Goede fokker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Goede fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 14:30

Hallo,

"Ooit" willen mijn vriend en ik een Labrador-pup...heb hem gister eindelijk over weten te halen Haha!...

Nou was ik een beetje aan het rond kijken op marktplaats enzo...Nou staan er pups van 350 euro tussen (HD-vrij enz) maar ook van 750 euro... Wat maakt zo'n pup nou 400 euro duurder dan een andere pup? En hoe weet je of je met een goede fokker te maken hebt..

We nemen pas een pup als we een normaal huis met tuin hebben en het qua werk te doen is, momenteel wonen we nog in een appartementje, dus de komende 2 jaar komt het er helaas nog niet van...

Alet74

Re: Goede fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:35

Misschien zou je via de rasvereniging of iets dergelijks eens kunnen informeren naar een goede fokker. 350 euro klinkt mij erg goedkoop (te goedkoop?) in de oren.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:37

Ik zou niet zo maar een labrador pup via marktplaats aan gaan schaffen. Gewoon even contact opnemen met de rasvereniging. Dan heb je zeker weten een pup bij een goede fokker weg die geeft om zijn honden. Die goedkopere op mp kunnen ook wel bij een broodfokker weg komen.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:38

Sowieso geen hond van marktplaats afhalen. Ik zou, om eerlijk te zijn, nooit zo'n enorm bedrag betalen voor een hond zonder stamboom.

Kijk voor een labrador eens bij de Nederlandse vereniging: http://www.nederlandselabradorvereniging.nl/. Bel eens wat fokkers en ga daar thuis kijken. Ook al zijn fokkers bij een vereniging aan gesloten, dat betekent niet direct dat het goede fokkers zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:41

Ga niet kijken op marktplaats, beter gewoon op de wachtlijst bij een erkende fokker.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:42

Sommige fokkers adverteren ook op marktplaats maar de veiligste weg is via de rasvereniging! En mocht je toch voor mp gaan vraag dan altijd of de ouder dieren getest zijn! (hd patella etc) vraag ook altijd of je de ouderdieren mag zien!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:46

Ik denk dat de definitie van een "goede fokker" voor iedereen anders kan zijn. Je zult dus eerst voor jezelf moeten bepalen waar een goed fokker voor jou aan moet voldoen.
Probeer je dan wat meer te verdiepen in het ras, kijk eens op jachtproeven of shows naar het type hond dat je aanspreekt (karakter en exterieur). Spreek eens wat mensen aan, vraag aan hen waar ze hun hond vandaan hebben en neem contact op met verschillende fokkers. Ga bij hen kijken en vorm je een beeld van hoe de fokker is en hoe hij met zijn honden omgaat. Spreekt dat je aan of niet, klikt het met de fokker of niet?
De prijs zou voor mij het laatste zijn waar ik naar zou kijken. Vaak is goedkoop duurkoop, als iemand die pups aanbiedt van 350 euro waarvan ouders HD-vrij zijn, zou ik die papieren wel willen zien. Is dat iets wat door de Raad van Beheer is beoordeeld, of is dat op een andere manier vastgesteld? Het lijkt me ook erg belangrijk om te weten dat beide ouders (en verdere voorouders bij voorkeur) ook ED-vrij zijn getest. ED komt naast HD ook nogal frequent voor bij de Labrador. En er zijn bepaalde oogziektes die in het ras zitten, ik zou zelf zeker willen zijn van de ouders, ook daaromtrent.
Een stamboom wordt vaak gezien als "maar een papiertje" en als je niet verder kijkt dan je neus lang is, is dat natuurlijk ook zo. Maar op een stamboom staan over meerdere generaties alle voorouders vermeld, met de bij hen gedane officiële onderzoeken en eventueel behaalde werk/showtitels. Je kunt zo'n stamboom dus heel goed gebruiken bij het napluizen van de lijnen. Bij de labrador in mijn ogen toch wel erg noodzakelijk vanwege de erfelijke afwijkingen die in het ras zitten.

Als je nog zo veel tijd hebt als je schrijft, is dat juist super om erachter te komen wat er allemaal te koop is, en kun je je heel goed voorbereiden. De Labrador rasvereniging organiseert vast ook wel eens een clubmatch voor het ras. Op zo'n dag zie je heel veel verschillende honden uit verschillende landen en van verschillende fokkers en lijnen. Zo kun je goed kijken wat je aanspreekt en kun je veel contacten leggen.

