kat in een flat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

kat in een flat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:51

Hallo!

Mijn vriend en ik gaan over een maandje, als alles doorgaat, samenwonen in een flat. Dit is een type flat met 2 verdiepingen. Nu zaten wij te denken om een kat in huis te nemen, maar ik twijfel een beetje want dan wil ik hem graag in huis houden. Ik heb gezien dat er een andere kat in de flat gewoon overal rondloopt en daar moet geen ruzie tussen ontstaan.
Is het mogelijk om een kat gewoon binnen te houden, zonder dat het eigenlijk 'zielig' wordt?
Heeft iemand er ook ervaring mee?

Groetjes stacey

rozahorse

Re: kat in een flat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:53

Mijn broer houdt zijn 3 katten ook binnen op zijn flat.
Ik vindt wel dat je er dan beter 2 kan nemen.
Ze hebben dan wat vermaak aan elkaar.
En het beste zou je een kat uit het alsiel kunnen nemen die al binnen gewend is.
Veel succes.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:56

Inderdaad een of twee uit het asiel die gewend zijn om binnen te zitten. Of kittens die nog nooit buiten zijn geweest. Er zijn namelijk genoeg katten die anders alle mogelijkheden aangrijpen om naar buiten te komen als ze dit gewend zijn. Een kat die het niet gewend is kan prima in huis blijven hoor! Niks zieligs aan, zolang hij maar ruimte heeft, speeltjes en kattengras. Kan echt prima!

grover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:58

Ik heb 4 katten, 3 uit het asiel en 1 van de boerderij. Omdat het bij ons in de wijk niet mogelijk is om de katten naar buiten te laten, zijn mijn katten binnenkatten geworden.
Ze komen alle 4 van buiten, maar zolang ze allemaal een eigen plekje hebben en genoeg ruimte is er niets aan de hand. En inderdaad is het denk ik wel handig om 2 kaaten te nemen, zeker als jullie elf niet heel veel thuis zijn.
Suc6 ermee.

(ps mocht je meer willen weten, ook over katten uit een asiel, de pbbox staat open)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:00

Ik heb bij mijn ouders jaren lang katten gehad die alleen binnen mochten.
1tje is 17 geworden en de andere 21 Knipoog

Mijn huidige kat mag ook niet naar buiten. Gewoon omdat ik niet wil dat hij anderen lastig valt.

Zolang ze binnen voldoende ruimte hebben moet het gewoon kunnen hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:03

Ik heb 2 katten op een flat. Zij gaan ook niet naar buiten (1 vanwege medische reden en 1 is zeer angstig).
Dat gaat prima.
Zolang ze allebei maar hun eigen plekje hebben om zich terug te trekken.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:45

ik heb 2 katten die ook gewoon in een flatje wonen en niet naar buiten gaan. en ik kan je aanbevelen om een kat uit t asiel te gaan halen. die zijn al zindelijk en opgevoed. vraag dan wel nadrukkelijk naar een binnenkat

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:46

Ik vind het goed kunnen hoor, heel goed zelfs.

Vind het zo nutteloos als mensen een huisdier nemen en deze vervolgens nooit zien omdat ie altijd buiten loopt.
En vaak nog overlast veroorzaakt ook.....bij mensen die er niet om vragen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:52

kan heel goed hoor. Ze hoeven echt niet perse naarbuiten. als ze het niet gewend zijn, blijven ze prima binnen. Als je een kitten neemt (het liefst 2) dan wennen die heel goed aan het binnen zitten. Genoeg afleiding en speeltjes en dan gaat het prima. Ook zitten vaak in het asiel katten die alleen binnen gewend zijn. Succes met zoeken.
Wij verzorgen opvang voor het asiel en hebben regelmatig kittens in huis. Van de 3 die we nu hebben gaan er 2 volgende week naar een nieuw baasje. Ook een jong stel wat gaat samen wonen op een flat. Vind ik erg leuk! Zijn leuke mensen en ik hoop dat poezen en bazen straks erg blij zijn met elkaar!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:58

Heeyheey, ik heb zelf 2 monsters rondscharrelen in mn huisje, ze kunnen i.v.m. een drukke weg niet naar buiten. Het zijn 2 schatten, ze slopen vrijwel niets en eigenlijk valt er niets op aan te merken. Een vriendin van me heeft zelf 1 kat thuis (ook binnen, ze woont op de 4e verdieping) en deze kat terroriseert haar (om het even subtiel te brengen), eten stelen, slaapt in de wasbak, sloopt van alles, etc.

Dus mijn tip aan jou; mocht je voor een kat willen gaan, neem er dan 2. Die houden elkaar heerlijk bezig, ze hebben geen tijd om zich te vervelen en dingen te gaan verzinnen om dan maar te gaan doen (dat heeft meestal iets met je gordijnen etc. te maken Tong uitsteken)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:03

Ik heb ook een poes in een appartement, ze is alleen want ze is echt niet gesteld op gezelschap. Elvis is een hele blije lieve poes. Elvis is inmiddels 3, maar ze heeft nog nooit wat gesloopt of gemold.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:14

Silence schreef:
Ik vind het goed kunnen hoor, heel goed zelfs.

