen ook 1 bij mij wordt geholpen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:33

In het asiel waar ik werk worden bijna dagelijks ik-weet-niet-hoeveel poezen gesteriliseerd. Bijna nooit iets aan het handje. Lachen

Ze moeten even bijkomen van de narcose en that's it. De volgende dag zijn de alweer normaal.