Dik buikje (kitten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Dik buikje (kitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 15:19

Afbeelding

Ons katertje van 4 maand heeft altijd zo'n opgezwollen buikje, bij zijn flanken lijkt het dan gewoon ingevallen. We hebben nog een kitten (geen familie) van 4 maand, die heeft dit niet.
Ze zijn beiden volgens schema ontwormt met spul wat ik bij de dierenarts haal (vitaminte heet het geloof ik).
Echt hard is het buikje niet, maar ook niet zo soepel als die van de andere kitten.
Zijn ontlasting is normaal en (eet)gedrag ook.

Iemand een idee?
Hij heeft er geen last van, vandaar dat ik het hier eerst vraag voor ik naar de dierenarts ren Lachen
(trouwens, na ontworming heb ik ook nooit wormen gezien in de ontlasting, lijkt me dat als hij veel wormen zou hebben, ik die wel had gezien)
Laatst bijgewerkt door Toess op 26-11-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Re: Dik buikje (kitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:20

Ik vind het erg vreemd en vooral niet 'wormig' uitzien... ik zou naar de DA gaan...kan nooit kwaad.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:21

Je kan voor de zekerheid even bellen naar de da om te vragen wat het kan zijn.
Ik zat ook te denken aan wormen of ontlasting dat vast zit.
Maar dat is het dus niet.
Je hebt de ontlasting ook nagekeken op wormen? Geen verhoging?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 15:23

Jij bent snel Haha!
Had net nog even wat toegevoegd over de wormen e.d.

Hij heeft dit overigens al vrij lang, zeker vanaf dat hij 8 weken is. Aangezien ze allebei geent zijn, zijn we dus 2x geweest. Toen heb ik er ook naar gevraagd en dacht ze aan gas, en ik moest hem goed ontwormen dan zou het eigenlijks over moeten gaan. Maar dat is het dus niet.

Verder heeft hij wel een overgevoeligheid voor de voeding, whiskas kan hij niet tegen, krijgt hij diarree van.
edit; Carola, ik heb de ontlasting niet uit elkaar gehaalt maar wel goed bekeken. Temperatuur heb ik niet opgemeten, maar als hij verhoging had zou ik dat toch in zijn gedrag moeten zien?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:27

Volgens mij kunnen maar weinig katten lagdurig whiskas verdragen... Ziet er toch vreemd uit... Wat voer je nu?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 15:29

Ja gek he, het is echt een bolletje, die buik.
Ik voer nu perfect fit.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:53

Jee, wat lijkt die op mijn kittens :wow: Ook al zo'n mooie tabby!

Ik zou ook naar de DA gaan. Ik vind het er maar apart uitzien. Heeft hij dit al lang? Vooral na het eten of constant? Is het gevoelig? Hoeveel en hoevaak voer je? Kan hij zijn plas wel goed kwijt? Is het een hard buikje of valt dat mee? Is zijn ontlasting normaal en gaat hij vaak naar de bak?

Allemaal vragen die van belang zijn.. maar ik zou ondanks dat hij er geen last van lijkt te hebben, toch even mee langs gaan of iig even bellen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:11

poes schreef:
Volgens mij kunnen maar weinig katten lagdurig whiskas verdragen... Ziet er toch vreemd uit... Wat voer je nu?

Onze kat krijgt al vanaf 8 weken whiskas en is inmiddels ruim anderhalf jaar oud. Nog nooit problemen mee gehad, waarom denk je dat er maar weinig katten langdurig whiskas kunnen verdragen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:34

Waarschijnlijk door de zoutgehalte.
Als een kat lichte verhoging heeft zie je dat niet altijd aan zijn gedrag.
Ik zou toch naar de da gaan, vooral omdat hij er al minstens 2 maanden mee loopt en de da eerder zei dat het snel over moest zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:42

Zolang je geen blikjes Whiskas koopt kan het geen kwaad en is het prima voer. Stond zelfs in de consumentengids. Knipoog

TS, ik zou gewoon naar de DA gaan. Misschien is het iets wat niemand verwacht.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:52

Zwartwitje schreef:
Jee, wat lijkt die op mijn kittens Wow! Ook al zo'n mooie tabby!

