Nestor krijgt van mij brokken ( greenheart ), klein stukje over greenheart: De geregistreerde merknaam Greenheart-Premiums “Close to nature” vertegenwoordigt momenteel circa 28 verschillende voedingen en snacks. Kwalitatief hoogwaardige grondstoffen zonder chemische toevoegingen zoals Kleur, Geur, Smaakstoffen en Antioxidanten. Als Antioxidant wordt bijvoorbeeld Vitamine E, C en bijv. rozemarijnextract toegepast.
Dit wil ik hem ook blijven geven! Dat wil ik er wel bijzeggen. Maar ik wil zo eens per week ( of 2 a 3 keer ) in de week iets anders geven. Dus bijv. 's ochtends gewoon zijn brokken en dan als avondeten een stukje vlees. ( maar niet iedere dag ). Dit om het een beetje af te wisselen, want kan me voorstellen dat het best kan gaan vervelen om ALTIJD hetzelfde te moeten eten.
Maar nu... WAT kan ik hem geven? Hij is geen rauw voedsel gewend, dus het mag niet te zwaar op de maag liggen. En dan ook de vraag, hoe moet ikhet bereiden? Moet het van te voren gekookt worden, of is het gewoon van " hup, van de slager uit kan het gewoon rauw gegeven worden, zonder er iets aan de tedoen"
En kan ik ook gewoon dingen in de supermarkt halen?
Een hond is van nature een aaseter. Hij kan rauw vlees dus prima verteren. Mijn honden krijgen o.a pens door het voer ( rodi inderdaad), maar je kan ook vlees krijgen van rodi als je dat liever voert.
Ik zelf ben vegetarier, dus vind het best " eng " om te geven, maar wil het toch zo af en toe eens geven. Ik wil niet gelijk een kop geven ofzo van een dier, of iets waar botten inzitten. Zelf dacht ik meer aan " gewoon een lapje vlees ". Daarom vroeg ik me ook af: kan ik ook gewoon wat in de supermarkt kopen, wat wij mensen ook gewoon zouden kopen?
Als je hond rauw niet gewend is, eerst ook geen kippenvlees waar bot in zit geven, tenzij je het eerst platmept met een hamer oid. Gebakken/gekookt kippenvlees met bot nooit geven!
ik heb wel eens een kipfilet gegeven, die van ons wist eerst niet wat die ermee moest doen daarna at die hem wel op, (anders was die het kwijt door de katten )
En kipfilet? ( dus gewoon uit de supermarkt) ? Of is dat te gevaarlijk? Schoonpa zegt nl. dat ik hem dat nooit moet geven, aangezien wij mensen er ook HEEL ziek van kunnen worden. Hij maakt alles namelijk ook HEEL schoon als hij kip klaar gemaakt heeft.....
Nou, ik weet iig dat het niet gekookt hoeft te worden.
Vlees met kleine botjes zijn niet goed voor de hond, daar kunnen ze in stikken. Een flink bot waar nog vlees aanzit kunnen ze heerlijk op kauwen. Maar jij als vegetarier zal dat nu niet zo'n fijn gezicht vinden, dus de pakjes van RODI zijn denk ik het beste om te geven. Die zijn in de supermarkt te koop bij de dierenafdeling en liggen in de vriezer. Albert hein heeft ze trouwens niet ( tenminste hier niet) De Deka en de Vomar wel.
Ga er maar vanuit dat je alles wat wij eten aan vlees, met uitzondering van gekruid-, verhit- of varkensvlees, kunt geven aan je hond en kat. Dus haal eens een extra visje bij de visboer, geef gerust de -voor ons- lelijke randjes van de kipfilet of een restje rundergehakt.
Daarnaast vind je inderdaad bij de meeste supermarkten wel vlees in het vriesvak: Smuldier, Rodi, AHV etc. De meeste dierenwinkels en de Boerenbond/ Welkoop hebben ook gevroren vlees. Dit vlees is gemalen en niet herkenbaar. Ik heb zelf altijd 2 'vleesdagen' aangehouden toen ik nog niet eens gehoord had van BARF/ NRV. De hond kreeg dan Rodi, dit merk is makkelijk te bewaren en te doseren (klein pakje bevat 4 plakken vlees a 100 gr) en bestaat in verschillende variaties. Ik zou je zeker Rodi aanraden om mee te beginnen omdat het ook redelijk 'schoon' vlees is t.o.v. bijvoorbeeld AHV..
