schaap met blauwtong.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

schaap met blauwtong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 16:39

hoi bokkers.
vandaag zijn we erachter gekomen dat 1 van onze 3 schaapjes blauwtong heeft.
ik was op bij stal en zag 1 schaap liggen. niet normaal liggen maar op ze zij.
ik denk dit is niet goed. ik kijken normaal rennen ze weg (zijn niet zo tam, we drijven ermee).
en zij bleef liggen. en toen zag ik ook schuim op de bek. en blauwe tong.
ik zet der overeind en toen liep ze ff weg een paar stappen en toen ging ze rondjes draaien en knalde ze weer op de grond.

veearts gebeld eerst gevraagd of besmettelijk is voor de paarden of die andere schapen.
de paarden zoieso niet want het is een herkauwers ziekte en de schapen wist ie niet zeker, hij ging iemand bellen daarvoor.
dus ik heb het schaap in stal gezet, op een kleedje in een hoek laten liggen zodat ze zegmaar rechtop ligt en niet helemaal op der zij voor die darmen en longen.
water heeft ze wel gedronken en eten heel klein beetje moest ik het echt onder der mond houden en dan ze bewoog alleen een beetje met de lippen. maar heeft wel wat naar binnen gelukkig.

DA belde me terug en wou toch even komen kijken.
schaapje heeft uiteindelijk 2 spuiten gehad antibiotica en pijnstiller, en nou moet ik zelf morgen ook 2 keer prikken en overmorgen weer.
en hopen dat het dan een beetje overgaat. die bacterie moet eruit.

goed was weer thuis en toen moest ik het melden bij de AID, ik bellen en ik word binnenkort teruggebeld.
als het goed is gaan ze dan bloed afnemen en kijken of het wel echt blauwtong is.

ik ben benieuwd ze is zo zielig nu, ze is meer dood dan levend,maar willen wel proberen haar te redden.

heeft iemand dit ook een keer meegemaakt?
en hoelang duurde dat toen?
mischien tips wat ik voor lekkers kan maken voor schaapje dat ze goed eet, genoeg binnen krijgt.

gr samarinda

Liezel1

Re: schaap met blauwtong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:42

Getsie..
Nu maar hopen dat het bij 1 blijft.
Enig idee hoe ze het opgelopen kan hebben?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 16:47

ja toen DA kwam zei hij dat die andere schapen het niet kunnen krijgen iig niet door de zieke schaap. dus het is niet besmettelijk, heeft ie nagevraagd.

die andere kunnen het natuurlijk wel krijgen maar dan moeten ze ook gestoken zijn door die mug die die ziekte bij zich heeft.

het komt door een mugje he.
DA zei ook dat in de omgeving waar ik sta met de paarden veel blauwtong is geweest. nu ben ik de enigste maar van de zomer waren er meerdere. dus er zit waarschijnlijk zoon zwerm muggen die die ziekte bij hun hebben bij mij in de buurt.

het is trouwens nog niet 100% zeker dat het blauwtong is, DA dacht het wel, hij kon niks anders bedenken wat het dan zou kunnen zijn.
maarja telefoontje afwachten wanneer ze bloed komen nemen, zal wel na het weekend zijn. en dan kijken of het echt blauwtong is, en wat te doen dan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:49

ik had laatst de taak schaapjes te verzorgen bij iemand en de ram had dezelfde symptomen....alleen de bloedproef wees uit dat het geen blauwtong was(het schaap is na 4 dagen dood gegaan,vermoedelijk een verstopping van slokdarm)
Je moet zorgen dat ze genoeg eten en drinken,ik heb het schaap geweekte pulp met geraste appel gegeven en opgeloste bik in z'on wormdrenchspuit gedaan en voorzichtig achterin de keel gespoten....warm water met opgeloste vitamines en honing
Het duurt een dag of tien,met vlagen hoge koorts,als ze het redden duurt het lang voordat ze weer de oude zijn...
Ht is niet besmettelijk voor de andere schapen,ze moeten echt geprikt worden door een besmette knut.
Mijn verzorg schaap had het dus niet,maar is wel behandeld door de da als blauwtong....ook hij kreeg injecties met pen-hista-strep....sterkte verder!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:50

Na het weekend pas? Ik snap het het nu kerst is en dat het wat ongelukkig valt, maar na het weekend zijn nog wel 4 dagen. Stel dat je schaap vannacht overlijdt? Dan moet je het nog 3 dagen op het terrein houden, dat mag volgens mij niet eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:53

dat maakt niet uit,je hoeft geen extra sanitaire maatregelen te nemen voor blauwtong,het dode dier gewoon behandelen als een niet met blauwtong besmet kadaver.....maaarrr laten we hopen dat hij het redt!!!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 16:58

ja kom op hij moet het redden hoor.
nou hopen maar.
ik had stukjes wortel voor der gesneden dat eet ze niet.
wel heeft ze een paar hapjes brood op. en water drinken doet ze ook wel maar alleen als ik die bak onder haar mond houd en dan der bekkie een beetje indoe. dan hoor je wel dat ze gaat drinken.

