Gadverredamme, mijn rat is opgegeten door zijn maatje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Gadverredamme, mijn rat is opgegeten door zijn maatje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:03

Ik loop net 5 minuten geleden met mijn net uit bed hoofd naar mijn 2 ratten toe, om ze even na te lopen en om ze uit de kooi te laten.
Mijn schrik was dus ook groot toen ik een rat, opengereten en ingewandloos aantrof.
Geen bloed te vinden, wel de andere rat die "aan het smullen" was.

Gadverredamme, ik heb dit nog nooit meegemaakt.

De 2 ratten zitten z'n 2 maanden bij elkaar, nooit geen ruzie gehad, wel vermoed ik dat de "opgegeten" rat flink inteelt was (zag er meer uit als een chinchilla namelijk).

geerke

Re: Gadverredamme, mijn rat is opgegeten door zijn maatje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:08

jakkes....ik wist niet dat kanibalisme voorkwam bij ratten...brrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:09

Met mijn vorige stel ratjes heb ik het zelfde mee gemaakt. Twee zusjes die bij elkaar zaten en van de een op de andere dag was er een van beide op gegeten door de andere.
Een eerste instantie dacht ik aan 'opruimen' als een dood soortgenootje te lang blijft liggen begint de ander met het op eten om het op te ruimen.

Echter toen ik daarna nog twee keer twee rittens erbij heb gehad werden deze ook op gegeten. Expres rittens genomen, via de standaart introductie methode ze bij elkaar gezet en het leek meteen goed te gaan, na een paar uur er even bij weg gegaan en niet veel later trof ik dus ook de twee rittens dood aan.

Dit ratje is dan ook maar voor de rest van dr leven kluizenaar gebleven. Nagelbijten / Gniffelen

Blijft vreselijk onsmakelijk om te zien. Ziek
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:12

een serie-killer dus....nou ja,die heb je bij mensen ook ....
gevangenisstraf heeft hij al...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:15

Ah bah, ik heb echt mijn hele leven al ratten maar hier had ik nog nooit eerder van gehoord of meegemaakt.

En nu durf ik er dus ook geen andere rat meer bij te zetten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:16

geerke schreef:

Huilen van het lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:17

Heb dit wel met hamsters meegemaakt.
Ik heb altijd 7 ratten gehad in dezelfde kooi ( lees kooi van 1.5 bij 1.5 bij 1 meter)
Nooit problemen mee gehad.
Heb ze altijd als zeer sociaal ervaren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:19

Meetje22 schreef:
Heb dit wel met hamsters meegemaakt.
Ik heb altijd 7 ratten gehad in dezelfde kooi ( lees kooi van 1.5 bij 1.5 bij 1 meter)
Nooit problemen mee gehad.
Heb ze altijd als zeer sociaal ervaren.

Ja ik ook, ruimte die ze hebben is ook groot genoeg.

Verder vond ik het raar bij deze 2, dat als je ze uit elkaar haalde dat ze niet naar elkaar terugliepen...
Dat de opgegeten rat er eigenlijk ook niet anatomisch goed uitzag (inteelt...?) maar ook ontzettend rustig was voor z'n klein hummeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:24

Citaat:
verder vond ik het raar bij deze 2, dat als je ze uit elkaar haalde dat ze niet naar elkaar terugliepen...

Tsjah dat doet bijna geen enkele rat bij mij en heb er ondertussen behoorlijk wat gehad. Tenminste als ik ze allebei buiten de kooi uit elkaar haal zijn ze allemaal erg druk met het onderzoeken van hun omgeving en geen oog voor elkaar.

Wat betreft een nieuwe ratje erbij zetten. Ik kan me dat erg goed voorstellen, natuurlijk blijven het groepsdieren. En 9 van de 10 willen ook graag een maatje. Maar ik ga niet steeds nieuwe ratjes halen om ze vervolgens op te laten eten. Dan had ik wel slangen gehad. Clown

Upendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:26

Is vrij normaal, als een rat dood gaat wordt ie "opgeruimd" door zijn groepsgenootjes!
Kijk naar wilde ratten: worden opgegeten om te voorkomen dat de dode lucht roofdieren aan trekt Knipoog

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:26

heb ik ook gehad,
ze zaten al ruim een jaar bij elkaar,
denk ook aan opruimen van een dood maatje,

en toen me ma nieuwe wou halen kregen we het advies om het niet te doen,
aangezien het nu 'zijn kooi' is, is de kans heel groot dat hij er niemand meer bij wil.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:23

Jakkes, krijg er koude rillingen van.. Hoe gaat het nu met jou dan Clown Lijkt me erg onsmakelijk om zo wakker te worden en je dag te beginnen .. Verdrietig

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:28

*kijkt meteen in haar kooi of ze hier allebei nog gezellig samen in het hangmatje zitten*

Jakkes zeg,dit heb ik ook nog nooit gehoord,de horror!
Wat ik me afvraag,wat is/was het geslacht van de ratjes?

Ik zou de 'overgebleven kannibaal' ook alleen laten zitten hoor,zometeen gebeurt het weer,bah!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:33

Het kan "opruimen" zijn, maar ook dat het andere ratje te zwak was.

