Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 11:21

Helaas heeft mijn terrier van 10 jaar een driejarig meisje gebeten.

Wat achtergrondinfo: Ze gaat al jaren naar mijn ouders (dienen als oppas) en mijn moeder past eveneens op kinderen. Mijn hond is als pup gepest door 1 van deze kinderen waardoor ze nou niet bepaald fan is van kinderen maar ze zal nooit het initiatief nemen tot agressie. Mijn moeder leert alle kinderen dat ze niet aan de hond mogen komen en we houden de hond zelf streng in de gaten. Helaas is gister buiten ons gezichtsveld een meisje gebeten in haar oor (we waren met 9 personen aan het eten). Gelukkig niet ernstig maar dat het gebeurd is, is al erg genoeg. Volgens het meisje (is 3) wilde ze alleen maar aaien maar als dat zo zou zijn, zou ze niet in haar oor gebeten zijn, dus er is iets anders gebeurd.

Ik voel me natuurlijk hartstikke rot dat het uberhaubt gebeurd is, aan de andere kant denk ik: ze weet dat ze niet aan de hond mag komen.

Over de toedracht hoeven we niet meer te discussieren, ik wil wel graag weten hoe dit nu verder moet. Is het een idee om een informatieboekje over honden te schrijven naar de ouders? Moet ik op zoek naar een andere oppas?

brendalevita

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:26

Ik denk dat je een kind noooooooooit uit het oog mag verliezen met een hond.De hond kan er niets aan doen en het kind in princiepe ook niet,jullie horen het te voorkomen is mijn mening,een 3 jarige kan nog niet overzien wat zijn of haar acties teweegbrengen.
Ze hoort natuurlijk gewoon van de hond te blijven,maar ze mag er ook niet alleen mee zijn!!

Edit een info boekje is misschien handig,maar als kinderen niet met een dier opgroeien misschien moeijk over te brengen
Laatst bijgewerkt door brendalevita op 27-12-08 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:27

Ik denk dat je het de hond niet aan kunt rekenen en dat ook zeker niet mag doen.
Probleem is de ouders, die kunnen er wel werk van maken natuurlijk en ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel een groot risico vindt om zo'n hond willens en wetens bij meerdere kleine kinderen weg te brengen.
Die kinderen moeten ook opgevoed worden hoor, maar ik zou het als baas niet op mijn geweten willen hebben dat als er iets gebeurd ik mijn hond in kan laten slapen omdat zo'n kind (waar het een kind voor is) niet van de hond af kan blijven.

Ik heb hier in de winkel mijn 2 honden lopen, daar kun je alles mee, tot de oogjes uitprikken, maar als dat niet zo zou zijn dan bleven ze thuis. T zijn hier echter eerder de publiekstrekkers Lips are sealed

Er bestaat een DVD over hoe je je kids op kunt voeden met honden, volgens mij http://www.blauwe-hond.nl.
Ik ga het nog even voor je nazoeken.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 27-12-08 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:28

De bal ligt nu bij jou.

Als je de hond meeneemt waar kinderen zijn/kunnen zijn, doe dan een muilkorf aan!

Ook als ze bij je moeder is terwijl er oppas kinderen zijn.

Een 3 jarige kan je hier niet verantwoordelijk voor houden! Geen 1 kind!

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:29

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:29

Oor... Misschien is het kind te dicht bij de hond gekomen en voelde zich bedreigd. Omdat het hondje ook gepest is door een kind? Hondje dacht misschien dat ze zelf gebeten zou worden. Dus ik zou niet zo snel de hond de schuld geven.

Kinderen moeten leren hoe met honden om te gaan. Het zijn tenslotte geen knuffels. En de ene hond vind niks erg terwijl de ander niks kan hebben. Dus misschien idd de ouders informeren die op hun manier hun kinderen kunnen 'informeren'? Lijkt me een goed idee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:30

De verantwoording ligt bij jullie en niet bij de ouders van de kinderen. Jou hond heeft een kindje gebeten (al dan niet ernstig) en daar kunnen die ouders van die kinderen niets aan doen omdat die daar niet bij aanwezig waren.
Kinderen blijven kinderen en dat zelfde geld voor dieren. Kinderen zijn impulsief en dieren ook.
Een moment geen toezicht en er kan iets gebeuren.
Je weet dat je hond het niet op kinderen heeft dus ik zou kiezen voor een ander oppasadres. Je kunt denk ik niet gaan verlangen dat je ouders voor jou hond moeten kiezen ipv die oppas kinderen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:31

Een oor zegt voor mij: het kind is met haar hoofd dicht bij de hond geweest, wat een hond, door wsl het aanstaren, ziet als uitlokken. Een kind van 3 is geen partij en dat weet de hond dondersgoed.
Had niet mogen gebeuren, maar nogmaals, ik zou zo'n risicohond (bij kids, wsl voor jullie zelf het liefste beest op aarde) niet bij kleine kinderen willen hebben, of de kids nu opgevoed zijn of niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:45

amondi schreef:
De bal ligt nu bij jou.

