hond is aangevallen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

hond is aangevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:55

Vraagje aan de bokkers, want ik zit nu met een probleem.

Vanmorgen was ik mijn hond aan het uitlaten, en ik was van plan naar het losloopgebied te gaan.
Ik kom daar aan en kijk naar links en zie 3 andere honden met 1 vrouw erbij.
1 kleine shi tzu (geen idee of dat goed geschreven is) die aangelijnd was, 1 hond type cane corso en nog een andere bruine, die veraf wat weg had van een labrador.
Voordat ik mijn hond los laat, moet hij altijd eerst netjes zitten en zijn aandacht bij mij hebben.
Daar was ik dus mee bezig, toen die andere hond op ons af kwam rennen. Ik zag meteen dat het ook een reu was, net zoals de mijne, dus even aftasten wat er ging gebeuren. Mijn hond was nog steeds aangelijnd. Ineens beginnen ze te vechten, en ik trek als een bezetene aan de lijn om ze uit elkaar te krijgen. De grote hond liep namelijk niet weg toen ze 5 cm uit elkaar waren, maar het vuurwerk begon meteen weer.
De vrouw schreeuwt tegen de hond en hij loopt weg. Ondertussen houdt mijn reu zijn poot omhoog en piept hij. Als ik eraan kom, piept hij nog harder.
Zijn hele linkervoorpoot zat bij de schouder onder het slijm, dat weggeveegd, en ik kon zo snel niets zien.

Omdat ik merkte dat mijn reu zijn poot niet belastte heb ik hem expres even een paar passen laten lopen, hij hinkte.
Heb daar nog 2 minuten gestaan en ben weggegaan, de vrouw stond nog steeds buiten, met haar rug naar mij toe inmiddels. Ze móet haast wel gezien hebben dat ik mijn hond aan het onderzoeken was en dat hij niet helemaal lekker liep.

Terug op weg naar huis liep hij wel wat mank, maar het draafde wel gewoon. Ik heb hem meegenomen in de auto boodschappen te doen etc, omdat ik hem in de gaten wilde houden. Toen ik weer thuis was en mij hond uit de auto haalde, liep hij echter op 3 benen. Meteen de DA gebeld en ik ben net geweest.

2 bijtwonden, vermoedelijk van hoektanden, staan in zijn borst en net achter zijn schouder. Het is ook een stukje open, hoefde gelukkig niet gehecht te worden. Wal alles weggeschoren en schoon gemaakt. Pijnstillers, antibiotica etc gekregen.

Buiten het feit dat ik hier ontzettend van baal, omdat hij met de kerst mee zou gaan naar Drunense Duinen, ben ik ook boos. Boos dat iemand zijn hond wel loslaat en niet onder appel heeft. Boos omdat iemand die 2 honden ziet vechten niet komt kijken of alles ok is. Boos omdat mijn mannetje nu op 3 benen loopt.

Wat zouden jullie doen? Rekening doorsturen, mensen hierop aanspreken?
Ik weet wat mijn rechten zijn, maar wie heeft hier een oplossing voor? Als ik die rekening al ga brengen, moet mn vriend het doen, want ik denk niet dat ik voor mezelf in sta....

Catori

Re: hond is aangevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:01

Jeetje balen zeg!

Beetje niet netjes ook dat ze niet even vroeg hoe het met jouw hond afgelopen was.

Ik zou als je weet wie het was even langs gaan en (rustig) vertellen hoe de verdere afloop is geweest.
Dat jouw hond nu met de gebakken peren zit.

In principe vind ik dat ze moet betalen, maar ik zou dat ook niet durven eisen denk ik.
Aan de andere kant vind ik dus wel dat ze moet weten wat de afloop is en dat jullie hier niet gelukkig van worden!

Succes ermee

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:06

Daar was ik ook zo klaar mee. die dierenartsrekening kreeg zij in de brievenbus!!
Ook had ik trouwens wel even naar deze dame in kwestie heengelopen Boos!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:18

Tja, je loopt in een losloopgebied, dus loop je natuurlijk ook kans dat er eens honden vechten.