ik vind het echt heel zielig zo. maar ik kan er ook verder niks aan doen denk ik. ik moet afwachten wanneer hij me terugbeld en wanneer die dan komt. hopen dat die morgen belt en vrijdag komt.

ze had wel een beetje koorts maar niet erg 39 had ze.
ik ga over een uurtje weer naar der toe. en dan vanavond nog een keer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:30

39 graden is voor een schaap normaal....pas als het boven de 40 uitkomt is het verhoging..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 17:37

oh DA zei dat het wel wat hoog is maar niet abnormaal

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:18

weet de da zeker dat het blauwtong is?
in mijn geval,met het verzorgschaapje heeft hij zich flink verkeken...door het kwijlen en apatisch voor zich uitkijken dacht hij direkt aan blauwtong en heeft hij niet verder gezocht naar een andere ziekte/aandoening...een verstopping ergens...bij blauwtong horen ze echt hele hoge koorts te hebben....dat heeft mijn verzorgschaapje ook nooit gehad,zelfs niet voordat we hem ab gaven...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 18:45

DA weet het niet zeker dat het blauwtong is dan moet er bloedgetapt worden,
ik ben net gebeld door de man waar ik melding moest maken.
en hij komt zaterdag of maandag bloed aftappen en dan duurt het nog een week voordat we de uitslag hebben. dan weten we pas voor 100% of het blauwtong is of niet.

ik zei het net tegen die man ook van 39 graden en hij vond dat geen koorts.
en het is ook een rare tijd voor blauwtong. die muggen zijn vanaf begin december er niet meer, maar het is ong 6 weken tijd voor je ziet dat je beestje is besmet.

nou ik ga nu naar stal en zal kijken hoe het is.
ik laat het wel weten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:52

Het is een rare tijd voor blauwtong ja. Bij blauwtong hebben de schapen en geiten simptomen alsof te longontsteking hebben, ze hoesten kijken wazig om zich heen, hebben snotneuzen en dus ook blauwe tongen. Maar wat jij hier beschrijft "ik zet der overeind en toen liep ze ff weg een paar stappen en toen ging ze rondjes draaien en knalde ze weer op de grond." herken ik niet als blauwtong... Ook het jaargetijde klopt niet. Ik hoop maar voor je dat het iets anders is want blauwtong gaat niet meer over.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 21:23

ja blauwtong kan wel weer genezen alleen duurde het volgens de dierenarts wel lang voordat het weer over is.
veel dieren gaan er ook aan dood.
hoesten doet ze niet. ze heeft wel een snotneus.
en die tong is echt wel heel erg blauw.
welke ziektes kunnen schapen dan nog meer hebben en dan bedoel ik dat ze ook een blauwe tong krijgen??
weet iemand dat?

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:32

ik zou het eerlijk gezegt niet weten mijn vader is een vee boer met ong 200 schappen vorig jaar hadden heel veel schapen bij ons blauw tong heel veel schapen zijn er aan overleden ook veel lammetjes na de geborte die door blauwtong zijn overleden deze waren dus nog niet volgroeit erg zielig was dat als ik zo 'n lamettje ter wereld moest brengen Huilen vorige jaren hadden we ong na de lammetjes tijd zo 'n 500 schapen en vorig jaar maar 400 Verdrietig zo'n mug die dat overbrengt heet toch een knoet ?
veel succes met je schaapje Ach gut

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:33

owja aardappels eten ze ook bij ons vinden ze erg lekker dus zou je ook nog kunnen proberen Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:40

Wij geven vloeibare aspirine (als pijnstiller) en daarnaast een ontstekingsremmer van de DA. Verder geven we ze propyleen glycol met een spuitje in de bek. Eten is meestal geen probleem meer als de aspirine eenmaal goed werkt. Na een paar dagen moet je echt wel kunnen zien dat het beter gaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 06:34

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 07:56

Het is best lang warm gebleven voor het jaar, er zitten zelfs nog veel vliegen.
Dus dikke kans dat de Knut ook de winter heeft bereikt, en nog in nederland aanwezig is.

Een schaap kan met de juiste verzorging beter worden van blauwtong, alleen idd worden lammeren geaboteerd,en is de kans groot dat ze onvruchtbaar worden.

