zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:07

zaterdag ga ik een konijntje kopen, beestje zal op mijn kamer komen te staan.

maar waar moet ik nu allemaal aan denken en wat moet ik allemaal aanschaffen?

- hok
- poepbakje (zo'n hoekding)
- drinkfles
- voerbakje
- zaagsel
- stro
- hooi
- goed voer

vergeet ik nog dingen?

Remember

Re: zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:08

Een konijnenvriendje/vriendinnetje voor het desbetreffende konijntje Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:09

zucht.... moet dat nou?

er zijn duizenden konijntjes die alleen zitten en die daar echt niet dood aan gaan.
beestje kan elke dag los rondlopen en zal alle liefde van de wereld krijgen.

in zit niet in de luxe positie dat ik een zodanig groot hok kwijt kan om 2 konijntjes aan te schaffen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:09

Heb je er al aan gedacht om een konijntje uit de opvang te halen? Er worden er zo onwijs veel afgedankt. Dan kun je uit een heleboel soorten en maten kiezen en dus ook een leuke lieve tamme kiezen.

Wat vidn je van dat ideetje?

Groetjes,

Aline

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:11

ik zit op internet al rond te kijken voor opvangadressen rondom Almelo. ook kijk ik op marktplaats of ik via daar een konijntje een nieuw thuis kan bieden

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:12

Goed bezig Haha!

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:15

LiSSy schreef:
ik zit op internet al rond te kijken voor opvangadressen rondom Almelo. ook kijk ik op marktplaats of ik via daar een konijntje een nieuw thuis kan bieden

Al kan je geen leuk opvangadres vinden.. voor een konijn via internet
Dan zou ik kijken.. in een dierenwinkel.
en dan naar de volgende dingen:
Schone ogen, geen diarree(schone kont), naar zijn gedrag kijken(vertoond die normaal gedrag), kijk ook naar de stand van de tanden!
Kijk ook naar hoe de dieren er bij zitten, koop nooit een beestje uit medelijden(hoe verleidelijk dat ook is)!!
Een konijn zou het leuk vinden om een vriendje of vriendinnetje te krijgen.
Een konijn heeft best veel ruimte nodig, om aan de eisen van dierenwelzijn te voldoen..
Dus 2 konijnen in een hok is vaak niet heel handig, zeker als die binnen komt te staan.
Mischien is het leuk om er een cavia bij te doen, dat is vaak ook een erg leuke combinatie!!
Dat doen wij ook vaak in de dierenwinkel, en over het algemeen gaat dat altijd goed.
Als je nog vragen heb, stel ze dan maar Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tammii op 19-11-08 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:16

kan je elke cavia zo bij elk konijn in zetten? dat is misschien wel een optie. om er dan een kleine cavia bij te halen zodat het beestje toch niet alleen is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:18

LiSSy schreef:
zucht.... moet dat nou?

er zijn duizenden konijntjes die alleen zitten en die daar echt niet dood aan gaan.
beestje kan elke dag los rondlopen en zal alle liefde van de wereld krijgen.

in zit niet in de luxe positie dat ik een zodanig groot hok kwijt kan om 2 konijntjes aan te schaffen

Zuch wat?
Wil jij als mens wel altijd maar allen zitten dan en geen enkel ander mens zien? Word je daar gelukkig van?

Cavia's KUNNEN misschien wel bij konijnen, maar HOREN er niet bij!
Ze spreken een heel andere taal! Als het konijn stampt, van gevaar of ga weg: weet de cavia niet wat het betekend etc.
En daardookan een konijn aggresief worden naar de cavia toe.

Voordat je een konijn aanschaft zou ik eens eerst meer info winnen.
Bijvoorbeeld op deze site, daar staat in ieder geval juiste info op: www.bunnybunch.nl

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:21

cavia en konijn vind ik persoonlijk geen goed idee, een cavia gedraagd zich heel anders dan een konijn, het is zeg maar een Nederlander dumpen bij een chinees, ze zullen elkaar niet of slecht begrijpen..