Wel vind ik dat de eigenaar van de andere hond zeker had mogen informeren hoe het met jouw hond gaat en ik had, als het mijn hond was geweest, aangeboden de rekening te betalen. Ik zou er wel wat van zeggen dus.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:21

Diablo schreef:
Tja, je loopt in een losloopgebied, dus loop je natuurlijk ook kans dat er eens honden vechten.

Wel vind ik dat de eigenaar van de andere hond zeker had mogen informeren hoe het met jouw hond gaat en ik had, als het mijn hond was geweest, aangeboden de rekening te betalen. Ik zou er wel wat van zeggen dus.

Dat is dus ook een beetje mijn dillemma. Het feit dat het een losloopgebied is. Toch zit het me gewoon helemaal niet lekker.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:22

Een losloopgebied maakt nog niet dat je je honden niet onder appel hoeft te hebben en je verantwoording niet hoeft te nemen over je hond.

Maar goed dit is mijn mening Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:25

Daarom zeg ik ook dat ik de rekening wel betaald zou hebben, dus ik zou de verantwoording voor mijn dier wel nemen.

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat honden in elkaar klappen en dat jij op dat moment even niet zoveel te vertellen hebt, dat gebeurt ook wel in loosloopgebieden hoor.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:26

Zij zou inderdaad moeten betalen en het is niet netjes van haar dat ze niet even komt kijken of er niets aan de hand is. Ik zou haar niet meteen de rekening onder haar neus douwen, gezien haar eerder reactie gok ik dat dat bij haar juist averechts werkt, maar ik zou haar er wel op aanspreken en vragen hoe zij dit wil oplossen. Wellicht dat jullie dan samen tot een oplossing kunnen komen.

Jou hond was nog aangelijnd dus jouw valt niets te verwijten.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:29

@Diablo: was ook niet aanvallend bedoeld hoor Knipoog

Hier zijn ook losloopgebieden. Daar lopen ook mensen met hun honden aangelijnd omdat die honden niet zo aardig zijn. Mijn hond lijn ik dan ook aan....niet dat zij wat doet...maar de andere hond wel.
Losloopgebied of niet. Knipoog

Zelf zou ik er slecht van slapen als de mevrouw van die andere hond niks zou weten van jouw dierenartsbezoek.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:31

Dit kan en mag je volgens mij aangeven bij de politie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:32

intral schreef:
Dit kan en mag je volgens mij aangeven bij de politie.

Volgens mij wil TS dat helemaal niet, en waarom ook? Het kan gebeuren, gewoon een vervelend ongelukje.....

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:33

Ook op een losloopgebied mag je verwachten dat mensen hun beesten aankunne, en zo niet, toch gewoon aangelijnd houden.

Uitdraai van de rekening vragen, en met de rekening naar deze vrouw toe gaan. Zou het niet meer dan normaal vinden als ze dit zou betalen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:34

Dan zou ik minstens de DA rekening opsturen.

*edit; typoo
Laatst bijgewerkt door intral op 22-12-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:38

Ik zou even langs die mevrouw gaan en de situatie uitleggen en de rekening presenteren Knipoog.
WEl een tip voor volgende x (hopen dat ie niet komt), laat je hond zodra er een gevecht is los of iig zorgen dat je niet aan de lijn trekt. Dit maakt de schade erger en je trekt je hond omhoog in een dominante positie. Hij kan zich dan NOOIT overgeven naar de andere hond toe. Waarschijnlijk is daardoor de 2ex ook weer fout gegaan.
Succes met de hond en hoop dat ie er snel bovenop komt.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:43

Ik heb het laats meegemaakt, helaas was onze hond de aanvallende partij, gewoon met je rekening heen gaan! Wij hebben ook betaald, dat is het minste wat je kan doen.

Wij voelden ons er echt k u t onder hoor, ik weet niet hoe zij is , en of je weet waar ze woont, maar ik zou erheen gaan.

en inderdaad Quintusgl: loslaten, ik heb het vaak dat honden mijn hond onbedoeld provoceren omdat mensen ze zo omhoog trekken, heel erg vervelend is dat.