Wat de rasvereniging betreft, deze is (zeker bij populaire rassen als de Labrador) niet altijd zaligmakend. Besef je goed dat er in zo'n vereniging regelmatig aan vriendjespolitiek gedaan wordt en je dus niet altijd een even objectief advies hoeft te krijgen. Soms kan iedereen die lid is van de rasvereniging gewoon al puppybemiddeling krijgen en doorgegeven worden als iemand info vraagt aan de rasvereniging. Maar dat wil niet zeggen dat die fokker ook altijd alle gezondheidschecks laat doen. Check dit soort dingen dus heel goed.

Hoe dan ook, ik wens je heel veel succes en voorpret!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:55

Het meeste is al geroepen. Ik heb zelf trouwens geen speciale voorkeur voor stamboomdieren, maar da's persoonlijk...
Zelf wil ik je deze tips meegeven:

Als je naar een nestje pups gaat kijken, ben je vaak verkocht. Even goed nadenken dus. Spreek OOK met jezelf af dat je gaat kijken, maar pas de VOLGENDE DAG bepaald óf je het doet. (Een nachtje erover slapen, dus)

Zelf geef ik de absolute voorkeur aan fokkers waar OF beide ouders aanwezig zijn, of de reu tenminste te bezoeken is. (De teef dient uiteraard bij de pups te zijn)
De pups moeten in de huiskamer opgroeien; als ze bij een bezoek in de tuin zijn, is dat geen ramp, maar een schuur of stallen is foute boel.
Uiteraard moeten zowel de pups als de ouder(s) vriendelijk, sociaal en gezond zijn. Let op uitvloeing uit neus, ogen en of de anaalstreek schoon is.
Is één van de ouders of zijn de pups zelf terughoudend, dan klopt er iets niet!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:26

Het verschil in prijs op MP en fokkers die duurdere pups verkopen ligt m voornamelijk in dat de ouderdieren goedgekeurd zijn. Heupen, ellebogen, en andere onderzoeken waar ze voor moeten goedgekeurd worden. Bij de berner sennen is dat bijvoorbeeld bij de raskeuring het karakter en exterieur. Ik weet niet hoe dat bij de labrador er aan toe gaat.

Verdere tips zijn hier al gegeven!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:32

Op MP staan net zo goed honden van erkende fokkers hoor !

MP is gewoon een fijne grote site hiervoor.

Verder weet ik niet precies hoe het met honden zit, maar vraag naar de bewijzen van de testen. Als ik kittens verkoop, dan krijgen de mensen altijd van mij kopieen van alle tests.
Bij mijn katten is dat : Fiv, Felv , PKD en HCM.
De tests zijn op chipnummer, ze mogen alles van me checken.
Gelukkig is dat niet nodig, als mensen komen kijken zien ze vlug genoeg dat ik geen broodfokker ben.
Een broodfokker is meestal niet goed voor zijn beesten, zitten ze in kleine hokjes, of in een vies huis.

Kijk goed om je heen als je ergens bent kijken, en kom liefst meerdere malen even kijken naar de pup.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:29

Nakisha schreef:
Zelf geef ik de absolute voorkeur aan fokkers waar OF beide ouders aanwezig zijn, of de reu tenminste te bezoeken is. (De teef dient uiteraard bij de pups te zijn)

Hier ben ik het niet mee eens, mijn mening is anders. Ik denk dat de kans dat zowel de reu als de teef in 1 huis leven en dan een perfecte match vormen om mee te fokken niet zo heel groot is. Veel mensen die een teefje hebben waarmee ze fokken hebben niet ook een dekreu in huis, laat staan een reu die qua bloedlijnen, karakter en exterieur perfect bij de teef past. Het kán natuurlijk wel, maar is in het overgrote deel van de gevallen niet zo.
Of de reu te bezoeken is valt ook nog maar te bezien. Uiteraard is dat prima mogelijk indien de reu binnen normale afstand woont van de teef en de potentiële nieuwe pup-eigenaar, maar dat is lang niet altijd zo. Ik ben zelf voor dekkingen al naar Denemarken geweest en naar Duitsland, en ga voor de aankomende dekking naar het uiterste zuidwesten van België. De perfecte reu voor een teefje zit heel vaak niet bij de buurman om de hoek, daar zal een fokker geregeld veel kilometers voor moeten maken en dat vind ik geen kwestie van een slechte zaak, integendeel.