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:25

LiSSy schreef:
kan je elke cavia zo bij elk konijn in zetten? dat is misschien wel een optie. om er dan een kleine cavia bij te halen zodat het beestje toch niet alleen is.

Bij de meeste cavia's gaat het wel goed, maar het kan altijd dat het mis gaat..
Ik zou anders gewoon kijken bij beestjes die al bij elkaar zitten..
Of je kan altijd vragen of hun bij de winkel ze bij elkaar willen zetten, om te kijken of het goed gaat(doen wij ook vaak).
Meestal gaat het wel goed, en als het fout gaat zie je dat gauw genoeg.
Het is wel erg leuk gezeldschap voor het konijn.
Wij hebben ook een konijn en cavia samen zitten in de winkel, en dan liggen ze altijd samen, en dan likken ze elkaar.. heel schattig!
Wel is er de kans dat ze gaan paren, maar dat kan natuurlijk geen kwaad haha! Bloos
Een cavia die kan je sowiso niet alleen houden, omdat die anders eenzaam word..
Een konijn kan opzich wel als je die maar genoeg aandacht geef, maar het is natuurlijk altijd leuker met zijn tweeen Haha! !!
Als je een konijn en cavia neem, dan kan je gewoon alleen cavia voer nemen.. want een cavia maakt niet zelf zn vitamine aan.
En een konijn die maakt dat wel aan, maar het kan geen kwaad als die extra krijg want dat plast die dan gewoon uit.
Heeel veel plezier met je huisdier alvast!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:28

Konijn heeft er geen gezelschap aan, zit alleen met een ander beest in een hok waar ie maar mee moet leven... kan niet eens communiceren met een cavia, en andersom!

Konijnen of cavia's horen beide niet alleen!
Maar ze horen ook niet bij elkaar.

Precies wat Coot zegt, maar mensen hebben dan nog gebarentaal wat we een beetje kunnen begrijpen waarschijnlijk: konijnen en cavia's hebben dat niet!

Echt, als je geen ruimte hebt om 2 konijnen te houden: doe het dan niet maar zoek een ander dier.
2 cavia's hebben zelfs al minder ruimte nodig(in ieder geval in hoogte: cavia's zijn geen springers).

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:29

Coot schreef:
cavia en konijn vind ik persoonlijk geen goed idee, een cavia gedraagd zich heel anders dan een konijn, het is zeg maar een Nederlander dumpen bij een chinees, ze zullen elkaar niet of slecht begrijpen..

nee, het is nog leuker om cavia's en konijnen gewoon bij elkaar te houden..
Dus konijnen bij konijnen, en cavia bij cavia..
Maar het kan wel prima bij elkaar hoor..
Ze hebben toch altijd erg leuk gezeldschap aan elkaar..
Beter dan alleen zitten!!
Maar er zijn heel veel verschillende meningen, de ander zegt ook dat russische dwerghamster bij elkaar kunnen..
Maar 9 van de 10x word het gewoon vechten tot bloedens toe!!
Dus wat over nou goed is of niet.. daar zijn erg veel verschillende theorien voor.
Ik vind dat het makkelijk kan, want 2 konijnen in een binnenhok is vaak erg krap.. dan kan je beter gewoon lekker een konijn en cavia samen doen, en voor het caviaatje een huisje waar die zich gewoon altijd kan terug trekken als die dat wil.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:30

Ik dacht precies hetzelfde als jij, van zucht moet nou elke keer.. Ik had ook een konijn alleen zitten wat daar zeker niet dood van gegaan was. Maar als ik zie hoe ze opgeleeft is nu ze een maatje heeft, kan ik me niet meer voorstellen dat dat beest haar hele leven alleen had moeten zitten. Ze doen álles samen, wassen elkaar, liggen tegen elkaar aan en spelen de hele dag. Een konijn alleen is gewoon bij lange na niet zo gelukkig als dat ze met zijn tweeën zijn.
Als hij toch elke dag rond mag lopen, dan denk ik dat ze nog liever met zijn tweeën in zo'n klein hokje zitten voor een tijdje dan altijd alleen moeten zijn..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:31

Dat is nou echt dierenwinkel informatie he Lips are sealed
Verkeerde info......