In het wild worden foutjes van de natuur ook op deze manier opgeruimd om de groep sterk te houden. Naaktratten hoef je bijvoorbeeld ook niet bij gewone ratten te introduceren, dat gaat zeker fout Nagelbijten / Gniffelen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:36

Dat zou het verklaren? Als de ts al zegt dat het waarschijnlijk inteelt was..
Naar gezicht lijkt me!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:40

nou lijkt mij ook niet de lekkerste manier om wakker te worden...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:45

Ik heb dus ook twee ratjes gehad en dat ging al maanden goed, tot ik op een gegeven moment ze ging voeren smiddags.
Normaal kwamen ze allebei maar nu kwam er maar 1 van hun de ander bleef zitten.
Ik wilde ze wat lekkers geven en zag overal bloed, eerst dacht ik aan een verwonding door een van de spelltoestellen misschien maar al snel zag ik dat het ratje wat naar me toe kwam bloed aan zijn pootje had.
Maar ik zag niks aan het andere ratje tot ik hem oppakte (leg je boterham weg) zijn balletje hongen er helemaal uit en hij pieptje van de pijn, ik heb gewoon het voer omgeschud rat in die doos gezet met keukenrol en naar de da, die zei, amputeren, castreren of euthaniseren.
Hij was al ver weg door veel bloedverlies en de kans op infectie was heel groot, dus heb hem in laten slapen dit vond de dierenarts ook het beste omdat hij al zo ver weg was.
Ik verdenk dus toch dat andere ratje ervan dat die dat gedaan heeft maar ja dat weet ik dus niet.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:56

Hé bah, heb ik gelukkig (nog) nooit meegemaakt. Kan het me voorstellen dat het even schrikken was!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:04

He bah, goed dat ik dat weet, had vroeger altijd ratten gehad maar wel in eentje in eigen kooi, en kreeg veel aandacht van mij en kwam veel uit de kooi.

Nou, ik zal in de toekomst nooit 2 ratten tegelijk nemen, bah wat een horror is dat zeg.

En ik maar denken dat het heel sociale dieren zijn, behalve als er eentje zwak is en of dood gaat, bah, maar het is wel eigenlijk de natuur he, zwakkeren en of doden worden opgeruimd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:05

bromfiets schreef:
Naaktratten hoef je bijvoorbeeld ook niet bij gewone ratten te introduceren, dat gaat zeker fout Nagelbijten / Gniffelen

Dat is flauwekul.. Naaktratjes moet je juist met harige soortgenootjes houden, om lekker warm te kunnen slapen enzo..

Ik vermoed dat de opgegeten rat al dood was, of onderweg dood te gaan. Zijn maatje heeft daarbij instinctief besloten op te ruimen.. Ik heb járen ratten gehad, die woonden in groepen, er kwam ook vaak zat een ratje bij, maar dit heb ik nooit meegemaakt! Overigens ook niet meegemaakt dat een gestorven ratje opgeruimd werd Nagelbijten / Gniffelen

geerke schreef:

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:10

Ragdollcat schreef:
En ik maar denken dat het heel sociale dieren zijn, behalve als er eentje zwak is en of dood gaat, bah, maar het is wel eigenlijk de natuur he, zwakkeren en of doden worden opgeruimd.

Dat zijn het ook, zelfs het 'opruimen' van zieke en dode dieren is sociaal te noemen, het zorgt namelijk in de natuur voor behoud van de soort.

Een rat alleen houden is pas horror, voor de rat wel te verstaan. Ratten zijn groepsdieren.

Ik heb het in ruim 10 jaar ratten houden nog nooit meegemaakt, gelukkig, maar mocht het wel ooit gebeuren dan zou het voor mij geen reden zijn om ratten uit elkaar te halen

Waarschijnlijk was de rat ziek of al dood, voor ons lijkt het gruwelijk maar voor ratten is het natuurlijk gedrag.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:11

Het lijkt me dat je ze wel gewoon voert *LOL*
geef je zo ook is een meelworm oid?

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:16

He bah, je zal wel schrikken als je dat ziet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:17

Citaat:
Ik heb het in ruim 10 jaar ratten houden nog nooit meegemaakt, gelukkig, maar mocht het wel ooit gebeuren dan zou het voor mij geen reden zijn om ratten uit elkaar te halen

Persoonlijk zou ik niet zomaar alle ratten alleen zetten omdat er eentje is op gegeten. Maar niet alles is even sociaal en als 1 rat drie ratten in totaal gewoon echt vermoord ga ik niet nog meer ratten erbij zetten om te laten vermoorden. Drie ratten vermoorden is voor mij dan wel weer een sein dat ze blijkbaar niet wil. Hoe sociaal ze ook volgens het boekje moeten zijn, niet altijd gaat het goed.

Met deze drie was verder niks mis, niet ziek, niet zwak geen afwijking ect. In ieder geval niet wat voor ons zichtbaar is dan.

[Edit]
Citaat:
He bah, goed dat ik dat weet, had vroeger altijd ratten gehad maar wel in eentje in eigen kooi, en kreeg veel aandacht van mij en kwam veel uit de kooi.

Nou, ik zal in de toekomst nooit 2 ratten tegelijk nemen, bah wat een horror is dat zeg.

Dat is nergens voor nodig, en als je dan toch graag ratten wil neem er dan asjeblieft minstens twee. Sociale beestjes uit voorzorg apart houden is pas sneu. Ratten kunnen over het algemeen niet alleen, heb zelfs een gehad die in twee dagen tijd alleen zitten weigerde te eten of zijn huisje uit te komen. Dood ongelukkig dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:18

Chubby: Als je je met z'n allen tegelijk in een nieuwe kooi stopt gaat het wel, maar een naaktrat in een bestaande groep introduceren heb ik 2 keer geprobeerd en dat ging 2 keer mis. Dus dat doe ik niet nog een keer Haha!