Kwallen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solar

Kwallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:34

Ik zie op natuurprogramma's steeds meer kwallen voorbij zwemmen. Vooral giftige, want die zijn het interessantst. Nu vroeg ik me af, Heeft een kwal bloed? Als je een stuk van zijn hoed af zou knippen (dus geen organen ofzo,) gaat het dan dood, zoja, waarom dan? Kan een kwal zichzelf (fataal) steken met zijn eigen tentakels?

Ik vind het maar ingewikkelde beesten.

Gelukkig is een paard niet giftig.. Scheve mond

Steef

Re: Kwallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:34

Goede vraag...

Ik heb echt geeen idee maar ben er ook wel nieuwsgierig naar

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:39

Nee kwallen zijn inmmuun voor hun eigen gif (eigen soort) Een insect heeft ook bloed, alleen dan niet bloed wat wij erkennen als bloed. Dus ik denk dat een kwal ook wel een soort van bloed zou hebben.
En waarom zou je de kop eraf willen snijden, denk dat het niet erg prettig zal zijn voor het beest.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:41

Een kwal bestaat ongeveer uit 95% water. Een kwal heeft geen bloed, hart, skelet of hersenen. Immuun voor zijn eigen gif is ie wel, over de kop.. Geen idee hahaha..

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:44

Nou, als zij een soortgelijk concept als bloed hebben en ze hebben een wond, of ze dan zouden overlijden. Het had ook gekund dat het alleen een klont spiercellen was Verward
Ik zou het niet proberen, hoor . Vind ik net zo wreed als zout op een slak. Maar hebben kwallen pijn-receptoren en een stuk hersenen dat dat registreert, dan?
En zijn slangen dan ook immuun voor hun eigen gif?

Edit: natasjja is me voor Tong uitsteken

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:53

Ja, slangen voor hun eigen gif wel, en meestal ook van "eigen" soort..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:49

er was laatst een document op national geographic of animal planet ik raad je aan om daar eens naar te kijken, ging over moordende kwallen, zo klein dat ie niet te vangen is en die veroorzaakt het meeste leed ooit.
ik zelf ben ook gestoken in spanje, lekker is anders en over het gezwel maar nog niet te spreken...

edit: hij heet killer jellyfish, misschien dat je hem nog ergens kan vinden, ik vond hem erg intressant!
http://www.irukandjijellyfish.com/
Laatst bijgewerkt door xDramaQueen op 13-11-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:54

ik vind kwallen maar rot beesten Nagelbijten / Gniffelen

Ben 2 keer gestoken in Griekenland fijn is anders.
dobber je lekker in de zee voelde ik iets wat me vastgreep, BRANDEN Verdrietig
klein streepje op me been te zien.

Paar dagen later weer dat strand en jahoor hing er weer een kwal aan me been, had een hele streep staan die zeker 2 weken te zien was.
Pijn was na een dag weg..
Kwal nooit gezien.

Iemand zei nog tegen me je hebt geluk dit was maar een kleintje Nagelbijten / Gniffelen
nou voor zo'n klein diertje heeft die me veel pijn bezorgt Verdrietig

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:55

ik heb er een littekentje van overgehouden... zal even kijken of ik nog foto kan vinden ervan..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:56

Ik heb dat ook gezien inderdaad over die killer jellyfishes Ja Héél kleine beestjes met gigantisch lange tentakels.

Ik vind die kwallen ook altijd interessante beesten, ook prachtig om te zien als ze licht geven diep in de zee, bij die documentaires!
Op t strand zie ik ze minder graag.. We hebben er wel eens eentje opengesneden (een dooie op t strand) Clown Kwam niks uit van bloed of water ofzo, en t voelde aan als drilpudding, alleen een beetje harder Nagelbijten / Gniffelen

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:57

nee ik gelukkig niet, maar het was wel erg lang te zien, volgens mij meer dan 2 weken zelfs nog.

killer jellyfish zijn volgens mij ook in Frankrijk, volgens mij lagen deze dieren altijd aangespoelt op het strand.

Portugese oorlogsschip is ook zo'n fijne Nagelbijten / Gniffelen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:00

heb vroeger heel wat kwallen gezien hier op strand, tip (voor in NL dan weet niet of het elders ook zo is) ga met oostenwind niet in zee, dan komen de kwallen naar de kust. heb vroeger als kind vaak genoeg kwallen in mootjes gehakt met een schep als ze op strand gespoeld waren, vooral blauwe kwallen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:02

marielleaartsen schreef:
nee ik gelukkig niet, maar het was wel erg lang te zien, volgens mij meer dan 2 weken zelfs nog.

killer jellyfish zijn volgens mij ook in Frankrijk, volgens mij lagen deze dieren altijd aangespoelt op het strand.

Die Portugese oorlogsschepen lagen dit jaar inderdaad heel veel in Frankrijk. Deze kwallen zijn wel gevaarlijk, want van de 'lifeguards' mochten we er ook absoluut niet aanzitten of oppakken.. en als er één aanspoelde dan werd deze gelijk 'gevangen'. We hebben er nog foto's van, maar die kan ik zo snel even niet vinden.

Hier is zo'n kreng: http://www2.hawaii.edu/~cdunn/assets/images/1107.jpg

En verder vind ik kwallen echt ondingen..aaahh. Heb er ooit één tussen mijn benen gehad toen ik van mijn surfboard afgleed..zo'n lekker dikke vette grote franse kwal Duivel Ach gut . Gelukkig was tie dood Ja. Maar dan nog, het glibberd en doet aan alle kanten. Jakkie!

