max leeftijd kip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

max leeftijd kip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:48

hallo.
ik vraag me af hoe oud een kipje ongeveer kan worden, gewoon een rasloos kippetje Lachen
vandaag is mijn wite dame dood gevonden namelijk.. wij denken dat het van ouderdom was, maar ik weet niet hoe oud de gemiddelde kip kan worden Bloos

Calimero lag onder haar stokje, geen rare houding, vleugeltjes gewoon ingeklapt, pootjes gewoon ''ontspannen houding'' geen spartelsporen en geen bloed Lachen vandaar het vermoeden ''ouderdom'' Lachen

P_A_R_Love

Re: max leeftijd kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:50

De kippen van mijn oma worden zo'n 12.
Maar ik heb geen verstand van kippe

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:36

hè, 12 jaar! volgens mij is dat wel heel erg oud voor een kip. Ik dacht dat ze hooguit een jaar of 5 werden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:37

3 jaar Haha! dan gaan ze de kop af Vork

edit: nouja om even verder uit te leggen ze kunnen inderdaad wel 12 jaar worden, maar de meesten kippen is het al gauw hakkie takkie weg met 't koppie Nagelbijten / Gniffelen klinkt heel bot maar met 3 jaar ongeveer dan leggen ze geen eieren meer en tja.. wat moet je met een kip die geen eieren meer legt? en dan is het inderdaad dat ze in de pan belanden Vork

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:46

kippen zijn best gezellig toch? Niet alle huisdieren moeten 'functioneel' zijn. Maak je je parkiet ook dood alstie niet meer zingt/piept/whatevert

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:47

ik zou t niet eens weten haahha...
kippen zijn eng(ja ben keer aangevlogen door een haan op de kinderboerderij echt no way dat ik in de buurt kom van kippen..

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:49

Maartje1990 schreef:
3 jaar Haha! dan gaan ze de kop af Vork

edit: nouja om even verder uit te leggen ze kunnen inderdaad wel 12 jaar worden, maar de meesten kippen is het al gauw hakkie takkie weg met 't koppie Nagelbijten / Gniffelen klinkt heel bot maar met 3 jaar ongeveer dan leggen ze geen eieren meer en tja.. wat moet je met een kip die geen eieren meer legt? en dan is het inderdaad dat ze in de pan belanden Vork

Nou dan zou ik hier toch één en ander uit te leggen hebben aan de kinders hoor! Die gaan dat echt niet pikken!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:50

buster4ever schreef:
ik zou t niet eens weten haahha...
kippen zijn eng(ja ben keer aangevlogen door een haan op de kinderboerderij echt no way dat ik in de buurt kom van kippen..

Kippen zijn niet eng hoor, alleen soms wat opdringerig Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:50

Qimm schreef:
kippen zijn best gezellig toch? Niet alle huisdieren moeten 'functioneel' zijn. Maak je je parkiet ook dood alstie niet meer zingt/piept/whatevert

oh vreselijk.... als iemand me die zou geven zou ik denk ik in staat zijn om de nek al om te draaien voor die binnen is.... die mag terugkomen als hij gestopt is met piepen Vork
een kip is ook geen huisdier hé, tenminste hier niet. Nouja je kan me bot of cru ofzo vinden, maar zo sta ik er nu eenmaal tegenover Lachen míts de kippen een goed leven hebben gehad!

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:52

Nou dat vroeg ik me laatst nou ook af, hoe oud een kip word! Onze stalkip legt de laatste tijd ook geen eieren meer, maar dat klopt dus als ze vanaf hun 3e ong geen eieren meer leggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:54

Dit zegt Wikipedia over de leeftijd van een kip:

Leeftijd

De maximale leeftijd van een kip is afhankelijk van het ras. De 'gewone' bruine industriekippen, de hybriden, worden vaak niet ouder dan een jaar of 3. Maar sommige rassen kunnen wel 20 jaar oud worden. Verder spelen ook de levensomstandigheden van de kip een belangrijke rol. Gemiddeld worden de meeste rassen niet ouder dan 10 jaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:56

