Vachtverzorging bij oude, halflangharige kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Vachtverzorging bij oude, halflangharige kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:20

Mijn kat is oud en je begint het op veel punten te merken. Een lastige zaak is dat ze haar vachtverzorging niet meer zo goed zelf kan. Ze is een halflangharige kat en ik heb de indruk dat haar toch al fijne vacht steeds fijner wordt. Bovendien slaapt ze steeds meer. Dat maakt dat haar vacht op sommige plaatsen sterk begint te vervilten, ondanks dat ze dagelijks gekamd wordt. Vooral aan de buik en de achterbenen. Ze wil zich daat ook niet meer laten kammen dus dat gaat steeds minder goed. Daardoor vervilt het nog meer, enzovoort.

Ik weet dat je ze bij de dierenarts onder narcose kan laten scheren maar deze kat verdraagt de narcose niet goed. De laatste keer (tandverzorging) is ze er bijna in gebleven!

Nu vraag ik me af wat de gevolgen op langere termijn zijn als het vilt gewoon blijft zitten. OK, het ziet er niet fraai uit maar het is nu eenmaal een oud beest. Maar kan het kwaad dan?
Of heeft iemand nog een idee hoe ik de vervilting zelf kan bestrijden zonder kapotgekrabd te worden? Tong uitsteken

marleen_usar

Re: Vachtverzorging bij oude, halflangharige kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:27

Mijn pers is bij de dierenarts ook kaal geschoren dat had de vorige eigenaar laten doen.Ik vind het echt geen gezicht,vorig jaar zag ik dat hij moeite had met het op tafel springen.Ik keek hem na en al zijn vacht achter zijn poten zat erg in de klit.Hij kon zijn poten niet meer strekken, of ver naar voren bewegen.Ik heb hem langzaam laten wennen aan het borstelen,ik heb zo,n ijzer borsteltje.Hij is nu goed uit de klit, en dan kom ik veel beter door zijn vacht.Echte klitten knip ik er tussen uit.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:34

Ja, maar dat is dus het probleem: ze laat dat uitkammen aan die achterpoten bijna niet toe. Gromt en probeert te bijten en te krabben.
Maar als ze er inderdaad zo erge problemen mee kan krijgen dat ze niet meer goed kan bewegen moet ik natuurlijk wel iets verzinnen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:37

Ik zou het er ook af (laten) halen.

Vilt gaat enorm trekken aan de huid en dat is behoorlijk pijnlijk voor het dier.
Naast narcose heb je ook sedatiemiddelen, waarbij het dier niet helemaal weg gaat, maar wel rustig genoeg word om te scheren/knippen....

Verder kan wat talkpoeder helpen met het ontwarren van de vacht,
kun je anders niet elke dag een klein beetje proberen weg te knippen met een paardenschaar of verbandschaartje?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:39

Wil ook niet gewassen worden zeker, mijn kat knapt daar altijd van op en krijgt dan een zachte vacht die goed kam baar is.Wij borstelen altijd met z,n tweeèn,mijn man neemt hem op schoot en praat tegen hem terwijl ik hem borstel.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:40

equistar/equiishine?
Wat voor kam gebruiken jullie?
Ik heb de ideale kam nog steeds niet gevonden!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:42

De vacht van mijn oude kat vervilt ook snel. Als ik er niets aan doe ziet ze er echt uit als een scruffy old cat. Helaas, zodra ze het kammetje en de schaar ziet rent ze hard weg. Wat bij mijn kattendame erg scheelt in de vachtkwaliteit is het voer. Ik geef haar nu wat duurdere brokjes en je ziet haar vacht opknappen. Van vettig en viltig naar zacht en glanzend. Ik heb het idee dat ze letterlijk beter/vrolijker in haar vel zit met een mooi vachtje dan met viltplekken. Misschien dat experimenteren met voer je dus een beetje kan helpen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:43

Bij mijn oude Pers heb ik toen hij op leeftijd was met een sedatie tabletje van de da de meeste klitter weg kunnen knippen. Dier was ook te oud voor de narcose en was het gepluk aan zijn lijf meer dan beu, maar op die manier kon ik hem toch nog een soort verzorgen.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:46

Je kunt proberen de vervilte plekken een beetje bij te knippen. Even kriebelen zoals je kat dat fijn vindt, stiekem een stukje weg knippen, weer even kriebelen enz. En dan de volgende dag weer een poging wagen. Het zal er vast niet heel mooi uit gaan zien, maar dan is je kat wel een beetje van die echt viltplekken af.
Succes!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:50

Onze Noren klitten gelukkig erg weinig.
Bij eentje ontstaat altijd een klit op dezelfde plek, als ik er op tijd bij ben, kan ik die ontrafelen.
En anders knip ik het weg met een krom nagelschaartje.
Gelukkig laat ze het zeer braaf toe.
Ik neem me telkens voor om een keer anti klit van de paarden of Cowboy Magic te proberen, maar zover is het nog niet gekomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:44

Knippen. Ik heb laatst op het werk een pers geknipt die ook niet onder narcose mocht. Is erg goed gelukt. Was voor de kat een vreemde en die liet het allemaal toe terwijl de eigenaar dat niet kon.
Verder is antiklit van de paarden denk ik erg makkelijk. Gebruik het ook voor mijn langhaar herder die snel klitten heeft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:41

Resque remedie geven wil ook wel helpen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:16

tienus63 schreef:
Onze Noren klitten gelukkig erg weinig.
Bij eentje ontstaat altijd een klit op dezelfde plek, als ik er op tijd bij ben, kan ik die ontrafelen.
En anders knip ik het weg met een krom nagelschaartje.
Gelukkig laat ze het zeer braaf toe.
Ik neem me telkens voor om een keer anti klit van de paarden of Cowboy Magic te proberen, maar zover is het nog niet gekomen.