Als je de hond meeneemt waar kinderen zijn/kunnen zijn, doe dan een muilkorf aan!

Ook als ze bij je moeder is terwijl er oppas kinderen zijn.

Een 3 jarige kan je hier niet verantwoordelijk voor houden! Geen 1 kind!

Hier ga ik in mee, verder vind ik het onverantwoordelijk van een oppasser om een hond die niet kindvriendelijk is tussen die leeftijdsgroep te laten lopen. Zowel voor de hond als voor de kinderen. Is gewoon wachten tot er iets gebeurd.

Ik zou ook gaan voor de muilkorf of een ander plaatsje voor je hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:56

Zo een hond kan dus niet met kinderen samen, maar dat snap je inmiddels zelf ook. Er zijn rassen zoals terriers daarvan wordt afgeraden om kinderen onder de 7 mee te laten. Ik heb een russel, in geen beding dat er kinderen en zeker van 3 jaar! zonder dat ik er pal naast sta bij zijn en zeker onder geen beding dat ze aan de hond mogen komen. Sommige honden accepteren nl geen jonge kinderen. In het oor bijten is heel makkelijk bij een uk van 3 jaar en dat kan iid al bij het proberen van het aaien. Over de bol aaien bij een hond is nl al dominant gedrag naar een hond toe en kinderen mogen alleen onder de kin en op de borst aaien, dat is nl onder en onderdanig gedrag.

Ik snap ook niet dat je moeder én oppast op kinderen van een ander én oppast op een hond van een ander waarvan al bekend is dat kinderen er niet aan mogen komen. Kinderen komen altijd aan dieren, dat trekt aan en kinderen kan je niet "leren" aan iets te komen, dat doen ze nl altijd wel minstens 1 keer, dat is nl het leerproces en dat gaat vaak altijd even mis en dan hebben ze het geleerd. De overige kinderen zullen nu niet meer aan je hond komen.

Ik adviseer je idd een ander oppasadres te zoeken, want je kan hier nl heel veel problemen mee krijgen, de ouders bv, maar wat als er een beetwond ontstaat die blijvend is? Veel honden kunnen in paniek raken van de snelle bewegingen van kinderen en het gekir en gebler. Mijn paard bv is ooit een keer heel erg geschrokken van een kind, als hij in de verte al kinderen ziet, wordt hij helemaal nerveus en dat gaat niet meer over..

Hou er rekening mee dat jouw hond knauwt en dat zal hij zomaar weer gaan doen, zit in je hond zijn gedrag.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:58

ik sluit mij er bij aan dat het niet aan het kind ligt en niet aan de hond....
een kind van 3 snapt gewoon nog niet altijd wat echt mag en niet.. en een hond is niet menselijk en reageert op zijn eigen manier.

ik zou ook voor een ander oppas adres kiezen of een muilkorf, gewoon uit voorzorg. verder zou ik ook een niet kindvriendelijke hond niet bij kinderen laten..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:59

Je kunt een hond die niet met kinderen kan, niet samen in een kamer zetten en zonder toezicht laten, en dat is nu wel gebeurt.
Een kind van 3 jaar kun je 100 keer zeggen dat ze niet aan de hond mag komen, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook niet gaat doen.
Hoe het verder moet: of je moeder past op jouw hond of ze past op kindjes. Beiden gaat dus niet.
Persoonlijk als het mijn kind was, zou ik een andere oppas zoeken. Of inderdaad eisen dat de hond er niet is als er op het kind gepast word.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:17

Kind en hond kunnen er niets aan doen. Het lijkt mij ook niet zo'n goede combi als je moeder op kind en hond oppast, ze heeft ook niet overal oren en ogen. En ze is natuurlijk wel de verantwoordelijke als ze oppast. Vervelende situatie, maar ongelukken zitten nu eenmaal in een klein hoekje met kinderen en dieren.
Voor hond of kind moet een andere oplossing gezocht worden lijkt mij.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:58

Super bedankt voor jullie reacties! Zeker aan de links naar de filmpjes heb ik wat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:00

ik ben dan heel resoluut.............. afmaken

een hond bijt (net zoals een paard schopt) heel gericht............ dus bewust mis of bewust raak.........

jouw hond heeft bewust raak gebeten, en dat is nooit goed hoe dan ook......