Wacht gewoon even het bloedonderzoek af. En tot die tijd goed verzorgen, er was geloof ik een huis tuin en keukenmiddel dat erg goed hielp, maar dat weet ik zo niet meer....was meen ik een of andere groente?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:27

Het lijkt mij ook sterk dat het blauwtong is, in mijn ogen ook totaal de verkeerde tijd van het jaar. Wij hebben vorig jaar ook blauwtong door de stal gehad en zijn daardoor 8 koeien verloren. Dit jaar hebben wij al onze dieren laten inenten en hebben wij nergens last van gehad.
Wel raar dat toen in oktober er een verdachte vaars met blauwtong was alles hier in de Achterhoek hermetisch op slot ging en dat jullie DA er nu zo luchtig over doet???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:16

wat voor schaap is het?
sommige schapen hebben van nature een blauwe tong...gewoon pigment....het komt niet vaak voor dat een schaap een blauwe tong heeft door blauwtong..waarom ze het zo hebben genoemd is mij een raadsel.
Heeft ze ook pijnlijke voetjes?bij de kroonrand onstaan vaak pijnlijke plekjes(eigenlijk net als bij mond en klauwzeer)
Heeft ze zweertjes in de mond?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:22

Inderdaad,de meeste schapen hebben van zichzelf al een donkere tong.Ik betwijfel of het blauwtong is,want daar is het nu niet echt de tijd van het jaar voor,die knutjes zijn nu niet actief.Blauwtong is idd niet besmettelijk,wordt alleen overgebracht door de knut.
Een schaap dat in goede conditie is overleefd blauwtong meestal wel.Schapen die verzwakt zijn door lammeren,of schraal in het voer staan krijgen het zwaar...
Succes met je schaapje,maar of het blauwtong is,dat betwijfel ik..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 16:16

ik weet het ook niet of het blauwtong is. DA had het ook over de kroonrand en dat heeft ze niet.
gelukkig heeft ze nog nooit lammeren gehad en dus nu ook niet drachtig.
het is een skudde schaapje en ik heb ze al een paar keer ontwormd en heb ik niet zo een blauwe tong gezien.

ik zit te denken om het schaap mee naar huis te nemen en in de schuur te leggen dat hij daar rustig is zonder dat hij ze vriendjes hoort schreeuwen. en dat ik hem vaker water kan geven en laten staan en lopen en voeren.
moet ff kijken na het weekend want er is nu geen auto.

bedankt voor de reacties ik ga ff op de schapensite kijken.
ik hou jullie op de hoogte

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:02

Persoonlijk zou ik het schaap niet in zn uppie ergens zetten,kudde dieren hè...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:15

Zou ik ook niet doen, dikke kans dat ie zen eigen in allerlei moeilijke bochten wringt om vriendjes te zoeken!
Op zich is het geen weer nu meer voor mugjes, maar vorige week heb ik hier toch nog echt muggen gezien! Met een incubatietijd etc etc zou het nog blauwtong kunnen zijn Ach gut
Maar een schaap moet toch minstens een kapotte bek of kroonrand hebben naar mijn idee voor blauwtong...
Schapen schuimbekken erg snel als ze iets mankeren... Al wel getjeckt op maden en wormen? Toen onze geiten bloedworm hadden schuimbekten ze ook en vielen ze ook om Ach gut

Nou ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.

suffie schreef:
Wel raar dat toen in oktober er een verdachte vaars met blauwtong was alles hier in de Achterhoek hermetisch op slot ging en dat jullie DA er nu zo luchtig over doet???

Dat is het verschil tussen hobby en een echte veehouderij... Ik verbaas me ook regelmatig Ach gut

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:24

nou geloof me maar dit schaap zoekt niet naar ze vriendjes.
we hebben der vanmiddag mee naar huis genomen. zodat ik der beter in de gaten kan houden en ook vanacht nog water geven dat drinkt ze gelukkig wel.
wormen lijkt me stug want heb ze van de zomer van ontwormd met heel duur spul wat voor alles is, ook voor leverbot (omdat me paarden er ook lopen)

ik had de dierenarts gebeld omdat ik dacht mischien de oorzaak te weten. een paar weken geleden hebben de schapen bietenpulp gegeten of ze het allemaal hebben gegeten weet ik niet, ik was er niet bij. de boer waar de schapen staan had z'n zak gehaald terwijl er gewoon schapenbiks was, maargoed daar heeft ie dus van gegeven aan de schapen zonder eerst in water te zetten. ik kwam er trouwens later pas achter hoor dat die beesten dat hebben gehad, ik wist niet dat hij z'n zak had gehaald. Boos!

maar daarvoor had ik dus de dierenarts gebeld, en die zei als dat al een paar weken geleden is kan dat het niet zijn.
en ik mag het schaap geen eten geven iig geen appel of brood of wortel want dat gaat gisten in ze maag.
schaapje mag wel zoveel drinken als ze wil en ze mag alleen hooi eten.

ik heb der tempratuur net opgemeten en dat is nu 38.7
gelukkig kan ik der vanacht in de gaten houden,

ik heb ook tegen de dierenarts gezegd dat als het niet meer gaat of dat ze ook niet meer wil drinken, dat ik der dan in laat slapen.

maar omdat ze nog drinkt wil ik het nog zo graag proberen voor der.

ik hoop dat ze er maar weer bovenop komt. en snel weer terug kan naar der vriendjes.