(mijne loopt niet meer los, en de balls zijn eraf inmiddels... helpt goed)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:47

quitusgl: ik weet dat ik niet aan de lijn had moeten trekken. (had beter die andere hond een giga rotschop voor zn kop kunnen verkopen.) Maar het ging zo snel en ik ben zo geschrokken.... dat het in een reflex ging.
Ik weet nog niet precies wat ik wil, in eerste instantie dacht ik: "die rekening gaat zij betalen".
Toen bedacht ik me dat het een losloopgebied is en dat sommige dingen nu eenmaal gebeuren. Maar dat laatste zit me ook niet helemaal lekker. Vandaar dat ik advies vraag.

Stel dat die vrouw niet in de gaten had dat haar hond echt doorbeet, en ik zeg niets, dan doet die hond het misschien weer.

Aangifte bij de politie? Ik weet het zo net nog niet, als zij zich nergens iets van aan trekt misschien wel...

Mijn hond weegt overigens 35 kilo en komt tot halverwege mn bovenbeen qua hoogte, dus het is ook geen kleintje.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:52

je kent de betreffende dame dus? in dat geval contact met haar opnemen, vertellen wat er gebeurt is en wat de gevolgen zijn. ook vragen of zij een oplossing weet.
dit moet je wel vandaag regelen, omdat zij anders aan kan geven het niet meer te weten, het van een andere hond kan komen etc.

beterschap voor je blaf-beest iig

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:53

Ik zou wel even bij haar langs gaan, tis goed dat zij het weet!

Ik vond het ook goed om te weten dat het dus wel ernstiger was dan op het eerste gezicht!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:56

Ik "ken" haar niet, maar ze woont volgens mij in 1 van de huizen waarvan de achterpoort uitkomt in het losloopgebied. De poort stond nl open, zij stond ernaast en ik weet dat die mensen ook een shi tzu hebben, ik heb de man er namelijk wel eens mee zien lopen.

Verder wonen er bekenden van mij tegenover hen in die straat, dus als ik dat navraag kunnen zij mij waarschijnlijk zo vertellen welke dat ik geweest.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:59

melanie_h schreef:
Daar was ik ook zo klaar mee. die dierenartsrekening kreeg zij in de brievenbus!!
Ook had ik trouwens wel even naar deze dame in kwestie heengelopen Boos!

hier sluit ik me bij aan erheen en alleslaten betalen

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:04

Echt erg!!
Ik had haar gewoon de rekening gegeven. en als ze weigerde was ik mooi uit me dak gegaan haha

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:10

Rekening presenteren en meteen erbij vragen of het niet netjes was geweest om te vragen of de hond wat had?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:11

tja het mag wel een losloop gebied zijn, maar zijn er niet regels voor als eigenaar dat je je hond wel onder controle moet hebben?
hier is bijna alles losloopgebied, en ik maak mn hond ook niet meer vast als we honden tegen komen.
ik weet dat zij niemand aan zal vallen, en als je weet dat jou hond aanvalt( of aan kan vallen) vind ik echt dat jij daar verantwoordelijk voor bent.
als mijn hond wel zou aanvallen zou ik graag de rekening gaan betalen!

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:12

ik heb het ook eens gehad; alleen mijn hond moest wel gehecht worden!
en aangezien het op een zondag gebeurde ook nog eens dubbele kosten
ik heb de rekening afgegeven bij de eigenaar met het verzoek om deze direct aan me terug te betalen en dat kwam hij idd na 2 dagen doen

dat het een losloopgebied betreft wil nog niet zeggen dat je niet meer verantwoordelijk bent voor de daden van je eigen dieren
als je dier onlast veroorzaakt in welke vorm dan ook dan ben jij altijd verantwoordelijk

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:12

Wat was de houding van jouw hond? Het kan namelijk ook best zo zijn dat jouw hond begonnen is zonder dat je het door gehad hebt!
Honden domineren nou eenmaal, en daar kan soms vechten uit onstaan. Dat weet je met honden...