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:06

KiWiKo schreef:

een hond bijt (net zoals een paard schopt) heel gericht............ dus bewust mis of bewust raak.........

hier ben ik het totaal NIET mee eens..
want je weet niet wat er gebeurt is.. en onschuldig tot tegendeel is bewezen.. en dat kan niet bewezen worden..

wie weet heeft het kind wel aan de oren lopen trekken.. weet jij veel? dat de hond bewust raak zou hebben gebeten weet je ook niet.. misschien was het een ongelukkige waarschuwings snauw Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:08

KiWiKo schreef:

Mee eens, deze hond heeft gebeten en hoort dus niet meer in de maatschappij thuis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:11

LimaMambo schreef:
KiWiKo schreef:

hier ben ik het totaal NIET mee eens..
want je weet niet wat er gebeurt is.. en onschuldig tot tegendeel is bewezen.. en dat kan niet bewezen worden..

wie weet heeft het kind wel aan de oren lopen trekken.. weet jij veel? dat de hond bewust raak zou hebben gebeten weet je ook niet.. misschien was het een ongelukkige waarschuwings snauw Knipoog

wacht even.............. zo krijgen we het nietjes verhaal Haha! Haha! Haha!

heel simpel....... mijn kruising is een rare.......... heeft mijn kind menigmaal gewaarschuwd toen ze jong was, maar nooit raak gebeten, nooit schade..........

maakt hij een keer schade bij een mens gaat hij dood........... zo simpel is het

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:14

maar je weet toch niet hoe het is gebeurt..?? hoe kan je dan een misschien onschuldige hond af laten maken?
de bek vd hond is 1 vd communicatie middelen van dat dier.. veel kinderen begrijpen dat niet en daarentegen: kinderen zijn geen engeltjes Knipoog

en dat nietjes verhaal hoef ik er niet eens bij te halen.. is broodje aap maar zoiets kan makkelijk echt gebeuren..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:17

bijten is bijten................ en is nooit goed

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:19

KiWiKo schreef:

ben ik niet mee eens..
als mijn hond word gepest door kinderen mag mijn hond ze best afsnauwen.. dat is voor een hond de manier om aan te geven dat ze iets niet willen.. of dat ze schrikken..

als mijn hond gericht een kind pakt zonder reden dan is het wel einde verhaal.. maar zolang je niet weet wat er is gebeurt en de schade aanzienlijk mee valt lijkt mij niet dat dit bewust is gedaan door een terrier.. want die kunnen heel wat meer schade aanrochten dan een schrammetje aan een oor Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:20

Nou af maken vind ik wat overdreven.
Je hoort een kind gewoon niet alleen te laten bij een hond.
Wie weet heeft ze zijn oog bijna uitgestoken met een vinger, of weet ik veel wat gedaan. En ik kan dan best snappen dat een hond van zich af bijt.

Als ik kijk hoe mijn nichtje soms mijn broer zn pup terroriseerd denk ik ook die hond is het straks ook wel een keer zat en geeft dan ook een knauw.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:21

Als een hond 1x raak heeft gebeten ook al is het bij een kind of is de situatie er naar geweest dan kun je hem eigenlijk nooit meer vertrouwen omdat hij over de drempel heen is gegaan van waarschuwen naar daadwerkelijk bijten.

Dus in iedergeval een goede!!! muilkorf gaan aanschaffen (niet van die slappe gevallen waar ze eenvoudig doorheen kunnen bijten) en niet meer over straat zonder zo'n ding om. Jij bent als eigenaar verantwoordelijk voor de acties van je hond en je hond is niet te vertrouwen blijkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:23

LimaMambo schreef:
KiWiKo schreef:

ben ik niet mee eens..
als mijn hond word gepest door kinderen mag mijn hond ze best afsnauwen.. dat is voor een hond de manier om aan te geven dat ze iets niet willen.. of dat ze schrikken..

als mijn hond gericht een kind pakt zonder reden dan is het wel einde verhaal.. maar zolang je niet weet wat er is gebeurt en de schade aanzienlijk mee valt lijkt mij niet dat dit bewust is gedaan door een terrier.. want die kunnen heel wat meer schade aanrochten dan een schrammetje aan een oor Knipoog

afsnauwen mag........... bijten niet..........

een hond bijt gericht raak, net zoals een paard gericht mis schopt......

raak is raak....... schade is schade en dan maakt het in mijn ogen niet uit hoe groot de schade is......... de schade is er

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:25

dus als je een trap van een paard krijgt maak je die ook af?