Bij de Labrador, het ras waar het in dit topic om gaat zal het overigens wel gemakkelijker kunnen dat de reu van de gebruikte combinatie wat dichter bij zit, aangezien de populatie bij de Labradors niet te vergelijken is met de populatie bij mijn ras.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:40

Odin; Ik zeg dit heel bewust. Ik ben nl. op die manier opgelicht; de gebruikte reu had erfelijke angstagressie en dit doorgegeven aan zijn pups. De vader was in foto aanwezig, maar daar heb je dan dus niets aan!

Ik hoef geen nest meer waarvan ik de beide ouders niet kan zien. Maar ik hoef ook geen stamboomdier, dus bloedlijn en exterieur is voor mij van ondergeschikt belang. Het karakter en de gezondheid, dáár zit mijn interesse. En dat wens ik met eigen ogen te aanschouwen....

De keuze is geheel persoonlijk. Je kunt een fokker op de mooie blauwe ogen geloven, of alles zelf in de hand willen hebben. Als ik een pup aanschaf, wil ik toch iets meer...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:19

crossmonster schreef:
Op MP staan net zo goed honden van erkende fokkers hoor !

MP is gewoon een fijne grote site hiervoor.

Misschien dat dat voor kattenfokkers geldt maar zeker niet voor hondenfokkers.
Serieuse en goede fokkers willen niet op MP gezien worden en zul je daar dus ook niet vinden.

Erkende fokkers bestaan in de rashondenwereld niet. De term erkend wordt alleen gebruikt door broodfokkers/handelaren die voldoen aan het HKB.

Altijd eerst contact opnemen met de rasvereniging, je goed laten voorlichten en dan zoveel mogelijk fokkers bezoeken. Je kunt altijd de vaderhond bezoeken ook al zit hij soms op een ander adres.
Het is ook heel leerzaam om honden van eerdere nesten eens te gaan bekijken of andere familieleden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:44

Citaat:
Misschien dat dat voor kattenfokkers geldt maar zeker niet voor hondenfokkers. Serieuse en goede fokkers willen niet op MP gezien worden en zul je daar dus ook niet vinden.

maar niet iedereen die voor de 1e keer een pup/kitten wil aanschaffen weet de weg in 'verenigingsland' en waar je moet gaan zoeken naar een goede fokker, dáárom staan er ook goede fokkers op MP om op die manier toch mensen te bereiken die een goed gefokte pup/kitten willen hebben.

Het wil niet zeggen dat de nieuwe eigenaren geen goede bedoelingen hebben of dat de fokkers die op MP adverteren slecht zijn, het is gewoon een handige site waar veel mensen komen.
Helaas is dat het dus ook voor broodfokkers en mensen die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten....

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:59

Nakisha schreef:
Odin; Ik zeg dit heel bewust. Ik ben nl. op die manier opgelicht; de gebruikte reu had erfelijke angstagressie en dit doorgegeven aan zijn pups. De vader was in foto aanwezig, maar daar heb je dan dus niets aan!

Ik snap dat je door je negatieve ervaring die mening nu hebt. Wat ik niet kan begrijpen is dat een fokker zo'n reu zou willen inzetten voor de fokkerij. Je zou toch eigenlijk wel gek zijn als je een angst-agressieve reu kiest voor je pups. Dat lijkt me vragen om problemen.

Nakisha schreef:
Ik hoef geen nest meer waarvan ik de beide ouders niet kan zien. Maar ik hoef ook geen stamboomdier, dus bloedlijn en exterieur is voor mij van ondergeschikt belang. Het karakter en de gezondheid, dáár zit mijn interesse. En dat wens ik met eigen ogen te aanschouwen....

Deze opmerking kan ik niet zo goed volgen hoor. Hiermee suggereer je eigenlijk dat een stamboomdier alleen wordt geselecteerd op bloedlijn en exterieur, en niet op karakter en gezondheid? Dat vind ik dus onzin. Daarbij, als je niet op bloedlijn selecteert dan weet je toch ook niet wat de voorouders zijn en vooral wat hun gezondheid is en of ze getest zijn op erfelijke afwijkingen?