Ik zou ook naar de DA gaan. Ik vind het er maar apart uitzien. Heeft hij dit al lang? Vooral na het eten of constant? Is het gevoelig? Hoeveel en hoevaak voer je? Kan hij zijn plas wel goed kwijt? Is het een hard buikje of valt dat mee? Is zijn ontlasting normaal en gaat hij vaak naar de bak?

Allemaal vragen die van belang zijn.. maar ik zou ondanks dat hij er geen last van lijkt te hebben, toch even mee langs gaan of iig even bellen.

Dit staat volgens mij ook allemaal al in de openingspost, maargoed hier nog een keer.
Hij heeft dit vanaf dat hij ongeveer 8 á 10 weken is, hij heeft het constant. Het is niet gevoelig en ook niet hard.
Ik voer 3x per dag 70 gram (voor 2 kittens dus). Hij plast en poept goed, zijn ontlasting ziet er normaal uit.
Hij gaat, zover ik weet, evenveel naar de bak als die andere.

En hij is erg mooi ja (en heeft een blokjes buik Cool ).

Ik zal morgen de DA even bellen om te overleggen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:56

Ach sorry, niet goed gelezen. Ik denk dat ik teveel aan het kijken was naar de foto van zijn rug, hij lijkt echt sprekend op die van mij Y;(

Ik doelde ook meer op een opsomming van vragen die belangrijk zijn, bijvoorbeeld voor de DA om erachter te komen wat het is. Nouja, ik ben benieuwd wat die zegt iig, zal hopelijk meevallen en gewoon een bolle etensbuik zijn ofzo. Wij hadden vroeger een kitten die altijd een vreselijk bol buikje kreeg na het melk drinken (hij was te vroeg bij mams weggehaald), echt zo'n melkbuik :=

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:58

Zal zien, vanavond heeft mijn vriendin (dierenarts assistente) even gekeken en gevoelt. Maar op zich voelt zijn buikje niet vreemd aan, je voelt ook geen opgezwollen darmen (van evt. wormen). Dus ik zal morgen even bellen wat ze zegt, of een consult nodig is of dat het nog 2 weken kan wachten (dan worden ze gecastereerd).

(heb je een foto van jou katje zwartwitje??)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:35

Nu al castreren??
Hij is toch pas vier maanden oud?

Mijn katten zijn ook gevoelig voor wiskas Knipoog

Heeft hij vaak diaree? En stinkt hij ook erg?? Bloos
Misschien heeft hij dan Giardia besmetting.
Daar is speciale ontwormingskuur voor, het heet Panacur.
Je kan dat bij de dierenarts krijgen.

Sterkte met je schatje Ach gut

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:14

Wat raar, het lijkt ook heel erg aan één kant te zitten... het doet me haast denken aan een breukje... (van de buikwand)
Ik zou zeker de dierenarts even om raad vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:24

zijn ze getest op vip en lucose?Ook dat kan dikke buikjes geven?
Ik zou dit toch na laten kijken.Ik heb er ook één van 4 maand lopen en die ziet er toch heel anders uit.

Ik voer overigens wiskas op advies van de DA.Ik heb katten van diverse leeftijd en nooit( Hamer Laat ik het afkloppen ) zieke katten .Mijn ene poes is zelfs kampioen geworden.Ze zag er prachtig uit ,goede vacht goede conditie.Dus ik kan me niet voorstellen dat het erge brol is.Wel is het dat het ene dier gevoeliger is als het andere voor voeding.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:30

Jeetje het ziet er wel groot uit, zijn bolle buik. En ook niet over de gehele lengte maar echt een stukje maar. Als je de voeding al hebt aangepast, ontwormt hebt en het helpt allemaal niet, dan zou ik toch echt even naar de DA terug gaan. Straks blijkt het iets interns te zijn en dan wordt ie ziek! Kan vanalles zijn namelijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:34

wat een apart buikje! Zou eerlijk gezegd niet weten wat het is, is met alleen zo zien natuurlijk ook niet te zeggen.. ben wel erg benieuwd wat het nou is!