Volgens mij hebben kwallen geen bloed, in frankrijk werden de aangespoelde kwallen vaak genoeg doorboort met stokken ed (niet door ons hoor Tong uitsteken) en er kwam dan echt niks uitzetten qua vocht.. alleen maar 'spiermassa'.

Die reportages zijn van animal planet en national geographic zijn trouwens wel interessant Ja

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:03

trustHim schreef:
heb vroeger heel wat kwallen gezien hier op strand, tip (voor in NL dan weet niet of het elders ook zo is) ga met oostenwind niet in zee, dan komen de kwallen naar de kust. heb vroeger als kind vaak genoeg kwallen in mootjes gehakt met een schep als ze op strand gespoeld waren, vooral blauwe kwallen

dat hadden we in spanje! ik wilde even het pootje baden tot ik iets bruins zag, ik er als een speer uitgerend, verderop waren mensen al aan t schreeuwen, binnen no time zeker zo'n 30 a 40 kwallen langs de kust op een klein stuk! een meneer had ook echt een hele grote gevangen die was echt heel goor Huilen van het lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:03

trustHim schreef:

Klopt Ja, met 'tegenwind' moet je niet het water ingaan Haha! (oftewel wind vanaf het land)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:04

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:07

ik was met zomer 2007 in tunesië.
veel in de zee gezwommen, ik heb lenzen dus in de zee zie ik bijna nik (min 4,5...) zie ik een blauwe vlek, een haai ofzo d8 ik natuurlijk weer Clown
komt me moeder.
roept, het is een grote kwal!
ik razendsnel het water uit natuurlijk Tong uitsteken
alleen nog op een luchtbed met duikbril in de zee gegaan van boven, (veilig) zijn ze best grappig Clown

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:08

marielleaartsen schreef:

Portugese oorlogschepen zijn dat die drijvende met zo'n luchtzakje?

In frankrijk komt die killerjelly niet voor volgens mij, als ik dezelfde docu heb gezien tenminste. De killerjelly komt rond Australie voor.
Samen met de boxjelly. Die laatste hebben ze trouwens ook in Thailand aangetroffen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:09

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:10

de irukandji (de killer jelly) komt idd in australie voor, hij word ook niet tegen gehouden door de kwallennetten want hij is incl tentakels slecht 2,5 cm groot. hij kan niet onderzocht worden want als hij tegen een wand aankomt (van een glazen bol oid) zijn ze dood, daar zijn ze niet tegen bestand.

er is dus ook niet veel info over te vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:17

Portugese oorlogsschepen zijn link.
Het gif opzich gaat nog, maar het gif veroorzaakt o.a. verlamming waardoor je verdrinkt, en als jij dan zwemt en je zit verstrikt in de tentakels dan moet er wel iemand heel snel zijn om je te redden met het gevaar om zelf gestoken te worden.

Over kwallen is nog niet eens zo heel veel bekend dacht ik, nog een redelijk onbekend terrein voor de mens.
Een zeewesp is ook niet echt leuk trouwens.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-11-08 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:17

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:27

De zeewesp:
Jaarlijks sterven in Australië tientallen mensen aan een steek van een zeewesp. Het dier maakt daarmee veel meer slachtoffers dan de gevreesde witte haai. Een enkele zeewesp bevat genoeg gif om 60 volwassen om zeep te helpen. Goed, er zijn mensen die een ontmoeting met de zeewesp hebben overleefd, maar die hadden het geluk dat alleen hun hand of voet geraakt werd. Toch moet iemand ook dan snel tegengif krijgen, omdat het kwallengif de ademhalingsspieren verlamt en je kunt stikken. Raak je echt verstrikt in de pakweg 60 tentakels van elk een meter of 3, dan volgt onherroepelijk de dood. Soms binnen 30 seconden, maar het duurt nooit langer dan 5 minuten. Het is een onfortuinlijk ongeluk. Een zeewesp heeft niets aan een dood mens. Voorzover bekend is nog nooit een mens door een kwal opgegeten. Het dier jaagt ook niet echt. Zoals alle kwallen zweeft de zeewesp in het water; de stroming voert hem mee. Als een waaier laat hij zijn tentakels hangen om er prooidieren mee op te vegen: meestal kleine vissen, garnalen, en vooral plankton. Raken de tentakels organisch materiaal, dan schieten de netelcellen in een reflex naar buiten. In een aquarium is eens getest hoe sterk die reflex is. Onderzoekers goten wat alcohol (een organische stof) in het water en zonder dat er een levend wezen in de buurt was, schoten de netelcellen van de zeewesp naar buiten en spoot hij zijn giflieren leeg. Nutteloos inderdaad, en misschien ook precies wat je van een dier zonder hersenen kan verwachten. Maar dat breinloze bestaan is wel buitengewoon succesvol.

Die krengen hebben genoeg gif om 60 mensen te doden. Nagelbijten / Gniffelen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:57

Ik ben ook ooit gebeten door een kwal in Spanje. Mn broer en ik dobberde op een luchtbed en ik voelde een soort van plastic zakje aan mn voet, dus ik grijp ernaar en gooi het weer weg. Even later voelde ik hetzelfde maar dan bij mn knie, ik reik ernaar en ineens begint het als een gek te branden, ben omhoog gesprongen en de zee uitgerend. Had later die dag allemaal rare wormvormpjes op mn knie zitten.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:23

Denk dat het dan andere zijn geweest, dit waren ook geen kleintjes, misschien dan de blauwe kwallen en anders een ander soort.

Oorlogschip heb ik daar nooit gezien, maar ken ze wel van tv.