Niks is beter dan alleen zitten, alleen met een soortgenoot zitten.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:33

Ik zou zeker een vriend(innet)je kopen. Dan zijn ze gewoon veel gelukkiger, konijnen zijn groepsdieren. Lachen

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:35

Op zich kun je een konijn goed alleen houden, maar als je m vaak alleen laat zitten en niet de hele dag aandacht voor hem hebt, is het veel socialer om er twee te nemen. Ik heb een paar jaar een ram alleen laten zitten in de tuin (hele dagen los), maar toen ik er een voedster bij zette (hij was al gecastreerd) fleurde hij helemaal op. Daarna heb ik nooit meer een konijn alleen laten zitten (heb inmiddels 8 jaar konijnen).

Daarbij: mijn ervaring is, hoe groter het konijn, hoe liever in de omgang. Kleine konijntjes zijn vaak feller in de omgang dan de grotere. Ook een voedster is feller, een ram is makkelijker in de omgang. Duitse hangoren zijn zeer lief (heb nu zelf een Duitse en Franse hangoor zitten)
Ben je bang dat een ram gaat stinken als hij wat ouder wordt: laten castreren. Scheelt ook een hoop gesproei in huis.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een konijn bij een fokker (of natuurlijk uit de opvang!!!) halen. Vaak zijn de dieren uit de dierenwinkel inteelt en hebben ze of schurft of schimmel.
Kijk ook even op: http://www.konijnenbelangen.nl, http://www.konijnen.nl/indextot2.htm. er staan goede tips op.

Nog een andere tip: koop geen luxe voer met allerlei extra zooi erin. bix is voldoende. Anders eet het konijn alleen de lekkere dingen eruit en de bix is juist hetgeen het konijn nodig heeft.
Geen koolsoorten geven, daar kunnen ze niet tegen.

succes met je aankoop!!! konijnen zijn echt heel lief en aanhankelijk, daar heb je een leuk huisdier aan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:36

Ja maar als je de ruimte hebt voor een cavia erbij, dan kun je net zo goed een konijn erbij nemen!
Neem anders twee dwergkonijntjes oid. Kunnen prima samen binnen. En naar mijn idee is het zo, dat als je hok voor twee konijntjes niet groot genoeg is, dan issie dat ook niet voor een konijn wat alleen zit.

Believe me, een konijn wat alleen zit is niet gelukkig, Ik heb het al zo'n 100000000000000 keer mee gemaakt dat konijnen alleen zaten (al vanaf het begin, of omdat hun maatje dood was gegaan) die beesten hebben echt geen leven meer..

Je hebt twee keuzes naar mijn idee:
of je koopt twee konijnen en geeft ze samen een leuk leven
of je neemt er gewoon helemaal geen.

En als je ze binnenhoudt, koop dan een goed konijnentuigje, kun je ze ook eens mee naar buiten nemen om te wandelen. (neem er eentje die niet alleen maar opgebouwd is uit touwtjes, maar ook uit stof zodat de druk verdeeld wordt en het konijn niet de nek/rug kan breken. Degene die opgebouwd zijn uit touwtjes trekken ook samen en dat vind een konijn heel eng)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:36

Hier ook een franse hangoor, hij is geweldig!! Echt een super lief en aanhankelijk konijn!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:37

Heey!
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb twee ontzettende lieve konijnen die een nieuw huisje zoeken! Je mag ze zo meenemen incl. 2 ruime hokken en alles wat erbij hoort...

Had gelezen dat je in haarlem woont als je wilt kom ik ze zelfs naar je brengen, bij mij krijgen ze op dit moment veel te weinig aandacht!:(
Laatst bijgewerkt door melissa_b op 19-11-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:39

x_Marr schreef:
Dat is nou echt dierenwinkel informatie he Lips are sealed
Verkeerde info......

Niks is beter dan alleen zitten, alleen met een soortgenoot zitten.

mij heb je niet horen zeggen dat het slecht is om alleen te zitten..
Cavia's moeten wel met een vriendje, die worden wel een stuk sneller eenzaam!!
Vind het zo jammer dat je op bokt nou niks normaals kan zeggen, zonder dat je normaal commentaar krijg.
Je kan het ook normaal zeggen, dit heeft niks met een dierenwinkel te maken.. slaat echt nergens op..