Zal het van de week eens testen ook, bij mijn halflanghaar Ja Heb het in de auto liggen notabene!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:37

marleen_usar schreef:
Resque remedie geven wil ook wel helpen.

Dat was waarschijnlijk ook beter geweest voor hem, ware het niet dat ik er toen het bestaan nog niet van wist...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:39

Ik durf die antiklit niet zo te gebruiken, het is (zo staat erop) niet giftig bij opname. Maar een kat is geen paard, en een paard zit zichzelf niet de hele dag te wassen. Dus ik zou , zeker bij een oude kat, niet zomaar vanalles in de vacht gaan spuiten.

sulinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:41

Ik heb idd hetzelfde probleem met mijn kat, is langharige en heeft een hekel aan kammen. Ik heb cremevoeding( dus geen cremespoeling want dat moet je uitspoelen) gehaald en doe dit 2x per week in de vacht. Verder probeer ik als ze bij mn op schoot ligt voorzichtig de klitten uit de pluizen of knip ze eruit.
Misschien kun je dat eens proberen, en belonen als je bijvoorbeeld klitten eruit hebt geknipt, zodat ze het als positief ervaart

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:41

Hier ook zo, kat is 21 en wast zichzelf niet meer/ligt veel. Ik merk wel verschil of hij veel of weinig gedronken heeft, als hij goed drinkt (bij tijden doet hij dat wat minder goed) is zijn vacht ook beter. De vervilte stukjes knippen wij er tussenuit, als hij slaapt (hij kan heel diep slapen, dan knippen we ook zijn nagels Lachen ) of iemand kan hem even afleiden of vasthouden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:24

Onze kat is nu 15, een oude pers. Heeft zijn rug gebroken gehad, en maakt zichzelf daarom ook niet meer overal schoon. Als zijn vacht te lang is, pakken we een schaar en knippen we hem gewoon kort. Het ziet niet mooi uit, maar het is wel functioneel, en fijner voor hem.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:42

OK bedankt, dan ga ik nog maar eens met een schaar aan de slag.
Over paarden antiklit had ik inderdaad ook al eens nagedacht maar ik durf niet goed omdat zoals gezegd katten zich in tegenstelling tot paarden met hun tong wassen en dan het goedje opnemen. Anderzijds: het probleem ontstaat net doordat ze zich op die plaatsen niet (voldoende) wast.

Ik gebruik zo'n borstel met metalen haakjes om te kammen. Wat het voer betreft; ik voer iams senior. Zou kwalitatief gezien toch in orde moeten zijn lijkt mij.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:46

Gewoon knippen hoor, Elmo is ook halflangharig, heeft zijn hele leven lang nooit klitten gehad maar nu is hij 15 en het lukt m niet meer.....ik knip vrolijk alles weg, liever een paar wat minder volle plekken dan zo'n vilthuid, dat trekt namelijk echt de huid kapot!

Overigens hoef ik Elmo echt niet te proberen te kammen, dat kent ie niet want het hoefde nooit en nu valt ie gewoon om als ik dat probeer.....dus ik begin daar maar niet aan!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:22

Ik zou bij de dierenarts of bij een goede dierwinkel een goede kam halen. Een borstel is namelijk niet geschikt om mee te kammen. Het beste kan je een kam hebben met roterende pinnetjes, dan kan je het makkelijkst de klit eruithalen. Maar dan moet je natuurlijk wel met een ontklitte vacht beginnen. Als er echt al klit inzit kan je haar toch het beste laten scheren (kost bij onze DA ong 30 euro, afhankelijk van sedatie etc).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:51

Zo,n borstel met metalen haajes werkt erg goed,laagje voor laagje kan je hem dan redelijk uit de klit halen.Met een kam kom je niet door de klitten heen en dat is veel te pijnlijk.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:23

@ Marleen: Loop stage bij een DA en heb stage gelopen bij een goede trimsalon. Weet dus wel waar ik over spreek. Met een borstel aai je alleen over de klitten heen en je beschadigd de huid. Met een kam van achteren naar voren heb je het er zo makkelijk én pijnloos uit Lachen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:50

Zo, ik ben de laatste dagen nog maar eens goed met de schaar bezig geweest en het meeste is er wel uit. Het ziet er niet uit maar je moet wat. Tong uitsteken

Sting: Een kam met roterende pinnetjes? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:08

hoi!
ik werk ik de trimsalon van mijn schoonmoeder, en heb regelmatig honden met klitten!
Nu hebben we eigen gemaakte coatkammen voor de honden met klitten of vervilde vachten(helaas)!
Het werkt super, en kunnen de honden vachten snel en (bijna) pijnloos ontklitten.
Ik denk dat ze ook prima te gebruiken zijn op deze vachten.
Misschien kunnen jullie eens contact opnemen met de gene die daar over gaat!
http://members.home.nl/corelliwildstar/
het zijn prijzige kammen maar de moeite waard!