Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:11

Ik loop tegen een vraagstuk op welke ik eigenlijk gister op curus had willen vragen,
maar ben vergeten, dus bij deze kan ik mss wat ideeen en ervaringen opdoen.
Het volgende is er aan de hand.

Ik loop op straat en mijn nogal bemoeizuchtige buurvrouw kom eraan, mijn hond reageerd zoals
ze op iedere bekende reageerd heel enthousiast. Ik houd haar dan kort zodat ze niet kan springen
en geef het commando laag en rustig.
Als ze rustig is mogen mensen haar pas aaien.
Okay maar ondertussen begint mijn buurvrouw commando's te geven waar mijn hond geen bal van snapt.
"Af"bijvoorbeeld.
Dat mag ze alleen als ze naast mij zit, aan de voet.

Als ze hier in huis op visite is is het hezelfde liefde, en loopt ze hem steeds te commanderen, ik vraag dan wel wat ze nu wil.
of ze wil dat ik hem op zijn plaats zet of af, of dat ze hem gewoon aaien wil als ze rustig is.

Ik heb hier steeds meer moeite mee als andere mensen mijn hond commando's geven die anders zijn dan ik met haar geleerd heb.

Wat vinden jullie hiervan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-08 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: Mag een ander jou hond commanderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:13

Nee geen problemen mee, maar onze hond is ook niet zo streng
opgevoed. Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:13

Vind ik zelf niet kunnen.. De hond hoord na z'n eigen baas te luisteren en niet per definitie 'n allemans hondje te worden zeg maar... Dit heb ik (tot nu toe nog) met m'n eigen hond.. Die springt ook tegen alles en iedereen op, wat ik ook niet goedkeur...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:19

Er is niets zo vervelend in een training als inconsequente commando's Ik zou je buurvrouw ook vragen om geen commando's meer te geven omdat je dier dus niet leert daar naar te luisteren en alleen maar afstompt op al die onzinnige commando's.

Mensen gaan vaak vanalles tegen een hond roepen zonder zelf uberhaupt te weten wat ze nu eigenlijk precies willen. Dingen als "af, lig, zit, kom, blijf" enz volgen elkaar in hoog tempo op zonder dat er gekeken wordt of het dier reageert en snapt wat er gevraagd wordt. En er wordt dan dus ook niet beloont als je hond wel goed reageert. De manier om vakkundig alle commando's weer weg te trainen Misselijkolleyes:

Ik ben de enige die mijn dier commando's geeft, of ik leg een ander uit wat het commando voor de betreffende, gewenste gedraging is. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het africhtingsniveau van je hond. Die van ons weet precies hoe of wat, dus als ik daar een paar kinderen mee laat spelen die alles door elkaar roepen dan zie je hem zijn best doen om ze te begrijpen, maar het levert geen ruis op in mijn commando's. Een jong dier wat het allemaal nog moet gaan begrijpen, dat maakt natuurlijk een heel verschil!

Sting

Re: Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:42

Liever niet natuurlijk. Maar gezinsleden mogen natuurlijk wel commando's geven Lachen.
Heb verder dezelfde ervaringen als Amable, mensen die commando's snel achter elkaar roepen en niet wachten op reaktie. Of, nog erger, uiteindelijk toch belonen terwijl hij het gevraagde niet doet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:45

Ik heb er ook last van bij een buurvrouw van mij en vrienden en familie van mijn vriend die allemaal geen honden kennen doen het ook erg vaak.
Erg lastig vind ik want mijn hond weet niet waar ze aan toe is en ik ben dan onzeker of ik er wat van moet en mag zeggen.
Ik vind dat ik er wat van mag zeggen maar dan word ik aangekeken met een een blik van; Goh, zij bemoeid zich er ook mee.
Mijn vriend reageert nuchter; die maakt het niks uit en laat maar, met als gevolg dat de hond niet meer weet wat ze moet en van slag raakt.
Ga dus ook even meelezen Knipoog

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:45

Bij mijn hond kunnen ze het wel doen (niet dat ik het leuk zou vinden als het steeds weer gebeurt) maar hij doet toch alleen wat ik zeg als ik er bij ben.
Zo kijkt hij ook altijd eerst mij aan als mijn vriend een commando geeft: Zo van mag het vrouwtje?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:47

nee,visite/vreemden mogen mijn honden niet commanderen,prettige is wel dat ze helemaal niet luisteren naar vreemden,dus al zouden mensen dat doen,reageren ze totaal niet.

gelukkig heb ik honden waarbij de meeste mensen niet willen commanderen,eigenlijk worden ze altijd wel met rust gelaten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:47

bij mij mogen mensen dat echt niet! het heeft mij bloed zweet en tranen gekost om mijn hond van professionele vechthond een redelijk normale huishond te maken en hij mag echt geen commandos van vreemden krijgen want dan kan ik weer van voor af aan beginnen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:49

Mijn tante (die komt hier elke dag met haar hond om samen te wandelen) doet dat wel eens. Als mijn hond erg zeurderig word zegt ze; GA WEG, of gewoon Ga eens af.