Nakisha schreef:
De keuze is geheel persoonlijk. Je kunt een fokker op de mooie blauwe ogen geloven, of alles zelf in de hand willen hebben. Als ik een pup aanschaf, wil ik toch iets meer...

En hoe kom je dan achter dat "iets meer" (het is mij niet duidelijk wat dat precies behelst ook)? Niet alle informatie is te achterhalen door een bezoekje aan beide ouderdieren. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de afstamming van het nest wel klopt als er geen afstammingsbewijzen / stambomen zijn? Dan kan nog zo veel gezegd worden over de ouders, feit is dat dat niet vaststaat.

Maar goed, we dwalen zo misschien wat te ver van het onderwerp af. Ik heb mijn visie op een goed fokker eerder al gegeven. Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:40

cissy schreef:
maar niet iedereen die voor de 1e keer een pup/kitten wil aanschaffen weet de weg in 'verenigingsland' en waar je moet gaan zoeken naar een goede fokker, dáárom staan er ook goede fokkers op MP om op die manier toch mensen te bereiken die een goed gefokte pup/kitten willen hebben.

Ook op MP staan de waarschuwingen dat als je op zoek bent naar een raspup dat je contact op moet nemen met de rasvereniging.
Zo moeilijk is die weg niet te vinden en je mag jezelf denk ik toch wel een beetje voorbereiden voordat je een pup aanschaf?

Goede/serieuse hondenfokkers adverteren beslist niet op MP, die willen daar echt niet gezien worden.
Bovendien hebben de meeste helemaal geen advertenties nodig om hun pups kwijt te raken.

Via MP kom je vrijwel altijd bij broodfok/handel uit.
In de kattenwereld ben ik niet bekend dus misschien dat het daar anders ligt, persoonlijk zou ik in ieder geval niet via MP (of andere verkoopsites) op zoek gaan naar een kitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:05

Op MP staan ook goede fokkers met hun honden Lachen
SPreek uit ervaring, heb er drie kwart jaar over gedaan om een geschikte pup te vinden,
liep tentoonstellingen af en heb fokkers bezocht waarvan ik een kaartje had gekregen.
Omdat het geld me niet boeide had ik ook veel keus en kon ook mn wensen neerleggen.
Goed je betaald dan aan, mss voor een pup die nog niet geboren is maar.........ze stonden wel allemaal op marktplaats!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:11

Chiqa schreef:
Op MP staan ook goede fokkers met hun honden Lachen
SPreek uit ervaring, heb er drie kwart jaar over gedaan om een geschikte pup te vinden,
liep tentoonstellingen af en heb fokkers bezocht waarvan ik een kaartje had gekregen.
Omdat het geld me niet boeide had ik ook veel keus en kon ook mn wensen neerleggen.
Goed je betaald dan aan, mss voor een pup die nog niet geboren is maar.........ze stonden wel allemaal op marktplaats!

Jij hebt het over een Ambull, een ras wat niet FCI erkend is en dus ook geen officiële stamboom heeft.
Die hebben ook nog geen officiële rasverenigingen die via de Raad van Beheer is op te vragen.

Ik kan je verzekeren dat er geen goede/serieuse Labradorfokkers op marktplaats adverteren.

Hoe dan ook, ik heb mijn raad gegeven. Wat TS er verder mee doet is haar keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:31

ThePast03 schreef:
ij hebt het over een Ambull, een ras wat niet FCI erkend is en dus ook geen officiële stamboom heeft.

Mijn ambull heeft een officiele stamboom Knipoog En kennissen van mij hebben hun labrador ook keurig netjes met alle toeters en bellen ooit van MP gehaald Ja Hondje is niets mis mee.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:03

Chiqa schreef:
Mijn ambull heeft een officiele stamboom Knipoog

Dat is niet mogelijk, het ras is niet officieel erkend door de Raad van Beheer (Nederlandse Kennelclub, vallend onder de FCI).
Hij zal wel een afstammingsbewijs hebben (een ARFE-papier denk ik zo) maar een officiële FCI-erkende door de Raad van Beheer (de enige officiële uitgevende instantie van FCI-stambomen in Nederland) kan alleen worden uitgegeven door de Raad van Beheer.