Brainless schreef:
Dit zegt Wikipedia over de leeftijd van een kip:

Leeftijd

De maximale leeftijd van een kip is afhankelijk van het ras. De 'gewone' bruine industriekippen, de hybriden, worden vaak niet ouder dan een jaar of 3. Maar sommige rassen kunnen wel 20 jaar oud worden. Verder spelen ook de levensomstandigheden van de kip een belangrijke rol. Gemiddeld worden de meeste rassen niet ouder dan 10 jaar.

die gewone kippen kunnen ook best ouder worden hoor... maar om de reden wat ik zeg, worden ze dat eigenlijk zelden Vork

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:57

Maartje1990 schreef:
Qimm schreef:

oh vreselijk.... als iemand me die zou geven zou ik denk ik in staat zijn om de nek al om te draaien voor die binnen is.... die mag terugkomen als hij gestopt is met piepen Vork
een kip is ook geen huisdier hé, tenminste hier niet. Nouja je kan me bot of cru ofzo vinden, maar zo sta ik er nu eenmaal tegenover Lachen míts de kippen een goed leven hebben gehad!

ik ken best mensen die kippen hebben om de gezelligheid. leven om het huis enzo. Eieren zijn leuk, maar niet de hoofdzaak van het kippen houden. Maar er zijn ook plenty mensen die wel kippen hebben om de eieren, en dan zijn ze inderdaad nutteloos om te houden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 08:53

wij hadden inderdaad kipjes voor de leuk Lachen
deze oude dame heeft het afgelopen lente/zomer seizoen overigens nog gewoon eieren gelegd Lachen Maar daar hebben we ze neit voor, puur voor het gezellige getok en gemeut in de tuin Lovers

@maartje; ik snap jouw punt, maar ik had het meer over een natuurlijke dood Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:41

een kennisje van me had zo'n gewone huis-tuin en keukenkip( kom even niet op de naam)
en die is 16 jaar geworden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:43

Mijn opa heeft een..
Hoe noem je dat nou?..

Zo'n klein kippetje met zwarte veren met witte randjes Haha!

En hij is nu 6 geloof ik Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:45

Wij hebben hier een kip rondlopen die een jaar of 8 is. Zij wil maar nite doodgaan en schijt alles eronder. Haar hok is nl ingestort

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:49

Mn oudste kipje is ook wel al 12 jaar en ze legt nog gewoon eitjes hoor Knipoog
Ze scharreld los op ons erf met 4 andere kipjes, heel gezellig Haha!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:17

onze oudste kip was rond de 15 geworden
en de legde alleen de laatste paar dagen geen eieren meer

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:19

Ik ken een kipje van 18 Haha! is nu inmiddels in de kippenhemel Schijnheilig

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:21

Kipjes kunnen inderdaad behoorlijk oud worden Ja.

Het is trouwens niet waar dat ze met 3 jaar geen eieren meer leggen (zoals sommigen hierboven al hadden geconstateerd Knipoog ).

De productiekippen zijn na 2 á 3 seizoenen over hun productietop heen. Ze leggen dan gewoon minder eieren en leveren niet genoeg geld meer op om ze aan te houden. Dus worden het soepkippen. Dat betekent niet dat ze stóppen met leggen.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:26

Mijn kipjes gaan hier ook gewoon met pensioen na het leggen van hun eitjes.... sommige zijn idd. al zo'n 12 jaar.. Ik heb alleen nog een heel klein ras erbij en die gaan helaas wel eerder...

Bij de boer waar mijn ouders wonen hebben ze 40.000 kippen... die halen net 1 jaar... helaas!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:30

Ik heb even meegelezen, want ik vroeg me ook al eens af of mijn bejaarde haan zijn hoofd ooit nog eens gaat neerleggen Nors opkijken . Is nu bijna 11 jaar. Als ik het goed begrijp hoef ik nog maar even vol te houden dus Haha! .

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:31

Doet ie "het"nog LDRD???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:45

Haha! Haha!

Elke morgen nog een hoop spectakel als ik hem en zijn dame los laat, dus dat zit wel goed Tong uitsteken .