stafford valt parkieten aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rowtjee

stafford valt parkieten aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:30

Sinds een dag heb ik nu een engelse stafford,(8maanden oud) hij is hardstikke lief en zal nooit iemand kwaad doen.
Hij is wel erg speels en gaat graag op onderzoek uit, het probleem is dat we valkparkieten hebben..
Ze zitten niet erg hoog gewoon op een kleine standaard, dus elke keer bespringt hij de kooi.
De vogeltjes maar vladderen natuurlijk.
Het is wel erg vervelend want hij loopt hij er constant naartoe, nu wel iets minder maar we moeten we op hem letten, hij weet ook wel dat het niet mag, maar hij snapt het nog niet helemaal.
Zodra ze maar even geluidjes maken of klimmen begint ie zn oortjes naar voren te doen en erna toe te lopen/rennen.
Soms kijkt hij alleen, maar wil hij het hok bespringen, zodra ze gaan vladderen word het alleen maar erger dan gaat hij het nog leuker vinden. En lijkt het alsof hij ze wil pakken.
Elke keer als hij dit doet roepen we hem en straffen we hem. Dan zetten we hem op de mat en gaat hij weer liggen.
Hij kan nu wel gewoon los lopen in huis maar we moeten hem wel steeds corrigeren.
We willen dit graag goed aanpakken dus vraag ik om advies.

tanya89

Re: stafford valt parkieten aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:34

De hond denkt gewoon dat het een speeltje is denk ik, speelgoed dat honden hebben piept toch ook altijd? Hij is nog jong dus denkt dat hij ermee kan spelen.
Kun je de vogels niet boven zetten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:36

Blijven corrigeren, dat gedrag is er niet in 1 dag uit.
Even volhouden en hij snapt het vanzelf over een aantal dagen/ weken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:37

Ik zou voorlopig de kooi met de vogels wat hogerop zetten, zodat hij eraan kan wennen zonder dat hij zo meteen de kooi omstoot, want dan heb je niks gewonnen.
Als de vogels in ieder geval hoog staan zal hij er even goed naar kijken en willen springen maar dan kan er met de vogels niks gebeuren maar jij kunt hem wel gewoon corrigeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:39

dit is gewoon jachtgedrag........ ik zou er maar voor zorgen dat je het nooit uit het oog verliest, want ik ben bang dat het einde parkieten is......... afleren is erg moeilijk

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 15:27

Hij ziet het inderdaad als een speeltje maar hij moet weten dat hij er gewoon vanaf moet blijven. We straffen hem elke keer en als hij gewoon helemaal niet meer luistert zetten we hem een paar minuten in de bench. De vogelkooi kunnen we niet hogerop zetten maar misschien wel naar boven alleen dat zal dan het zelfde probleem zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:22

Heb je al eens aan een platenspuit gedacht? Elke keer als de hond er naar toe springt, spuit je met de plantenspuit op de hond. Dit is geen fijne ervaring voor ze. Tijdens het spuiten kan je ook nog het comando Nee erbij zeggen, zodat hij dat gaat koppelen aan iets wat niet mag.

Stop de hond niet voor straf in de Bench! De bench moet een veilige plek zijn en niet een plek waar hij in moet als hij niet geluisterd heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:26

dat je na 1 dag al zo'n topic aan maakt! staffords zijn eigenwijze honden waar je zeer consequent op moet reageren en ze leren iets niet binnen 1 dag af! en idd de plantenspuit is een goed idee maar meer voor katten, mijn staffs zal je niets af kunnen leren met een plantenspuit maar met een duidelijk NEE! dan leren ze het vanzelf en dit kun je beter op staffordforum.nl zetten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:28

Citaat:
Sinds een dag heb ik nu een engelse stafford,(8maanden oud) hij is hardstikke lief en zal nooit iemand kwaad doen.
erg hoog gewoon op een kleine

denk ook niet dat je dit kan zeggen als je je hond nog maar 1 dag hebt!
maargoed heeft verder geen invloed op de discussie.
plantenspuit vind ik op zich wel een goede oplossing.
weet alleen niet of dit streng genoeg is voor je hond!

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 14:33

breezy302 schreef:
dat je na 1 dag al zo'n topic aan maakt! staffords zijn eigenwijze honden waar je zeer consequent op moet reageren en ze leren iets niet binnen 1 dag af! en idd de plantenspuit is een goed idee maar meer voor katten, mijn staffs zal je niets af kunnen leren met een plantenspuit maar met een duidelijk NEE! dan leren ze het vanzelf en dit kun je beter op staffordforum.nl zetten

Ik vraag ook alleen maar om advies, dus alle tips zijn welkom.
Was alleen benieuwd of iemand ervaring had met hond en vogels.
We zijn ook erg consequent, en natuurlijk weten we dat dat niet in 1 dag af te leren is dat zeg ik ook helemaal niet.
Het heeft veel tijd nodig.
Laatst bijgewerkt door Rowtjee op 24-11-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 14:37

siskeh schreef:
Citaat:
erg hoog gewoon op een kleine

denk ook niet dat je dit kan zeggen als je je hond nog maar 1 dag hebt!
maargoed heeft verder geen invloed op de discussie.
plantenspuit vind ik op zich wel een goede oplossing.
weet alleen niet of dit streng genoeg is voor je hond!