@kainda: castreren op 4 maanden kan prima hoor, als de balletjes maar goed te vinden zijn.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:12

Kainda, casteren doen we op advies van de DA zo vroeg omdat we 2 katertjes hebben. We hebben geen zin in gesproei Haha! (zijn ze dan trouwens 5 maanden)

Ik heb zonet mijn DA aan de lijn gehad en die ziet er nu geen ernst in omdat hij helemaal niet ziek aantoont, goed eet, goede ontlasting heeft en geen wormen. Wel in de gaten houden en verder kijkt ze er wel naar als we voor de castratie komen Lachen

Ik heb gegoogled op FIP, maar daar staat dat de meeste katten binnen 8 weken sterven. Dan gaat dan voor Jappie niet op.
Ook lijkt het me dan sterk want hij is wel nagekeken op dit buikje toen ze geent werden, ik neem aan dat als mijn DA het niet vertrouwde ze wel een bloedtest of iets anders had gedaan.

Ik heb alle vertrouwen in mijn DA, dus ik volg haar advies op en we zullen zien hoe het loopt. Voor nu maak ik me geen zorgen meer Lachen

Diarree heeft hij niet meer sinds ik op ander voer ben over geschakelt.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken! OK dan!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:39

Jij bent snel gerustgesteld met niks.... Verdrietig

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:29

R0X schreef:
Jij bent snel gerustgesteld met niks.... Verdrietig

Dus jij laat je kat liever een keer extra opensnijden, alleen omdat JIJ je zorgen maakt? Groot gelijk AnnaJelly, ik zou ook wachten tot over 2 weken. Hij heeft het nu al 4 maanden met die buik gered en als hij totaal geen zieke indruk maakt en ontlasting e.d. is ook goed, dan zou ik ook gewoon ff op die 2 weken wachten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:04

Eerder heeft de DA toch gezegd dat het gas kon zijn? Heb je al geprobeerd om hem na het eten een beetje op zijn buikje te masseren? Net zoals de mamapoes doet maar dan niet met je tong Tong uitsteken Misschien dat het dan los komt.
XoNo schreef:
poes schreef:

Onze kat krijgt al vanaf 8 weken whiskas en is inmiddels ruim anderhalf jaar oud. Nog nooit problemen mee gehad, waarom denk je dat er maar weinig katten langdurig whiskas kunnen verdragen?

Nagelbijten / Gniffelen Mijn vorige kat heeft 16 jaar lang iedere dag Whiskas op. Eerst de gewone blikken en later de zakjes senioren voeding.
Wat is bij jou langdurig?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:08

Onze Ozz is nu 3 maanden +- en heeft alleen zo'n buikje voordat hij een bezoek aan de kattenbak brengt. Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:11

mijn kat werd ook goed ontwormt, dacht ik.
maar hij bleef van die magere flanken hebben, en een dikkig buikje.
de DA zei dat het misschien toch een darm probleem is, dat komt soms gewoon voor bij katten, en omdat deze ook nog eens erg gevoelig is voor voedsel.

maar ik moest hem eerst maar eens ontwormen tegen lintwormen.

dus ik een keer niet de duurste wormen middel gekocht van de DA. maar naar de action gegaan, en voor 1,50 een lintwormen spuit gehaald, probleem is weg, hij word nu zelfs dik en dat terwijl ik dacht dat het altijd zo'n klein opdondertje zou blijven
(we hebben hem niet onder normale omstandigheden gekregen, hij was zwaar verwaarloosd als kitten.)

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:44

Wat ik ermee bedoel, is dat ik niet begrijp dat je zo lang wacht. Er is duidelijk íets mis, en dat moet onderzocht worden. En nee, ik ga ook mijn kat niet zomaar open laten snijden, maar je kan toch best een keertje extra -of door een andere DA- laten kijken?
Dus jullie laten je dieren alleen nakijken als ie ziekelijk gedrag vertoont? Maar als hij een rare grote buik heeft of iets anders niet?

Dit is mijn mening. Niet persoonlijk bedoeld uiteraard, maar ik vind het vreemd!
En nee, ik ren niet voor iedere scheet naar de DA, maar voor dit zou ik allang geweten willen hebben wat het is.