Ik zou zelf zo goed als zeker nooit kiezen voor adverteren van mijn pups via Marktplaats. Voor rashonden zijn daar hele andere kanalen voor zoals je eigen website (die bij mij wereldwijd zeer goed bezocht wordt), de pupbemiddeling van de rasvereniging en eventueel hondenvakbladen. Maar mijn pups zijn tot nog toe altijd al lang voor ze geboren werden besproken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:09

Wel degelijk adverteren fokkers op mp. Onze hond stond op een soort gelijke site als mp (puppynet destijds, nee geen kennel of winkel). En het is wel degelijk een fokker die fokt volgens de regels van de rasvereniging (ook bij aan gesloten). Een fokker die qua fokken nog in de kinderschoenen staat zal ook bekendheid moeten opbouwen. En het komt vaak genoeg voor dat mensen een bepaalde kleur willen of perse een reu of perse een teef en dat daardoor misschien met een pup blijft zitten, waarom dan niet een geschikte baas zoeken via mp? Onze hond zie je vrij weinig (gelukkig) en deze honden fokken kleine nestjes dus bij dit ras gebeurd het zelden dat er pups 'over' zijn maar ik kan er wel inkomen als bijv. een fokker van een lab zijn pups op mp 'aanbied'.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:33

Jeanine84 schreef:
Wel degelijk adverteren fokkers op mp. Onze hond stond op een soort gelijke site als mp (puppynet destijds, nee geen kennel of winkel). En het is wel degelijk een fokker die fokt volgens de regels van de rasvereniging (ook bij aan gesloten). Een fokker die qua fokken nog in de kinderschoenen staat zal ook bekendheid moeten opbouwen. En het komt vaak genoeg voor dat mensen een bepaalde kleur willen of perse een reu of perse een teef en dat daardoor misschien met een pup blijft zitten, waarom dan niet een geschikte baas zoeken via mp? Onze hond zie je vrij weinig (gelukkig) en deze honden fokken kleine nestjes dus bij dit ras gebeurd het zelden dat er pups 'over' zijn maar ik kan er wel inkomen als bijv. een fokker van een lab zijn pups op mp 'aanbied'.

Niemand zegt dat er geen fokkers adverteren op MP, er wordt gezegd dat goede/serieuze fokkers daar niet adverteren. Die raken hun pups wel kwijt via de rasvereniging en hebben dit soort verkoopsites niet nodig.
Ook beginnende fokkers kunnen wat dat betreft op de rasvereniging terugvallen en hebben MP helemaal niet nodig.

Labradorfokkers hebben juist dit soort sites niet nodig, de vraag is groot genoeg en vaak zijn de pups al besproken voordat de teef gedekt is.

Marktplaats staat bomvol met broodfokker (en er zijn ook broodfokkers die met stamboom fokken!) en handelaren. Niet echt slim om iemand die een goede fokker zoekt daarheen te sturen.
De rasvereniging is toch een heel wat beter advies als je een rashond zoekt en kruisingspups zitten vaak genoeg in het asiel, hele nesten.

Maar goed, dit gaat offtopic. Aangezien TS zelf als aangeeft niets om stambomen ed te geven loopt ze grote kans om in de broodfok/handel terecht te komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:43

ThePast03, er adverteren wel degelijk serieuze fokkers op MP,
de |Golden retriever van mijn ouders komt van een degelijke fokker vandaan die fokt volgens de regeltjes, overal bij aangesloten zit en gewaardeerd word binnen het hele verenigings gezemel (ja ik heb een godsgruwelijke hekel aan het gezeik en ge-emmer bij evt shows en keuringen etc etc, het hele ons kent ons en wie krabt wiens kont bij een hoop ras-verenigingen )

wat betreft wel of niet stamboom, juist door de papieren kun je een heleboel weten over het dier en de karakters waarmee gefokt is
ook al zijn de vader en moeder in hetzelfde huis te zien bij het bekijken van de pups, weet je in weze nog steeds geen fluit van de karakters
de ouders van de ouders kunnen hartstikke geschift zijn, dat weet je niet , dingen kunnen een generatie overslaan etc etc
lichamelijke gebreken?
ik eheb geen rontgen ogen helaas, dus kan niet in paps en mams kijken om te zien of de ellebogen, heupen, en dergelijke goed zijn