Ik weet dat omdat ik hem bij mensen thuis heb opgehaald die hem vanaf pup hebben opgevoed. Knipoog
Over de plantenspuit denk ik dat het niet streng genoeg is, hij is nog al speels dus hij zal het niet echt serieus nemen denk ik.
maar het is het proberen waard.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:31

Direct zeer consequent aanpakken. Heb hier ook een hond die zeer fanatiek is op mijn vogels en konijnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:35

wat je kan doen is een stroomdraad om de kooien heen........... een flinke dot stroom opzetten........ en dan zijn ze ineens niet zo intressant meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:38

Of tijdelijk even zo'n halsband waar je met een afstandbediening stroom op kunt zetten zodra de hond in de fout gaat, werkt ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:39

wat zijn jullie vals en gemeen zeg! ik sla mijn staffords altijd met een honkbal knuppel op hun kop, ben je gelijk van hun gezeik af, na een paar uurtjes komen ze wel weer bij

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:42

hoezo, ding moet dit afleren............ en met koekies gaat het niet lukken Lachen

mijn honden gingen graag mijn tuin uit, het park verkennen.......... nu staat er een klok, een auto accu........ een stroomdraad......... en het spul staat niet meer aan.

Beiden zijn ze er een half jaar geleden eens flink tegenaan gekomen, zaten toen gelijk op het dak......... maar dat witte draadje moet je echt mijden als de pest Haha! Haha!

werkt als een tiet, nu kunnen ze gewoon los in de tuin....... hele dagen (en ik heb een heule grote tuin Haha! )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:46

Vind het ook een beetje vreemd om iemand die sinds 1 dag een 8 maanden oude pup heeft dit soort adviezen te geven....

Toen mijn hond kwam (toen 2,5) kende ze nog geen katten en joeg ze op die van mij. Gewoon blijven corrigeren zodat duidelijk is dat het geen speeltje is en de lol is er op gegeven moment vanaf. Gewoon even volhouden, martelwerktuigen zijn echt nog niet zo snel nodig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:48

Iedere keer corrigeren? Dan kun je bij sommige honden wel aan de gang blijven, lijkt me. Eén keer een schokje en ze doen het nooit meer, succes gegarandeerd.
Maar Goof, heb jij je paarden dan ook niet achter schriklint of draad met stroom erop?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:48

dus beter blijven corrigeren, dan een keer de hond zelf de fout laten maken.........

ik corrigeer liever niet Haha! Haha! ik ben liever vrolijk met mijn honden Lachen

en met stroom maakt hij zelf een fout, gaat geheel buiten het baasje om......... maar hij zal het nooit meer doen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:50

suleilitha schreef:
Iedere keer corrigeren? Dan kun je bij sommige honden wel aan de gang blijven, lijkt me. Eén keer een schokje en ze doen het nooit meer, succes gegarandeerd.
Maar Goof, heb jij je paarden dan ook niet achter schriklint of draad met stroom erop?

Nee, die heb ik namelijk niet.

En idd, ben het met je eens dat je met sommige honden bezig kunt blijven en dan is een hardere aanpak ene betere oplossing, maar we spreken hier van een pup die net 1 dag in huis is. Geduld is een schone zaak....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:52

het is niet een harde aanpak Lachen Lachen

de hond maakt ZELF de fout, en krijgt dan een opsodemieter van een draad Lachen Lachen

draad is dus niet leuk......... dus parkieten veilig Lachen

8 maanden is niet echt een pup meer Lachen en dan alsnog beter op de eerste dag ontdekken dat dit niet handig is, dan over een week.......

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:53

Hier weten de honden dondersgoed dat de platenspuit geen leuke ervaring is. Ze koppelen het namelijk aan Nee.
Als ze dan weer eens een oud trukje uit de kast halen (tegen het aanrecht aan staan enzovoort) is het een straal met de plantenspuit en een duidelijke nee en het is weer voorbij hoor.
Beter 1 keer goed, dan 20 keer slecht, helemaal met je eens KiWiKo!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:53

Ach, ieder zijn eigen oplossing. Ik zal wel een makkelijke hond hebben dan Knipoog

Maar goed, de keus is alsnog aan de TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:54

Wij hebben, toen de woef een pup was, een draadje zo'n 10 centimeter boven de grond gespannen om te voorkomen dat pupje de weg oprende. Ze is er een paar keer krijsend tegen aan gevlogen. Na twee weken heb ik de draad weggehaald en daarvoor in de plaats een witte streep getekend, ook daar ging ze niet overheen, werkt super.

Hihi, een plantenspuit NEE? Uhm, dan moet je wel een hond hebben die plantenspuiten haat, geloof ik Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:57

hihi hier ook, de honden gaan echt de tuin niet uit........... ook al hangt het stroomdraad niet op zijn plek Lachen Lachen

ze blijven keurig voor het stroomdraad wachten.

Die van mij zijn niet onder de indruk van een plantenspuit Lachen

waarom ik stroom aandraag, is omdat hond ook wel eens in de kamer zal zijn als TS op de wc zit......... en het heeft maar 1 seconde nodig.........