Zoals ik ook zei, het is beter om een konijnen bij konijnen te houden..
En cavia's bij cavia's..
Persoonlijk vind ik het gewoon beter als ze lekker samen kunnen zitten, en niet alleen hoeven te zijn!!!
zei toch al.. er zijn verschillende theorien over wat nou goed is en wat niet..!!!!!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:42

Vind jij het zelf dan leuk om bij een levend wezen in te worden gezet waar je nieteens mee kan communiceren? En niet mee kan spelen?

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:42

Ezumii schreef:
Ik dacht precies hetzelfde als jij, van zucht moet nou elke keer.. Ik had ook een konijn alleen zitten wat daar zeker niet dood van gegaan was. Maar als ik zie hoe ze opgeleeft is nu ze een maatje heeft, kan ik me niet meer voorstellen dat dat beest haar hele leven alleen had moeten zitten. Ze doen álles samen, wassen elkaar, liggen tegen elkaar aan en spelen de hele dag. Een konijn alleen is gewoon bij lange na niet zo gelukkig als dat ze met zijn tweeën zijn.
Als hij toch elke dag rond mag lopen, dan denk ik dat ze nog liever met zijn tweeën in zo'n klein hokje zitten voor een tijdje dan altijd alleen moeten zijn..

Dit is bij mij precies hetzelfde.
Ik heb er nu ook twee en ze zijn de hele dag met elkaar bezig!!!
Echt ik heb een nmannetje en vrouwtje en allebei geholpen mar het is een genot om te zien!
Jij hebt mss een kwartiertje de tijd per dag. Dan blijven er nog 23:45 over....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:43

prachtige dierenwinkelinfo inderdaad... daar ga ik nou van zuchten...
Afgezien van het feit dat je beter 2 nijntjes kan nemen, (neem dan 2 dwergjes en koop een iets groter hok) is er nog het probleem dat sowieso de standaard hokken in de dierenwinkel eigenlijk al te klein zijn voor 1 konijn. Eigenlijk moet een konijn rechtop in de kooi kunnen staan en minimaal 3 "hupsen" in de lengte kunnen maken.
Het is echt onzin dat cavia's niet alleen kunnen en konijnen wel. Wat dat betreft zijn ze gelijk aan elkaar, beide zijn veel gelukkiger met een vriendje. Als je de ruimte niet hebt daarvoor, neem dan een paar leuke ratjes of 2 caafjes. Opties genoeg!

Verder nog over je lijstje: geen zaagsel! Daar kunnen konijnen heel slecht tegen. Hennepvezel of vlas werkt prima maar ook gewoon lekkere laag stro is prima. Verder inderdaad goed hooi, ze moeten continu vers hooi ter beschikking hebben.
Drinkflesje: let op dat het tuutje geen plastic heeft. Er zijn goedkope flesjes die een soort plastic stukje tussen dop en tuutje hebben zitten, een stukje over het tuutje heen. Dit kunnen ze gaan opeten en is erg schadelijk voor ze.
Bij goed voer moet je opletten dat je biks/pellets koopt en geen gemengd voer. Schaf ook zeker geen mineralen/zoutsteen aan, hier krijgen konijnen blaasproblemen van.

Ik hoop dat je zo verstandig (en diervriendelijk....) bent om er toch 2 te nemen of ervan af te zien en over te gaan op een diersoort die je wel optimaal kan houden. In ieder geval veel plezier ermee!
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 19-11-08 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:45

ik denk dat daar nu wel genoeg over is gezegd... graag nu weer ontopic!

zwerte: zaagsel wil ik alleen voor in het toiletje, dat werkt niet met stro...

ik heb trouwens wel vaker konijnen gehad hoor, het is geen bevlieging oid. mijn oude konijn staat nog bij mijn ex, we hadden haar samen gekocht. maar vind het veels te stil zo zonder diertje in huis.