Ik hoor nu buiten een raar vogelgeluid. een soort prr, trrr en kijk naar buiten. Zitten er denk ik een stuk of 15 kleine vogeltjes op de vetbollen en pinda's die ik niet ken. het formaat zit tussen en koolmees en mus in. Ze zijn overwegend zwart wit grijs met een iets langer staartje maar geen staartmees.
Hun kopje is aan de zijkant zwart maar bovenop zit een witte streep, ze bewegen vrij snel, wat zijn het?
Volgens je omschrijving lijkt het toch het meest op een staartmees: die komen vaak met een aantal tegelijk. Misschien zijn het jongen van dit jaar? Wat is er raar aan het geluid? (staartmezen hebben een heel hoog geluid).
Nee geen kwikstaart of boomklever. En een staartmees is het ook niet. Die zaten ernaast en hebben een bollere vorm en zijn kleiner met een langere staart. Ik ken veel tuinvogels maar deze niet.
Ergens op zolder nog in een verhuisdoos. daar staat idd alles in. Ik ben de soortenbank al aan het napluizen maar nog niets gevonden. ja eentje maar dat zou een zeldzame zomergast zijn is ook niet waarschijnlijk.
Een staartmees is het echt niet. Die zitten hier genoeg, deze zijn wat slanker van bouw en veel sneller in hun bewegingen.
Zo snel als ze er waren zijn ze ook weer weg trouwens.
Voor zover ik kon zien een spitse snavel maar is lastig om te zien als het schemerig is en ze met zijn 15en op elkaar fladderent op op een vetbollen en pinda houder bewegen.
Foto maken is al niet meer mogelijk. op het moment dat ik met mijn camera naar het raam liep ging de hele bende alweer ervandoor.
karin heb je die bladzijde ook groter?
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-12-08 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Nee niet bruin of het moet heel erg donker bruin zijn geweest. Ook erg egaal van kleur en niet zo vlekkerig als een heggenmus bv. Een mooie egale kleur verenpakje met zwart wit en grijzig/blauw en een witte streep midden op het hoofd ver boven de ogen ook. Links en rechts ervan zwart tot ver onder de ogen.
Zoiets alleen dan met de witte streep verder doorgetrokken. kwa bouw en tekening komt dit aardig overeen. Alleen dan met het geluid van een ijsgors zeg maar.
Kleine klapekster, maar die komt hier eigenlijk niet voor Masker klauwier zwarte mees Withalsvliegenvanger (maar ook die hoort niet in NL thuis) Tapuit
We wonen in een woonwijkje dicht tegen een grote rivier en weilanden aan. Maar hebben wel veel parkjes in de buurt.
Daarnaast is de tuin in ontwikkeling met verschillende soorten beplanting ondanks dat het maar 500 m2 is. Deels is wat bossig/struikig met een grotere appelboom en wat kleinere dennetjes, hortensias en rodondendrons, klimop, laurier, deels grind en hogere grassen, 2 vijvers waarvan een kleintje met riet en deels nog in ontwikkeling oftewel een ravage.
Bonte vliegenvangers zijn iets te groot.
En de withalsvliegenvanger lijkt er ook wel wat op maar dan met een iets grotere witte streep op de kop.
De soorten die er op lijken komen idd niet normaal hier voor.
bonte vliegenvangers hebben geen witte streep op de kop en het geluid schijnt "wiet" te zijn (zang: Trie-trie-trie, tewie-tewie-tewie) Don't blame me, ik typ het enkel over