Vind het zo nutteloos als mensen een huisdier nemen en deze vervolgens nooit zien omdat ie altijd buiten loopt.
En vaak nog overlast veroorzaakt ook.....bij mensen die er niet om vragen.

Hmmm....geldt dat nutteloos zijn voor alle dieren die buiten lopen (kan het niet laten Clown )?

Wij hebben jaren op een bovenwoning met een aantal katten gewoond, dat ging prima. Toen we verhuisden naar een huis met tuin vonden ze het heerlijk om naar buiten te kunnen. Maar ook altijd weer fijn om binnen te zijn. Dus ik zou zeggen dat het prima kan, mits er ruimte genoeg voor handen is.
Twee poezen is het leukste, maar niet alle poezen kunnen goed met elkaar op schieten. Wij hebben een poes gehad die een grote hekel aan haar huisgenoten had. Misschien kun je 2 kittens uit hetzelfde nestje nemen?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:34

Ik woon 4 hoog midden in het centrum.
Mijn katten komen daarom ook nooit buiten en vermaken zich prima binnen.

Wel komen ze op het balkon en hebben altijd kattengras tot hun beschikking.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:39

ik heb 3 katten op het moment en die zitten ook gewoon binnen
soms op het balkon
ze vermaken zich prima hoor

ik zou alleen niet voor 1 kat gaan maar voor 2 dan kunnen ze lekker samen spelen

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 11:47

bedankt voor jullie reacties !
We zitten er nu idd over te denken om er 2 in huis te nemen.
We willen dan wel graag een raskat, namelijk een Ragdoll, die staan er ook om bekend dat het binnenkatten zijn. Wat ik heb gelezen lijken het mij hele fijne katten.
heeft iemand zo'n kat in huis? of weet je er wat over?

We wouden dan beginnen met 2 kittens, misschien uit hetzelfde nest, maar als we niet de tijd hebben om ze goed op te voeden, dan nemen we er toch 1 uit het asiel..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:49

ik heb 1 kat op mijn appartement. Hebben haar op straat gevonden, is aan 1 oogje blind en heeft twee misvormde achterbeentjes. Daarom vinden wij het niet verstandig er twee te nemen, voor de rust en veiligheid van onze huidige kat. Ze amuseert zich prima op ons appartementje Haha! En ze geniet enorm van aandacht Haha! Nu ligt ze bevoorbeeld weer te slapen op de tafel Clown

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:50

Belangelijk, een kat is uit nature een jacht en nachtdier, dit wordt hem nu volledig ontnomen....

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:51

mijn ene kat gaat zelfs liever niet naar buiten. ik zou wel voor 2 katten kiezen, 2 jonge diertjes of 2 katten uit het asiel die al binnenwoners zijn..

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:56

Binckydenice schreef:
Belangelijk, een kat is uit nature een jacht en nachtdier, dit wordt hem nu volledig ontnomen....

vind dit niet kloppen, heb hier mijn dieren ook altijd op de flat gehad geen enkel probleem..
volgens de wet mogen ze niet eens buiten zonder toezicht ( las ik in een ander topic)
Jacht ja op onschuldige vogels of de vissen van de buren...
Nacht heb je in huis ook, dan slaap je en is het donker, katten leven al zolang bij mensen die dit allemaal gewent zijn en ze het echt niet nodig hebben..
Jagen doen ze nu op speeltjes...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:58

tja het kan..
maar ik vind het eigenlijk een beetje zielig. Een kat hoort buiten te kunnen..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:58

Wij hebben danwel geen flat maar wel een bovenwoning, onze kat die laten we gewoon naar buiten wanneer hij er om vraagt, en komt vaak vanzelf ook wel weer miauwen als hij naar binnen wilt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:59

maccie schreef:
mijn ene kat gaat zelfs liever niet naar buiten. ik zou wel voor 2 katten kiezen, 2 jonge diertjes of 2 katten uit het asiel die al binnenwoners zijn..

ja als je binnenhoud, is een vriendje wel erg leuk

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:00

Ik heb een kattenluik, zodat mijn kat zelf kan beslissen...

De tekst: Mijn kat WIL niet naar buiten is grote onzin... Of heb je het aan je kat gevraagt?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:01

marielleaartsen schreef:
Binckydenice schreef:

vind dit niet kloppen, heb hier mijn dieren ook altijd op de flat gehad geen enkel probleem..
volgens de wet mogen ze niet eens buiten zonder toezicht ( las ik in een ander topic)
Jacht ja op onschuldige vogels of de vissen van de buren...
Nacht heb je in huis ook, dan slaap je en is het donker, katten leven al zolang bij mensen die dit allemaal gewent zijn en ze het echt niet nodig hebben..
Jagen doen ze nu op speeltjes...

Hoezo, in de wet is niets omschreven of een kat wel of niet los naar buiten mag Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:02

Wij hebben 4 katten en 2 honden, gaat prima hoor Clown

Als je katten niet gewend zijn om naar buiten te gaan, dan is het totaal geen probleem. De katten die ik al had toen ik hier ging wonen wilden niet eens naar buiten (heb het geprobeerd, maar ze waren te bang).