verschil in prijzen ,
sja , die van 350 zal waarschijnlijk geen stamboom papier hebben . maar je betaald puur voor de naam van het ras en het uiterlijk, maar of het dier lichamelijk van goede afkomst is , en geestelijk ook goed doordacht gefokt is ??
die van 750 heeft naar alle waarschijnlijkheid een stamboom en komt uit goede gezonde bloedlijnen

zeker bij veel gefokte rassen als bijvoorbeeld de labrador, of de golden retreiver zou ik liever een hond met papier willen hebben van geteste en bewezen ouders
dit om lichamelijk problemen zoveel mogelijk te voorkomen , en om zo zeker mogelijk te zijn van selectie van goed karakter bij de voorouders etc

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:48

Sonja_vR schreef:
[*olduser*], er adverteren wel degelijk serieuze fokkers op MP

Prima, als jij dat toch vindt is dat toch goed. Knipoog

We hebben duidelijk andere ervaringen (blijf me afvragen waarom een serieuze en goede fokker MP nodig zou hebben om de pups kwijt te raken, de goede en serieuze fokkers die ik ken zijn hun pups al kwijt voordat de teef gedekt is, zeker bij populaire rassen als Retrievers) en dus een andere mening.

Over het geemmer bij sommige rasverenigingen: ik zeg niet voor niets dat je daar de basisinfo over een ras moet halen en vervolgens zoveel mogelijk fokkers zelf moet bezoeken en niet alleen de ouderdieren moet bekijken maar ook familieleden. Knipoog

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:29

Citaat:
Ik snap dat je door je negatieve ervaring die mening nu hebt. Wat ik niet kan begrijpen is dat een fokker zo'n reu zou willen inzetten voor de fokkerij. Je zou toch eigenlijk wel gek zijn als je een angst-agressieve reu kiest voor je pups. Dat lijkt me vragen om problemen.

Deze opmerking kan ik niet zo goed volgen hoor. Hiermee suggereer je eigenlijk dat een stamboomdier alleen wordt geselecteerd op bloedlijn en exterieur, en niet op karakter en gezondheid? Dat vind ik dus onzin. Daarbij, als je niet op bloedlijn selecteert dan weet je toch ook niet wat de voorouders zijn en vooral wat hun gezondheid is en of ze getest zijn op erfelijke afwijkingen?

Alles hangt af van de fokker. Zelfs tussen de erecodefokkers zitten lui die met ''wrakvee'' fokken, en dan druk ik me nog vriendelijk uit.
Een keuze voor een belabberde reu (ik snap niet eens dat het dier ongecastreerd rondloopt!) is wederom in handen van de fokker. En tegen de koper zeg je dan; ''Zo'n schat van een hond...''
Ach ja... mensen belazeren is geen kunst.
Een andere (ERECODE!) fokker (waar ik zelf gelukkig geen hond van heb), fokte met dieren die erfelijke afwijkingen droegen. Maar dat was toch helemaal niet erg? Het waren onschuldige afwijkingen die operatief goed te verhelpen waren! Hun eigen dieren waren er ook aan geopereerd... En de pupkopers werd dat pas verteld als de problemen zich openbaarden.
Tja.... van dat soort mensen krijg ik de rillingen. En de kopers betalen 1000+ euro voor een pup.

Citaat:
En hoe kom je dan achter dat "iets meer" (het is mij niet duidelijk wat dat precies behelst ook)? Niet alle informatie is te achterhalen door een bezoekje aan beide ouderdieren. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de afstamming van het nest wel klopt als er geen afstammingsbewijzen / stambomen zijn? Dan kan nog zo veel gezegd worden over de ouders, feit is dat dat niet vaststaat.

Die ellende houd je helaas altijd, bewijzen is vaak erg lastig. Als de fokker beweert die reu te hebben gebruikt, maar jou een ander dier toont...
En je hebt natuurlijk nog de grootouders, mate van inteelt in de foklijnen, er zijn duizenden factoren...
Bedonderen kunnen ze je inderdaad altijd, en daar heb je zeker een punt. Overigens kan dat mét stambomen ook; daar is ook wel eens in gesjoemeld. (Vader op papier was NIET de echte vader, bleek uit genentest....)