GRAAG ADVIES!!!!

Ik heb een Schotse Collie teefje van ruim 8.5 jaar.
Ze ziet er prachtig uit, en eet en drinkt prima, ook de ontlasting is oke!
(zie foto in mijn profiel)
Alleen..............
Ik ben bijna 1 jaar geleden verhuisd van Brabant naar Groningen en sinds die tijd ging het mis...........
Ze wilde niet plassen en/of poepen als ik buiten ging wandelen met haar.
We dachten dat het wel zou wennen.
Later bleek dat ze staar heeft en daardoor slecht ziet, vooral 's avonds, en dat veroorzaakte angst en onzekerheid op onbekend terrein.
Ik heb in de tuin een grasveldje aangelegd, speciaal voor haar, maar ook dat gebruikt ze bijna niet.......
Ze doet het prima als ze ergens kan lopen waar ze los mag lopen, maar dat kan niet elke dag!
Ook begon ze mijn nieuwe vinyl kapot te krabben, en omdat er geen geld op mijn rug groeit, slaapt ze sindsdien in de bijkeuken.
Daar ging ze gewoon door met krabben, maar 't klinkt erg door, waardoor ik er wakker van word.

Ze ziet het volgens mij gewoon als straf, dat ze daar moet slapen.
Ik heb het haar uitgelegd, dat het niet voor straf is.
Ik kreeg diverse uitleg van mensen, ook dat er geesten zouden zitten waar ze bang voor is.
Van alles gedaan, zelfs sokken aan haar poten gedaan, maar niks helpt afdoende.
Soms doet ze het een paar nachten niet, en ik kreeg al hoop dat het over was............

Ook slaapt ze heel diep en schrikt zich kapot als je haar aanraakt, of per ongeluk aanstoot.
Ze bijt dan naar mij. Ook naar mijn vriend of zijn dochtertje, als zij het toevallig zijn die haar doen schrikken.
Word er een beetje bang door......

Ik heb er geen zin in, dat dat kind straks echt gebeten wordt.

Nu heeft ze weer wat anders erbij!
Ze begint 's nachts te janken en als ik haar dan buiten laat, plast ze heel snel en is dan echt blij.
Ze krijgt echt de kans om te plassen voor het slapen gaan, maar doet dat dus vaak niet!
Wat is er met mijn hond aan de hand, denken jullie????
Kan ze haar plas niet meer ophouden??
Is dit een dementerende hond?
Mijn vriend zegt dat ze verwend is..............

Maar ik wil alleen maar dat ze stil is, ik MOET slapen, anders ga ik er onder door.

Ik weet het ook niet meer, maar ik kan haar toch niet zomaar laten inslapen??