Maar voor de rest niemand. Amber zeurt nooit, en met een kamer vol visite gaat ie gewoon ergens rustig liggen. En je mag zeggen wat je wilt, zit af lig, hij luisterd toch niet, alleen naaar mij ROFL

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:49

chloek schreef:
Bij mijn hond kunnen ze het wel doen (niet dat ik het leuk zou vinden als het steeds weer gebeurt) maar hij doet toch alleen wat ik zeg als ik er bij ben.
Zo kijkt hij ook altijd eerst mij aan als mijn vriend een commando geeft: Zo van mag het vrouwtje?

Hij heeft je helemaal gezien als baasje.
Dat heeft mijn hond vaak ook, alleen raakt zij erg opgewonden als ze zoveel aandacht krijgt en dan kan ik geen land meer met haar bereiken. Dan moet ik mijn aandacht helemaal voor zoveel minuten op haar richten en dan luistert ze erg goed. Maar dan kijkt schoonfamilie en vrienden me aan met een blik van; zij is streng, mag het dier eens.
Terwijl mijn hond normaal veel mag thuis maar wel met mijn goedkeuring en dat weet ze.
Zij raakt dan onzeker omdat ze het normaal niet mag maar de familie/vrienden haar uitdagen en ze is nog maar een jaar.
Ik vind het dus verschrikkelijk met schoonfamilie en vrienden met verjaardagen bij ons.
Eigenlijk zou je de mensen moeten opvoeden en niet de hond.
Die luistert vaak wel, de mensen willen alleen niet luisteren terwijl je zelf weet wat het beste is voor je hond in zulke gevallen.

Edit; ik heb een enthousiaste, vrolijke en op mensen en dieren gerichte jack russel van een jaar die alles geweldig vindt en de mensen vinden dat geweldig met als gevolg een onzekere hond die niet weet waar ze aan toe is.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 20-12-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:50

Nee vind ik niet kunnen. Jij gaat haar kinderen toch ook niet vertellen dat ze hun huiswerk moeten doen?

Ik zou me er zelf erg onprettig bij voelen en zou er waarschijnlijk wel wat van zeggen Bloos

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:51

In deze situatie zeg ik nee. Maar als jouw hond losloopt en tegen iemand op springt, jij niets zegt, of hij niet luistert, dan vind ik het niet meer dan normaal. Dan hebben mensen er last van, en hij hem niet onder controle. Ligt dus aan de situatie vind ik.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:51

IndianLady schreef:
Nee vind ik niet kunnen. Jij gaat haar kinderen toch ook niet vertellen dat ze hun huiswerk moeten doen?

Ik zou me er zelf erg onprettig bij voelen en zou er waarschijnlijk wel wat van zeggen Bloos

Ik wil er ook wat van zeggen maar dan word ik aangekeken met een blik; jij bemoeit je ook overal mee...
Hoe gaan jullie dan om met zo'n reactie?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:53

Mijn hond, mijn opvoeding.

Maar ik denk dat ik op zo'n moment even met mn mond vol tanden zal staan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:54

IndianLady schreef:
Mijn hond, mijn opvoeding.

Maar ik denk dat ik op zo'n moment even met mn mond vol tanden zal staan.

Dat heb ik dus ook.
Normaal een sterke mening en direct maar hierdoor word ik onzeker en weet niet wat ik moet doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:54

Misschien zegt ze het ook gewoon omdat ze de ervaring heeft dat hij opspringt en dit niet prettig vind? Het is dan zeker niet de juiste reactie maar misschien heeft ze gewoon geen verstand van honden? Ik zou haar in elk geval rustig uitleggen dat het de hond verwart en dat jij er zelf voor zorgt dat hij niet meer opspringt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:59

Ik ben helemaal gek met de hond van de buren. Als ze mij of mn moeder ziet luistert ze ook amper naar mn buren. Vaak houd ik dan ook mn mond, maar als ze me ziet of hoort dan gaat ze. Is erg leuk om de macht over andermans hond te hebben, maar ik misbruik hem niet. Flame kent mijn grenzen en ik ken die van mn buren. Ik heb ook een seizoen flyball met haar gedaan omdat ze zo enthousiast met en op mij reageert en absoluut niet met mn buurvrouw. En ik was zelfs gevraagd door mn buren.

