Help, kat zeikt overal..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help, kat zeikt overal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:17

Tsja.. Heb hem uit ergernis in de kattenbak opgesloten. Bloos

Hij zeikt OVERAL. Op de bank, achter de bank, IN MIJN BED, noem 't maar op. Behalve in de kattenbak. Terwijl die elke dag word schoongemaakt.
En nu ben ik het zat. Hij was zindelijk toen hij hier kwam, in het begin deed ie 't gewoon in de kattenbak, en na een tijdje ineens niet meer.
Zelfs in z'n eigen mandje ging ie zitten plassen.. Wat valt hier in godsnaam nog tegen te doen? Ik word hier schijt en schijtziek van.
We hebben nog een kat, zijn broertje, en die doet het gewoon netjes in de bak...

Tips? Scheve mond Dit kan zo echt niet doorgaan.

lieniminnie

Re: Help, kat zeikt overal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:19

het is een kater?
Is hij al oud? is hij magerder geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:20

Opsluiten in de kattenbak lijkt me nou niet de oplossing...

Is er geen medische reden? De kat van mijn ouders deed dit laatst ook en die bleek blaasontsteking te hebben.

En als het geen medische reden is zal opsluiten eerder averechts werken, lijkt me zo.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:21

een kat die eerst zindelijk was, en het nu plots niet meer is... ik zou zeggen, ofwel stress, ofwel heeft hij iets aan zijn blaas of nieren.
Is hij al eens onderzocht door de dierenarts?
of is er iets veranderd in zijn omgeving op het moment dat hij overal rond begon te plassen?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:22

RedPassion schreef:
Opsluiten in de kattenbak lijkt me nou niet de oplossing...

Is er geen medische reden? De kat van mijn ouders deed dit laatst ook en die bleek blaasontsteking te hebben.

En als het geen medische reden is zal opsluiten eerder averechts werken, lijkt me zo.

Hier sluit ik mij volledig bij aan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:24

Idd eerst uitzoeken wat de oorzaak is.
Stress is oorzaak nummero 1
Blaasontsteking of gruis is nummero 2

Is ie al gecastreerd?
Markeren is namelijk oorzaak 3 Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:24

Ja, het is een kater.. Hij word na de kerstvakantie gecastreerd, dan hoop ik dat het over is, maar ik vrees het ergste....

Ouderdom kan het niet zijn, hij is net een jaar denk ik, ouder iig niet. Magerder, nee..

Ik weet dat oplsluiten in de kattenbak geen oplossing is, maar wat moet ik anders doen? Buiten is het donker, dat is 'ie niet gewend. Laat ik 'm eruit, zeikt ie gelijk aan.

Of hij iets aan zijn blaas/nieren heeft, ik denk het zelf persoonlijjk niet. Buiten doet hij namelijk niets, wanneer hij binnenkomt gaat ie meteen ergens plassen, behalve in z'n kattenbak. In de omgeving is ook niks veranderd.

Ik zal de DA gelijk vragen het even 'na te kijken' als ik er dan toch ben voor de castratie...

Stress zou ik niet weten waar die het vandaan moet halen..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:26

Neem me niet kwalijk maar ik kan hier erg boos om worden.
Er moet je toch een licht gaan branden bij zo'n omslag in gedrag!

Hij heeft hoogstwaarschijnlijk blaasontsteking en dat is zeeeeer pijnlijk zoals je zelf mss wel weet. Bovendien is dat voor katers gevaarlijk omdat ze verstopt kunnen raken en dat is levensbedreigend.
Onmiddelijk plas opvangen en naar de DA voor onderzoek. Kun je op wachten, duurt hooguit 15 minuten.

Als het een jonge kater is kan het zijn dat hij begint te sproeien maar dat is iets heel anders dan plassen. Sproeien herken je aan het blijven staan tijdens het 'plassen', hij trappelt met de achterpootjes en de staart trilt.
Direct laten castreren in dat geval, voordat het een gewoonte wordt.
Kijk alsjeblieft even verder dan je neus lang is!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:27

Op welke manier plast hij dan? als hij markeert sproeit hij het zeg maar..
Ik zou je dierenarts even bellen en het goed uitleggen en desnoods even langsgaan

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:27

Dan ben je al een half jaar te laat met castreren... als ie nu 1 jaar oud is.

Je hebt hem buiten lopen, dus wss dekt ie dus ook al een half jaar.
Wellicht heeft ie ziektes opgelopen, of is het gewoon zijn katerinstinct..

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:28

Kan me voorstellen dat je er niet echt vrolijk van wordt, maar ik denk dat je kat dat ook vind hoor.
Katten zijn over het algemeen hele schone dieren dus ik denk echt dat er iets aan de hand is met hem.
Kan je hem anders niet in 1 kamer doen ( tijdelijk totdat je met de DA hebt gesproken ), waar het minder erg is dat hij ongelukjes heeft ?