Aerdenhout, een gemiddelde hond of kat kan zonder enig probleem een kippenbotje eten. Ze eten hier wel meer en harder ook en in no time. Een flink bot, dragend deel van schaap, koe of paard bijvoorbeeld, kun je juist beter niet geven omdat dit te hard is en het gebit hierop zal slijten. Dus dat soepbot wat je bij de slager kunt halen, eigenlijk een no go!
IS rodi dan eigenlijk hetzelfde als carnibest ? Want mijn kat krijgt zo af en toe carnibest. Ja niet dat ik van de kat aan de hond wil geven, maar was hier benieuwd naar. Want dan is rodi misschien idd iets om mee te beginnen.
Het lijkt erop, maar is volgens mij iets goedkoper.. Rodi was hier een 80 ct voor 400 gram en Carnibest doet al gauw 3,- per kg?
Je kunt de hond ook best Carnibest Kat geven, maar andersom is vaak wat lastiger. In veel hond-variaties is pens verwerkt en dat moeten de meeste katten niet..
Carnibest is best prijzig ja! Voor een kat valt het mee, omdat zij dus niet zoveel nodig heeft, maar mijn hond weegt 32 kilo, dus die heeft al veel meer nodig. Heb net gekeken waar Rodi verkocht zou worden, maar nergens echt in de buurt? of die website is gewoon niet compleet.
Dirk van de Broek en de Super de Boer hebben het in elk geval wel... Jouw hond zou ongeveer een pakje (400 gram) per dag eten als je die dag 2 vleesmaaltijden geeft, dus dat valt kostentechnisch gezien ook wel mee..
Onze honden krijgen ook af en toe een kippenpoot. Vinden ze heerlijk. Wel moeten ze die buiten opeten, want wij vinden het niet zo heerlijk We hebben ze laten wennen door eerst de poot (bot) een beetje stuk te slaan. We hebben er toen ook met de neus bovenop gestaan hoor, vonden het zo eng. Onze oudste ( nu bijna 3 ) wist niet wat hij er mee aanmoest. Toen de jongste ( nu net 2 ) zijn kip op had en ging kijken bij de ander ging hij er heel snel vandoor met de poot, en ging hem alsnog opeten. Nu krijgen ze gewoon zonder poespas een poot en lopen er al mee naar buiten. Dus gewoon geven is niets engs aan en ze krijgen er niets van. als je kip gaat bakken, koken braden met het bot eraan, dan worden de botten te 'zacht' en gaan ze splinteren, dus dit moet je absoluut niet doen. Ook geen rauw varkensvlees geven. Die bacteriën zijn niet goed. Voor de rest kunnen/ mogen ze alles heben.
En voor het gemakkelijke kun je ze carnibest geven. Is ook rauw vlees, met botjes enz enz.
Zo, ben net bij de AH geweest, helaas hadden ze geen speciaal vlees voor honden (zoals hart ofzo). heb dus Rodi meegenomen ( pens ). Ik heb maar 1 pakje meegenomen, eerst maar eens kijken of hij het lust haha !! Ik geef hem 2 plakken ( 200gr. ), te weinig dat weet ik, maar Nestor is HEEL snel aan de diarree, dus geef hem liever niet teveel.
Kan later op de avond toch nog wat brokken geven....
HIer krijgen ze dagelijks rauw voeding meestal rodi of smuldier daarnaast kippenbouten en kalkoennekken enzovoorts net waar in aankan komen... Verder staat er de hele dag 2 bakken vol met Cavom brokken.....
Wat ik heb begrepen is dat je brokken en rauw vlees nooit tegelijkertijd moet geven. Het verteringsproces is namelijk anders en dan zou het rauwe vlees te lang in het maag-darmstelsel blijven waardoor schadelijke bacteriën wél de kans krijgen om hun ding te doen. Dit in tegenstelling tot wanneer ze alleen rauw vlees krijgen. Dat verteerd dan snel genoeg waardoor de bacteriën daar geen kans voor krijgen. Mijn honden krijgen twee keer in de week een bak rauwe stukjes kipfilet (verzameld mijn slager voor mij, 2 euro een kilo ) maar op die dag krijgen ze dus geen brokken.