Tegenwoordig ben ik verhuisd en krijgt ze alleen nog maar een knuffel van me als ik er ben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:00

Anderen mensen doen vaak met andermans hond wat ze willen, zo nodig ik bepaalde mensen niet meer uit op verjaardagen omdat ze het steeds weer nodig vonden om onze honden worst en vanalles te voeren.
De laatste keer was het zo erg dat 1 van de honden heeft moeten overgeven, omdat ik druk was met gasten van vlaai en drinken te voorzien heb ik dit niet meegekregen.
Toen de hond moest overgeven heb ik de beide heren een sms gestuurd dat ze bedankt zijn en niet meer welkom zijn.
Het zijn mijn honden en bepaal wat ik ze te eten geef.
Wat commandos betreft ben ik dat die dat doe thuis of mijn man, maar mijn honden gaan ook mee naar stal en lopen daar los.
Als iemand ze iets ziet doen wat niet mag, mag die hem best straffen, dat werkt beter dan dat ik dat een half uur later doe.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:02

hahahahaha ze mogen het proberen hoor maar ze luisteren niet naar vreemden.
ze weten wie hier de baas is en naar wie ze moeten luisteren.
Eten pakken ze nooit aan van vreemden dus lokken lukt ze ook niet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:03

ze mogen het hier proberen... maar of ze het lukken is het 2e Tong uitsteken

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:06

LimaMambo schreef:
ze mogen het hier proberen... maar of ze het lukken is het 2e Tong uitsteken

Hier net zo.... je probeerd maar een eind weg... mijn vader schreeuwt zich bv. een ongeluk tegen de hond. Maar die hond die kijkt hem aan met zo´n smoelwerk: het is goed baasje, ik ben hier de baas.. en niet jij dikke aap.

Naar mij luisterd hij perfect. Naar andere vrouwen luisterd hij redelijk... maar lang niet zo goed als naar mij...

Als mijn hond aan de lijn loopt, en ik heb de lijn vast... dan luisterd hij naar mij. En heeft ook niemand zich ermee te bemoeien!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:16

ik heb eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat iemand anders buikten het gezin, onze honden commando's gaf.
Mijn vriend speelt wel altijd met ze en geeft dan ook commando's als "af" "poot" en "high five!". mn hond vind dat erg leuk om te doen (omdat ze weet dat ze daarna een koekje krijgt Tong uitsteken) en mn vriend gebruikt dezelfde commando's als ik, en 9 van de 10 keer ook in mijn bijzijn, dat vind ik geen probleem mn vriend is toch ook wel familie (en stiekem luisteren de honden niet zo goed naar hem als naar mij. als hij "high five" vraagt en ik ben erbij, kijkt de hond altijd eerst even naar mij en als ik dan zeg "toe maar" dan is t goed). als hij compleet onbekende commando's zou gaan geven zou ik hem daar wel even op terecht wijzen.
Verder geeft er niemand anders de honden een commando als wij er bij zijn. de buren laten die van ons nog wel eens uit dus dan is het niet meer dan logisch dat zij ze ook commando's geven. (maar buren hebben zelf ook honden, en gebruiken ook dezelfde commando's).

maar ik ga met de meeste reacties hierboven mee. jouw hond is jouw hond en luistert naar jouw commando's. en niet naar die van een vreemde. ik zou de buurvrouw hier over aanspreken.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:20

Niemand commandeert mijn hond.
Ten tweede ze mogen het wel proberen, maar ze hebben geen succes.
Ze kijkt ze dan een porties arrogant aan.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:32

Nee ik vind van niet. Je gaat toch ook niet haar kinderen terechtwijzen?
Onze honden reageren op iedereen van het gezin en met verjaardagen, visite ed blijven ze netjes aan de achterkant van de kamer liggen, dit is hun zo geleerd en daardoor worden de gasten ook niet 'uitgedaagd' door een rondkuierende hond voor hun voeten.
De jongste hond reageert enkel op mijn moeder en mij, mijn zusje heeft er ook nog controle over maar mijn vader niet, die verwent hem te veel :p
Maar mijn vriend bijvoorbeeld heeft er totaal geen controle over en hij komt toch al bijna 2 jaar over de vloer. We zijn al wel zover dat ze niet meer blaffen als hij binnenkomt want waaks zijn ze wel