Verder zou ik even naar de DA bellen, hij kan bv last van zijn blaas of van zijn urinebuis hebben. Dat heeft onze vorige kat ook eens gehad. Hij plastje dan overal kleine beetjes.
Dat gaat echt niet vanzelf over, dus even de DA bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:30

Maar als het blaasontsteking is, waarom plast hij dan alleen op bepaalde plaatsen?
Ik hoef hem niet in mijn kamer te laten, het eerste wat hij doet is op m'n bed springen en aanzeiken.. Dit zou hij NOOIT op het bed van m'n ouders doen bv. Verder gaat hij gewoon zitten tijdens het plassen, zie er niks geks aan..

Crossmonster, het is een half jaar, sorry. En ja, I know... Onze DA was druk en de eerste paar maanden kwamen ze ook niet buiten, durfde ik niet aan. Bloos

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:32

Ben je dan van plan om hem tot na de kerstvakantie in zijn kattenbak op te sluiten? Gezellig zo...

Ik zou zo snel mogelijk een plasje naar de dierenarts brengen, kan die niets vinden is het waarschijnlijk pure stress.
Hij komt niet buiten als ik het goed voorheb (hij is het niet gewend zeg je) Kan hij wel andere katten zien lopen in de tuin? Dat kan erg veel stress geven aan een binnenkatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:36

Ashkerlon schreef:
Ben je dan van plan om hem tot na de kerstvakantie in zijn kattenbak op te sluiten? Gezellig zo...

Ik zou zo snel mogelijk een plasje naar de dierenarts brengen, kan die niets vinden is het waarschijnlijk pure stress.
Hij komt niet buiten als ik het goed voorheb (hij is het niet gewend zeg je) Kan hij wel andere katten zien lopen in de tuin? Dat kan erg veel stress geven aan een binnenkatje.

Hij komt wel buiten, maar niet in het donker. Dat wil ik zelf niet ivm auto's.
En nee, hij is er alweer uit. Knipoog

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:46

Als lichamelijk oorzaken zijn uitgesloten door onderzoek door een DA kun je Bach Bloesem proberen.

Als de kat eenmaal op een bepaalde plaats is geplast is de geur door hem bijna altijd weer herkenbaar en als die vervaagt zal hij het opnieuw doen.
Op bed plassen kan meerdere redenen hebben. Wellicht wil hij zo eventuele concurentie duidelijk maken dat hij een sterke band met jou heeft en dát zijn plek is.

Maar een kat wordt niet zonder reden onzindelijk!!!
Het heeft hoogstwaarschijnlijk een lichamelijk oorzaak.

Oja, maak de plaatsen waar hij plast niet schoon met chloor, dat is voor katten erg aantrekkelijk om overheen te plassen.
Een klein druppeltje op de bodem van de kattebak kun je doen zodat hij de bak aantrekkelijk vindt. Maar wees er zeker van dat het maar een klein druppeltje is en hij er niet aan kan likken want het is uiteraard zeer giftig.

Schoonmaken met azijn is het beste.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:49

hoeveel kattenbakken heb je??
als je 2 katten hebt heb je 3 bakken nodig!!

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:58

Ik heb twee katten die dit gedrag ook hebben vertoond. De ene doet het nog steeds maar alleen in mandjes ed puur uit jaloezie als de andere katten erin liggen. Echt zoiets van als ik er niet in kan dan niemand Duivel
Hij heeft ook een keer blaasgruis gehad, maar toen ging ie overal 'graven' en wilde ie plassen. Dat is ook iets waarin je blaasontsteking/blaasgruis aan ken herkennen.
Dit had niks met stress te maken en dus ook niet altijd door ziekte.

Mijn andere ging eerst netjes op de bak en na een tijd ernaast, ik bleef dweilen. Soms deed ie het op m'n bed als de slaapkamer openstond. Doordat die lucht er zat en dan kan je boenen wat je wil maar dat gaat niet zomaar weg bleef 't gebeuren. Uiteindelijk heb ik dat beest een paar keer in de kattenbak gestopt en zo geprobeerd duidelijk te maken (begrijp je frustratie Haha! ) dat het daar moest. Werkte ook niet en nu staan de bakken in mijn badkamer, niet ideaal maar heb geen last meer van katten die naast de bak piessen.

Al mijn beesten zijn geholpen dus lag/ligt het niet aan en heb nu 2 bakken voor 4 katten, had er 3 maar ging er net zo hard naast zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:00

We hebben nu 2 bakken.. Zal dan even dinsdag voor een nieuwe bak erbij kijken.. Ja

Haha ranna, heb net het hele huis gedweild met chloor.. Nagelbijten / Gniffelen Ga er nog maar een keer overheen dweilen met iets anders dan. Nagelbijten / Gniffelen
Maargoed, hij gaat dus gelijk na de kerstvakantie naar de DA.. Zal eens vragen of er iets getest kan worden dan. Nagelbijten / Gniffelen

En haha Lousje22, ik ken die geur. Die heeft nog een hele tijd in mijn slaapkamer gehangen, verschrikkelijk. Huilen van het lachen

Iig bedankt voor de tips. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:02

Idd niet met chloor dweilen!
Dan zeiken ze juist eroverheen.

Azijn stinkt, maar werkt wel goed tegen de plaslucht.
Wat ik ook altijd doe is op de vaste plasplekken, daar hang ik citroenluchtjes neer, hoe harder ze ruiken, hoe beter Haha!

Ook druppel ik wat citroenolie er neer, ze hebben zo'n hekel aan die lucht dat ze er daarna wel wegblijven Lachen

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:03

Ik vind jou reactie echt bijna dieronvriendelijk te noemen. Kan ik zo boos om worden! Zo'n omslag in het gedrag, dan gaat er bij jou zelf toch wel een lichtje branden? Als het stress is, denk je dat het dan nut heeft om de kat in de kattenbak op te sluiten! Komop zeg.
Ik hoop dat je alle tips die hier in het topic staan ten harte neemt... want hier schiet je niks mee op, het enige wat je krijgt is een ongelukkige kat.

Suuzepuus, met 2 katten 3 bakken? Wij hebben 5 katten en 3 bakken staan en dat gaat harstikke goed dus het lijkt me lichtelijk overdreven wat jij zegt Knipoog.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:04

Anthea schreef:
Ja, het is een kater.. Hij word na de kerstvakantie gecastreerd, dan hoop ik dat het over is, maar ik vrees het ergste....

Ouderdom kan het niet zijn, hij is net een jaar denk ik, ouder iig niet. Magerder, nee..

Ik weet dat oplsluiten in de kattenbak geen oplossing is, maar wat moet ik anders doen? Buiten is het donker, dat is 'ie niet gewend. Laat ik 'm eruit, zeikt ie gelijk aan.

Of hij iets aan zijn blaas/nieren heeft, ik denk het zelf persoonlijjk niet. Buiten doet hij namelijk niets, wanneer hij binnenkomt gaat ie meteen ergens plassen, behalve in z'n kattenbak. In de omgeving is ook niks veranderd.

Ik zal de DA gelijk vragen het even 'na te kijken' als ik er dan toch ben voor de castratie...

Stress zou ik niet weten waar die het vandaan moet halen..

Vaak doen katers het vrijwel niet meer als ie gecastereerd is Knipoog
komt ie ook buiten of zit ie alleen binnen ?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:06

Er schijnt een standaard regel te zijn dat je altijd het aantal katten dat je hebt, plus een , aan bakken in huis moet hebben.
Ik heb hier 5 bakken staan op 6 katten, en bij de jongens 2 bakken op 3 katten.

Nooit problemen hier.
Wel belangrijk is dat je op elke verdieping minstens een bak moet hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:13

crossmonster schreef:
Idd niet met chloor dweilen!
Dan zeiken ze juist eroverheen.

Azijn stinkt, maar werkt wel goed tegen de plaslucht.
Wat ik ook altijd doe is op de vaste plasplekken, daar hang ik citroenluchtjes neer, hoe harder ze ruiken, hoe beter Haha!

Ook druppel ik wat citroenolie er neer, ze hebben zo'n hekel aan die lucht dat ze er daarna wel wegblijven Lachen

Citroenluchtjes komen goed uit, ik hou van citroen.. Eet er zo eentje op. Huilen van het lachen

Loyce, hij komt overdag ook buiten. Ja Hij plast echter alleen binnen..

Wat ik overigens ook erg raar vind van beide katten, ze blijven 'drinken'. Wij hebben hier een knuffel liggen op de bank, en elke avond liggen ze daar standaard te tutten. Nagelbijten / Gniffelen Een van de katten heeft het ook eens bij de hond geprobeerd. Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Zo dus.. (Sorry voor de achterlijke vacht van de hond + de lange haren, ben altijd wat laat met bijknippen.. Nagelbijten / Gniffelen )

Kan dit kwaad? Nagelbijten / Gniffelen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:15

Heb je twee aparte kattenbakken?

Misschien hangt de geur van je andere kat erin, en wilt je kat daarom niet in de kattebak?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:46

Zijn ze te vroeg bij de moeder weggegaan ( voor 10 weken ) ?

Dat kan idd tot onzindelijkheid leiden...